Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar
Just nu äter hon bara gräs, men snart blir det hö, ensilage och vetekli, blandat med selen och e-vit, för det skulle tydligen behövas. (Är inte så duktigt på just vitaminer och sånt än, men jag ska läsa på ordenligt!)
Glucosamin får hon på inrådan av veterinären för hennes pålagringar i kotorna.
Ni som ger glucosamin, vet ni att det finns två olika sorter, och den ena sägs tas upp bättre av hästen? Det hade jag ingen aning om förrän veterinären sa det. Jag köpte mitt direkt av honom, men jag har kollat på andra burkar och dom innehåller oftast "fel" sort. Glucosamin KCI ska det vara, inte HCI eller vad det var. Bara en liten parentes!
Jag har gett henne lite homeopatmedel, senast för hennes rinniga ögon (vägrade ha flugbandet på sig) och tidigare för nån sträckning på inrådan av osteopaten. Av honom har hon även fått Ginko Biloba för att få fart på cirkulationen.
Jag hade en djurhomeopat för ett par år sedan som gav henne medel för hennes enorma gallor. Men det fungerade inte. Fast när vi sedan bytte veterinär förstod vi att det hade inte hjälpt även med ett dundermedel, eftersom gallorna berodde på förslitningar. Där ser man hur viktigt det är att få en riktig diagnos, och gärna en veterinär som är öppen för alternativa behandligar om man är intresserad av det.
Örter har hon oxå fått, förra sommaren nypon och nässlor för att försöka förbättra hovkvaliteten. Tyckte inte det gav nåt speciellt resultat. Innan har hon fått nån blandning med ringblomma för att få igång cirkulationen i gallorna, men det fungerade ju inte heller såklart.
Har oxå märkt att folk inte riktigt verkar veta varför dom ger hästarna det dom gör, därför försöker jag läsa på och fråga så mycket som möjligt om jag ska ge min häst något.