Vems är pengarna? En fundering om skatter.

Jag betalar gladeligen skatt för att ha ett skyddsnät och tillgång till vård och omsorg.
Däremot borde kommuner tänka både en och två gånger.
Det rimmar illa när man har dåligt ställt och köper konst för 1 miljon till en ny skola. Eleverna kunde ha skapat nåt istället.
(Lindesberg)
 
Den reklamen har inte haft någon som helst betydelse för det.
Den var bara pengar i sjön.
Eller snarare till Reklamfirman.
Vet du? Alltså jag avskyr när skattefinansierade verksamheter låtsats vara företag ..
Så en ärlig fundering.
 
Jag har inget att tillföra diskussionen egentligen men jag jobbar i offentlig verksamhet. Apropå skattepengar. Jag tänker ofta (dagligen) på att jag är på mitt jobb för att utföra något för 3e man, dvs befolkningen utanför fönstret och det är mycket viktigt för mig att varje krona jag använder ger det mesta den kan för 3e man. I mitt jobb får jag pengar från staten och de ska redovisas ner till varje öre vad jag gör med dessa, varje år. Trampas det i klaveret, dras pengarna in.
Det finns tyvärr de som i stället ser sin möjlighet att förse sig själva för egen del eller via vänner och bekanta.
Det rinner ut pengar på fel ställen.
 
Välfärden och skatterna står inte så enkelt som motpol till varandra.
Det använder skattepengar till massor av saker som varken är välfärd eller infrastruktur.

Jag ser två problem.
Det ena är att man ser skatter som avgifter för konsumtion. Man vill ha egen valuta för sina skattepengar i form av service och nöjen för friska. Att skatt egentligen är till för andra har man helt missat.
Det andra är att det kladdas med skattepengar så att det inte blir välfärd av dem utan skrytbyggen och kommunala slogans eller reklam. Det rinner mycket pengar ur den gemensamma kassan till annat än vad människor verkligen behöver.

Skattesänkningar skall inte komma ur minskad välfärd utan ur minskat slöseri.
Glöm inte alla skattepengar som hamnar hos väfärdskapitalister som Engelska skolan etc. Tänk vad samhället hade kunnat göra för de pengarna.
 
Jo de har de.
Men poängen är all produktion som de inte skattar för.
Byta varor med grannen t.ex. är massor med skattepengar som uteblir.
En hybridekonomi på det viset ger ett oerhört minskat skatteunderlag. Att fixa halva inkomsten utanför systemet blir massor av uteblivna skatter.
Det är faktiskt skattesmitande på riktigt.

Men alla miljarder som flyttas utomlands varje år, det är inte "skattesmitning på riktigt"? Istället ska vi slå hårt mot småkonsumenter som vill öka sin självförsörjningsgrad?

Vidrigt tankesätt, om du frågar mig. Om det på riktigt är det du menar så sätter jag nog punkt för min medverkan i diskussionen här.
 
Samtidigt så är det nog inte jättemånga (men säkert några) som anser att de slösar? Marknadsföring, branding, konst anses säkert av några vara slöseri men nödvändigt för andra?
Det finns faktiskt människor som utan att tveka i första hand ser till att förse sig själva när de kan det.
Även om det är skattepengar.
 
Man skall rapportera uppskattat värde till skattesystemet. Det skall tas med i bokföringen och hamnar på så sätt i deklarationen.
Det är skattefiffel att inte ta upp det egna uttaget i deklarationen så att skippa det skulle göra oss till skattesmitare.

Det är lätt att bli skattebrottsling i det Svenska skattesystemet utan att vare sig mena det eller veta om det.
Men NÄR måste det tas upp? Om man är entusiastisk sportfiskare och gärna äter det man fångar? Här hos oss pimplar folk abborre om vintrarna och tror knappast någon tar upp det i sin deklaration. Det måste väl finnas nån gräns? Det låter jättemärkligt. Gäller samma sak om jag plockar svamp och bär i skogen - och i min trädgård - och har frysen full och äter av det under vintern? INGEN tar väl upp det i deklarationen? Potatisen i potatislandet? Ska den deklareras? Eller är det enbart om man har ett företag med lantbruk?

Jag blir lite matt, faktiskt....
 
Men alla miljarder som flyttas utomlands varje år, det är inte "skattesmitning på riktigt"? Istället ska vi slå hårt mot småkonsumenter som vill öka sin självförsörjningsgrad?

Vidrigt tankesätt, om du frågar mig. Om det på riktigt är det du menar så sätter jag nog punkt för min medverkan i diskussionen här.
Det är inte brottsligt att göra så.
Eftersom att det är lagligt så blir det inget skattebrott.
Jag ser nog att det vore bättre att jaga de stora pengarna än att jaga de små pengarna.
Men skattesystemet fungerar inte så.
Det är en av orsakerna till att jag inte ser skattetrycket på löntagare som direkt korrelerat till välfärden.
Det försvinner pengar ur systemet på de mest märkliga vis.
 
Det är inte brottsligt att göra så.
Eftersom att det är lagligt så blir det inget skattebrott.
Jag ser nog att det vore bättre att jaga de stora pengarna än att jaga de små pengarna.
Men skattesystemet fungerar inte så.
Det är en av orsakerna till att jag inte ser skattetrycket på löntagare som direkt korrelerat till välfärden.
Det försvinner pengar ur systemet på de mest märkliga vis.

Att det inte är brottsligt betyder inte att det är okej.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp