Vems är pengarna? En fundering om skatter.

Då behöver vi elektronik för att få tillgång till nätet och digitala betalningssätt. Och datorer, plattor, mobil osv. Vi behöver även el, som även om det är avreglerat, fortfarande ägs till viss del av staten. Och där byggnationen av master och driften även den är statlig. Hur exakt ska vi använda US dollar i Sverige, särskilt om vi idkar självhushållning och låter infrastruktur och inhemsk och ffa global handel minska drastiskt? Bankerna som är de som växlar är inte intresserade av Sverige eller den svenska kronan (som kommer rasa både mot euron och dollarn) om det inte är lönsamt. Vilket självhushåll inte är.

Du har rätt i den mening att självhushåll gör att Sverige bidrar mindre till klimatförändringar. Vår 'Overshoot day' händer nu i april, dvs vi behöver 2.5 jordklot om alla skulle leva som vi gör i Sverige med skatteintäkter och en låg grad självhushåll. Tittar vi på vilka länder som konsumerar minst (och som det finns data för) är det Mali, Benin och Södra Sudan där det förvisso är självhushållning i hög grad och i princip inga skatteintäkter.

Men fortfarande är frågan, ska vi tvinga storstadsbor att flytta ut på landsbygden för att idka självhushåll? Ta bort det sociala skyddsnätet och i princip nationalstaten Sverige som den fungerar idag? Vem betalar för nödvändig infrastruktur såsom vägar, vatten och avlopp och liknande? Självhushållen kommer att genera mycket små skatteintäkter.

https://www.overshootday.org/newsroom/country-overshoot-days/

Vi ska alltså skapa en stat för att ersätta den stat vi har idag? Bitcoin är förövrigt otroligt osäker och värdet växlar dramatiskt och har ibland varit nere på noll. Har du några tillgångar investerade i bitcoin?
Det där känns inte som att hela var till mig.
Jag vet faktiskt inte vad de som vill leva utanför samhället vill.
Jag tycker att vi alla skall bidra till samhället efter förmåga och organisera det som behövs gemensamt i en stat.
Jag ser en risk i att skatteunderlaget för den gemensamma kakan krymper om många byter ut en stor del av beskattningsbart lönearbete mot obeskattad självhushållning.
 
Vilka är "de" och när beräknas de komma? Bra att veta, så att jag kan sätta på kaffet. :)
De är skatteverket och länsstyrelsen.
De kommer farande när de hittar något roligt i en deklaration, när de bestämmer sig för att granska en viss verksamhet eller när någon slumpgenerator pekar på dig.
Det går därför inte att förutspå alls när de kommer.
 
Det är skillnad på att bedriva aktiv näringsverksamhet och passiv näringsverksamhet på en jordbruksfastighet. Familjen som odlar potatis som ska räcka åt sig själva ett år har inget att oroa sig för så länge de inte bedriver aktiv näringsverksamhet. Precis som man inte behöver bedriva aktiv näringsverksamhet för att man äger en jordbruksfastighet.
Bedriver du aktiv näringsverksamhet?
 
Det där känns inte som att hela var till mig.
Jag vet faktiskt inte vad de som vill leva utanför samhället vill.
Jag tycker att vi alla skall bidra till samhället efter förmåga och organisera det som behövs gemensamt i en stat.
Jag ser en risk i att skatteunderlaget för den gemensamma kakan krymper om många byter ut en stor del av beskattningsbart lönearbete mot obeskattad självhushållning.

Men vilka är alla dessa som, om självhushållning blir obeskattad, kommer att byta ut sin livsstil? Det är en minoritet idag som bor på landsbygden, än mindre idkar självhushåll. Om nu en stor del av stadsbor flyttar ut för att slippa skatt, hur exakt ska de försörja sig? Människor lever inte på potatis allena och är i ännu högre grad beroende av fungerande infrastruktur om man inte vill gå till närmsta granne och byta potatis mot fisk. Självhushållning fungerar inte praktiken om en majoritet bestämmer sig för att göra det. Eller, ja i Benin och Södra Sudan gör det förvisso det.
 
Jag tror snarare att du som vanligt blandar äpplen och päron. Men oavsett, så har ju inte det nödvändigtvis något alls att göra med de självhushållare du vill sätta dit i TS. Man behöver inte ha en jordbruksfastighet för att bedriva självhushållning.
Frågan är om det är rimligt att reglerna skall vara olika för olika människor beroende på vad man bor på för fastighet?
Var finns rättvisan i det?
 
Men vilka är alla dessa som, om självhushållning blir obeskattad, kommer att byta ut sin livsstil? Det är en minoritet idag som bor på landsbygden, än mindre idkar självhushåll. Om nu en stor del av stadsbor flyttar ut för att slippa skatt, hur exakt ska de försörja sig? Människor lever inte på potatis allena och är i ännu högre grad beroende av fungerande infrastruktur om man inte vill gå till närmsta granne och byta potatis mot fisk. Självhushållning fungerar inte praktiken om en majoritet bestämmer sig för att göra det. Eller, ja i Benin och Södra Sudan gör det förvisso det.
Jag har läst att det bara behövs några tunnland för att odla mat till en hel familj. Det finns en rörelse som anser att vi alla skall göra just så. Och så stadsodlingar på det. Det finns kolonilotter och större villatomter som räcker till mycket.
Självhushållning är obeskattad i dag såvida du inte odlar på din egen jordbruksfastighet.
Där finns en viss orättvisa.
 
Det är så man vill att det skall vara.
Men inte så som det är.
Tyvärr.
Men självklart så lägger ingen resurser på att jaga någon som odlar litet dill.
Men om det handlar om större odlingar, typ en familjs hela årsbehov av potatis, så kan det nog bli problem förr eller senare.
Jag tror i ärlighetens namn inte att någon kommer att jaga oss för en fisk eller två heller även om det definitivt är skattepliktigt uttag.
Jo, det är så det är. Man får leva ett privat liv även om man äger jordbruksfastighet.
 
Nej, säger jag ju.
Dessutom spelar inte det så stor roll i frågan. Min lagade middag jag köpte varor till på Hemköp idag är inte ett uttag ur företaget, min odlade dill är det inte heller, inte heller min kvällsdusch, min lästa bok eller mitt internet. Det är finansierat med väl skattade privata pengar som inte har med företaget att göra och är inte på något sätt en del av den verksamhet som bedrivs.

Visst kan det förekomma gränsdragningsproblem, men det är liksom inte på den här nivån av total icke-relation mellan verksamheten som bedrivs och de privata personer som bor på fastigheten.
 
De är skatteverket och länsstyrelsen.
De kommer farande när de hittar något roligt i en deklaration, när de bestämmer sig för att granska en viss verksamhet eller när någon slumpgenerator pekar på dig.
Det går därför inte att förutspå alls när de kommer.
Gården jag bor på är 0 taxerad sedan 1999.
Än har inte Skatteverket varit nyfikna på varför fastigheten 0 taxeras.
 
När vi tjänar pengar på något vis så måste vi dela med oss till andra via våra skatter. Pengarna är på det sättet inte alls våra egna utan tillhör även alla andra.
Det där skulle vi ju aldrig gå med på när det gäller våra privata saker, att de liksom även tillhörde andra.
Det är faktiskt så illa att självhushåll egentligen skall beskattas. T.ex. så bor vi på en jordbruksfastighet som skulle kunna vara obelånad och så skulle vi kunna odla det som vi behöver samt få kött från jakt och fisk ur sjön. Men detta skulle då beskattas som eget uttag och pengar skall in till skattesystemet. Jag tar fisket som exempel. Om vi fiskar för husbehov så måste vi skatta för den fisken. Om någon annan sportfiskar i vårt vatten så blir fisken skattefri. Vi brukar visserligen få fisk från sportfiskarna så det löser liksom problemet, vi gillar inte själva att fiska, men ändå.

Men det är som om någon skulle odla i sin trädgård eller på sin kolonilott och hela tiden behöva ge bort mellan 1/4 till hälften av skörden.

Skall det verkligen vara på detta viset?
Alla system ligger någonstans mellan skatt är stöld och egendom är stöld.

Men vad gäller självhushåll är den rimliga beskattningen fastighetsskatt. Världens vanligaste skatt och Sveriges ursprungligaste.
 
När vi tjänar pengar på något vis så måste vi dela med oss till andra via våra skatter. Pengarna är på det sättet inte alls våra egna utan tillhör även alla andra.
Det där skulle vi ju aldrig gå med på när det gäller våra privata saker, att de liksom även tillhörde andra.
Det är faktiskt så illa att självhushåll egentligen skall beskattas. T.ex. så bor vi på en jordbruksfastighet som skulle kunna vara obelånad och så skulle vi kunna odla det som vi behöver samt få kött från jakt och fisk ur sjön. Men detta skulle då beskattas som eget uttag och pengar skall in till skattesystemet. Jag tar fisket som exempel. Om vi fiskar för husbehov så måste vi skatta för den fisken. Om någon annan sportfiskar i vårt vatten så blir fisken skattefri. Vi brukar visserligen få fisk från sportfiskarna så det löser liksom problemet, vi gillar inte själva att fiska, men ändå.

Men det är som om någon skulle odla i sin trädgård eller på sin kolonilott och hela tiden behöva ge bort mellan 1/4 till hälften av skörden.

Skall det verkligen vara på detta viset?

Du brukar ju ha koll men är du verkligen säker på att lite fisk, en älg och en påse potatis är inkomstskattepliktigt bara för att det tas från en jordbruksfastighet? Bränsle är t ex undantaget då man anser att summan är försumbar. Vill nog påstå att en årskonsumtion av fisk enligt livsmedelverkets kostrekommendation är bra mycket mer försumbar.
 
Du kan ju alltid välja att flytta om du upplever det som så orättvist. Exempelvis till USA eftersom du verkar gilla deras valuta.
Valutan USDollar används i länder med kaos där den egna valutan saknas eller är osäker att äga. Den behandlas som världsvaluta på många sätt.
Den är unik då den aldrig blir för gammal och därför kan lagras samt att falska Dollar som kommit i omlopp inte blir ogiltiga.
USA är på andra sätt ännu mer orättvist så det blir inte bättre på det viset.
 
Du brukar ju ha koll men är du verkligen säker på att lite fisk, en älg och en påse potatis är inkomstskattepliktigt bara för att det tas från en jordbruksfastighet? Bränsle är t ex undantaget då man anser att summan är försumbar. Vill nog påstå att en årskonsumtion av fisk enligt livsmedelverkets kostrekommendation är bra mycket mer försumbar.
Jag är säker.
Från säkra sakkunniga källor.
Endast bränsle (ved, flis, halm, spannmål o.s.v.) är undantaget.
Motiveringen på pappret är att det är försumbart.
Sanningen är att bönderna skulle starta upplopp om ved för eget bruk blev beskattat.
Veden måste dock eldas på den fastighet där den har skördats.
 
Jo, det är så det är. Man får leva ett privat liv även om man äger jordbruksfastighet.
Mina källor, mycket säkra, påstår motsatsen.
Så jag vill gärna se källor på det.
Jag slipper gärna att vara upprörd över den orättvisan.
Det finns tillräckligt med andra.
 
Nej vi är inte överens.
Det är majoritetens diktatur.
Demokrati är inte att vara överens det är när de flesta bestämmer över resten.
Att vara överens heter Koncensus.
De som är emot reagerar med att jobba svart, skattefiffla och flytta sina företag utomlands.
Den protesten ger ett minskat skatteunderlag vilket blir problematiskt för samhället.
Så hur vill du att landet ska styras rent praktiskt? Oavsett hur vi gör kommer folk att ägna sig åt att komma undan skatter, om vi nu inte avskaffar dem och allt de finansierar.

Skatteflykt till andra länder försöker man komma åt med överenskommelse mellan stater. Något som är nödvändigt om inte multinationella företag ska smita undan helt. Det finns nästan alltid något land som har lägre skatter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp