Jag ger min häst hö och vatten, i princip. Han kan få några nävar betfor för att kunna äta vitamindosen och vitlökspulvret, och så får han äpplen och morötter som godis och belöning.
Vitamintillskottet ger jag för att han stått skadad och ska läka bättre, vitlök ger jag för att det är nyttigt. Det andra är som sagt bara som belöning.
Jag läser en del om foder och har förstått av det jag läser att det mesta vi ger är onödigt. Det viktigaste för hästen är grovfoder och ett bra vatten- resten är bara godis. Nu är det ju skillnad på olika hästars grad av arbete och de måste ju fodras därefter, men det framgår ganska klart , när man läser, att de flesta överfodrar sina hästar, i all välmening förståss, men dock. Det står varningstext på vitaminburkarna om "överdoser" av vissa vitaminer, så jag tycker nog att man ska se upp lite. Ju fler saker man kombinerar desto större tror jag risken är att det blir fel.
Det pratas mycket om analyser av hö osv, men vem analyserar sitt vatten? Vatten är en mycket känslig historia och det gäller särskilt de som har egen brunn. Vattnet kan vara dåligt, utan att det märks på lukten eller utseendet och många har mycket sämre vatten än de tror.
Och om nu analyser är så viktigt när det gäller hö, borde inte gräset som hästen äter i hagen analyseras, särskilt om det ligger en väg alldeles intill?