Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Just nu byter jag foderstat, och efter en koliksväng tidigare ger jag under bytet mag-tarmbalans. Men det är bara tillfälligt. Annars ger jag biotin för hovarna. Men ju mer jag nu läser, desto mer tveksam blir jag... Jag undviker "kryddande", fast ibland ger jag lite extra B-vit vid fällning/sättning...

hej! kan jag fråga dej..?! hur är det man räknar ut hur mycket varje häst ska äta?? med protein o sånt?? tacksam för svar!!! kram

Mina äter:
Fri tillgång på HorseHage ute (analyserat)
Fri tillgång på Hö inne nattetid (analyserat)
200 gr havre
200 gr Betfor
100 gr Miner Röd
20 gr Salt
25 ml VitaminMulti
Wiromin Muscle Power
Muscle Power får de för att de fortfarande är under uppbyggnad, minskar risken för slaggprodukter i kroppen.
Salt för att de inte får i sig tillräckligt genom bara sten.
X-tra vitaminer för att undvika eventuella svackor.

Min häst får mineraler, salt, nyponskal (tips från hovslagare) och Glucosamin (order från vet.)

Inga hysteriska kryddor iaf ;)

För det finns tabeller, så beror det på vilken typ av häst samt vad slags arbete den utför. En analys på grovfodret krävs ju förståss, och sen det viktiga är att täcka TS intaget för hästen per dygn.

Jag provade en burk Forans VSL för att hästen hade svårt att muskla lite. Tyvärr var jag så otroligt dum att jag samtidigt ökade proteinet så nu vet jag inte vad som gav effekt. Jag ska sluta ge VSL i ett par månader och se om det händer något. Om hon faller ur vet jag att det är VSL som hjälpte och jag kanske kan prova att sänka proteinet. Bla bla bla....*bablar vidare*

Sen ger jag vanligt löst salt för att hästen inte kan ha saltsten i boxen.

//Alice

Pelle får dessutom dubbeldos B-vit då han har haft B-vit brist.
Det var ju någon här som nämde att enligt C.Plack så har det aldrig uppmätts B-vitamin brist hos någon häst någonsin. Kan vi anse att Pelle är först i världen om att ha drabbats av en sådan åkomma. Isf måste detta ju finnas skrivet i en uppseendeväckande artikel i bla Svensk Veterinärtidning.

Om och när jag ställer en fråga jag inte finner svar på själv, eller om någon enbart ger ett allmänt råd men inte kan ge svar på VARFÖR och ibland även hänvisa till litteratur eller verklig händelse, så ser jag den personen som mindre kunnig och jag känner ingen tilltro eller respekt och det spelar ingen roll om det är en yrkesutövare av gällande fråga eller bara en privatintresserad hästperson.

Enl. den regeln föröker jag själv leva när människor ber om råd eller när jag själv "testar" mig fram. Kan jag inte förklara eller ge svar på VARFÖR så föröker jag hålla min mun stängd. Ibland kan hända att jag öppnar truten ändå, men påpekar då att jag inte vet varför utan att det har jag bara hört eller läst om men inte vet om det stämmer då jag inte har provat.
Jag hoppas att jag har lyckats där och att jag kommer fortsätta i de banorna även i framtiden.

MVH/

Min häst får 13 kg silage (47%ts), 1-2 kg halm för sysselsättningens skull, 0,2 kg korn (ja, ni läste rätt, mest skrammel i krubban när de andra får), och 0,1 kg (hihi), örtmüsli från Eggerman (ja, ve och fasa! :devil:)
Muslin får hon för att jag tycker att markerna runt stallet (vinterhagarna, sommarhagarna, höet), är för enformiga. Jag inbillar mig att det är bra att ha någolunda "brett" register i höets och markernas växters sammansättning.

Hon får lite Biomag (magnesium) för det är för lite i silaget, och multivitaminer (vitaminerna är mkt möjligt onödiga..)

Jag försöker även ge henne olika frukter. Mest blir det äpplen, päron, vitkål, kålrot.

Hon fick en "kur" med örter nyss, men i övrigt så får hon inte mer än såhär. Är hon mer "knackig" en period så får hon lite gurkmeja.

Jag ger majsolja och färsk pressad vitlök.

Majsolan för att hennes päls ska hålla sig tät,fin och blank...

Vitlöken för att hon ska slippa fästinger mm på sommaren...

Häst 1:
mineraler
salt

Häst 2 & 3:
mineraler
selen

Jag har också gett kalk när det saknades i foderstaten, en kort kur med timjan mot en mystisk hosta som veterinären inte var så intresserad av (den försvann! :)). Provat med ingefära och gurkmeja på gamlingen eftersom det skulle göra dem så smidiga, och lite bättre blev det kanske (åtminstone av ingefäran). Men nu får de inga kryddor. Ingefära skulle jag dock kunna tänka mig att prova igen för att se om han verkar bli smidigare av det eller om det bara var inbillning... :o

Får jag låna tråden? När folk skriver att de vill ha hö med örter i, vilka örter är det då de önskar sig? Jag trodde mig ha läst att hästar väljer bort örter om det finns gräs att beta (men är som vanligt inte säker på något)? I vilka mängder önskar man att höet är uppblandat med örter? Och till sist (pinsamt) vad är egentligen skillnaden mellan gräs och ört?

Jag ger just nu två örter. Valacken får gullris. Det är njurrenande och han får svullet njurparti och ont utan. Jag har provat att inte ge och då dyker symptomen snabbt upp.

Just nu provar jag också Munkpeppar. Enl min Equiatriker KAN det funka på nervösa spända valacker (och inte bara på ston). Orsaken till att jag provar är att om det funkar är det 4 ggr billigare än Tryptovit som han annars får. Det är en otroligt stor skillnad på hästen med eller utan det tillskottet. Om munkpepparna fungerar vet jag inte än då jag endast gett den i 3 dagar. Trypovit innehåller tryptofan, B1 och E-vitamin. Det är bevisat att en del hästarn behöver extra tryptofan. Det medlets säljs dessutom endast genom veterinärer.

För övrigt får mina hästar bara hö, betfor (den ena), vetekli (den andra) och mineraler. Den ena får även lite Edel häst (enbart för att få pelletts i sin terapiboll)

Jag är jättesäker på att det inte var så längesedan det fanns en sådan här tråd :)

Iaf hon får Breed för att balansera upp kvoten MJ/protein.

Sen ger jag alltid vitlök just för att det sägs vara allmänt välgörande och min häst hade faktiskt minst insekter på sig i somras bland de i stoflocken.

Bvitaminer nu för fällningen, annars för en xtra skjuts för musklerna eftersom hon har haft problem med spänningar och sådant.

Tokosel för det fattas.

Äppelcidervinäger för njurar och vitamininnehållet och jag tycker det ger pälsen det "lilla" extra.

Kiselgur för att jag hoppas på en tjockare man (hoppas får man ju).

Sen åkerfräken, mjölon, kamomill och maskros för att få igång njurarna ffa bättre men de är även bra (utrensande stärkande) för levern.

Och njurarna verkar iaf ha fått bättre fart, hon kissar alltid under eller direkt efter arbete sedan en vecka tillbaka och det har hon inte gjort förut.

Hon kommer rata dem direkt när hon inte anser dem nödvändiga längre, hon brukar göra det.

Min häst får hö, lucern hackad strå och 2 hg krafft grund ( i sin leksak). Utöver detta får hon 1 hg alger/dag och det började jag ge eftersom jag ville prova om hon skulle sluta äta jord om jag gjorde det. Resultatet blev över förväntan, hon åt jord EN gång på ridturen efter att jag började ge alger, tidigare hade hon ställt sig och gnagt i backen flera gånger varje dag. Dessutom får hon lite vitlök varje dag, tycker att hon har lättare att slippa undan hosta då (vet inte om det stämmer men var och en blir som sagt salig på sin tro) ;).

Min pålla får inget extra förutom hö, lucern, Krafft Protein, morötter och mineraler. Jo, förresten nu får hon även B-vitaminer för hjälp med pälsbytet.

Däremot skulle jag gärna vilja veta vad Munkpeppar EGENTLIGEN är bra för! Hör att en del använder det till sina ston. Är för brunstproblem eller vad??

Min pålla är under igångsättning efter en lång konvalecensperiod efter ledinflammationer. Hon är totalt personlighetsförändrar, från världens coolaste till en nervknippe :crazy:

Ha Munkpeppar någon dämpande effekt mot spändhet??

Sådär känner jag också. Jag vill kunna motivera mina svar ALLTID, annars känner jag mig jättefånig "jomen öh, jag hörde det nånstans, duh", väldigt seriöst.

Fast ibland glömmer jag mig, när man diskuterar vilt (som du och jag gjort :D ) så vill man liksom dra upp ALLT man hört, och det är inte alltid man kommer ihåg var man fått det ifrån...

Lånar ett citat av dig. :bow:

Annars ger jag biotin för hovarna.

Jag har upptäckt, efter att ha börjat räkna på vitaminer i foderstaten, att biotin finns i många färdigfoder. Men jag har upplevt att många ger biotin som tillskott ändå "för att det ska vara bra för hovarna".

Bör man inte kolla innehållet i sin foderstat innan man börjar med tillskott?

mvh Jessica

Jag kan köpa att man aldrig har kunnat mäta upp en brist av B - vitamin hos häst. Men betyder det atomatiskt att man inte behöver ge det? Kan det inte vara så att hästen mår bra av den lilla extra dos den får? Tycker mig själv ha sett för många hästar som svarar bra på B - vitamin när de inte tappar pälsen på våren. Dessutom är det vetenskapligt bevisat att b vitamin är bra för tarmaktiviteten.

Precis :idea: Ibland lägger jag in en "time out" en stund om det varit mycket för att jag skall få ny energi och inte ta den "lätta" vägen.

Man är ju många gånger oseiös nog p.g.a. att man säger saker många aldrig hört :(

That life! Bara att fortsätta med sitt lilla VARFÖR DÅ FÖR :D
MVH/

Har du sett en häst stå och böka i ett vitlöksland ....

nej, men jag har inte vildväxande vitlök i hagen så de har aldrig haft möjligheten =) (Jag har inte morötter heller i hagen iofs, men äppelträd och örtinsådd).

Men sålänge hästarna tycker om vitlöken så ser jag ingen anledning att sätta ut den. Skulle de däremot tycka "blä" om vitlökmat så skulle de slippa, men de väljer (de är väl skadade *s*) vitlökskryddad mat framför okryddad. Stoet åt rena vitlösklyftor med (marinerade dessutom, hon gck lös på gården och snodde dem från bordet).

Samma sak med örter. I hagen är det insått en örtblanding (innan min tid) och det är faschinerande att se hur hästarna plockar lite här och lite där. De ratar mycket sådant jag tycker borde vara godare för att gå och plocka olika örter. Men när jag ger det i fodret, så äter de det med god aptit så får de gärna (dock inte regelbundet, utan det är när jag vill något specifikt med örterna då), säger de "tycker inte om" så slipper de.

Jag har sett få hästar stå och äta bara en enda växt med, t ex timotej.. :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 882
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 423
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka