Vems är pengarna? En fundering om skatter.

De behövs i allra största grad. Att vi skulle göra oss oberoende av kontanter är en farlig och privilegierad tanke.
Då så fungerar USDollar bra.
Svenska sedlar blir ogiltiga med jämna mellanrum och måste då redovisas varifrån de kommer. De går därför inte att lagra någon längre tid.
 
Edit; men då förutsätter du ju att alla jordbruksfastigheter håller på med kommersiell odling och försäljning? :confused: Vad har det alls med enstaka självförsörjare att göra?
Taxeringen av jordbruksfastighet som just jordbruksfastighet gör att skattesystemet förutsätter att skattepliktig verksamhet sker på fastigheten. Odla mat är ju vad man gör på en sådan fastighet.
Alla jordbruksfastigheter måste ju deklareras.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.2/322329.html
 
Taxeringen av jordbruksfastighet som just jordbruksfastighet gör att skattesystemet förutsätter att skattepliktig verksamhet sker på fastigheten. Odla mat är ju vad man gör på en sådan fastighet.
Alla jordbruksfastigheter måste ju deklareras.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.2/322329.html

Nej men stopp nu.

Att man äger en jordbruksfastighet innebär inte per automatik att man odlar mat kommersiellt. Jag fattar faktiskt ingenting av din tråd nu.

Först ska du sätta dit självhushållare.
Sen ska du sätta dit alla som äger en jordbruksfastighet, för att du tror att man per automatik bedriver kommersiell försäljning och självhushållning på densamme.

Nu får du väl ändå skilja på sak och sak. Man kan vara självhushållare och bo i vanlig villa. Man kan vara självhushållare och bo på jordbruksfastighet.

Eftersom jag inte är registrerad för att sälja potatis eller andra grönsaker kommersiellt så behöver jag inte heller bokföra den odling jag gör åt mig själv, trots att jag äger en jordbruksfastighet.
 
Taxeringen av jordbruksfastighet som just jordbruksfastighet gör att skattesystemet förutsätter att skattepliktig verksamhet sker på fastigheten. Odla mat är ju vad man gör på en sådan fastighet.
Alla jordbruksfastigheter måste ju deklareras.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.2/322329.html
Fast det gäller bara om odlingen sker med någon del kommersiell verksamhet. Att odla dill till mig själv för att ha i maten, är lika lite skattepliktigt som när barnen använder sandlådan jag anlagt för privat bruk. Inget av det ingår i vad som säljs från gården.

Om jag däremot odlar kommersiellt och gör privata uttag ur den verksamheten är det ganska rimligt att det ska beskattas. Insatsvarorna för odlingen ger exempelvis då rätt till avdrag i verksamheten och då är det rimligt att uttag beskattas.
 
Varför skall man handla i affär som självförsörjare?
Man handlar väl av varandra.

Men vad lever du i för värld, egentligen? Herregud, borde ha fattat bättre än att ge mig in i den här diskussionen.

Termen "självhushållning" är ett väldigt brett begrepp som betyder olika saker för olika människor. Man gör sig inte oberoende av affärer som självhushållare, varken då eller nu.
 
Nej men stopp nu.

Att man äger en jordbruksfastighet innebär inte per automatik att man odlar mat kommersiellt. Jag fattar faktiskt ingenting av din tråd nu.

Först ska du sätta dit självhushållare.
Sen ska du sätta dit alla som äger en jordbruksfastighet, för att du tror att man per automatik bedriver kommersiell försäljning och självhushållning på densamme.

Nu får du väl ändå skilja på sak och sak. Man kan vara självhushållare och bo i vanlig villa. Man kan vara självhushållare och bo på jordbruksfastighet.

Eftersom jag inte är registrerad för att sälja potatis eller andra grönsaker kommersiellt så behöver jag inte heller bokföra den odling jag gör åt mig själv, trots att jag äger en jordbruksfastighet.
Då så får du gärna visa på var det undantaget finns.
All mat som odlas på en jordbruksfastighet räknas som kommersiell odling.
Jag påstår ju att skattesystemet är vrickat.
Inte att jag håller med.
Så här tolkar experterna våra skatteregler.
Med hänvisningar till rättsliga dokument.
https://www.vismaspcs.se/visma-supp.../online-help/privata-kostnader-i-jordbruk.htm
 
Fast det gäller bara om odlingen sker med någon del kommersiell verksamhet. Att odla dill till mig själv för att ha i maten, är lika lite skattepliktigt som när barnen använder sandlådan jag anlagt för privat bruk. Inget av det ingår i vad som säljs från gården.

Om jag däremot odlar kommersiellt och gör privata uttag ur den verksamheten är det ganska rimligt att det ska beskattas. Insatsvarorna för odlingen ger exempelvis då rätt till avdrag i verksamheten och då är det rimligt att uttag beskattas.
Det är så man vill att det skall vara.
Men inte så som det är.
Tyvärr.
Men självklart så lägger ingen resurser på att jaga någon som odlar litet dill.
Men om det handlar om större odlingar, typ en familjs hela årsbehov av potatis, så kan det nog bli problem förr eller senare.
Jag tror i ärlighetens namn inte att någon kommer att jaga oss för en fisk eller två heller även om det definitivt är skattepliktigt uttag.
 
Om man bedriver kommersiell verksamhet, som sagt. Vilket jag inte gör. Den länk du hänvisar till antar att man bedriver kommersiellt jordbruk.
Alla jordbruksfastigheter räknas som kommersiellt jordbruk.
Det är därför som de skall deklareras.

Vi borde kunna komma överens om att det skall vara lika för alla, eller hur?
Det är ju faktiskt vad du redan tror att det är.
För det är ju mest logiskt.
Sanningen är att det är så vrickat att du inte ens kan ta in att reglerna är som de är.
Nej det är inte logiskt eller rimligt, men är så ändå.
 
Alla jordbruksfastigheter räknas som kommersiellt jordbruk.

Det är skillnad på att bedriva aktiv näringsverksamhet och passiv näringsverksamhet på en jordbruksfastighet. Familjen som odlar potatis som ska räcka åt sig själva ett år har inget att oroa sig för så länge de inte bedriver aktiv näringsverksamhet. Precis som man inte behöver bedriva aktiv näringsverksamhet för att man äger en jordbruksfastighet.
 
Alla jordbruksfastigheter räknas som kommersiellt jordbruk.
Det är därför som de skall deklareras.

Vi borde kunna komma överens om att det skall vara lika för alla, eller hur?
Det är ju faktiskt vad du redan tror att det är.
För det är ju mest logiskt.
Sanningen är att det är så vrickat att du inte ens kan ta in att reglerna är som de är.
Nej det är inte logiskt eller rimligt, men är så ändå.

Jag tror snarare att du som vanligt blandar äpplen och päron. Men oavsett, så har ju inte det nödvändigtvis något alls att göra med de självhushållare du vill sätta dit i TS. Man behöver inte ha en jordbruksfastighet för att bedriva självhushållning.
 
Det är så man vill att det skall vara.
Men inte så som det är.
Tyvärr.
Men självklart så lägger ingen resurser på att jaga någon som odlar litet dill.
Men om det handlar om större odlingar, typ en familjs hela årsbehov av potatis, så kan det nog bli problem förr eller senare.
Jag tror i ärlighetens namn inte att någon kommer att jaga oss för en fisk eller två heller även om det definitivt är skattepliktigt uttag.
Och hur ska man kontrollera om familjen odlar hela sitt årsbehov av potatis :confused:
 
Det är en bra fråga.
Jag föreslår att vi skapar en stat som sköter det.
Annars så kan vi ju använda USDollar som i delar av världen som är stökig, eller Euro som i Unionen vi är med i eller kanske BitCoin som är statslös.
Tryckta pengar behövs dessutom inte.

Då behöver vi elektronik för att få tillgång till nätet och digitala betalningssätt. Och datorer, plattor, mobil osv. Vi behöver även el, som även om det är avreglerat, fortfarande ägs till viss del av staten. Och där byggnationen av master och driften även den är statlig. Hur exakt ska vi använda US dollar i Sverige, särskilt om vi idkar självhushållning och låter infrastruktur och inhemsk och ffa global handel minska drastiskt? Bankerna som är de som växlar är inte intresserade av Sverige eller den svenska kronan (som kommer rasa både mot euron och dollarn) om det inte är lönsamt. Vilket självhushåll inte är.

Du har rätt i den mening att självhushåll gör att Sverige bidrar mindre till klimatförändringar. Vår 'Overshoot day' händer nu i april, dvs vi behöver 2.5 jordklot om alla skulle leva som vi gör i Sverige med skatteintäkter och en låg grad självhushåll. Tittar vi på vilka länder som konsumerar minst (och som det finns data för) är det Mali, Benin och Södra Sudan där det förvisso är självhushållning i hög grad och i princip inga skatteintäkter.

Men fortfarande är frågan, ska vi tvinga storstadsbor att flytta ut på landsbygden för att idka självhushåll? Ta bort det sociala skyddsnätet och i princip nationalstaten Sverige som den fungerar idag? Vem betalar för nödvändig infrastruktur såsom vägar, vatten och avlopp och liknande? Självhushållen kommer att genera mycket små skatteintäkter.

https://www.overshootday.org/newsroom/country-overshoot-days/

Vi ska alltså skapa en stat för att ersätta den stat vi har idag? Bitcoin är förövrigt otroligt osäker och värdet växlar dramatiskt och har ibland varit nere på noll. Har du några tillgångar investerade i bitcoin?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp