Vems är pengarna? En fundering om skatter.

Det största problemet är att alla vill ha pengarna.
De som tjänar pengarna vill ha dessa själv.
De som utnyttjar välfärden vill ha pengar av andra.
Ingen vill egentligen betala.
Gratis är gott.
Tyvärr så finns inget gratis utan allt måste alltid betalas på något sätt.
Så varför skrev du då att det var det största problemet? 😅 hänger inte med.

Men precis, jag tror att det här är helt omöjligt att uppnå:

Är det inte bättre med ett skattesystem som vi är överens om i stället för att många ser till att kringå systemet?
 
Jag har jobbat i 2 kommuner och nej, det är inte så vanligt är min erfarenhet. Att förse sig själv är ganska svårt om inte du upphandlar med dig själv. Vilket du vanligtvis inte kan, om du inte är upphandlare såklart. Jag har också suttit på andra sidan i upphandling och företagen som är med i upphandlingar läser allt hårfint och överklagar "gärna". Sen finns både ekonomichefer och oberoende revisorer. Så det är inte enkelt precis.
Inte enkelt och inte okej men likväl alldeles för vanligt.
Fy vad tok jag har sett.
 
Det är bara om man har en fastighet taxerad som näringsverksamhet, t.ex. en jordbruksfastighet.
Så det är oändligt orättvist.
Vissa saker är undantagna t.ex. ved som eldas på fastigheten samt bär och svamp som är tillgängligt enligt allemansrätten.

Jag skattar inte på min potatis som jag odlar själv, till mig själv. Varför skulle jag bli skattad på det?
 
Nej absolut inte.
Det är totalt moraliskt förkastligt.
Men det där med moral är oerhört svårt.

Jag har svårt att förstå din TS. Du vill föra en teoretisk diskussion om självförsörjande som potentiella "skattesmitare", men inte en teoretisk diskussion kring hur vi faktiskt får företag att sluta flytta massa skattepengar utomlands? Det är knappast de få självförsörjarna som är det stora problemet I din hypotes kring skatt.
 
Den stora majoriteten av Sveriges befolkning har inte möjlighet till självhushåll. Då måste vi tillbaka långt innan industrialiseringen och alla får flytta ut från städerna. Totalt självhushåll utan skatter har redan prövats av Khmer Rouge och var inte direkt en hit.

Även om vi går tillbaka till vikingatiden så betalade folk skatt, men under andra former. Senare betalade bönder skatt till landägaren/aristokraten som i sin tur betalade skatt till kungen. Dessutom skulle kyrkan ha sitt tionde. Modern vård, infrastruktur, handel, allt skulle försvinna. Bensin/Diesel det som är helt livsavgörande för att vara bosatt på landet kommer även det att försvinna. De länder idag som har en majoritetsbefolkning som bor på landsbygden och är självförsörjande och utan infrastruktur, eg småbönder är inte länder jag vill ta efter, cf Somalia, Afghanistan mm. En modern nationsstat behöver produktion där vinsten/överflödet går till att bygga och underhålla samhället. I ett land som Sverige behövs mer än bara byteshandel inom gång/hästavstånd. Ergo behövs det skatter för att driva ett modernt samhälle.
 
Jag skattar inte på min potatis som jag odlar själv, till mig själv. Varför skulle jag bli skattad på det?
Varför skall jag bli skattad om jag gör samma sak bara för att jag bor på en jordbruksfastighet?
Trädgården ingår inte i verksamheten, men likväl blir det ett eget uttag som räknas som inkomst och skall beskattas.
Var finns rättvisan i det?
 
Jag har svårt att förstå din TS. Du vill föra en teoretisk diskussion om självförsörjande som potentiella "skattesmitare", men inte en teoretisk diskussion kring hur vi faktiskt får företag att sluta flytta massa skattepengar utomlands? Det är knappast de få självförsörjarna som är det stora problemet I din hypotes kring skatt.
Jag för gärna diskussioner om båda sakerna.
När det gäller självförsörjande så är det orättvisan som är det största problemet, orättvisor är aldrig bra.
Men det finns mycket pengar i att företag flyttar sin verksamhet utomlands också.
 
Varför skall jag bli skattad om jag gör samma sak bara för att jag bor på en jordbruksfastighet?
Trädgården ingår inte i verksamheten, men likväl blir det ett eget uttag som räknas som inkomst och skall beskattas.
Var finns rättvisan i det?

Va? Jag bor på jordbruksfastighet. Skattar ingenting för det jag odlar till mig själv.
 
Pengar trycks med statliga medel. Vilka pengar ska man använda för att betala varor och tjänster?
Det är en bra fråga.
Jag föreslår att vi skapar en stat som sköter det.
Annars så kan vi ju använda USDollar som i delar av världen som är stökig, eller Euro som i Unionen vi är med i eller kanske BitCoin som är statslös.
Tryckta pengar behövs dessutom inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp