Inte_Ung
Trådstartare
Det där känns inte som att hela var till mig.Då behöver vi elektronik för att få tillgång till nätet och digitala betalningssätt. Och datorer, plattor, mobil osv. Vi behöver även el, som även om det är avreglerat, fortfarande ägs till viss del av staten. Och där byggnationen av master och driften även den är statlig. Hur exakt ska vi använda US dollar i Sverige, särskilt om vi idkar självhushållning och låter infrastruktur och inhemsk och ffa global handel minska drastiskt? Bankerna som är de som växlar är inte intresserade av Sverige eller den svenska kronan (som kommer rasa både mot euron och dollarn) om det inte är lönsamt. Vilket självhushåll inte är.
Du har rätt i den mening att självhushåll gör att Sverige bidrar mindre till klimatförändringar. Vår 'Overshoot day' händer nu i april, dvs vi behöver 2.5 jordklot om alla skulle leva som vi gör i Sverige med skatteintäkter och en låg grad självhushåll. Tittar vi på vilka länder som konsumerar minst (och som det finns data för) är det Mali, Benin och Södra Sudan där det förvisso är självhushållning i hög grad och i princip inga skatteintäkter.
Men fortfarande är frågan, ska vi tvinga storstadsbor att flytta ut på landsbygden för att idka självhushåll? Ta bort det sociala skyddsnätet och i princip nationalstaten Sverige som den fungerar idag? Vem betalar för nödvändig infrastruktur såsom vägar, vatten och avlopp och liknande? Självhushållen kommer att genera mycket små skatteintäkter.
https://www.overshootday.org/newsroom/country-overshoot-days/
Vi ska alltså skapa en stat för att ersätta den stat vi har idag? Bitcoin är förövrigt otroligt osäker och värdet växlar dramatiskt och har ibland varit nere på noll. Har du några tillgångar investerade i bitcoin?
Jag vet faktiskt inte vad de som vill leva utanför samhället vill.
Jag tycker att vi alla skall bidra till samhället efter förmåga och organisera det som behövs gemensamt i en stat.
Jag ser en risk i att skatteunderlaget för den gemensamma kakan krymper om många byter ut en stor del av beskattningsbart lönearbete mot obeskattad självhushållning.