Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Örter är absoluta inte farliga att använda på sin häst, när ett sådant behov finns. Men jag upplever att det lixom smitta sig lite, för grannen använder en viss typ av ört och det verkar bra så funkar det säkert på nästa häst också.

Egentligen tror jag inte att något är farligt som vi stoppar i våra hästar, men det verkar inte alltid vara så att man är medveten om varför bara att det skall vara på ett visst sätt.

Är det inte melass som används som bindemedel i de flesta pelleterade foder?

Jag ger min häst Pasturemix, Fri tillgång till ensilage, Betfor med torkade vitlöks flingor i som är bra för att hålla magen i trimm, har INTE behövt avmaska henne på ca 1år.Brännässla får hon i ca 3 veckor efter att hon kommit in från sommar bete för att "rensa" ut kroppen på onödiga slagg produkter. Sedan har hon fått gå på ängs odlad betesmark och själv fått välja vad hon behövt just den dagen. Perfekt tycker jag för de känner ju själv vad de behöver.

Ja det verkar det vara, Krafft tex använder inget extra bindemedel. Om man får till processen rätt räcker ingående stärkelse o protein som bindemedel. Vet inte om andra produkter i praktiken används, om det inte står på säcken är tillverkaren skyldig att upplysa. Den som VET om andra bindemedel skriv gärna ett inlägg.
PL

Jag bara undrar hur ni kan vara så säkra på att alla dessa örter och vitaminblandningar ni ger till era hästar är bra för dem.
Vissa örter är direkt giftiga om de ges i för stora doser, och även vitaminer också förresten.
Finns det några undersökningar som visar hur de olika örterna integrerar med varandra?
-Bara en stilla undran :angel: Lisa

har någon provat ge sin häst vanlig jäst som vi har när vi bakar ett halvt paket om dagen brukar jag ge under fällningsperiod o pälssättning..mycket b-vitaminn i det o mycket billigare än den man köper på flaska.. funkar jättebra på min pålle o honn tycker om det oxå

Iaraphel skrev:
jag säker varken att du har fel eller rätt. men innan du nollförklarar någon annan för dens syn på hur hästar mår med ett visst foder så borde du tänka på att de kanske tänker likadant om dig!!!!

QUOTE]

Jag har verkligen inte nollförklarat någon! Bara sagt min egna ståndpunkt. JAG sympatiserar inte med homeopati överhuvudtaget, vad Du och alla andra tycker får stå för er. Precis som jag har mina egna åsikter om betfor etc. Om någon kommer med kritiska synpunkter så beaktar jag detta , tar även om fallet kräver det kontakt med en fackman som enl. mig vet vad situatioenen kräver, kan vara en vetrinär eller foderagronom. Därefter tar jag ett beslut.

Min häst, arabsto, rids ca 5dgr/v medelhårt-hårt, ca 2rejäla dressyrpass för instruktör/mån lever nu medans det fortfarande finns ordentligt med bete på enbart 0.5kg havre/dag! och 0.5kg hö till natten då hon står inne eftersom gräs är lite för gott och rundgörande på damen.

Har en otroligt lättfödd häst som jag mest fodrat "efter huvud, öga o hennes humör". Har fått foderstater räknade på alla möjliga kombinationer av foder som inte funkat, hon "känns" bara inte bra, och har kommit fram till att det som funkar bäst är en kombination av:

Havre
Betfor
Krafft groov
mineraler krafft blå
ren saltsten

Hur mkt kraftfoder beror på hur hårt vi tränar. Har provat med enbart havre/betfor/korn- foderstat +tillskott, men det funkar inte, hon blir inte direkt hetare som en del blir av havre, men mer okoncentrerad och, ja, det _känns_ fel. Men lägger jag till groov o tar bort lite havre så lugnar det ner sej. :confused: Knepigt, ja.. Är absolut ingen expert på foder så jag har tagit hjälp och gett t.ex vitaminer o proteintillskott när vi tränade riktigt hårt med både hopp o dressyr på inrådan. Men detta funkar bäst på oss, inga knepigheter, och mer eller mindre beroende på träning..
Och veterinärer har alltid kommenterat att jag har en mkt frisk, glad och välmående häst, så jag borde gjort nåt rätt på vägen :smirk:

Är ganska mkt emot "burkmat", just eftersom jag inte är så insatt och vet riktigt vad de gör i kroppen..

Mina får hö och har fått eggersmans high energi müsli till tävlingsstoet, 3-åringen har fått fibergi BAS, mest för att det är så himla praktiskt med färdigblandat... Tävlingsstoet får dessutom linfrö.

MEN nu är det slut på färdigblandat, man vet aldrig riktigt vad som är i, även fast jag är jättenöjd med dessa fodrena så blir det dyrt...

Så i vinter blir det svarthavre, linfrö och lusern för tävlingshästen, hon har en hel del eget "go" numera, dvs livsglädje, blivit riden hela sommaren under betesgång utan kraftfoder, lika pigg som vanligt. Så jag undrar hur mycket high energi det va i det fodret egentligen. Det är ju bra att man upptäckert sånt. Lusern är för att hon lätt tappar lite i hull, men om hon får fri tillgång så blir hon som en tunna... (lite bulimker över henne;-) )

Lillan har börjat bli riden nu, så hon kommer nog få lite "skrammel" i krubben i form av svarthavre. Linfrö får hon också.

Vi pälsfällning och sättning får de foderjäst, dessutom fri tillgång på mineraler och kalk och salt.

Något jag ALDRIG ger mina hästar är betfor... När jag får en bra förklaring på varför man proppar i dem en massa socker så ska jag överväga, men den hästen som jag gav betför får många år sedan fick massa gallor, jag gick över till linfrö och gallorna försvann. Dessutom är deras pälskvalite överlägsen, bajset är jättefint.

Jag hade en häst med magsår innan, så mineraler som är som grus och allt pelleterat foder är förbjudet i mitt stall, de är pest och pina för magen, linfrö har jag dock fått rekommenderat av vet. då risken för sandkolik är mycket mindre.

MVH E

Jag skulle egentligen HELST velat ha mina hästar året runt på samma sätt som jag har dem nu på sommaren, dvs på rätt stort grönbete (med skogsbete och rätt stor brant med all växtlighet som det innebär) med stor art och växtrikedom. Syns väl att framförallt kallbloden är ena fenar på att "plocka överallt". Tex är vissa av asparna i hagen rundbarkade och de verkar även gilla bladen på asparna (klättrar tom ner i branta backen för att smaska på de yngre asparna), ris, många olika sorters gräs, örter (tom hallonbladen äter de av) osv.
Synd att man bor i Sverige, vintern är ju inte riktigt lika härlig ur den synpunkten.

När det gäller mina hästar försöker jag balansera foderstaten utifrån grovfodret. Ger helst hö, men i vinter kommer ena märren stå på hösilage. Har använt Kraffts sortiment och även soja och vetekli, då det alltid varit proteinet som måste hjälpas upp en del. Är dock lite skeptisk till sojan, framförallt för att den väl kan variera en del i näringsinnehåll?
Använt mej av Kraffts mineralfoder (olika) när det behövts. Saltsten och fri tillgång på vatten en sådan logisk självklarhet :-) - men verkar faktiskt rätt viktigt att man inte negligerar. Ger även salt i fodret när de blivit svettiga (enligt rön att de ska ha svårt att återfå elektrolytbalansen vid hårt jobb? fel eller rätt vad vet jag? märker dock på mina om jag INTE ger dem salt i fodret när de blivit svettiga).

I vinter lär jag få komplettera en hel del med Lucernhack, har dock inga analyssvar ännu (de står på bete än som sagt). Försöker hitta Linfröpellets med, proteinrikt och ska ju därtill vara välgörande för magen med slemmet.

I övrigt har jag provat mycket varianter på örter och annat jox. Det har dock blivit mindre och mindre... Väl valt hö med bra värden och bra foderstat ger bättre effekt :-). Alla medel för blank päls, muskler osv verkar lite överskattade - är foderstaten rätt verkar sånt lösa sej alldeles automagiskt...
I sommar har jag dock skördat nässlor :-). Ska ju vara bra med C-vitamin och järn i nässlorna, och hästarna gillar dem (torkade) så jag litar på att det inte är skadligt. Därtill gillas det om man håller nässelbeståendet lite, lite i schack... Sägs ju ska ha en hel massa andra egenskaper med, men de litar jag väl inte särskilt mycket på. Har även torkat en del hallonblad, riktigt vad i bladen som ska vara bra vet jag inte - har bara läst att det ska vara vettigt att ge innan fölning och hade ju en hel massa hallonbuskar runt morsofars gård så varför inte prova? :-)

Blir alldeles chockad över vad folk BETALAR för dessa saker... Ett par hundra spänn för några hundra gram nässlor!! Kanske borde jag börja sälja lite?? :-) Sen vet de inte ens att det är samma som "ogräset" :-). Blir förfarad över mej själv också som kan så LITE om alla de här örterna som växer i stor mängd hemma..... Suger i mej all kunskap jag kan om detta och vännerna suckar över min fascination över "ogräs". :-) Nästa år ska jag skörda lite mer har jag tänkt. med tanke på vilken aptit hästarna hugger in på det örtrika gräset så litar jag på att de "mår bra" av sådant.

Equiterapeuten tyckte jag skulle prova ge ett glucosamin-preparat till ena märren under en period för att se om det blir någon skillnad. Hade tänkt prova detta nu.

Ev har jag tänkt köpa kamomillblommor till dräktiga märren då hon ÄLSKAR dem ( = behöver dem? har jag tolkat det som), i vinter.

I övrigt har jag i vår huggit ner en hel del aspar och andra lövträd-grenar och gett om nätterna samt slängt in i hagen. Mycket uppskattat av mina lättfödda matvrak (= de KAN inte få tillräckligt med grovfoder för att tillgodose tuggbehovet, verkar det som). Så det kommer jag fortsätta med. Asparna är alltid omtyckta. Under vintern verkar de även gilla både gran och björk med, men det är kanske mest för att de är desperata :-/...

Vitlök är jag dock skeptisk till, hästar äter väl inte lök..? Mina åt vitlöksklyftor ur handen under en period i vintras men jag börjar inse att det mest berodde på andra saker (dvs att de var hungriga, gick i små hagar -understimulerade, mådde inte riktigt bra i allmäntillståndet). När de blev piggare och friskare övht så slutade de äta vitlöken - tecken nog :-).
Har även gett pepparrot, morötter och palsternacka som godis (vid arbete) och "krubbfylla" (gillar inte att de får kraftfoder direkt på morgonen när de ofta har någorlunda tom mage, lägger hellre morötter i morgonhinken isf när krubbgrannarna får 2 kg havre :-)).

Nå, jag kryddar nog en hel del egentligen men visst har jag någorlunda koll på varför också.
Är rädd för detta med att ge tex alger, samt en del andra tillskott som påstås vara helt "ofarliga" - gillar INTE att det ev kan påverka lever och njurar, detta med att ge överskott av en del mineraler. Har haft en del hästar runt nejden som haft problem på ett eller annat sätt med förgiftningssymptom och det vill jag INTE vara med om.

Nog svamlat.

Hm. Jag kör med följande:

Vetekli
Havre
Korn
Alger
Corallkalk
Rapsolja
Vitlök

Till tanigt fullblodsto (nyss köpt). Försöker fodra upp....

Jag gedde detta till min gamla B ponny

Ponny Kraft
Havre
B-vitamin

Betfor, bra för matsmältningen? har jag för mig och så är det gott för hästen

Nässlor, Han älskade dem *mums* (torkat själv...)

Banan, är det ingen mer som ger hästen banan här? dem ska vara inehållsrika på magnesium och andra vitaminer , dessutom är dom super goda , enligt pållen gav han 1 om dagen som godis :d + lite apelsin ca. 1/2

Morötter, äplen, För smaken

jag ger chevinal för tillskottet av vitaminer och mineraler. Ger salt för att ersätta förlusten vid svettning. Ger örter för att öka elastisiteten i lederna bl.a. det tar bort "knäppet" i lederna då han har haft för lite ledvätska.

annars får han inget, fick mineraler förut för att jämna ut ojämnheten i grovfodret för Ca/P-kvoten, men med vårat nya grovfoder behövs inte det längre.

ang det här med bvitaminbrist eller inte så vill jag bara skjuta in en annan vinkel:
jag har lågt blodtryck och allmänt taskiga värden men visade sig inte ha järnbrist. läkaren skrev ändå ut järnpreparat åt mig och förklarade detta med att extra tillskott gör att upptaget blir effektivare. jag frågade om samma sak gällde ex. för vitaminupptag (det här var för ett par år sedan, då jag hade egen häst som inte fällde ordentligt) och fick förklaringen att det behöver inte föreligga någon direkt brist för att t.ex. bvitaminpreparat kan ha effekt.
extra tillskott gör upptaget effektivt, vilket kan vara både bra och dåligt med tanke på vatten resp fettlösliga vitaminer.

Sunnanvindur får:
6 kg høy (noe jeg synes er alt for lite, men jeg deler ham med en annen som synes dette er mer enn nok)
1 L havre
0,8 L champion sport
1 neve jernmin
1 skje salt
1 stor dose maisolje

Jeg har stor tro på urter, siden jeg selv har brukt en stor del av disse og vet at de virker på meg. Men, som noen andre nevnte tidligere i tråden, tror jeg nok at mye av mageproblemene hos hester har kommet -etter- at hestene begynte å få mer komplisert for enn høy og havre..

Tror många ger extra örter å kryddor för att de sett att andra gör det men de tänker inte på varför :smirk:
Jag ger extra mineraler som chevilan plus å krafft miner blå(det vet alla varför)
Sen ger jag vitlökspulver/granulat-Kan hjälpa att hålla parasiter borta lite mer, luftvägarna å immunförsvaret
Gurkmeja-bra för lederna, har resultarat i bl.a mindre gallor.
Timjan-endast perioder när hästen hostat mkt, å det är jättebra mot hosta.

Glömde att jag vanligtvis ger hö, fibergi elit å bas(haft hästar som gått på olika)havre, betfor å kli.

Min häst får hö/hösilage -fri tillgång, lucernpellets, chevinal och lite olja.
Inga konstigheter. Har ingen beräknad foderstat heller. Utfordrar med ögat och känsla. Väl medveten om att inte alla hästar klarar detta. Det finns säket dom som behöver mera noggrann uträkning pga svårigheter att hålla hull, mycket träning/tävling etc. Men visst finns det åxå fortfarande hästar som man helt okomplicerat kan utfordra utifrån vad man ser. Har det gått lite "mode" i att ge hästar en massa tillskott? Har antalet tillskott blivit ett mått på hur mycket vi bryr oss om hästen?

Håller med.Folk ger sina hästar alldeles för många sorter och för stora givor av kraftfoder. Jag visste en tjej som gav sitt ettåriga halvblodsto 7 sorters kraftfoder. Och enligt den givan skulle hon väga 800 kg ca. Och sedan beklagar dom sig att dom är svårhanterliga hästarna :mad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 423
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka