Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Jag ger till en häst på ca 600 kg förutom hö/ensilage och kraftfoder:
Lusern ca 5 dl
ev betfor men inte mer än två nävar - lös i magen
Pronutrin ca 300 g - magmedel för oroliga magar
mineraler
kalk
salt
Vid fällning ger jag ytterligare:
groddolja ca 1 dl
foderjäst ca 1-2 dl - kommer inte ihåg vad jag brukar ge tror 1 dl men är osäker.

Vissa i mitt stall ger en massa "gojs" men jag tycker att det är slöseri med pengar.

Hur vet du att det är välgörande för njurarna och inte bara vattendrivande?

Burkmat för mig är, örter av olika dess slag. De är iofs bra, men för det mesta verkar man inte riktigt veta varför hästen skall ha detta. Men boxgrannen har kört det här, så då är det säkert bra.

För ett tag sedan var en tråd uppe om att maskrosblad var så bra att ge, svaren blev många men inte en enda påpekade varför man ger maskros överhuvudtaget. Bara att det var en bra grej, och hästarna mådde bra av det.

Känns det igen, eller....

Det där är ju VANLIGT tyvärr. Men sålänge man skiljer på de som ger "riktade" örter och de som pytsar 'bara för att' så är jag helt med i att kritisera användningen. Bara man inte drar all örtgivare över en kam.

Jag gav örter första gången 2001, då fångstoet fick flytande djälvulsklo och en örtblandning som heter Stand Free (och vars huvudingrediensen är brännässla... kunde plockat själv på sommaren om jag hade vetat det ;)) Dessutom fick hon Seaweed & Rosehip för hovkvaliten. S&R fick även valacken med kanonhovar, som kontrollexemplar.

Vad gäller djävulsklon och örtblandningen såg jag ingen förbättring whatsoever. Jag vet ju inte hur hon varit utan det, kanske hade hon blivit sämre. Men hon blev iaf inte bättre än hon var när jag började ge örter.

Seaweed och Roeshipen däremot syntes resultat på. Stoet hann amn inte märka så mycket på (hon fick fara till himlen) mer än att det nya hornet som kom var av bättre kvalitet. Valacken (kontrollexemplaret) fick inte bättre hovkvalitet, men han hade superb hovkvalitet innan, däremot undrade hovslagaren vad fan jag gjort, hans hovar började växa som ogräs. Jag satte ut S&R när jag stod inför att gå ner på femveckors skointervall mot normala sju ;)

Sen var jag HÖGST skeptisk till örter länge, men i somras fick valacken djävulsklo i diagnostiskt syfte, och blev märkbart bättre. När djävulsklon sattes ut blev han sämre igen. Då åkte vi till klinik (vilket var målet hela tiden, men eftersom han har så småå signaler för när något är fel och det kan vara svårt att skilja detta från 'idag har jag ingen lust' så ville jag se om jag fick skillnad). Så där gav örterna tydligt resultat.
Och det, det TYDLIGA resultatet är för mig en STOR anledning att INTE ge örter 'bara för att'. En del har uppenbarligen nada effekt eller iaf nada effekt på vissa hästar, medan andra eller på andra hästar har STOR effekt. Och tittar man på vad vissa örter sägs göra (rensa njurar etc) så vill jag INTE laborera med detta på egen hand, dvs utan veterinär och equiatriker i ryggen.

Valacken får nu kamomill på equiatrikers inrådan. Jag läste dock NOGA på vad kamomill sägs göra innan jag gav det.

Men jag har sett otal exempel på hästar som diagnosticeras av ägaren och får allehanda örter, ofta dessutom örter som har MOTSATT effekt sinsemellan. Detta är för mig ett mysterium varför man gör..

15 kg analyserat hösilage
1,5 kg hippo (passar bäst ihop med höet)
1,5 kg korn

Samlar precis prover för att skicka på mineralanalys så ger inga extra mineraler under tiden.

Ger x-tra salt ibland då hon inte rör sin saltsten.

Har funderat på att ge olika grejer för att stimulera hovväxten på somrarna men kommit fram till att jag nog ger cornucresin utifrån istället.

Vitlök skulle jag aldrig ge då jag tror det är för starkt för hästars mage. Läste här om någon som berättade om vitlökens nackdelar och det gjorde att jag inte vill chansa.

Vill inte stoppa i henne saker där jag inte har koll på fördelar-nackdelar, avstår hellre och är också så lat att jag inte orkar åka runt för att hitta nånstans att köpa alla saker sen stå och pytsa varje kväll.

Vad jag har förstått så finns det inga vetenskapliga rön som stöder att biotin har någon påverkan på hovkvaliten. Frågan kom även upp under ett seminarium med företrädare för hovslagarskolan i Skara under Eurohorse-mässan förra året och föreläsaren där sa att det inte fanns några indikationer på att biotin är bra för hovarna.

Förutom hö och kraftfoder får mina olja, salt, mineraler, multivitamin och ska även börja ge foderjäst (istf B-vit på flaska).

Nja den tråden handlade om kostnader, om det är samma vi åsyftar på.

Min stora undran var dock, inte att man ger en massa ur olika burkar men vet man varför. Oftast vet man inte det, utan har hört att det funkar bra. Ett exempel, tex en person som ger 3-4 olika örter och 2 av dom fungerar som urindrivare. Detta vet man inte, bara att den funkar för hår, hovar njurar lever eller vad det nu må vara.

Det är konstigt att människor inte är mer oroliga för sådant än vad de är, jag emotsätter inte att man ger hästen av vissa sorters saker. men trots allt kan det ju vara bra att veta varför samt vilka verkningar och eventuellt biverkningar som det kan ha. Och sen kunna välja rätt preparat för ändamålet, och ta reda på vilka som kan kombineras och vilka man inte bör kombinera.

Det finns 2 varianter när det gäller brunstproblem eller hingstiga valcker, dels ren munkpeppar men sen även örtblandningar innehållande munkpeppar.

Ren munkpeppar funkar på hästar som uppvisar klar översexualitet, detta behöver inte betyda att hästen har hormonella störningar.

Örtblandningarna innehåller örter som har en hormonstabiliserande effekt samt munkpeppar, dessa funkar bra på hästar som har just hormonella störningar. Tex sent kastrerade hingstar, och man kan kanske behöva en hjälp under första året. Riktiga pissmärrar, som kan ha både hanterings och ridproblem under brunstar.

När det gäller den biten på ston, bör man ju först ha kollat så hästen inte har medicinska problem som bör behandlas av vetrinär.

Ren B-vitaminbrist får inte hästen, däremot kan en extra slurk hjälpa vid tex fällning/sättning, partellaupphakningar på unga hästar eller överträningssymtomer.

lucern hackat strå
havre
betfor
foderjäst
och mineraler

tycker att det är en ganska så "ren" foderstat. Jästen ger jag både för proteinet och B-vitaminernas skull.
Ibland testar man ju extra saker, typ när hästen kädes lite stel gav jag lite extra magnecium om det kanske fanns nån brist, men dessa burkar brukar försvinna ur foderstaten ganska så snabbt.

Pållan är inte pissmärrig för övrigt, inte någe jobbig vid brunst utan har tidigare i princip varit som vanligt. Det är nu under tiden som jag håller på och sätta igång henne som hon är superspänd vid ridning. Blir rädd för ALLT t o m att jag klappar henne lugnande på halsen :crazy: Jag har haft hästen sedan hon var 8 månader och hon är snart 6 år, hon har ALLTID tidigare varit supercool att både hantera och rida. Nu är hon cool att hantera och ut och gå med, men när man ska rida... :crazy:

Hon har gått i sjukhage från aug till dec, promenerad med under december och skrittad uppsutten under januari. Har börjat trava liiite.

Jag antar att hon egentligen är vrålpigg och inte kan kanalisera sin överskottsenergi. Fick rådet att ut och trava med henne så att hon får springa av sig. Inte så bra eftersom hon inte får springa för mycket. Dessutom så rör hon sig inte mycket i hagen heller...

Tror det kommer bli bättre när hon har kommit igång bättre, men fick tips om att Munkpeppar kunde lugna ston.

Men som sagt... det är inte brunsten jag har problem med...

Det är väl bara att fortsätta skritta på och se glad ut :p

Munkpeppar kommmer ifrån precis enligt namnbeskrivning, det var munkar som kom på att detta motverkade jaha du vet...

Så nog har det nog en dämpande effekt, fast på annat vis. Men det låter som om din pålla behöver dämpa annat, och då får ni nog ingen hjälp av munkpeppar. :D

Fast det finns ju för all del örter som skall dämpa hästar av denna kaliber, fast hur effekten är på dessa vet jag inte har aldrig behövt testa. Men Hilton har något som heter Tempremend och Dodson&Horell en variant som heter Placid.

Ett tips dock är att hålla nere energiintaget, att inte ge tex betfor som ger direkt utlopp av energi. Likaså melass och andra foderslag innehållande socker, även majs räknas dit.

Jag har testat Dodson och Horrels Placid med gott resultat. Jag hade ett väldigt stressigt sto förra våren/sommaren som lugnade ned sig efter behandling med just Placid.

Jag har även en väninna som provat Placid till sitt spända/nerviga sto med bra resultat.

Min ponny får förutom hösilage, havre, betfor och soja även E-vitamin då hon haft svårt att sätta muskler, mineralfoder i form av dikalciumfosfat och Hippo avel för att få rätt kvot och sist får hon Glucosamin. (på veterinärs förslag efter hasledsinflammation.)

Jag kan ju inte göra mer än gå på den information som finns om örterna och den är samstämmig vad gäller de örter jag valt.

Sen så är inte ponnyn bara mer kissnödig utan är inte längre irriterad när jag sadlar och DET är en stor skillnad.

Just maskros äter hon för övrigt färsk så mkt hon kommer åt så ngt gott tror jag det gör. Och hon äter inte det hon inte gillar, hon ratar ALL mat om det är ngt äckligt eller konstigt i, hon är inte så hungrig.

Pållan får 250 gram torr betfor per dag. Skulle hon få för mycket engergi så borde hon vara tossig att hantera över huvud taget, men det är hon inte - lugn som en filbunke...

Precis innan hon blev halt och vi fick diagnos ledinflammation, så var hon i princip oridbar, blev fruktansvärt stressad och t o m la sig ner med mig på ryggen. Visade på alla sätt och viss att nåt var fel, men jag och alla andra tog det för 5-års trots :(

Min teori är att det sitter lite i huvudet på damen. Hon tror att det ska göra ont igen och törs inte riktigt känna efter. Vissa dagar är hon nämligen otroligt fin att rida och jättepositiv till arbete och dagen efter kan hon vara jättespänd igen. Dock så är hon alltså kolugn i boxen, i hagen, att ut och gå med osv...

Tackar för tipsen på de andra örterna :D

Min foderhäst får:
hö, enslilage, havre och betfor och sedan
vitlök och magtarmspulver som extra, tror hon oxå får några vitaminer. Vet ej riktigt varför hon får det.

Min häst får:
(fritt till natten)
lite proteintillskott för att få bättre kvot (Fast eg är proteinbehovet täckt av höet om man ser på siffrorna, men kvoten i höet är inte över 6, har inte riktigt förstått mig på det där :confused:)
betfor för att det är ett bra saftfoder som komplement till torrt hö
kli för att få upp fosforhalten eftersom vi har väldigt kalkrika marker, dessutom ska det visst vara bra för magen och det verkar det ju vara på människor oxå.
morötter för att få lite tuggmotstånd i kraftfoderhinken, som saftfoder och för att det ger betakaroten

Tillskott i form av burkmat är (då coh då) mineraler, ska nog köpa en burk AD-vitamin nu på vinterkanten eftersom jag av en pålitlig foderexpert fått veta att det är vanligt med brist på dessa vitaminer mot slutet på vintern men det är mest för säkerhets skull, eg hör han inte till nån riskgrupp för att få brist. Han är otäckad och går ute dygnet runt så han får nog det solljus han behöver för att bilda vitamin.
jäst kan det tänkas bli framåt våren, trost att jag nu fått veta att B-vitbrist inte är något som hästar har. Mest för att hon jag delar foder med nog kommer vilja ha och det är lika lätt att ge min oxå då.

Alla de här sista sakerna är sådant som är mycket svårt att veta om han eg behöver men jag gör ungefär som till mig själv, ger lite extra tillskott av sånt som man vet är bra lite då och då.
Ingen av oss är elitidrottare och vi klarar oss nog utan att ha en exakt uträknad foderstat så länge det är i tillräcklig mängd!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 882
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 423
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka