Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

ta inte illa upp nu?
vad vet ni själva om vad ni stoppar i er.
har ni koll på fett och proteiner, vitaminer och mineraler så att det är precis uträknat till just dig.
alla här har ju järnkoll på vad era hästar får så att dom skall må bra.
hoppas ni alla mår bra och inte ätit för mycket kraftfoder så här i juletider.

Om nån räknade ut vad jag skulle ha och bara gav mig det, så lovar jag att jag skulle gå ner minst 15 kg. In med en kaka till, tjo ho och gott nYtt år skål. Skojar bara, jag har morronfodringen i morgon. Ingen ville byta med mig :confused:

Jag såg att det var någon här i tråden som gav sin/sina föl vitlök. Är det bra? Som vanlig så har man "hört" att det inte är så bra. Men nu frågar jag er som är duktiga :) om det är bra att ge fölisar/åringar vitlök?

Jag ger min åttamånaders hingst

hösilage
müsli
kornkross
havrekross
mineraler
morötter o äpplen

det enda som mina hästar får är dynavena kraft
och ett mycket bra hö (analyserat)
Har tagit fullständig blod analys på mina och dom har ingen avsaknad av nått!
men jag får höra mång ggr att varför ger du inte det och det och det??? Och när jag frågar varför så kan inte någon svara på frågan! bara att det ska vara bra för hästen då :confused:
jag är nog i dom flesta folks ögon en konstig hästmänniska :angel: :rofl:

Jag ger min kuse hö, havre, kli, kraft, soja och mineraler. Nu får hon även multivitamin pga att hon är dräktig och behöver får i sig framförallt A-D och E-vitamin för att fölet inte skall se konstigt ut när det kommer ut! Hon får även Biotin pga av dåliga hovar. Detta tror jag dock att jag ska sluta med då jag har använt det ett år utan att jag tycker att det är någon större skillnad!
Skulle aldrig få för mig att köpa något annat konstigt så vida att min veterinär verkligen kunde rekomendera det framför "vanliga" foder.

/Malin

:o pinsamt :o vad är "svarthavre" är det "vanlig havre fast svart eller ?:confused:

De får KRAFFT Groov, KRAFFT Breed/Plus Grön, KRAFFT Lusern, Vitlökspulver, KRAFFT el. Shy Feeder B-vitamin, KRAFFT Miner Blå, betfor, KRAFFT Protein. OCh så hö förstås! :D + att en av dem får korn och en annan får KRAFFT Breed/Plus Grön.

Senast ändrad:

Jag har gett min biotin under två år då han hade dåliga hovar, samt b-vitamin vid pälssättning/fällning. Sen gav jag glukosamin ett tag men har slutat med det.

Och nej, jag kan inte så mycket om olika örtesblandningar.

Kanske ska tillägga att hästen i vanliga fall får betfor (pelletsform), havrekross, krafft grund och krafft sport + Hö.

Senast ändrad:

malik skrev:
:o pinsamt :o vad är "svarthavre" är det "vanlig havre fast svart eller ?:confused:

Svar: Ja. Svarthavren har svart skal, det är nog enda skildnaden vad jag vet.

Tänk om vi hade varit lika måna om oss själva som vi är med våra hästar. Man kanske borde analysera maten vi själva äter och då hade man nog funnit att vi inte får i oss tillräckligt med mineraler och vitaminer etc. Efter att jag har läst alla svar så är det nog mycket överdrivet med alla örter....etc som vi stoppar i hästarna och i slutändan är det de stora företagen som tjänar mest på det. Någon skrev att dom gav en viss ört för att det tog bort slaggprodukter i musklerna, hur vet du att det funkar??? Tillverkarna kan ju skriva vad de vill och folk tror på det.

Jag ger mina hästar:

Ft häst svår klass:

Salsa Havrefri 3kg bra energiinnehåll och just det havrefri :D
olja
grukmeja, smörjer lederna
bovete, stärker kapillärena, kärlvidgande.
djävulsklorot, anti-inflammatoriskt
vitlök, slemlösande,bakteriedödande,insektsavvisande
B-Vitamin stötvis

Ft häst på väg upp:

Salsa Havrefri 2kg + Bas 3kg (fullbod m hög ämnesomsättning)
Olja
Gurkmeja
Djävulsklorot
Vitlök
B-vitamin, stötvis

Hopphäst 5år

Salsa Havrefri 4kg (håller på att kvalar unghästchamp)
Olja
Gurkmeja
Bovete
Djävulsklorot
Vitlök
B-vitamin
E-Vitamin

Samtliga hästar får dessutom hösilage som är ekologiskt odlat med naturliga örter.

Jag ger ovanstående örter eftersom det är tävlingshästar som preserar hårt och det märks stor skillnad på dem med eller utan. de behöver det lilla extra liksom varje elitpresterande behöver oavsett djurslag

hästig skrev:
Tänk om vi hade varit lika måna om oss själva som vi är med våra hästar. Man kanske borde analysera maten vi själva äter och då hade man nog funnit att vi inte får i oss tillräckligt med mineraler och vitaminer etc. Efter att jag har läst alla svar så är det nog mycket överdrivet med alla örter....etc som vi stoppar i hästarna och i slutändan är det de stora företagen som tjänar mest på det. Någon skrev att dom gav en viss ört för att det tog bort slaggprodukter i musklerna, hur vet du att det funkar??? Tillverkarna kan ju skriva vad de vill och folk tror på det.

Jag tror inte du har rätt där, men å andra sidan så ger många sina hästar mer än vad de behöver.

men vi äter ju redan analyserad mat som människor, det är ju bara att läsa på etiketterna :smirk:

och på mig tjänar inga stora företag pengar på :angel: eftersom jag köper mina örter av en örtagård som har restauranger som hudsakliga köparen, dvs jag köper av grossist rena örter!

hästig skrev:
Tänk om vi hade varit lika måna om oss själva som vi är med våra hästar. Man kanske borde analysera maten vi själva äter och då hade man nog funnit att vi inte får i oss tillräckligt med mineraler och vitaminer etc.

Men du. Vår mat ÄR analyserad. På varenda förpackning hittar du näringsdeklaration med näringsinnehåll!

Jag HAR koll på vad jag stoppar i mig och har köpt tillskott i form av tabletter för att täcka kalk och D-vitaminbehovet (under vintern) som krävs extra medan jag ammar. Övriga vitaminer och mineraler får jag i mig tillräckligt av och i vettiga balanser, bara genom att jag äter varierat. Äter man över 2000 kcal/dag av vettig mat (alltså inte lever på godis och chips) så är man rätt säker på att man får i sig det man behöver i mineral och vitaminväg.

Där kom vi ju in på en sak också, vi äter VARIERAT, vilket hästarna inte gör. De serveras samma sak dag ut och dag in, så är det en brist blir den väldigt stor till slut.

jag har märkt att många köper billigt dammigt hö och sen lägger ner en förmögenhet på örter, alger och vitlök...VARFÖR??

lägg pengarna på bra hö, bra vatten (dvs skura vattenhinken) och lite havre eller något liknande, mineraler och ev vitaminer (eller köp en burk med båda i).

gör det enkelt, det är så jobbigt att ha häst ändå, varför inte gör det lite enkelt för sig om man nu inte har en häst med särsilda problem (de är nog egentligen inte så många tror jag). det kom ju dessutom en rapport för några månader sedan att algtillskott för människor bestod av en oroande stor mängd miljögifter. känn på den...

lena

Olgaklara - VARFÖR djävulsklo till hästarna rutinmässigt? (och varför ligga i gråzonen för doping för den delen)

Idag är det inte doping och kan inte påvisas på något sett. Det är inte klassat som doping heller.

Jag ger inte det året om utan vid den period då de presterar mkt när marken oftast är hård och risken för att något litet skulle finnas i bakgrunden och spöka. Jag tycker inte att det är fel att ge det i förebyggande syfte just eftersom det alltid finns risk att de trampat snett eller ligger på gränsen i ansträgning.

Ger man det i behandlande syfte för att kunna rida är man fel ute. Men en häst som är frisk hjälper det att hålla den fräsch under säsongen.

Jag tycker det är betydligt bättre att ge djävulsklorot än att åka in till kliniken och spruta lederna var och varannan vecka vilket många verkligen tyvärr gör.

Mina hästar vilar ju sedan helt från tävling under väldigt lång tid på senhöst/vinter och då ges de den vilan alla hästar behöver för att läka ut blessyrer.

"ta i trä" har hittils aldrig haft någon kotledsinflammation eller behövt behandla någon led överhuvudtaget, även innan jag började att använda djävulsklorot. Men nu när det finns en ört som har så många bra egenskaper som den har så är det ju bara att ge den.

olgaklara skrev:
Idag är det inte doping och kan inte påvisas på något sett. Det är inte klassat som doping heller.

Jag ger inte det året om utan vid den period då de presterar mkt när marken oftast är hård och risken för att något litet skulle finnas i bakgrunden och spöka. Jag tycker inte att det är fel att ge det i förebyggande syfte just eftersom det alltid finns risk att de trampat snett eller ligger på gränsen i ansträgning.

Ger man det i behandlande syfte för att kunna rida är man fel ute. Men en häst som är frisk hjälper det att hålla den fräsch under säsongen.

Jag tycker det är betydligt bättre att ge djävulsklorot än att åka in till kliniken och spruta lederna var och varannan vecka vilket många verkligen tyvärr gör.

Mina hästar vilar ju sedan helt från tävling under väldigt lång tid på senhöst/vinter och då ges de den vilan alla hästar behöver för att läka ut blessyrer.

"ta i trä" har hittils aldrig haft någon kotledsinflammation eller behövt behandla någon led överhuvudtaget, även innan jag började att använda djävulsklorot. Men nu när det finns en ört som har så många bra egenskaper som den har så är det ju bara att ge den.

Ang doping så det som inte är upptaget på karenstidslistan och som kan antas ha effekt som är likvärdig de på karenstidslistan är det startkarens på. Så visst är det doping, men det är omöjligt att bevisa. Dvs det hamnar i gråzonen där samvetet avgör.

Tävlinghästar eller ej, jag skulle inte vilja ha en häst på DK 'hela tiden' iom att det har smärtstillande effekt (som dock varierar från häst till häst, förr-förra stoet svarade inte alls på Dk, nuvarande valacken svarar bättre på DK än butta, ur smärtstillningsperspektiv alltså)

Solklart klassat som doping, invärtes naturmedel, 4 dagars karens. Sen finns det inga tester som säger att det är oskadligt i längden.
Naturmedel eller ej så är det vansinne att ge den typen av preparat i förebyggande syfte.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 423
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka