Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Nä men det är just det här jag brukar hisna åt, förlåt nu Rejält felskapad men det vara bra med ditt inlägg för att förtydliga mina.

**Beskrivning:
Svavel är ett livsviktigt grundämne. Organiskt svavel är byggstenen för över 150 livsviktiga ämnen i kroppen. Det finns i kroppens alla vävnader, en nyckelkomponent för flexibilitet i leder, brosk och hud. MSM gör att vitaminer högeffektivt tas upp i cellerna, extra effektivt med C- och B-vitamin. MSM är en biotillgänglig form av svavel som har en extraordinär förmåga att uppehålla kroppens försvar mot artrit, svullnader, ben- och angränsande broskskador, och hjälper generellt till i reparationsprocessen av vävnad.

**Glukosamin sulfat skall ges med någon form av accelerator såsom svavel för att uppnå bästa effekt. Tillför man glucosamin i hästens foder ökas produktionen av ledvätska och ledbroskämnen vilket ger mindre friktion och bättre stötdämpning i lederna.

Är inte alls samma sak....... :smirk:

Fast jag tycker...behövs o behövs....behöver du äta nåt annat än makaroner o korv + typ Mitt Val...du får ju då i dig allt du behöver....

Hästens naturliga intag av föda är vida större än det vi erbjuder dom...vem bjuder sina hästar på färsk bark t ex varje dag??eller rötter??
Jag vill försöka att ge dom ett bredare val av foder än hö havre o mineraler, inte för att jag måste utan som en hygglo gest till djuret

Sen beror det väl lite på vad man gör med sin häst, en fritidshäst kanske inte behöver så mycket extre, men en tävlingshäst kräver lite mer och att hålla matlusten på topp så får man ge sånt hästen gillar......

Ja, ibland är man lite trött.... :crazy: ;)
Jag blev mest förundrad över informationen, dá jag vet massor av människor som fodrar med alger, utan reaktion....

Ok. :)
Men jag har ändá inte sett nágra reaktioner hos de som använder alger.....
Är vissa hästar känsligare än andra kanske?

Lång ifrån :smirk:.

Vi har en häst med dålig hovkvalité, han en som är lite snuvig för tillfället (unghäst) men annars ger vi vitlök som förebyggande. Eksemhästen är en islandshäst.

Vad ska man göra med alla hästar som inte är fysiskt korrekta? Skicka på slakt? För hos vem dom än kommer vara, kommer dom inte bli fysiskt korrekta.

behöver du äta nåt annat än makaroner o korv + typ Mitt Val
Jag åt spenatsoppa + chokladpuddig varje dag i tre veckor, för att kolla hur länge jag skulle tycka att det var gott. :D
Och därför brukar jag tänka att lite variation nog inte är så dumt iallafall. ;)

Ger därför hästarna ibland lite handplockade och torkade örter, frukter och grönsaker.
Men dom har bark och rötter i hagen och husväggar oxå för den delen.... :D

Lite mineraler ifrån krafft och tokosel. B-vitamin brukar dom få vid pälsfällning.

Slutade du för att det inte var gott längre, eller var det gott hela tiden? Jag har funderat på om man kan leva på pasta med smält vitlökost på någon längre tid men mina barn säger att man inte kan det :confused: Och chokladpudding måste ju funka i alla lägen :d

min får förutom korn och hö
vitlök: för luftvägarna och för insekterna på sommaren
morot: för att det är gott

och ibland lita annat smaskigt :d

han äter nypon i hagen och andra godsaker

Jag ger min häst Aloe Vera, dels för att få manen å svansen växa ut fortare sen förra exemsäsongen (japp, det fungerar), dels för att förebygga för nästa exemsäsong (tänkte prova om det funkar.. har hört mycket positivt!). Upptäckte dessutom att Aloe Veran drev ut en del skit ur min häst, som har haft lite problem med att få ut slaggprodukter.
Min häst har alltid svettats väldigt lite, knappt alls. Jag har alltid antagit att detta har varit normalt för honom, jag menar, vissa svettas ju mer, andra mindre! Dock så har min häst helt plötsligt börjat svettas efter att jag började ge Aloe Vera! Han stank skit i två dagar, sen luktade han häst igen :)

Mina hästar kan bark och rötter(om dom gräver ett tag) året om.Och jag ger ensilage,örtmusli till den äldre(hostar lite) och havrefritt till Hispan.Funkar hur bra som helst.

Men jag tycker alla företag är mycket bra på marknadsföring,för jag blir ibland otroligt "sugen" på att ge hästarna en massa olika tillsatser för att det står i reklamen hur bra det är och hur bra hästarna har blivit.För att sen komma på mig själv med att det är inget fel på mina hästar(vad jag vet),de är blanka i pälsarna,har bra hovar,bra hull,pigga glada ögon.Är pigga och glada för övrigt med,jag blir väl lite orolig när de brallar loss bland rösena i hagen,vill inte att dom bryter benen av sig men det har ingen gjort än.Men det är upp till var och en att ge sin häst vad de vill och så länge man vet varför man ger saker så är det helt OK för mig-Jag slipper ju betala.
MVH Rex

Jag ger min häst hö och vatten, i princip. Han kan få några nävar betfor för att kunna äta vitamindosen och vitlökspulvret, och så får han äpplen och morötter som godis och belöning.
Vitamintillskottet ger jag för att han stått skadad och ska läka bättre, vitlök ger jag för att det är nyttigt. Det andra är som sagt bara som belöning.
Jag läser en del om foder och har förstått av det jag läser att det mesta vi ger är onödigt. Det viktigaste för hästen är grovfoder och ett bra vatten- resten är bara godis. Nu är det ju skillnad på olika hästars grad av arbete och de måste ju fodras därefter, men det framgår ganska klart , när man läser, att de flesta överfodrar sina hästar, i all välmening förståss, men dock. Det står varningstext på vitaminburkarna om "överdoser" av vissa vitaminer, så jag tycker nog att man ska se upp lite. Ju fler saker man kombinerar desto större tror jag risken är att det blir fel.
Det pratas mycket om analyser av hö osv, men vem analyserar sitt vatten? Vatten är en mycket känslig historia och det gäller särskilt de som har egen brunn. Vattnet kan vara dåligt, utan att det märks på lukten eller utseendet och många har mycket sämre vatten än de tror.
Och om nu analyser är så viktigt när det gäller hö, borde inte gräset som hästen äter i hagen analyseras, särskilt om det ligger en väg alldeles intill? :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 882
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 423
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka