Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Ang foderjästen så hoppas jag att du räknar in den och inte bara ersätter b-vit tillskottet med den..? :crazy: Skyhögt proteininnehåll

Varför kastar du skiten på mig (dåligt samvete?) Jag har inte tävlat på åratal o aldrig någonsin använt den här typen av "tillskott". Tala om pissig argumentation!
PL

Kanske beror det på att jag inte ens skulle komma på tanken att skriva så som du gjorde :angel:

Eftersom du tänker/skriver så som du gör och det är oftast de som tänker som brukar göra det oavsett vad det gäller!!!

Nope jag har ingen anledning till att ha dåligt samvete :smirk:

Och det är du som försöker att få det till att låta att jag skulle vara en sådan som dopar mina hästar!! Det tycker jag är en anklagelse som man inte skall slänga ur sig hur som helst! :mad: Speciellt INTE om man är vet, det får ens trovärdighet att minska rätt rejält!

Dessutom så fanns väl inte de tillskottsfoder då som finns idag och om det gagnar hästen eller inte får nog framtiden se an :smirk: Men om hästarna mår bra av tillskottsfoder så kan det knappast vara till en nackdel!!

Kan ju tala om att för en hel del år sedan fanns inte elektrolyter att köpa, och hur många hästar fick inte transportsjuka på den tiden. Att det var bättre utan elektrolyter kan knappas du tycka!

Jag tänker inte skriva något mer i denna tråd eftersom du så gärna anklagar mig för något så horribelt eller försöker att få det till att ALLA som tävlar dopar sina hästar så tycker jag att du skall ge dig ut på landet och se till att de hästar som lever som "hobby" (köpahäst till dottter, dotter slutar rida, hästen står 6 dagar för att på helgen ridas av dotter + kompisar i 4timmar)hästar får det lite drägligare istället för att klanka ner på tävlingsyttare som verkligen tar hand om sina hästar.

Och för att reda ut begreppen så finns det avarter på båda håll och de hobbyhästar jag menar är sådana som ingen gör ngt med som jag skrev i parantensen ovan. Kan ju tillägga att vi har ett antal sådana häromkring

Tala om surrigt inlägg, vad har elektrolyter med saken att göra?
Jag har inte påstått att alla som tävlar dopar sina hästar. Jag har kommenterat din syn på användningen av DK o absolut inte hoppat på de som tävlar. Jag kanske är naiv men jag tror inte att de flesta som tävlar använder DK.
Om en häst har det bra beror på så mkt annat än om den är tävlingshäst eller hobbyhäst.
Jag väntar fortvarande på svar från STC.
PL

Senast ändrad:

Knapplån.

Sålänge Olgaklara inte kan läsa karenstidslistor och karenstidsbestämmelser som där står i dem så kommer dne här diskussionen ingenstans.

Jag undrar dock FORTFARANDE varför man ger en tävlande häst DK, när DK har antiinflammatoriska och smärtstillande egenskaper. Det hör inte hemma hos en tävlingshäst.

Dessutom har Olgaklara själv sagt att hon hellre ger DK och hästarna håller sig fräscha säsongen igenom än åker in och sprutar leder som alla andra. Men DK har minsann inte alls inflammatoriska egenskaper eller hur var det nu?

olgaklara skrev:
Visa mig gärna var det finns karenstid för dk? Och hur det kommer sig att det finns med i alla preparat för hästar som är lite stela eller förebyggande preparat? De skriver klart och tydligt ut på sin ainnehållsdeklarationer att det inte finns några substanser som kan komma att ligga inom otillåten gräns! Det är bara att se och läsa själv!

Visst kan hästar knapra i sig betydligt mer än 15gr :smirk: Speciellt Vitpil!

Inte Ung mfl har saxat ur bestämmelserna där du klart och tydligt kan läsa att det är karens på DK, minst 96 h, hur mycket du än tänjer på både samvete och gränser så har du en 96 h karens.

Innehållsdeklarationen kan du ju ta med en nypa salt, jag ger FLexijoint, som innehåller MSM, MSM är dopingklassat i Sverige (men inte i t ex ENgland). Sist jag köpte stod det NADA om karensen på MSM på hinken. Däremot står det att det är tillåtet under en massa andra länders/förbunds dopingregler. Nu kanske de skrivit in karensen för MSM på nya hinkar, men en leverantör som köper in 50 000 hinkar, strax efter blir det karens, han märker nog inte om hinkarna, och han kanske inte ens VET att det är karens. Det är ju DITT ansvar att hålla rätt på karenserna.

Men man behöver nog inte vara vare sig läskunnig eller smart för att lyckas på tävlingsbanorna.
Man behöver en bra häst och så behöver man kunna rida.
Det är inte samma som att man automatiskt blir utfodringsexpert eller expert på invärtesmedicin på häst.

Inte_Ung skrev:
Men man behöver nog inte vara vare sig läskunnig eller smart för att lyckas på tävlingsbanorna.
Man behöver en bra häst och så behöver man kunna rida.
Det är inte samma som att man automatiskt blir utfodringsexpert eller expert på invärtesmedicin på häst.

Läskunnig måste man ju vara, man måste iaf kunna läsa i TR för att få ett grönt kort :devil:

Jag är nog beredd att hålla med dig.

Jag har en Kallblodstravare som vi köpte för ca 2 år sedan. När vi köpte honom frågade vi givetvis vad han åt och fick till svar: Hö, havre, betfor och mineraler och att han funkade alldeles utmärkt på det. Så vi fortsatte med samma foderstat förutom att vi justerade mängden havre ganska mycket nedåt samt ökade hö-givan.

Nåväl, sen kom vi till ett stall där de flesta, med stallägaren i spetsen,
verkade finansiera hela "burkmatsindustrin" själva.

Det var preparat som skulle vara bra mot en det ena och än det andra.
Jag fick ofta frågan: Har du testat detta? Näääää sa jag, vad är det?
Jo då var det bra mot det, det och det! Jaha, sa jag. Har du problem med det på din häst då? Nä men jag läste i en artikel att hästarna i dag lider brist på det ....... Eller att någon annan gav sin häst det och det var JÄTTEBRA!

Sen var stallägaren på mig många gånger om jag inte skulle byta kraftfoder och prova det jättefina flingfodret som hon använde.
Nä, varför det tyckte jag. Jo, men det var ett mycket bra och skonsamt foder som dessutom höjde välbefinnandet och ökade prestationen hos hästarna.

Men jag sa: nä tack men jag är så nöjd med min pålles hälsa och prestation så det finns ingen anledning att byta. Men kanske jag skulle kunna äta lite av det för jag känner mig lite trött och sliten ibland ;)

Ok, jag menar inte att man inte ska ge sina hästar alla dessa flingfoder mm men då ska man göra det för att man själv tycker att det vanliga fodret inte funkar. Samma är det med alla dessa burkpreparat. Om jag nu vill ge min häst vitlök för att jag tror det har effekt så ska jag givetvis göra det, men precis som du säger så verkar många ge preparaten bara för att boxgrannen gör det.

Alexandra_W skrev:
Inte Ung mfl har saxat ur bestämmelserna där du klart och tydligt kan läsa att det är karens på DK, minst 96 h, hur mycket du än tänjer på både samvete och gränser så har du en 96 h karens.

Innehållsdeklarationen kan du ju ta med en nypa salt, jag ger FLexijoint, som innehåller MSM, MSM är dopingklassat i Sverige (men inte i t ex ENgland). Sist jag köpte stod det NADA om karensen på MSM på hinken. Däremot står det att det är tillåtet under en massa andra länders/förbunds dopingregler. Nu kanske de skrivit in karensen för MSM på nya hinkar, men en leverantör som köper in 50 000 hinkar, strax efter blir det karens, han märker nog inte om hinkarna, och han kanske inte ens VET att det är karens. Det är ju DITT ansvar att hålla rätt på karenserna.

Och detta diskuterade ju Vi i evigheter fram och tillbaka. Efter mycket letande fram och tillbaka kom vi ju fram till att MSM är tillåtet på dom tävlingar som anordnas av FEI dvs Internatioenella samt i större delen av europa, eller typ i alla länder utan Sverige :crazy:

Mycket intressant har kommit fram sedan den diskussionen då jag känner personer som importerar foder och tillskott från England. England har helt andra regler än Sverige om vad som är tillåtet och inte och inte många har förstått att det skiljer ganska stort.

Dodson&Horrell /Hilton Herbs tex säljer ju mycket örter och foder i Sverige som tillverkas i England och en del av innehållet i fodret/örterna är ju tillåtna i stort sett hela Europa fast inte i Sverige och jag kan ge mig fan på att dom Svenska återförsäljarna inte har den kollen dom borde angående detta. Den andra foder/tillskotts importören hade inte det kan jag säga, där stod varken karenstider eller annat utskrivet.

Visst det står att detta preparat inte innehåller substanser som är dopingklassade, nej inte i deras länder men här i Sverige är det så och det har dom ingen koll på.
Så det är en större djungel än vad man kan tänka sig då fodret eller tillskotten oftast är tillverkade i länder där dessa substanser är tillåtna.

Helt klart något jag ständigt kollar upp nuförtiden efter att ha blivit felinformerad av importören.

hmmm, det svåra är ju att det är så luddiga bestämmelser....jag tog kontakt med forsberg på stc en gång och hörde mig för om det var karens på pepparminta och eukalyptus.....det fanns inte sa han men det var mitt eget omdöme som sa om jag skulle ge detta eller inte...men nån karens fanns inte...en ört är en ört och att karenslägga örter som finns i vår normala flora KAN man inte göra.....t ex är vitklöver och rödklöver växter man kan köpa i örtblandningar....maskros, nässla, älgört, snärjmåra...vi är så karensbelagda att man vet varken ut eller in.....mina hästar går i hagar där det finns både öppet och skog...barrskog o lövskog..bergknallar osv....vad dom får i sig har jag ingen aning om, men att dom "hellre" skulle gå i en grushage för att det kan finnas nån ört i deras hage som inte faller reglementet i smaken.......nej tack

Men DK från Kalahariöknen kan knappast sägas ingå i vår normala flora.
PL

Man måste nog se utifrån verkligheten också, rödklöver, nässla eller vad du vill kan ges som ett fodertillskott varje dag till hästen. Finns den i våran natur så kan säkert hästen äta av den, däremot så ser jag att hästar väljer ut efter behov. Tex åt min pålla mycket nässla medan hon hade sin erlichea, och hon fick göra det. Idag tittar hon inte ens åt det hållet, hon hade ju ändå kunnat få den i sig om jag sett till att den lagts i maten. Hoppas du förstod vart jag ville komma. ;)

gräs, hö, salt, lite mineraler, ponny-krafft...(livrädd för fång o krångel) bvitamin vid pälsfällning..mycket hår (islänning) Nä jag krånglar inte till det...

Näää, det vet jag väl :D men både DK och Nässla ligger ju under "samma" karens enl STC.....

??? var har du det från???
Jag har fortvarande inte fått svar från STC.
Dom kommer ha ett antal dopingseminarier framöver(sundsvall sept) får väl fråga då.
PL

att ge örter är det ju 96 timmars karens på( beroende på ditt eget samvete, enl forsberg)....ört som ört menar jag då....att det inte går att kolla är ju en annan sak....så antingen är det ju 96 timmar på DK och då borde det ju vara det på nässla, maskros och alla andra vanliga inhemska örter också.........mycket luddiga bestämmelser.

Senast ändrad:

Invärtes naturpreparat omfattar knappast alla naturliga örter. Håller helt med om att gränsen är väldigt flytande. Min åsikt är dock att DK självklart skall placeras bland dessa (ev bland antiinflammatorika) just därför att det inte kan motiveras som ett näringstillskott eller som en naturlig del i hästens foderstat samtidigt som det säljs som ett preparat med medicinsk effekt.
PL

Sv: Re: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Gammeln skrev:
Har du sett en häst stå och böka i ett vitlöksland :smirk:....

nej men jag har sett en hästar äta sin egen skit och på tex box inredning.. sk vi fodra dom med det??? bara för att dom själva vill ha det?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 423
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka