Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Min häst äter förutom hö, havre och betfor:
Salt, ger löst i maten nu på sommaren, tidigare har hon haft saltsten.
E-vitamin m. selen
äppelcidervinäger, gav jag för att det var bra mot mkt, men ska nog sluta nu, jag har inte märkt ngn skillnad på hästen
vitlök, i förebyggande syfte

Glukosamin+MSM

Glukosaminen för att det visade hjälpa hästen tillbaks efter spatt. Hon blev något mindre stel i benet och gick jämnare.

MSN av samma anledning + att det eventuellt kan hjälpa henne att klara sitt sommareksem bättre. Har inte märkt någon skillnad dock så frågan är om jag fortsätter efter att burken tagit slut.

Senast ändrad:

jag ger min havre, lite korn, mineraler, betfor.
och gluccosamin - han är stel i bakbenen annars. de smörjer ju lederna..

Herre jösses. Vad grejer.... Ring en av foder rådgivarna på Krafft, till och med dom sätter ihop en fullständigtg "vanlig" foderstat till dig baserat på grund fodren betfor, korn, havre, och sen om du är intresserad av att säkra näringsvärdet på kraft fodret ordentligt så kan dom hjälpa dig med att välja Krafft kompletterings foder till detta baskraft foder. Har du en extremt komplicerad häst så kanske något ytterligare kan vara bra, men majoriteten av sveriges hästar är trots allt vanliga hästar....
det här med att hästarna har problem med magen verkar va någon sorts ny "trend" som kommit de senaste åren i samma veva som häst viskarna etc. Det är som hälso kost affärer för människor: tänk hur mycket du kan handla på dig där, det finns obegränsat med grejer som är bra för en, till vrål priser. Vanlig mat innehåller för det mesta precis samma saker... bara en tanke!

Sv: Re: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Vet du när dom ska komma ut med den nya chevinal plussen?

Är själv livrädd för allt vad örter, homepatblandningar etc är :eek: *hjälp*, både djur och männsikor dör av sådant! Det finns inga vetenskapliga undersökningar på det. Alla säger "men det är naturligt och bra", visst absolut men i naturen finns det också MYCKET giftiga saker, vi dör av fel växter, fel svampar etc.

Men för att krypa till korset så ger jag förutom hippo breed och hö, foderjäst och vitlök i betfor, :o , men oj vad han älskar den burkmaten :love: !

Jag ger vitlök: Som motverkar förkylningar samt minskar fästingar som sätter sig på hästarna
Brännässla:För hästar som är lite trötta o hängiga det innehåller järn och andra vitaminer som tillgodoser en hel del i hästens kropp
Citron: Ger jag var 3:e vecka, paus i 3 veckor, citron i 3 veckor..paus sedan osv. Detta för att rena njurar och hjälpa hästar som har lite ryggproblem
Lakritsrot: Ger jag i bland under hösten, när de kan vara "slemmiga" och behöver få ut damm och annat gojs

Ja just det, jag ger foderjäst med för att få till b-vitamin och så att hästen håller hull

Just nu äter hon bara gräs, men snart blir det hö, ensilage och vetekli, blandat med selen och e-vit, för det skulle tydligen behövas. (Är inte så duktigt på just vitaminer och sånt än, men jag ska läsa på ordenligt!)

Glucosamin får hon på inrådan av veterinären för hennes pålagringar i kotorna.
Ni som ger glucosamin, vet ni att det finns två olika sorter, och den ena sägs tas upp bättre av hästen? Det hade jag ingen aning om förrän veterinären sa det. Jag köpte mitt direkt av honom, men jag har kollat på andra burkar och dom innehåller oftast "fel" sort. Glucosamin KCI ska det vara, inte HCI eller vad det var. Bara en liten parentes!

Jag har gett henne lite homeopatmedel, senast för hennes rinniga ögon (vägrade ha flugbandet på sig) och tidigare för nån sträckning på inrådan av osteopaten. Av honom har hon även fått Ginko Biloba för att få fart på cirkulationen.

Jag hade en djurhomeopat för ett par år sedan som gav henne medel för hennes enorma gallor. Men det fungerade inte. Fast när vi sedan bytte veterinär förstod vi att det hade inte hjälpt även med ett dundermedel, eftersom gallorna berodde på förslitningar. Där ser man hur viktigt det är att få en riktig diagnos, och gärna en veterinär som är öppen för alternativa behandligar om man är intresserad av det.

Örter har hon oxå fått, förra sommaren nypon och nässlor för att försöka förbättra hovkvaliteten. Tyckte inte det gav nåt speciellt resultat. Innan har hon fått nån blandning med ringblomma för att få igång cirkulationen i gallorna, men det fungerade ju inte heller såklart.

Har oxå märkt att folk inte riktigt verkar veta varför dom ger hästarna det dom gör, därför försöker jag läsa på och fråga så mycket som möjligt om jag ska ge min häst något.

Mina hästar älskar att äta tistlar. Har funderat på vad det beror på. Kanske att tisteln med sin djupa långa rot drar upp mineraler som andra växter inte kommer åt? Eller gillar dom bara smaken? Har någon annan märkt samma sak?mvh/T_B

maximilia skrev:
Glucosamin får hon på inrådan av veterinären för hennes pålagringar i kotorna.
Ni som ger glucosamin, vet ni att det finns två olika sorter, och den ena sägs tas upp bättre av hästen? Det hade jag ingen aning om förrän veterinären sa det. Jag köpte mitt direkt av honom, men jag har kollat på andra burkar och dom innehåller oftast "fel" sort. Glucosamin KCI ska det vara, inte HCI eller vad det var. Bara en liten parentes!
Vad heter märket på glucosaminet som du köpte, och vad kostade det?

Mvh Huntress :)

Huntress skrev:
Vad heter märket på glucosaminet som du köpte, och vad kostade det?

Mvh Huntress :)

Köpte det direkt av veterinären, vet inte märke för det låg i en plastpåse :crazy: Kostade iaf 680 kr plus moms :d
Kolla gärna på veterinärens hemsida, står lite om glucosamin där.

Pirayan skrev:
Är alger i form av mineraler, alltá gifitgt?
Jag vet mánga som fodrar med ishavsalger med gott resultat.
Det är ju ett naturmedel med massor av vitaminer och mineraler. Vad är det som är giftigt?

Vi är många som ger våra hästar ishavsalger utan problem. En av mina har tagit blodprov för att se hur mineralvärdena ser ut. Kanske skall man se HUR man ger alger och varifrån de kommer. Man skall inte ge hästen kilovis med alger. 1/2 dl till 1 dl räcker gott.

Alg-Börjes rekomendation är 100 g per dag vilket ger 50 mg jod per dag, man fått strumaföl efter ston som fått 35 mg per dag o sett förändringar hos vuxna hästar som fått strax över 50 mg per dag. I vissa delar av landet är dessutom den naturliga jodnivån hög.
PL

Om proteinvärdet är lågt i höet så använder jag lucern som tillskott eftersom det blir lite häftigt att ösa på havre så jag kommer upp i lagom med protein. (Trevligt med en ridbar häst). Förutom hö och lucern får han ca 1-2kg havre beroende hur mycket vi tränar för tillfället. Mineraler och lite betfor. Det händer dock att jag köper någon säck färdigfoder som han får av som "mellanmål". Hästar har ju små magar och äta lite och ofta ska visst vara bra eller....

Thindra skrev:
Men för att krypa till korset så ger jag förutom hippo breed och hö, foderjäst och vitlök i betfor, !

Vet du om hur farligt mindningsmedlet i allt pelleterat foder är för hästarnas magar och tarmar???

De har gjort vetenskapliga undersökningar på sånt och en häst som får pelleterat foder har massa gägga av mindningsmedel i hela magen och tarmarna!!!!!!!

Och vet du om att sverige är ett av de enda länderna som fortfarande andvänder betfor???
många andra länder har insett hur det får muskler/leder att bli stela!!

Nu tänker du säkert "men mina hästar funkar jättebra på detta". men det är så som andra som ger dem örtgojs också tänker!!!

jag säker varken att du har fel eller rätt. men innan du nollförklarar någon annan för dens syn på hur hästar mår med ett visst foder så borde du tänka på att de kanske tänker likadant om dig!!!!

/Joiz- som proppar i sina hästar havre- betfor (till alla utan C som inte mår bra av det = får linfrö), och musli + mineraler, vitlök, hö, salt och sånt.. för dte är vad JAG fått fram är det bästa, men jag vet hur svårt det är, och jag vet att andra inte har samma syn som mig.

PS: Men kan hålla med dig om att många dess "örttyper" går förlångt!!!!

Mitt sto får läkemalva och protexin i sitt kraftfoder. Detta för att hon ska få tillbaka rätt tarmflora igen och läka eventuella småsår som kan ha bildats i magen.

Gamlingen får en droppe pepparmyntsolja på en godisbit för andningens skull då han har kvickdrag.

Övriga hästar får bara kraftfoder och hö.

Jag tycker att om man ska använda örter så ska man kontakta någon duktig "örtdoktor" för just hästar. Denne kan då råda och förklara vad olika örter är bra för, så att man inte bara ger något bara för att boxgrannen gör det.

Jag ger mina hösilage, havre, betfor och mineraler. Sen har de fri tillgång på salt.

Stoet är lite problematisk att hålla i hull ibland ( i samband med fällning etc) så då brukar hon få någon dl olja typ majs eller mat och blir då kanonfin i hullet.

I övrigt ger jag inte massa "krims krams" lite morötter och en skvätt fisklever olja för att de ska få i sig lite vitaminer under förkylningssäsongen sommar/höst vinter/vår

Betfor för att hålla igång magen, jag har alltid använd betfor och har aldrig haft några prob. trots en riktigt kolik häst (kolik ca 1 gång/vecka innan vi började med betfor)

Jag har turen att ha så bra ensliage så de klarar sig på denna maten, något år hade vi SKIT dåligt protein värde så då fick mina soja för att jämn ut det hela.

Många (inte alla) verkar proppa i sina hästar en massa som de hört är bra, de kollar inte med sina befintliga foderstat eller har ibland inte ens analyserat sitt hö/ensilage och får helknäppa foderstater tillslut.

Jag vill också vet vilka bindemedlen som finns i foder, för det som jag har fått vidtalat är att fodret är pressat och torkat. Dvs det är avsaknaden av vätska som gör att fodret håller samman.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 423
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka