Verm-X naturlig avmaskning

Centaur

Trådstartare
Någon som testat detta produkt? Tycker det låter intressant. Vanliga kemiska avmaskningsmedel är ju inte så bra varken för hästen eller naturen.... Om ett giftfritt alternativ fungerar vore det ju toppen. :)

Här finns en länk till tillverkaren:
http://www.verm-x.com/horsesliquid.htm

Sv: Verm-X naturlig avmaskning

Jag hittar ingen innehållsförteckning. Och varför avmaska "hela tiden" istället för att sköta om sina marker så hästarna inte återsmittas istället?

Inte jag heller, men det ska vara örtbaserad. Som jag förstod det så "avmaskar man inte hela tiden" utan tanken är mer att man skapar ett miljö i hästens kropp där masken inte vill vara?

Hittade en sida där det stod lite mer om det:
http://www.wormers-direct.co.uk/verm-x.html

OK, men VILKEN mask? Alla parasiter? Jag skulle vilja se resultaten av testerna gjorda.

Och återigen, varför inte ta hand om markerna istället... JAG är övertygad om att det är bortkastade pengar att köpa pulvret.

Ivermectin är väl en naturlig produkt!
Förstår inte varför alla tror att något är bra bara för att det är odokumenterat?
Att avmaskningsmedel ev kan vara negativa för naturen kan jag gå med på, men knappast för hästen så länge man hanterar dem enligt anvisningarna.
PL

Senast ändrad:

Är det??
Med collie som lufsar runt i stallet är ivermectin uteslutet för min del... Tyvärr hamstrade jag innan det blev receptbelaggd och innan collie-köp. ^^

Sen skrev jag inte att Verm-X VAR bra, jag frågade ifall det var det.

Du har redan fått svar från de som kan mer om detta än vad jag kan.
Men jag tycker att det är ganska otydligt förklarat hur det egentligen fungerar mot maskarna. Det står ju i stort sett bara att det motverkar tarm maskar (eller vad det heter på svenska) men inte hur det går till. Testerna är inte heller angivna vad det egentligen är som har testats, allmänna tester om örternas effekt på kroppen kanske och inte direkt deras påverkan på parasiter? Det kan man kanske förstå som man vill.
Däremot står det en massa andra positiva effekter som det påstås medföra. Eller de kanske är tänkta att komma av att maskarna försvinner?

Jag är alltid misstänksam mot information som står i reklam från företag.

Jag har en återförsäljare som bor i närheten, ska åka dit nån dag och ta reda på mer..

Ivermektin är ett 22,23-dihydro derivat av avermektin (vilket är en fermentationsprodukt från jordorganismen Streptomyces avermitilis) ( Fass)

Streptomyces avermitilis = mikroskopisk svamp som lever i havet. Giftig för havstulpaner och andra kräftdjur. Används i båtfärg bla.

Derivat = Något som är bildat eller härlett ur något annat.

Ang hundar av collie typ så har det väl att göra med en gen hos dessa, en genetisk defekt hos den gen som kallas MDR1. Och det är inte bara Ivermectin dessa är känsliga för, även vissa kortisonpreparat, viss antibiotika, vissa morfinpreparat, hjärtmediciner, cancermediciner etc bör man akta sig för.

Ang hundar av collie typ så har det väl att göra med en gen hos dessa, en genetisk defekt hos den gen som kallas MDR1. Och det är inte bara Ivermectin dessa är känsliga för, även vissa kortisonpreparat, viss antibiotika, vissa morfinpreparat, hjärtmediciner, cancermediciner etc bör man akta sig för.

ursäkta lite trådkapning

Gäller det även bordercollie?

Jag hör gärna mer om detta.

Har örtmedel som avparatiserar parasiter för katt och hund som också funkar för häst. Varierar med vanliga avmaskningsmedel, homeopatmedel, örtmedel.

Avmaskningsmedel bygger ju på örter från början.

Det finns växter som naturligt avparatiserar och avmaskar djuren om dom har tillgång till dom i hagarna så äter djuren själva vid behov. Mer örter naturligt i hagar och mer växelbruk byte med får och kor ger mindre parasiter... Mariatistel är ett ex på stöd för rening ex av diverse.. .

Häst Kinesiolog och hästhomeopat kan hjälpa en mera angående avparatisering och avmaskning, kan hjälpa till att tala om när det är dax för avmaskning och med vilket medel. Samt treck prov kan ju va ett sätt också.

Senast ändrad av en moderator:

Påstås fungera. Om det stämmer eller inte kan jag inte svara på. Hade ju inte varit helt fel med något så enkelt, istället för "traditionella" maskmedel. Speciellt nu när jag för första gången på några år måste avmaska pga dåligt skötta marker i nya stallet. Jag vill inte ge vanligt avmaskningsmedel, då börjar det klia på stackars hästen igen (eksem).. Att sluta avmaska har hjälpt enormt på eksemen!
Hästen har nollat på träckprov de senaste tre åren :D Jag vill tillbaka till våra stora fina naturbeteshagar!

Jag tror att Bordercollien är lite oklar. Tydligen har det väl testats, men där har man bara funnit enstaka förekomst. Fast den finns inte enbart hos collie, utan hos många vallhundsraser. Man kan göra test och kolla om ens hund bär på defektgenen.

Jag var och skulle hälsa på dig för några dagar sedan Peter !
Men du var inte på Jobbet, eller så var du på jobbet men ute och åkte !

Hej från Hambo

Avparasitera var en helt ny ordbildning, förklara gärna vad som menas!
Gärna studier som visar på en ev effekt, inte bara historiska myter.
PL

Förr lät man mata hästarna med asp och sälg för att få bukt med parasiterna i magen. Jag ger mina aspsly under vintern att gnaga på, det tror jag är bra:laugh:

Nu har jag pratat med återförsäljaren och det funkar ungefär så här: (nu kanske jag inte uppfattade allt rätt men ska få en broschyr):laugh:
Man köper pulver eller flytande och ger 5 dagar alt 3 dagar i sträck i fodret.
Sen efter 3 månader gör man likadant. Det gör att parasiterna dör och att det blir ogynnsam miljö för alla parasiter att föröka sig i. Samt e det bra för hästens mage och har tydligen hjälpt hosthästar.

Hon gav som exempel: Först tog dom träckprov och det visade på en liten mängd blodmask.
Gav 5 dagars Verm-x, väntade 21 dagar så gjorde dom nytt träckprov. Då var det en stor mängd blodmaskar som kom ut pga av att allt inte kommer ut vid en avmaskning.
Efter 21 dagar likadant och då visade träckprovet noll..

Sen var det väldigt noga att man mockar hagen dom går i.

Dos för 4 hästar kostar 622:- var tredje månad.

Kommer inte ihåg allt då jag hade en skrikig 2-åring bredvid men ska läsa broschyren.

Man köper pulver eller flytande och ger 5 dagar alt 3 dagar i sträck i fodret.
Sen efter 3 månader gör man likadant. Det gör att parasiterna dör och att det blir ogynnsam miljö för alla parasiter att föröka sig i. Samt e det bra för hästens mage och har tydligen hjälpt hosthästar.

Hon gav som exempel: Först tog dom träckprov och det visade på en liten mängd blodmask.
Gav 5 dagars Verm-x, väntade 21 dagar så gjorde dom nytt träckprov. Då var det en stor mängd blodmaskar som kom ut pga av att allt inte kommer ut vid en avmaskning.
Efter 21 dagar likadant och då visade träckprovet noll..

Sen var det väldigt noga att man mockar hagen dom går i.

Dos för 4 hästar kostar 622:- var tredje månad.

Kommer inte ihåg allt då jag hade en skrikig 2-åring bredvid men ska läsa broschyren.

Om du mockar hagen kommer hästens parasittryck minska utan minsta lilla medel, då det inte sker någon återsmitta.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 929
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 871
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 905
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II