Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Men samtidigt om man ficke en klar dokumentation på antiinflammatorisk effekt så skall förstås 14 dygn gälla.
PL

Nope ingen av mina hästar är speciellt stela och då undrar jag var jag har nämnt det någonstans??? Jag skall tala om för dig att jag är den allra första att märka om det skulle vara något fel på en av mina hästar. Jag åker direkt om det så bara är ett hårstrå som ligger fel (grov tolkning). Skriv gärna var jag sagt att de är stela!

Under tävlingssäsong så är påfrestningen betydligt större än under den tiden på året de inte tävlar, det är ju ganska självklart och det borde även du kunna styrka! Att ge ett preparat som kanske motverkar de vanligaste skadorna anser jag inte vara fel så länge hästen INTE är skadad.

Jag VET vad som gäller vid tävling OCH kyla är godkänt vid tävling i form av vatten, is, Kanadensiskt ler, Greengardkylgel, ACM isbalsam etc. Om det hade klassats som otillåtna medel hade de knappast haft 0 timmars karens. Du försöker få det till att jag INTE vet vad som gäller men tyvärr där går du bet för jag vet efter ett antal år som representant för Sverige i utlandstävlingar blir vi matade med vad vi får och inte får göra!!!! Till skillnad från de andra grenarna så behandlar vi inte hästarna i ft skadade på tävlingen för att få dem att gå det avslutande momentet utan endast för att FÖREBYGGA skada. Vi har inte råd att mista våran (oftast) enda häst i elitklass (alltid retar detta uttryck någon :angel: ) genom att försöka få den att klara vetbes sista dagen. Det tycker jag av dig är väldigt väldigt dumt och inte speciellt kunnigt uttalande när det gäller tävling!

Foder och fodertillskott

Foder och fodertillskott till häst regleras av foderlagen. Detta innebär bl.a. att fodertillskott skall vara inregistrerat av Jordbruksverket för att få säljas till häst. Detta gäller även fodertillskott som är registrerat i annat land. Foder och fodertillskott inregistreras ej av STC och omfattas normalt ej av dopningsbestämmelserna på annat sätt än att foder och fodertillskott ej får innehålla skadliga, otillåtna eller karenstidsbelagda substanser (ex. koffein, MSM mm).

Detta lilla citat saxat från ATG borde ju visa dig att fodertillskott som säljs till häst INTE får innehålla några karenstidsbelagda substanser UTAN att den karenstiden nämns på produkten. De fodertillskott med dk i är således kontrollerade eftersom de faktiskt säljs idag!!!

peter_lundin skrev:
Kylning: 7 § En häst vars ben har kylts ner i smärtlindrande syfte får inte delta i tävling
på tävlingsbana så länge smärtlindringen varar. saxat från http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/webdav/site/dsm/shared/PDF_foreskrifter/DFS_2005_1_L13.pdf

PL

Smärtlindrande syfte ja! Har jag inte skrivit förebyggande??? Hur många ggr :smirk: Det är skillnad!!!

Du får självklart kyla din häst EFTER tävling dvs i vårat fall efter terrängen :angel: Ganska simpelt men kanske inte för en som inte är insatt i själva tävlingsbiten dock :crazy:

Vi kyler ju aldrig innan start om du nu trodde det :angel: Det finns det ingen som helst mening med. Är det så att din häst har så ont att den måste kylas så märker nog tävlingsvet det fort som attan, eftersom vi har faktiskt något som heter besiktning av häst INNAN start!!!! Försök du komma dit med ett nedkylt ben så får du se vad som händer, jag skulle aldrig göra det iaf!!!!!!

I TR står det att man inte får kyla ben INNAN start och det är något helt annat än att kyla efter terrängprovet dvs.!

peter_lundin skrev:
Men samtidigt om man ficke en klar dokumentation på antiinflammatorisk effekt så skall förstås 14 dygn gälla.
PL

Den dagen som dk blir karensklassat så kommar man ju inte att använda det närmare än karenstiden förespråkar, det är väl ganska självklart.

Men sedan att det finns många saker som är ganska tvivelaktigt att det skall vara karens på är ju en annan sak!

Min valack får vitlök för luftvägarna, på inrådan av vet.

Mitt ena sto får b-vitaminer, för hon blir så trött när man rider annars

Mitt andra sto (dräktigt) får kalk för att fölungen i magen ska få ett starkare skelett, vitlök för luftvägarna och biotin för hovkvalitéten.

Jag skrev inför tävling om det var för otydligt för dig beklagar jag, kan ju inte alltid citera hela bestämmelserna.
Enligt min uppfattning är det ganska självklart att DK hamnar i gruppen invärtes naturläkemedel, dvs 96 tim. Om jag i samband med en tävling kunde bevisa att det använts skulle jag ge startförbud o anmäla direkt.
Den dagen som dk blir karensklassat så kommar man ju inte att använda det närmare än karenstiden förespråkar, det är väl ganska självklart.

Men sedan att det finns många saker som är ganska tvivelaktigt att det skall vara karens på är ju en annan s
Så om du tycker att det är tvivelaktigt så är det fritt fram? MSM?
PL

peter_lundin skrev:
Jag skulle nog klassa DK som invärtes naturläkemedel med 96 tim men eftersom det inte är godkänt som sådant får det inte alla användas enl STC!
PL

Hur gör man med örter som finns i naturen då? Som häste självt äter?

Maskros = antireumatisk effekt (kan ju vara illa om man har en stel häst)

Nypon = som hjälper kroppen att bekämpa infektioner

Snärjmåra = urinutdrivande, blodrenande (ouups finns i vårat hösilage)

Brännässla = stimulerar cirkulationen bra för artrit/reumatism.

Echinacea = anti-inflammatorisk

Kamomill = anti-inflammatoriskt

Lakrits = anti-inflammatoriskt

Eller Vitlök som de flesta idag ger. Då är alla som fodrar sina hästar olagliga eftersom många av örterna idag finns i fullfoder som säljs på marknaden idag:

Dodson&Horrell
Spillers
Havens
Salsa
etc,etc

så här kan jag hålla på på många fler örter, och på många som faktiskt finns i naturen som hästar själva letar upp för att äta när de behöver det!

Medryttarhästens ponnypolare får vitlökspulver för hostan, och det gav resultat över ett par dagar bara!

peter_lundin skrev:
Jag skrev inför tävling om det var för otydligt för dig beklagar jag, kan ju inte alltid citera hela bestämmelserna.
Enligt min uppfattning är det ganska självklart att DK hamnar i gruppen invärtes naturläkemedel, dvs 96 tim. Om jag i samband med en tävling kunde bevisa att det använts skulle jag ge startförbud o anmäla direkt.

Så om du tycker att det är tvivelaktigt så är det fritt fram? MSM?
PL

Som vet så får du väl då i så fall gå hårdare åt de flesta tillverkare som idag gör örtblandningar där faktiskt dk finns med i väldigt väldigt många om inte i alla som idag säljs!!

Varför står det inget om karens på dessa produkter då?? Om nu dk finns med på listan över icke godkända preparat? Det tycker jag att jag som köpare och tävlingsryttare har rätt till att veta :mad:

MSM står med som preparat redan så det är inget att snacka om!

Hur hindrar man hästar från att äta örter som kan ligga inom ramen för vad som skall tillåtas då?

Eftersom dk inte finns med över preparat som klassas som doping hur skulle du då kunna anmäla det då? På vilka grunder? Jag kan ju lika bra ge det som aptitretare eftersom det är en annan av dk egenskaper

De flesta av de medlen har ingen dokumenterad effekt på den nivån att det kan ha någon betydelse. Men om dopingkommiten skulle anse att något naturligt förekommande medel skulle bli problem går det att sätta ett gränsvärde anpassat efter vad en häst kan få i sig naturligt, det finns sådana medel redan idag, ofta är det stor skillnad på dos.
PL

Hur kan då en av världens största fodertillverkare skriva följande:

img8.gif

Som jag påpekade ovan så finns den här typen av blandningar i en gråzon där varken läkemedelsverket eller jordbruksverket verkar ha ngn direkt lust att ta tag i problemet o definiera vad som kan anses vara naturläkemedel o vad som är fodertillskott.
Men ett medel som används just för sin antiinflammatoriska effekt o där det faktiskt finns dokumentation om än tveksam kan ju knappast anses som ett rent fodertillskott.
Jag begriper väl att du inte tänker sluta med DK o vet att risken att åka dit på den typen av preparat är stort sett noll men i mina ögon bryter du mot djurskyddslagens mening när du använder DK till en tävlande häst.
PL

Att det används av många tävlinghästar är inte samma sak som att det är rätt.
Se det så här att antingen stämmer deras reklam om att det är antiinflammatoriskt o då skall det vara karens eller så är det bara bluff o då behövs ingen karens.
PL

peter_lundin skrev:
De flesta av de medlen har ingen dokumenterad effekt på den nivån att det kan ha någon betydelse. Men om dopingkommiten skulle anse att något naturligt förekommande medel skulle bli problem går det att sätta ett gränsvärde anpassat efter vad en häst kan få i sig naturligt, det finns sådana medel redan idag, ofta är det stor skillnad på dos.
PL

Nu motsäger du dig. Hur kan du då slänga ut en häst och anmäla den för doping när du skriver som du gör ovan??

Lite mer info:

Hilton REFLEX artikelnr. 00062/78
Innehåller: Djävulsklo, Mariatistel, Hagtorn, Snärjmåra, Älgört, Nässla, Sellerifrö, Maskrosrot
Hilton REFLEX är en ren örtblandning formulerad att upprätthålla friska leder.

Finns i följande förp. 1, 1,5, 5 o 10 Kg

Obs. Ges ej till dräktiga ston. Om du skall betäcka ett sto som äter REFLEX byt till Hilton VETERAN under dräktigheten.

Hilton COMFORT artikelnr. 00242/58
Innehåller: Djävulsklo, Snärjmåra, Nässla, Boveteört, Älgört, Vitlök, Stor kardborre.
Hilton COMFORT en ren ört blandning sammansatt för näringsunderhåll av hovens lameller. För hästar med anlag för Fång.

Förpackn storl. 1, 2, 3, 5 o 10kg

Obs. Ge ej till dräktiga ston. Om du ska betäcka ditt sto använd Hilton VETERAN som substitut under dräktigheten.

Liksom Wendals örter

I det mesta som ges till hästar i örtväg finns dk med, var kan man läsa då att detta skulle föranleda till doping??

Du fattar ingenting. Jag gjorde ju skillnad mellan DK o alla de andra du räknade upp. Just när det gäller DK finns det dokumentation o en hel del erfarenhet som talar för en relativt stark antiinflammatorisk effekt o det säljs just som antiinflammatoriskt medel vilket är tveksamt ur laglig synpunkt. Man får inte säga att ett medel får skall användas för att behandla sjukdomar men vad skall man med ett atiinflammatoriskt medel om inte för att behandla inflammationer?
PL

peter_lundin skrev:
Som jag påpekade ovan så finns den här typen av blandningar i en gråzon där varken läkemedelsverket eller jordbruksverket verkar ha ngn direkt lust att ta tag i problemet o definiera vad som kan anses vara naturläkemedel o vad som är fodertillskott.
Men ett medel som används just för sin antiinflammatoriska effekt o där det faktiskt finns dokumentation om än tveksam kan ju knappast anses som ett rent fodertillskott.
Jag begriper väl att du inte tänker sluta med DK o vet att risken att åka dit på den typen av preparat är stort sett noll men i mina ögon bryter du mot djurskyddslagens mening när du använder DK till en tävlande häst.
PL

Jag skulle aldrig ge ett preparat som är klassat som doping och det är det inte idag.

Och jag bryter endast mot djlagen om jag ger det till en icke fräsch häst och det gör jag inte!! Observera det och om du läser igenom det jag skrivit så ser du ganska snart att jag aldrig skrivit att jag ger det för att skyla ett problem. Sedan ger jag det under kort tid och inte alltid!

Jag anser faktiskt att det är eran skylldighet som veterinärer då att ta reda på vad som gäller eller inte när det kommer till fodertillskott. Att dk finns med i alla preparat för rörelser borde ju i sånna fall ringa i en varningsklocka bland er vet, varför bara stå brevid då och muttra om att det är ett dopingklassat preparat när det verkligen INTE är testat fullt ut. :mad: Varför inte ta tag i det då och se till att alla världens ryttare slutar att köpa preparat med detta i??

Om jag skall vara ärlig så märker jag ingen skillnad på gångarterna hos mina hästar med detta preparat och det är dessutom allmänt känt att dk inte har samma smärtlindrande effekt som tex fenylbytta etc.

Och djuskyddslagen borde då drabba alla som ger vitlök eller andra preparat som calmer etc på samma sätt som den nu drabbar mig :crazy: Eftersom man inte på något sätt får påverka hästenshumör tex eller lindra en häst som har problem med luftrören.

Gråzonen är enorm och att gå på mig och kalla mig djurplågare endast är väl ganska enfaldigt och föringande i det hela

Jag håller med olgaklara ( ingen överraskning va :D ) det finns så mycket som växer i naturen så att kunna dopingklassa öreter måste ju vara som att bita sig i röven....som ex älgörten.....vitpil mm mm ....eller är det meningen att alla hästar ska gå i rutiga grushagar?? isåfall så får jag läta mina hästar stå inomhus jämt för att inte ev få i sig nån ört ( omöjligt för mig att dom INTE får det)

Förstår inte att du är anti mot gammal medicinalvetenskap....det finns ju många "vanliga" skolpreparat som bygger på örter.....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 423
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka