Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Det pratas mycket om analyser av hö osv, men vem analyserar sitt vatten? Vatten är en mycket känslig historia och det gäller särskilt de som har egen brunn. Vattnet kan vara dåligt, utan att det märks på lukten eller utseendet och många har mycket sämre vatten än de tror.

Vi har analyserat vatten. Eftersom vi har egen brunn så är det analyserat. Och utmärkt.

Däremot är det ingen större nytta med att analysera t ex mineralinnehållet i vattnet eftersom det är så små mängder att det varken gör till eller från.

hehe, folket i stallet tittar förtvivlat på mig... :p
(särskilt när jag sa att jag skulle ha höanalysen!!! :eek: )
min pålle får krafft grund och lite betfor. Till detta får han extra salt under den varma årstiden (tävlande travare), biotin och en örtblandning (Seaweed & Rosehips). Han har dåliga hovar så det är därför han får de två sistnämnda. Har tyvärr inte kunnat kolla upp mineralerna än, då jag FORTFARANDE inte har fått höanalysen! :mad:
Men det finns många som enligt mig ger sina hästar alldeles för mycket "trams" :o

Varför extra b-vitaminer när ni ger Chevinal?
Inget påhopp, bara undrar.

Jag kan lugnt påstå att jag lessnade både på soppan och puddingen, både smak och lukt. Det tog nog 3-4 år innan jag åt det igen... ;)

Vi ger de flesta Chevinal Plus, vi har någon som får B-vitamin beroende på vad dom äter för övrigt.
Shy Feeder ger vid pälssättning/fällning då dom behöver mer B-vitamin.

Fast en häst har ett behov på 6-8 mg B1 vitamin / 100 kg kropssvikt och 2-5 mg B2. Det behovet ökar inte bara för att de fäller ;)

kommer ihåg för länge sen då jag o min kompis gav våra hästar chokladpulver för bodybuilders till hästarna så dom skulle bygga muskler... hahaha tror inte det funkade

Jag har en så väl uträknad foderstat som tycks möjligt med en hövall av blandad kvalitet. Den innehåller hösilage, ett par dl av vardera korn, kli och betfor samt miner blå. Hon får ett par morötter utöver det.

Vid behov har jag köpt örter och annat pyssel till henne, och jag tror att det i viss mån kan vara bra att variera kosten till dem, när inte markerna tillåter så stor variation. Dit hör då sådana örter eller växter som hästarna gärna stoppar i sig själva om de får chansen, typ maskros, ringblomma, nypon för att ta populära exempel.
Men jag tror inte på att slänga i dem vad-som-helst i tid och otid, särskilt inte i hopp att bota det ena diffusa symptomet efter det andra, när det inte är medicinskt utrett vilka effekter det har.
Det jag har gett som hittills visat sig effektivt, för min häst, är:
* Munkpeppar, hjälpte mitt sto att komma in i regelbundna brunstcykler och trappa ner på evighets skvättandet hon höll på med som tvååring. Behövde inte en hel kur, utan rekommenderades sluta ge det när hästen inte ville ha mer, och det verkade ju funka, 10 dagar så var hon "normal".
* Djävulsklo, tycktes lindra en trolig inflammation i en sena.
* Ringblomma och älgört tror jag det var hon fick mot en seg galla, som försvann inom en vecka med denna blandning. Och pålla älskade det, åt det ur handen.

Jag provar just nu äppelcidervinäger för att hjälpa njurarna, eftersom hon är lite svullen där. Får se om det är effektivt eller ej.

Saker jag inte skulle vara försiktig med att stoppa i hästen är:
- Vitlök, det finns mycket som tyder på att det är direkt onyttigt för hästar, de kan drabbas av anemi, blodbrist (har redovisat källa här flera ggr tidigare, men folk fortsätter pytsa i hästarna det iallafall i tron att det är bra - och tron sägs ju försätta berg, så...)
- Nässla, det finns hästar som blir allergiska mot det, min förra foderhandlare varnade alltid vid köp av nässla att man skulle ge en liten mängd först för att se hur hästen reagerade.
- Alger innehåller så mycket jod att det kan vara farligt att ge t ex dräktiga ston (har dock själv gett de tidigare, och det var nog bra för hovarna, men så var inte pålla dräktig heller)

Min häst får, förutom havre, betfor, soja och miner röd..

*Breath Free örter (mot hennes vinterhosta, funkar väldigt bra)
*Emin B-vitamin (för att hjälpa till med fällning/pälssättning)

Jag är "allergisk" mot allt onödigt, utrustning som foder.
Jag analyserar mitt hösilage/ensilage vad jag nu fodrar med och ge inte mer än vad som behövs. Helst vill jag bara ge hösilage/ensilage :)

Unghingsten som går på lösdrift käkar bara hösilage och har fri tillgång på vatten och salt, det var allt som behövdes.

Pållen jag får hem om någon vecka blir det troligtvis bara ensilage och betfor på i början.
Sen tillsätter jag vitaminer.
Mineraler hittar hästarna själva ute i marken och letar upp det de själva behöver, vitaminer är därimot nästintill omöjilgt för dem att få i sig.
Jag ger fisklever olja, naturligt framställt, innerhåller alla viktiga vitaminer och de flesta hästar gillar det.
Betforen ger jag för att den är bra för magen och att han ska få något i krubban när det andra får, dessutom är det mycket lättare att få han vitaminerna :)
Ska skicka ensilaget på analys för att få fram alla värden och se till att killen får det han behöver och inte onödig skit.

Jag ger multi-vitamin(flytande) från Granngården, enl veterinärens inrådan då min pålla mumsade bajs.
Peppar, peppar så har det nu minskat men ska ge det ett tag till, tills hon slutat helt.

Tillskott B-vit höst och vår. Annars fritt med hö/hösilage..står på halm. Betfor och havrekross. Analyserar grovfoder. I boxen brevid luktar det alltid vitlök, äpplecidervinäger, ja jag vet inte och krossade torkade nypon och blötlagda katrinplommon. Jag lägger mej inte i- båda matte och häst verkar må bra i alla fall, det är väl behandling för båda har jag tänkt mej.

Vitlök, det finns mycket som tyder på att det är direkt onyttigt för hästar,

Ja i färsk form är den inte bra för hästens mage, i pulver eller granulat har man tagit bort dessa delar. Kvar finns endast egenskaperna för vitlöken.

Mineraler hittar hästarna själva ute i marken och letar upp det de själva behöver,

Idioti. Ursäkta, men idioti. För det första - hur kommer hästarna åt mineralerna på vintern när det är snö och is? Eller har du inte sånt (eller tjäle) där du bor?

Hur lyckas hästarna sortera ut kalciumet och inte få med fosforn på köpet?

Hur vet du att dina marker innehåller rätt mängd mineraler? Hur ser du på de oänskade bieffekter som överdriven jordätning medför?

Och hur vet du att hästarna verkligen äter det de behöver? Test på test på test har visat att hästar INTE kan känna av vad för mineral de behöver förutom SALT.

Det kanske har kommit nya rön om detta?
Här är de källor jag hittat, och enligt dem finns det mycket forskning kvar att göra innan man kan uttala sig säkert om vilka ämnen som är nyttiga, resp. onyttiga, i vilken mängd de i såfall ska ges och i vilken form de ska prepareras.

http://www.uoguelph.ca/research/news/articles/2002/clearing_garlic_feeding_horses.shtml
http://www.equisearch.com/care/nutrition/eqgarlic528/
http://www.horseandfarmmagazine.com/garlic-toxic.html

Men du kanske har senare rön? Tar tacksamt emot info! :)

Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Mina hästar får:

Fri tillgång på hö/hösilage/ensilage
krossad havre
extra mineraler
betfor
+ en och annan morot/äpple nån gång.

Valacken får också hosmedicin och vitlöksgranulat. han har kronisk bronkit och får därför vitlöksgranulatet för luftvägarna och hostmedicinen för at han inte ska hosta helt enkelt, och för att "smörja" strupen och så.. :p

Min häst, ett halvblodssto får hö, havre, betfor och Krafft pluss blåröd.
Har matat henne med "ögat", och när jag i veckan, bara ville räkna på hennes foderstat,så visade det sig att den var helt OK.
Hon fick alldeles lagom med mat, trots att jag inte räknat på det förrän nu. Hon har varit en pigg och glad dam, med perfekt hull(enl. mig iaf).

Hej!

Min tjej får hösilage, havre och mineraler. Och Vatten, naturligtvis. Ser jag att hon tunnar ur på detta byter jag ut havren mot tex. luzern. Thats it! Inget onödigt, inget dyrt och framförallt inga örter som"säjs vara bra". Min häst mår bäst utan konstiga tillsatser.

Jag måste dock hålla med. Jag brukar också knalla runt och fråga folk varför hästarna får alla dessa underliga burkar och svaret är oftast "för det är bra för dom". Vidare frågor är onödiga för jag får aldrig nåt vettigt svar.

mvh/ Lavinia som väntar på hovslagaren..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 423
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka