D

Diiiiiiva

Idag så skulle jag ut o rida en sväng.När jag har suttit upp och börjar rida ser jag en stallkompis komma gående.Jag stannar till och vi börjar prata..
Efter mig kommer en annan ridande och stannar "snett" bakom min häst.Rätt så nära.Hästarna börjar nosa försiktigt på varandra.Men tillslut blir min häst sur och börjar kicka.Jag ser inte riktigt om hon träffade hennes häst.Tror inte att det blev en jättesmäll iaf.
Dom som såg det sa att min häst träffade hennes.Men hon som red sa att det va hennes fel som stannade vid mig.
Men jag känner mig ändå rätt dum..Borde jag göra det,eller kan jag släppa det?:confused:

Sv: Vems fel?

Det va ju inte riktigt så att dom stod och nosade på varandra i 5 min..Utan allt gick väldigt snabbt!

Även om det hade varit ditt fel så borde du inte känna dig dum. Det är bättre att tänka på vad som gick snett och hur ni kan förhindra det i framtiden. Ingen mår bättre av att du känner dig dum.

Det va ju inte riktigt så att dom stod och nosade på varandra i 5 min..Utan allt gick väldigt snabbt!

Har ju ingen betydelse hur länge dom stog o nosade på varandra, man låter inte okända hästar stå sida vid sida o nosa, det slutar så gott som alltid att någon sparkar, antingen med fram eller bakhoven. Felet var lika mkt bådas, oavsett vems som sparkade.

Har ju ingen betydelse hur länge dom stog o nosade på varandra, man låter inte okända hästar stå sida vid sida o nosa, det slutar så gott som alltid att någon sparkar, antingen med fram eller bakhoven. Felet var lika mkt bådas, oavsett vems som sparkade.

Tycker som de flesta i tråden. Bäddat för trubbel att låta dem komma upp sida vid sida. Men som via sa. Tror TS lärt sej det nu.

Tack för alla svar :-) Jag vet också att inte man ska låta okända hästar nosa på varandra.Men jag vet inte vad jag tänkte.Kan inte försvara det.Allt gick snabbt..Men klart att man är extra uppmärksam nu,när man vet att hon reagerar väldigt starkt.

Hmm... Egentligen borde hon inte ha ställt hästen bakom dig och dom borde inte ha nosat på varandra. Om nu dom skulle nosa på varandra så ska det inte vara i en grupp hästar. Man kan nästan förutse att det skulle hända och man får själv ta ansvar för sin egen häst men samtidigt se upp för andra.:smirk:. Jag rider på ridskola och en lektion skulle vi göra skänkelvikningar på långsidorna. Det var en ganska sur häst framför mig och jag gick inte så nära. Men helt plötsligt börjar hästen framför mig backa och tjejen som sitter på bara satt där. Och dom andra ryttarna med sina hästar hade blockerat vägen för mig. Jag blev kanska så arg för dom andra kunde väl flytta på sig så att jag kunde gå därifrån men nehe, men den backade iallafall och jag var helt säker på att min häst skulle få en spark. Jag hade bara två val. stanna kvar och det blev kaos eller kunde jag styra rätt in i stallets snällaste häst som kanske ändå inte är så smart med typ i sista sekund så svängde jag och tryckte på med skänklarna emellan en pytteliten springa. Och som tur var så kom min ridlärare och tog tag i tyglarna på honom. Det var ganska otäckt för jag hade fått en spark förut från hästryggen. Det var på ridläger och jag red en jättesöt liten welsh mountain ponny. Vi skulle precis gå fram i skritt då stallets suraste ponny backar emot MIG(såklart) i full fart och sparkar och poppe som min ridlägerhäst heter flyttar sig så att magen är emot honom(inklusive mitt ben. Och poppe försöker typ bita hästen som sparkar och då får jag en sk*t hår spark på mitt ben. Men som tur var så skadade jag mig inte så mycket. Så var försiktig:bump:

när jag skulle rida med min "kompis" (hon är 50) så fick hästarna nosa på varann och de gjorde ingenting :S bara gick där sida vid sida som om de varit vänner hela livet.
visst de fick inte "nosa" men stå 1 meter ifrån och sträcka fram hålsarna men jag drog tillbaka min häst innan han nådde fram..

självklart borde hon inte ställt sig så nära, men jag är ändå av den åsikten att man kan kontrollera sin häst, min häst är lärd att sura miner är absolut förbjudet!

ganska praktiskt när man rider distans, tex man rider 6 st i tät grupp i galopp... då måste man ha koll på sin häst, annars går det bara inte.

Jag tycker fakiskt att det är den som kommer efter, hon behöver ju inte rida upp bredvid utan ta en annan väg. Sedan har man väl alltid eget ansvar och bara för att hon gör en dum grej så kan man ju flytta sig själv för att undvika att detta inträffar.

Allt är redan sagt (som vanligt;)), misstag kan alla göra så du ska inte känna dig dum alls:)

Var glad för att inget värre hände...

Oj... nu låter jag kanske jättekonstig men jag tycker det är världens normalaste sak att låta 2 hästar hälsa på varandra, men man bör ju ha lite koll bara.

Men jag håller ju på med islandshästar och det är rätt sällan de ens skulle tänka tanken att sparka, har välr hänt nångång med 2 hästar som starkt ogillar varandra isf.

Ex på tävling så hör det ju till att man går runt med sin häst, pratar med folk, låter hästarna hälsa osv. Man står även som "packade sillar" ibland och aldrig att hästarna skulle sparka, det finns inte.
Man rider ju ofta nära varandra i finaler och sådär med, utan problem.

Men sen är det ju rätt mkt beroende på rasen också kan jag tänka (jag är inte särskillt van vid stora hästar)

Så jag tycker inte du borde känna dig dum, kanske att man skulle låtit hästarna nosa på varandra "ansikte mot ansikte" bara.

distansen är likadan... folk nära varann och hästar hälsar... finns ju alltid nån med röd rosett i svansen... personligen kommer jag sätta på det på min unghäst på första tävlingen, ifall att liksom...

Nej, man låter inte två okända hästar stå och nosa på varandra. Det är alltid någon av dom som börjar kicka eller hugga efter den andra. Du får väl ta det här som en lärdom och inte göra om det. Kommer det någon ridandes mot dig, varna denna för att komma för nära din häst, eftersom att den kan kicka.

Spelar ingen roll vilken ras man har.

Förutom att det ALLTID finns en risk att någon av hästarna sparkar så finns även smittorisken.

Jag är så avundsjuk på alla som i tråden tyckt att det var en dum ide... för jag måste säga att Oj vad dum jag var när jag var yngre (vilket jag uppfattar dig att vara).

Shit jag är sjukt avundsjuk på alla dom som måste pika att det var bådas fel, för det betyder ju att de faktist Aldrig gjort bort sig? :angel:

Hon som red andra hästen stannade vid Din häst. Det var hennes val och ansvar.

Jag förstår att det kanske känns som delvis ditt fel men du ska inte ta på dig ansvaret.

Ha det gott på ridturerna i framtiden.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: soom
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar