Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Jag ger min häst

8 kg Hö (mycket lågt protein)
2 kg Lucern - för att tillgodose protein behovet och ge mindre energi
300 gr Betfor - för upptaget utav rest foder och mage, tarmar
2 msk vitaminiserade mineraler - Biopromin- naturmin
1 dl Alkoholfri öl - b-vit, hovar, päls osv.

Han har aldrig haft så bra hovar som nu!!

Visserligen innehåller öl en del B-vitamin, den är egentligen endast tillsatt för att få fart på jäsningen i ölet. Så det torde ju inte finnas några enorma mängder kvar att tala om.

Lite kuriosa förresten, visste du att 1 öl har samma näringsinnehåll som 12 hemgjorda köttbullar. :D

den smärtlindrande effekten av det är inte vetenskapligt bevisat, det ges även till hästar som tex äter dåligt eftersom det är aptitretande.

Däremor så är den anti-inflammatoriska effekten bevisad och det är en helt annan sak

peter_lundin skrev:
Solklart klassat som doping, invärtes naturmedel, 4 dagars karens. Sen finns det inga tester som säger att det är oskadligt i längden.
Naturmedel eller ej så är det vansinne att ge den typen av preparat i förebyggande syfte.
PL

Djävulsklorot ÄR kliniskt testat både i Tyskland och England :smirk:

Dessutom finns Djävulsklorot i många, många joint preparat som det INTE finns karens på och som säljs i Sverige på helt vanliga ridsportsbutiker till hästar som är stela, har lidit av problem etc. Dessa borde då falla under karens och det skulle stå på flaskorna eftersom de är testade och godkända idag!!

Hur kommer det sig då??? Om det nu skulle vara klassat som doping??

Vansinne vet jag inte det får du stå för, antar att du som vet(?) tycker det är bättre att åka in och spruta lederna i förebyggande syfte då :angel: Vilket många gör idag på sina tävlingshästar! Det tjänar ju vet en hacka på :crazy: Jag tycker det är bra mkt mer humant att förebygga skador eller inflammationer på ett tidigt stadium UNDER säsongen som kanske är hårt räknat knappa 4 månader eftersom ft hästar inte går fler än 7-8 tävlingar max (mitt sto som går *** gick endast 3 st förra året)

Om ni har läst tråden så är det fler än jag som ger djävulsklorot till sina hästar.

Enligt den dokumentation som finns(som inte alls ligger på samma nivå som "riktiga" läkemedel) så skulle DK vara antiinflammatoriskt, dvs knappast förebyggande, det maskerar o dämpar skador, o måste då betraktas som doping både enligt Djurskyddsreglerna o enligt STCs regler. Att ett medel är antiinflammatoriskt innebär att det på ngt sätt blockerar inflammationsmediatorer som också utlöser smärta.
Om en tävlingshäst presterar bättre med DK så är det dags att tänka om.
Vad som står på flaskan har ingen betydelse, det är DIN sak att hålla koll på vad du ger hästen o vad som gäller. Att det är fler som gör samma sak är heller ingen ursäkt.
PL

peter_lundin skrev:
Enligt den dokumentation som finns(som inte alls ligger på samma nivå som "riktiga" läkemedel) så skulle DK vara antiinflammatoriskt, dvs knappast förebyggande, det maskerar o dämpar skador, o måste då betraktas som doping både enligt Djurskyddsreglerna o enligt STCs regler. Att ett medel är antiinflammatoriskt innebär att det på ngt sätt blockerar inflammationsmediatorer som också utlöser smärta.
Om en tävlingshäst presterar bättre med DK så är det dags att tänka om.
Vad som står på flaskan har ingen betydelse, det är DIN sak att hålla koll på vad du ger hästen o vad som gäller. Att det är fler som gör samma sak är heller ingen ursäkt.
PL

Så du menar att alla antiinflammatoriska preparat inte tar bort inflammationer då? Varför ger man då öht sådan preparat till både människor och djur?? Så du menar att det antiinflammatoriska preparat som jag knaprar i mig just nu i förebyggande syfte efter min operation är helt utan mening och bara dämpar mina symptom :crazy:

Visst har det betydelse vad som står på flaskorna eftersom de är skyldiga att skriva karenstider idag!

Jag har inte skrivit att de presreterar bättre, men att man kan i tidigt skede kanske förhindra en ev värre skada liksom jag gör och många med mig när vi kyler med rinnande vatten vid misstanke att det uppkommit en blödning eller vrickning. Då skulle allt kylande vara total doping eftersom man då försöker hindra en större skada. Jag skrev att jag märkte skillnad på hästarna med eller utan och det kan mkt väl vara tex gurkmejans förtjänst. Jag ger dessutom inte örterna året om och kontrollerar mina hästar mkt noga innan tävlingssäsong för att se så de är helt ok. Skulle aldrig någonsin träna/tävla en häst som jag visste fanns det minsta lilla sår på faktiskt!

Då är det ju precis lika illa med alla olika preparat som tex glucosamin, grukmeja, äppelcidervinäger, elektrolytpreparat (vilket ger en bra mkt större prestation) VITLÖK eftersom det hjälper kroppen att bekämpa infektioner och är bakteriedödande.

Och framförallt Back On Track paddar som idag rek av i princip ALLA veterinärer och proffstränare. Då är det karens på de också? Eftersom de kan ha en dämpande effekt på vissa typer av defekter och fungerar som infraröda strålar!

Taget från deras egen hemsida: http://www.backontrack.nu/

Produkterna är gjorda utav polyestertrådar, i vilka man smält in ett keramiskt pulver. Keramiken reflekterar värme från kroppen. (Kineserna säger att värmen kommer åter i det infraröda våglängdsområdet.)

Man använder dem antingen i uppvärmande syfte, som nattbandage t.ex till hästar med kotledsreaktioner, gallor eller i förebyggande syfte. Använder man dem i uppvärmande syfte minskar skaderisken.

Marie-Louise Andersson säger (tävlade för Sverige i VM i distansritt) att hennes häst Miss Clara har fula kotor som är mycket känsliga och lätt blir varma. De har använt arnica och anti-inflammatorisk kräm som tex Orudis, men utan tillräcklig framgång. Efter 2 dagar med Back on Track är de ej längre varma, bara svagt ljumna.

Vi har på Stenestad Hästklinik använt Back on Track bandageunderlägg sedan ca 1 år.Till största delen har de använts för att dra ned sekundära svullnader vid senskador, kotledsvrickningar, försträckningar av kotsenskidor m.m. i kombination med andra behandlingar.
Vi och våra hästägare har varit mycket nöjda med resultatet och vi rekommenderar dessa underlägg vid olika typer av skador.
Stenestad Hästklinik AB

Stig H Johansson och Malin Gustafsson

Vi har använt bandagen som nattbandage på hästar med kotleds-reaktioner.
Jag tycker att hästarna känns fräschare när de har haft
bandagen på sig. Att man genom dessa bandage slipper liniment är
en stor fördel. Vi är så inrutade på att man skall använda liniment, men det kan ge hud-irritationer eller ett tjockt ben som kan vara förödande för tävlingshästar. Nu använder vi istället ”kinabandagen” över kotlederna.
-De kinesiska vaddstyckena har hjälpt Victory Tilly mycket. Det är möjligt att det bidrog till hans världsrekord.

Herregud, då dopar alla sina hästar eftersom en galla oftast är en varning på att något är fel :eek: det är i princip samma anser jag att använda vaddstycken som dämpar eller förbygger! Men det är det minsan INGEN som skriver ngt om :angel:

Visst har det betydelse vad som står på flaskorna eftersom de är skyldiga att skriva karenstider idag!

Endast registrerade läkemedel har det ansvaret, när det gäller naturpreparat som örter, eller homepati är det hästägarens eget ansvar att ta reda på vilka regler som gäller. För gäller 96 timmar på detta, sen resonerar man som så när det gäller Dk att då är hästen sjuk och skall inte tävlas alls om den har ett sådant behov av dk.

Utöver vanligt foder ger jag

Equion. Har provköpt en burk efter tips av min hovslagare. Tycker att det fungerat bra hittils. Ska tydligen hjälpa hästar som har svårt att hålla sig i bra hull, och min häst blir lätt för mager. Har som sagt fungerat bra hittils, så jag kommer att fortsätta med det.

Vitlök: bra för luftvägarna, dessutom ger det ett visst skydd mot insketer och fästingar under sommaren.
Dessutom är ju vitlök allmänt bra för hälsan.

Mineraler: ja jag behöver väl ej förklara närmare :smirk:

Fosforbalans: Jag antar att jag ej heller här behöver förklara närmare.
(högt Ca i höet)

Värme har ingen smärtlindrande effekt i motsats till kyla som därför är förbjudet inför tävling. Andra fysikaliska metoder som kan påverka som tex TNS är dopingklassade.
Att jämföra bandagering med förmodat antiinflammatoriska örtpreparat är ju bara ett försök att blanda bort korten.
Ang testade o godkända vilka o av vem. Läkemedelsverket godkänner naturläkemedel men det finns idag inga godkända för djur. Det finns stort sett ingen kontroll över floran av tillskott idag, i praktiken betraktas allt som fodertillskott.
Antiinflammatoriska medel hämmar/bryter den inflammatoriska reaktionen o bidrar därför till läkningen under förutsättning att grundorsaken tas bort. Att behandla en inflammation utan att ta hästen ur tävling/träning för tävling är inte tillåtet. Hur skall du ha det behandlar du en inflammation med DK eller ej?
PL

Sen kommer det ju alltid finnas en gråzon mellan vad som är förebyggande o vad som är behandlig men det är ju i sig ingen anledning att släppa på reglerna.
Kommer nya rön om effekten av olika åtgärder ändras ju reglerna därefter.
PL

Kyla är INTE förbjudet vid tävling, var har du fått det ifrån?????? Däremot får man INTE behandla hästen med "röda" strålar vilket de hävdar att BOT har för effekt!

Från ATG

Alla typer av elektrisk apparatur för utvärtes behandling av häst på tävlingsområdet under tävlingsdag, är ej tillåten from 1 januari 1999.

Nu är ju inte BOT någon apparat, men de hävdar ändå att den har samma effekt och det är just effekten man vill år och inte apparaten som sådan, antar jag :crazy:

Karenslista på utvärtes preparat och där kan du ju se att de flesta preparat som alstrar kyla är godkända!

Albino Karledssalva, 0 tim, Thord Ohlsson, Bergsjö
Albino med ringblomma, 0 tim, Thord Ohlsson, Bergsjö

Aloe First, 0 tim, Forever Living Prod. Scandinavia AB
Aloe Heat Lotion, 96 tim, Forever Living Prod. Scandinavia AB
Aloe Propolis Creme, 0 tim, Forever Living Prod. Scandinavia AB
Aloe Vera Gelly, 0 tim, Forever Living Prod. Scandinavia AB
Aloe Veterinary Formula, 0 tim, Forever Living Prod. Skandinavia AB
AMC Isbalsam, 0 tim, Acute Medic Company of Sweden

Arnika, 0 tim, Johnny Nilsson Travsport AB
Arnika(tidigare Arnika tinktur), 0 tim, Biofarmab
Arnika gel, 0 tim, (tills. av gelbas), 0 timmar, Biofarmab
Arnika Tinktur, 0 tim, Emin Svenska AB
AVS 14, 0 tim, Biofarmab
Beelzebug, 96 tim, Firma Leo Nylander
Bio Bee Natursalva, 0 tim, Bio Bee Natursalva AB
Bioflog (tidigare Herbflog), 0 tim, Biofarmab
Bitter Cool, 0 tim, Johnny Nilsson Travsport AB
Blue Lotion, 0 tim,Emin Svenska AB
Blue Lotion Stark, 0 tim, Emin Svenska AB
Blue Spray (tidigare Ytdes), 0 tim, Emin Svenska AB
Cai-Pan Liniment, 0 tim, Cai Pan AB
Clorovet, 0 tim, Pharmaxim Sweden AB
Cold Gel (tidigare Cold Legs), 0 tim, Emin Svenska AB
Creolin, 0 tim, Emin Svenska AB
Epi-soothe, 0 tim, Chemvet
Equie Arnicagel, 0 tim, Simplus AB
Equie-créme, 0 tim, Simplus AB
Equie Kylgel, 0 tim, Simplus AB
Equident Bettpasta (äpplearom), 0 tim, Hästtandvården i Motala
Equie-lotion, 0 tim ,Simplus AB
Equie-oil, 0 tim,Simplus AB
Equie Schampo, 0 tim, Simplus AB
Flexi Hoofcream, 0 tim, Biofarmab
FlyStar Flugspray, 0 tim, Equs AB
Forans leg paint, 0 tim, Biofarmab
Fyra Ess Hästliniment, 0 tim, Skillingarydsalvan AB
Fyra Ess Hästsalva, 0 tim, Skillingarydsalvan AB
Glans Schampo, 0 tim, Emin Svenska AB
Greenes Solution, 0 tim, Sidul Sport AB
Greengard kylgel, 0 tim, Greengard AB
Helosan, 0 tim, Pharmaxim Sweden AB
Helosan Sol, 0 tim, Pharmaxim Sweden AB
Hexocil, 0 tim, Pharmaxim Sweden AB
Horsol, 96 tim, N-Vet AB
Humilac, 0 tim, Chemvet
Iodide-gel, 0 tim, Equality Line AB
Iodvet, 0 tim, Pharmaxim Sweden AB
Irish Green Gel, 0 tim, Biofarmab
Juvelit-Universalcreme, 0 tim, Juvelit AB
Kamfersalva, 0 tim, Pharmaxim Sweden AB
Karledssalva, 0 tim, Antons Konsult AB
Kwik-Tightener, 0 tim, Emin Svenska AB
Liniment Blue (tidigare Eclipse Blue), 0 tim, Biofarmab
Lini-Schampo (tidigare Liniment-Shampo), 0 tim, Emin Svenska AB
Logi-Heal, 0 tim, Rolf Carlmark
Mugcur pulver, 0 tim, Firma Leo Nylander
Mugcur Salva, 96 tim, Firma Leo Nylander
NaCl, 0 tim, Pharmaxim Sweden AB
Nylanders Hästkräm, 0 tim, Firma Leo Nylander
Pharma Blue, 0 tim, Johnny Nilsson Travsport AB
Pharma Strong, 0 tim, Johnny Nilsson Travsport AB
Propyless, 0 tim, Schering-Plough
ProSolid Fotkräm, 0 tim, CCS
Pure Lanolin m. Mandelolja, 0 tim, Lanolin Collection
Pyoderm, 0 tim, Chemvet
Racing Lotion, 0 tim, Emin Svenska AB
Radital kylgelé, 0 tim, AB Trikem Kemiskt Tekniska Lab.

Radial liniment för hästar, 0 tim, AB Trikem Kemiskt Tekniska Lab.
Radital sårspray för djur, 0 tim, AB Trikem Kemiskt Tekniska Lab.
Radital värmesalva för hästar, 0 tim, AB Trikem Kemiskt Tekniska Lab.
RB86, 96 tim, Nim Distribution Center AB
Red Lotion (tidigare Deep Active), 0 tim, Emin Svenska AB
Reparil gel, 96 tim, Schering Plough AB
Sebolytic, 96 tim, Chemvet
Speed Back, 0 tim, Emin Svenska AB
Speedway Leg Paint, 0 tim, Sidul Sport AB
Superbra Hästsalva, 0 tim, Hälsingehonung
Super-K, 0 tim, Emin Svenska AB
Swede Clay (tidigare Canadensisk lera), 0 tim, Biofarmab
Switch Pour-On, 0 tim, Pharmaxim Sweden AB
Tränings Lotion, 0 tim, Emin Svenska AB
TS14 Duschpeeling, 0 tim, Texogen AB
TS960 Tuftek, 0 tim, Texogen AB
WaterShed, 0 tim, NCH Europe, int USA
Vegebom Balm Horse, 0 tim, Firma Finn P. Möller
VetriDerm Intensive Conditioner, 0 tim, Bayer HealthCare
VetriDerm Intensive Spray, 0 tim, Bayer HealthCare
VetriDerm K-Hex Shampoo, 0 tim, Bayer HealthCare
VetriDerm K-Hex Spray, 0 tim, Bayer HealthCare
Viatop, 0 tim, Boehringer Ingelheim
X-liniment, 0 tim, Tord Ohlsson, Bergsjö

Vad jag kan läsa ut av dessa karenstider så är INGET kylande preparat dopingklassat/karenstidsklassat. Dessutom är anti-inflammatoriska örter som Ringblomma och Arnika helt klart GODKÄNDA!

peter_lundin skrev:
Sen kommer det ju alltid finnas en gråzon mellan vad som är förebyggande o vad som är behandlig men det är ju i sig ingen anledning att släppa på reglerna.
Kommer nya rön om effekten av olika åtgärder ändras ju reglerna därefter.
PL

Jag skulle aldrig använda ngt preparat som går under reglerna för karens, men det finns ingen karens på tex dk idag om det kommer är en annan sak.

Djurskyddslagens bestämmelser
Av djurskydds*lagens (SFS 1988:534) § 18 framgår att djur som tränas för eller deltar i tävling inte får utsättas för dopning eller andra otillbörliga åtgärder som påverkar djurets prestations*förmåga eller temperament.

Med dopning avses här att ett djurs prestations*förmåga eller temperament är påverkat genom tillförsel av läkemedel, läkemedels*substanser eller andra ämnen.

Med otillbörliga åtgärder avses att djurets prestations*förmåga eller temperament är påverkat genom annan behandling än tillförsel av ämnen. Exempelvis akupunktur, ultraljud, laser eller nedkylning av ben i smärtlindrande syfte. Med träning avses att ett djur ansträngs på ett sätt som är jämförbart med tävling beträffande t.ex. tempo, distans och utformning av hinder.

Andra otillbörliga åtgärder
Vidare föreskrivs i L 13 att en häst som nerv*snittats eller på annat sätt gjorts bestående smärt*okänslig i ett ben inte får tränas eller tävlas enligt ovanstående.
En häst vars ben kylts ner i smärtlindrande syfte får inte delta i tävling på tävlings*bana så länge smärtlindringen varar.

peter_lundin skrev:
Värme har ingen smärtlindrande effekt i motsats till kyla som därför är förbjudet inför tävling. Andra fysikaliska metoder som kan påverka som tex TNS är dopingklassade.
Att jämföra bandagering med förmodat antiinflammatoriska örtpreparat är ju bara ett försök att blanda bort korten.
Ang testade o godkända vilka o av vem. Läkemedelsverket godkänner naturläkemedel men det finns idag inga godkända för djur. Det finns stort sett ingen kontroll över floran av tillskott idag, i praktiken betraktas allt som fodertillskott.
Antiinflammatoriska medel hämmar/bryter den inflammatoriska reaktionen o bidrar därför till läkningen under förutsättning att grundorsaken tas bort. Att behandla en inflammation utan att ta hästen ur tävling/träning för tävling är inte tillåtet. Hur skall du ha det behandlar du en inflammation med DK eller ej?
PL

Jag behandlar inte någon inflammaton på hästen med dk, för hade det funnits en sådan så hade den blivit behandlade av vet på klinik och hade således vilat. Dk har många fler bra egenskaper.

Förklara hur det kommer sig att man då behandlar MOT inflammation? Och då inte går direkt på tex mitt opärr?

Var skall man dra gränsen? Om BOT tar bort stelheter i "dåliga" kotor som inget annat anti-inflammatoriskt medel gör är det då inte heller doping?? Då lindrar man ju utan att behandla, även om jag anser att man gör det!

Detta angående kyla, hur kommer det sig att vi får kyla våra hästar med is på tävlingsplats efter tex terrängprovet?? Nu menar jag eftersom du säger att man inte får använda kyla?? *nyfiken*

Jag tror inte att ett av världens största företag för tillskottsfoder vågar att skita i att skriva ut karens eller varning på ett preparat som är anpassat för tävlingshästar :crazy:

Visst i SMÄRTLINDRANDE syfte, men inte i FÖREBYGGANDE syfte det är stor skillnad!

Du får kyla vid förebyggande!

Du tror inte att en tävling som jag syftade till är övervakad av vet?? Du kan inte kyla bort en skada efter en terräng om det uppkommit en sådan. Du kan förhindra att en bryter ut i bästa fall. Iform av ett islag eller en lättare vrickning.

Vem kontrollerar det i så fall?

Vi hat faktiskt vetbes efter terrängen och då kan man inte komma med ett ben som är extra kylt för att skyla en skada. Men däremot skulle det vara mer illa mot djuret att INTE kyla benen efter hård ansträgning.

Senast ändrad:

Visst i SMÄRTLINDRANDE syfte, men inte i FÖREBYGGANDE syfte det är stor skillnad!

Vilken ordalydelse man använder för att ursäkta användandet av Dk på en tävlingshäst är oväsentligt, och under tävlingssammmanhang.
Om Dk sägs ha aniinflammatoriska egenskaper, vad är det då man förebygger med Dk? :confused:

Man kan tex få anibiotika i förebyggande syfte, men det ger ju inte orsak att tävla vilket dessutom inte vore tillåtet eftersom hästen/människa står under behandling. Dk anses ha sådana effekter att man nog få se det som att hästen står under behandling.

Karenstider för vissa preparat/substanser och vissa andra särskilda åtgärder

Senast uppdaterad 2005-03-01
Nyinlagd information är kursiverad.
Preparat/substans/åtgärd Karenstid

ACTH-preparat, minst 14 dygn
Akupunktur, 96 timmar
Blistring, minst 96 timmar
Bronkodilaterande (luftrörsvidgande) preparat, minst 14 dygn
Chiropraktisk behandling, 96 timmar
Elektricitet, 96 timmar
Homeopatika, med spädning mer än 1:10.000, minst 96 timmar
Humanmedicinska preparat, licenspreparat och ex temporeläkemedel minst 96 timmar
Preparat med inflammationshämmande egenskaper (t ex DMSO, MSM m fl), minst 14 dygn
Injektion oavsett preparat, minst 96 timmar
Invärtes naturläkemedel, minst 96 timmar
Kortikosteroider i annat än led eller bursa, minst 14 dygn
Kortikosteroider med längre duration än 14 dygn (i annat än led eller bursa), minst 28 dygn
Kortikosteroider i led eller bursa, minst 28 dygn
Laserbehandling, 96 timmar
Led- eller bursainjektion/ledpunktion, minst 14 dygn
Massage med händer, 0 timmar*
Massage med utvärtes verkande apparat, 0 timmar*
Naprapatisk behandling, 96 timmar
Preparat avsedda enbart för rengöring och desinfektion, tex klorhexidin, 0 timmar
Preparat innehållande koffein, 14 dygn
Preparat innehållande procain, 14 dygn
Seminvätskor innehållande antibiotika, 96 timmar
TNS, 96 timmar
Ultraljudsbehandling, 96 timmar*

Jag tycker att du kan börja med att läsa reglerna på STCs o Djurskyddsmyndyndighetens hemsidor så kan vi resonera vidare sen, där står bland annat vad som gäller för kylning. Läs även "Information till dig som använder naturläkemedel".
Fattar inte vad du menar med andra stycket.
Varför behandlar du med ett medel som säljs som inflammationsdämpande om inte mot inflammation, vilka andra egenskaper. Dom kliniska tester du nämnde (som inte är helt entydiga) talar just om antiinflammatorisk effekt.
Jag ser det som så här, om du inte behandlar med DK blir hästen stel o sträv alltså är något fel.
PL

Senast ändrad:

Nu finns inte dk med bland de preparat som omnäms med MSM, DMSO etc och är inte klassat som doping. Men dk har flera effekter och är inte ett undermedel mot hästar som är skadade!

Det lilla citatet du tog från mig gällde KYLNING av häst på tävlingsplats inget annat!!! Och det är godkänt att göra, om det då inte gäller att skyla en skada, men å andra sidan så får man inte på ngt sätt skyla en skada.

Och hur många är det inte som använder preparat med MSM idag??????

Arnika? Ringblomma? mfl..

dk har inte de egenskaper som gör en halt häst ohalt vilket många tycks tro

Om man skall vara väldigt petiga så borde då dk vara under Invertes naturläkemedel och då är karensen 96 timmar!

Jag skulle nog klassa DK som invärtes naturläkemedel med 96 tim men eftersom det inte är godkänt som sådant får det inte alla användas enl STC!
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 423
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka