Ventilation i litet rum

SaraXX

Trådstartare
Vi ska göra om en större garderob till barnsovrum. Det finns idag ingen ventilation i rummet. Räcker det att sätta en ventil eller nåt liknande in till övriga bostaden eller behöver det vara genom yttervägg för att få lite snurr på luften?

Sv: Ventilation i litet rum

beror väl på - säger en ren amatör... ;)

Luft cirkulerar inte av sig själv bara för att det finns ett in/utlopp. Den måste komma någonstans ifrån och ha någonstans att ta vägen?

Kontakta en ventilationsfirma, ventilation är svårt och det är definitivt inte så enkelt som att bara sätta en ventil här eller där. Ett sovrum ska ha vissa luftflöden, för det är faktiskt så att dåligt ventilerade rum kan orsaka hälsoproblem.

Beroende på vad det är för ventilation idag kan man inte göra hur som helst.

För er hälsas skull, husets välmåendes skull, kontakta behörig entreprenör som kan ge er mycket bättre råd än vad buke kan.

Tillägg:

Enligt BBR's normer skall ett hus ventileras med ett flöde enligt följade:
0,35 x husarean (liter/sekund). Detta motsvara ca 0,5 luftomsättningar/timme (för hela huset), sovrummet ska ha ett tilluft/uteluftsflöde på 4 l/s.

Att bara sätta in en uteluftventil kommer inte lösa något, luften måste ha någonstans att ta vägen, kunna cirkulera. Det ska vara ett lågt undertryck i huset för att luften ska kunna komma ut.

Beroende på hur ventilationen ser ut idag i ert hus, måste man ta hänsyn till en massa saker innan man bara sätter in en ventil. Det finns många exempel där småhusägare får mögeltillväxt, bakterier, mer allergier m.m för att man experimenterar med ventilationen själv.

Gör man inte rätt, kan kastlängden bli tokig och ventilationen uppfattas som drag och husets energianvändning kan påverkas negativt.

Knapplånar mig själv.

Jaha, det lät ju inte så lätt som jag hade hoppats. Som det ser ut nu så finns det inte ventiler i alla rum, huset är från 20-talet och det har nog inte gjorts något med den biten sedan dess. Visserligen är det inte särskilt tätt så det kanske funkar av den anledningen :meh:

Vi hyr huset så det är nog inte aktuellt med en jätteinsats.

Får fundera vidare, tack för svaren!

Liknande trådar

Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 232
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg