Jag har en så väl uträknad foderstat som tycks möjligt med en hövall av blandad kvalitet. Den innehåller hösilage, ett par dl av vardera korn, kli och betfor samt miner blå. Hon får ett par morötter utöver det.
Vid behov har jag köpt örter och annat pyssel till henne, och jag tror att det i viss mån kan vara bra att variera kosten till dem, när inte markerna tillåter så stor variation. Dit hör då sådana örter eller växter som hästarna gärna stoppar i sig själva om de får chansen, typ maskros, ringblomma, nypon för att ta populära exempel.
Men jag tror inte på att slänga i dem vad-som-helst i tid och otid, särskilt inte i hopp att bota det ena diffusa symptomet efter det andra, när det inte är medicinskt utrett vilka effekter det har.
Det jag har gett som hittills visat sig effektivt, för min häst, är:
* Munkpeppar, hjälpte mitt sto att komma in i regelbundna brunstcykler och trappa ner på evighets skvättandet hon höll på med som tvååring. Behövde inte en hel kur, utan rekommenderades sluta ge det när hästen inte ville ha mer, och det verkade ju funka, 10 dagar så var hon "normal".
* Djävulsklo, tycktes lindra en trolig inflammation i en sena.
* Ringblomma och älgört tror jag det var hon fick mot en seg galla, som försvann inom en vecka med denna blandning. Och pålla älskade det, åt det ur handen.
Jag provar just nu äppelcidervinäger för att hjälpa njurarna, eftersom hon är lite svullen där. Får se om det är effektivt eller ej.
Saker jag inte skulle vara försiktig med att stoppa i hästen är:
- Vitlök, det finns mycket som tyder på att det är direkt onyttigt för hästar, de kan drabbas av anemi, blodbrist (har redovisat källa här flera ggr tidigare, men folk fortsätter pytsa i hästarna det iallafall i tron att det är bra - och tron sägs ju försätta berg, så...)
- Nässla, det finns hästar som blir allergiska mot det, min förra foderhandlare varnade alltid vid köp av nässla att man skulle ge en liten mängd först för att se hur hästen reagerade.
- Alger innehåller så mycket jod att det kan vara farligt att ge t ex dräktiga ston (har dock själv gett de tidigare, och det var nog bra för hovarna, men så var inte pålla dräktig heller)