Vems är pengarna? En fundering om skatter.

Det är inte brottsligt att göra så.
Eftersom att det är lagligt så blir det inget skattebrott.
Jag ser nog att det vore bättre att jaga de stora pengarna än att jaga de små pengarna.
Men skattesystemet fungerar inte så.
Det är en av orsakerna till att jag inte ser skattetrycket på löntagare som direkt korrelerat till välfärden.
Det försvinner pengar ur systemet på de mest märkliga vis.
Men det är inte sant .. att människor skatteplanerar är mänskligt.
 
Ts vill inte beskattas istället ska mer välbeställda personer göra det. .. story of Sweden.

Har jag tolkat det fel eller rätt?
 
Då minskar du BNP och därmed ditt lands rikedom. Du blir fattigare.

Behöver jag ha råd med en egen borrmaskin?

De flesta vill hålla hårt i sina egna saker.
Så det blir nog svårt.

Precis. Vi som egoister ödelägger hellre vår planet.

Gemensamt ägande har hittills varit ett stort fiasko .

Men om du vet ett sätt att lösa det är det toppen.

Ovanstående svar av mig till @Inte_Ung och nedanstående är väl ganska rakt av ett fiasko det också?

Men Nyköping behöver locka de med inkomst till kommunen.... så det är inte bara hittepå
 
Behöver jag ha råd med en egen borrmaskin?



Precis. Vi som egoister ödelägger hellre vår planet.



Ovanstående och nedanstående är väl ganska rakt av ett fiasko det också?
Frågan var om ägande?

Starta en verktygsbank... eller väntar du på att "någon" ska ordna det . I mitt område har det vuxit fram alla möjliga möjligheter till dela prylar. Cyklar, verktyg, bord stolar till fest , partytält, skridskor osv. Fixa själv.
 
Men NÄR måste det tas upp? Om man är entusiastisk sportfiskare och gärna äter det man fångar? Här hos oss pimplar folk abborre om vintrarna och tror knappast någon tar upp det i sin deklaration. Det måste väl finnas nån gräns? Det låter jättemärkligt. Gäller samma sak om jag plockar svamp och bär i skogen - och i min trädgård - och har frysen full och äter av det under vintern? INGEN tar väl upp det i deklarationen? Potatisen i potatislandet? Ska den deklareras? Eller är det enbart om man har ett företag med lantbruk?

Jag blir lite matt, faktiskt....
Det är bara om man har en fastighet taxerad som näringsverksamhet, t.ex. en jordbruksfastighet.
Så det är oändligt orättvist.
Vissa saker är undantagna t.ex. ved som eldas på fastigheten samt bär och svamp som är tillgängligt enligt allemansrätten.
Värst är det med fiskevatten på fastigheter med fritt spöfiske. Där så får alla fiska skattefritt utom fastighetsägaren. Så är det längs med kusterna och i de stora sjöarna Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön
 
Det finns tyvärr de som i stället ser sin möjlighet att förse sig själva för egen del eller via vänner och bekanta.
Det rinner ut pengar på fel ställen.
Jag har jobbat i 2 kommuner och nej, det är inte så vanligt är min erfarenhet. Att förse sig själv är ganska svårt om inte du upphandlar med dig själv. Vilket du vanligtvis inte kan, om du inte är upphandlare såklart. Jag har också suttit på andra sidan i upphandling och företagen som är med i upphandlingar läser allt hårfint och överklagar "gärna". Sen finns både ekonomichefer och oberoende revisorer. Så det är inte enkelt precis.
 
Det är definitivt mänskligt.
De flesta står närmare sin privatekonomi än sin moral.

Ja precis, det är helt mänskligt. Jag anser att vi kollektivt borde försöka motverka detta trista drag hos vår art.

@Rita Jag har inga planer på att vara aktiv i denna tråd utan ville bara skriva ett inlägg om hur jag först läste tråden vs vad den faktiskt utvecklades till. Man läser och agerar på ens intressen osv :)
 
Ts vill inte beskattas istället ska mer välbeställda personer göra det. .. story of Sweden.

Har jag tolkat det fel eller rätt?
Du har tolkat det helt fel.
Jag tycker att skattesystemet är orättvist och krångligt.
Fisket är ett bra exempel på hur vridet som det fungerar.
Det är alltså olika skatt på fisk från sportfiske beroende på vem du är och var du är.
Jag kan köpa ett billigt fiskekort och fiska i grannarnas vatten, då så blir det skattefritt även för mig.
Tycker du att det är ett vettigt skattesystem?
 
Du har tolkat det helt fel.
Jag tycker att skattesystemet är orättvist och krångligt.
Fisket är ett bra exempel på hur vridet som det fungerar.
Det är alltså olika skatt på fisk från sportfiske beroende på vem du är och var du är.
Jag kan köpa ett billigt fiskekort och fiska i grannarnas vatten, då så blir det skattefritt även för mig.
Tycker du att det är ett vettigt skattesystem?
Nej verkligen, provocerade lite för att få fylligare svar . Sjukt också med alla bärplockare, som slår läger och det behövs avhysning via kronofogden. Som tar en evighet.

Lite skillnad mot funderingar kring gemensamt ägande av t ex borrmaskin.
 
Jag tror inte det är största problemet till varför vi inte kan komma överens om en skattenivå som alla är nöjda med.
Det största problemet är att alla vill ha pengarna.
De som tjänar pengarna vill ha dessa själv.
De som utnyttjar välfärden vill ha pengar av andra.
Ingen vill egentligen betala.
Gratis är gott.
Tyvärr så finns inget gratis utan allt måste alltid betalas på något sätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp