Vems är pengarna? En fundering om skatter.

Jag har 2 jobb och jobbar mer än heltid som anställd och den andra är 71 år och har gått i pension.

Finns ju ingen inkomst på gården och jag tror inte det går att vara så självförsörjande att det inte behövs köpas in något någonsin.
Vet inte hur jag skulle kunna ens i min vildaste fantasi köra med byteshandel när bilen pajar, busskort ska köpas, en rasp för att sköta hästarnas hovar, med mycket mycket mer.
Du har litet dålig fantasi där.
Jag skulle fixa det lätt.
Bra kontakter bara så, och något som de vill ha i utbyte.
Jag lever på en kombination av att vara lyxhustru och ett arv just nu.
Ingen taxerad inkomst av tjänst.
Jag får många frågor från olika ställen.
Bankerna är just nu värst.
Skatteverket håller jag lyckligt med deklaration av enskild firma.
NE blankett alltså.
 
Spelar ingen roll om du odlar jordgubbar till dej själv och familjen på balkongen i stan eller till dej och familjen på en jordbruksfastighet.
Skattemässigt är det ingen skillnad.

Ingen skillnad ens om båda börjat sälja så ska det skattas för även för den delen som äts inom familjen. Skillnad är att ytan som går att odla på skiljer sig åt beroende på om det är balkong eller jordbruksfastighet.
Och du är skatteexpert på jordbruk då?
 
Ja, precis. Vi lever ju i ett samhälle som "drivs" genom pengar (finns säkert ett finare ord för det). Så helt och hållet kan vi ju inte gå till självhushåll. Och skulle man det till den grad som det var förr (låt säga 17- eller 1800-tal) så ville vi nog inte leva under de förutsättningarna gissar jag. Allt var ju inte bättre förr om man säger så...
Och det var ju inte skattefritt förr heller… Det började ju redan på Gustav Vasas tid.

https://www.skatteverket.se/privat/....76a43be412206334b89800035146.html#GustavVasa
 
Men inte är det konstigt att man får betala skatt på det som produceras i en näringsverksamhet. Det är ju inget som hindrar att du bosätter dig på annat håll eller odlar potatis på kolonilotten eller i trädgården.
Förklara varför det inte är konstigt!
För jag tycker nog att det är en klar orättvisa.
Trädgården ligger liksom också på jordbruksfastigheten.
Men det kanske går att hävda att det är en villatomt?
Och då så blir det ju rättvist.
Jag har 2000kvm tomt kring bostadshuset så det blir mycket potatis.
 
Skulle vi ha hemlösa, folk som dör i vården enbart pga inte tillräckligt resurser och fattigpensionärer om vi alla verkligen var överens om att alla människor hade lika värde?
Om man menar att en människas värde ligger i deras ekonomiska värde och hur mycket det allmänna satsar på var individ så kan man tolka det så.
 
Jag tänker att tar det emot så mycket att betala skatt så får man ändra inställning. I stället för att resonera som så att jag ger x antal tusen av min lön för att hjälpa andra människor som inte kan arbeta, så kan man tänka att jag ger staten de där tusenlapparna så de kan betala mitt besök på vc, akuten, vägen jag åker på, bussen jag tar ibland etc.

Om ts nu är lyxhustru och lever på arv. Grattis till dig. Då kanske du inte faller av att betala skatt på fisk och potatis.
 
Inte enkelt och inte okej men likväl alldeles för vanligt.
Fy vad tok jag har sett.
Folk som beter sig illa och utnyttjar systemet finns lite varstans, kommunerna inte undantagna. De är väl lika goa som svartjobbarna och skattesmitarna lite beroende på summorna. De som snikar till sig mest är värst.
 
Helt säkert! Statens skog skulle nog brinna om så skedde. Det kokade rejält när skogsutredningen presenterades.

(Men det kommer bli beskattat tillslut)
Det har jag svårt att tro.
Skatt på ved skulle sänka jordbruken så att de gick under och då skulle vi inte få någon mat.
Man kan bara klämma så mycket efter det blir det som att försöka lugga en skallig.
 
Jag tänker att tar det emot så mycket att betala skatt så får man ändra inställning. I stället för att resonera som så att jag ger x antal tusen av min lön för att hjälpa andra människor som inte kan arbeta, så kan man tänka att jag ger staten de där tusenlapparna så de kan betala mitt besök på vc, akuten, vägen jag åker på, bussen jag tar ibland etc.

Om ts nu är lyxhustru och lever på arv. Grattis till dig. Då kanske du inte faller av att betala skatt på fisk och potatis.
Mitt problem med skattesystemet sitter inte i min plånbok det sitter i hur besvärligt det gör min administration.
Och så skaver naturligtvis orättvisor.
 
Var finns källa på det?
Jag är inte övertygad.
Mina källor är mycket säkra och kommer inte att köpa argumentet "Fruentimber på Bukefalos skrev att".

Jag fattar inte. Vill du ha källa på att det är skillnad på aktiv och passiv näringsverksamhet på en jordbruksfastighet?

Tyvärr köper jag ju varken dina inlägg eller dina källor heller eftersom du uppenbarligen har snurrat till det rejält.
 
Det där känns inte som att hela var till mig.
Jag vet faktiskt inte vad de som vill leva utanför samhället vill.
Jag tycker att vi alla skall bidra till samhället efter förmåga och organisera det som behövs gemensamt i en stat.
Jag ser en risk i att skatteunderlaget för den gemensamma kakan krymper om många byter ut en stor del av beskattningsbart lönearbete mot obeskattad självhushållning.
Menar du att min syster ska skatta för potatisen hon odlar på vår fars koloni?

Och i trådstarten verkad du närmast vara för att slippa skatta för självhushåll. Vsd tycker du egentligen? Får jag odla tomater på balkongen utan att skatta?
 
Jag tänker att tar det emot så mycket att betala skatt så får man ändra inställning. I stället för att resonera som så att jag ger x antal tusen av min lön för att hjälpa andra människor som inte kan arbeta, så kan man tänka att jag ger staten de där tusenlapparna så de kan betala mitt besök på vc, akuten, vägen jag åker på, bussen jag tar ibland etc.
Ditt förslag är oerhört konsumtionsinriktat.
Att se skatten som en avgift för olika typer av service.
Jag skulle hellre vilja att jag fick betala för vissa delar av den sevicen så att jag fick välja själv.
Däremot så skaver det inte det minsta att vara solidarisk med dem som inte själva kan försörja sig och betala skatt till deras välmående.
 
Mitt problem med skattesystemet sitter inte i min plånbok det sitter i hur besvärligt det gör min administration.

Ja buhu så fruktansvärt det måste vara med administrationen som lyxhustru/arvtagare. :angel:

Om tråden egentligen bara är till för att bekräfta hur synd det är om dig medan du sitter och snurrar ihop skatteregler så tackar jag återigen för mig. Lycka till med administrationen! :)
 
Jag fattar inte. Vill du ha källa på att det är skillnad på aktiv och passiv näringsverksamhet på en jordbruksfastighet?

Tyvärr köper jag ju varken dina inlägg eller dina källor heller eftersom du uppenbarligen har snurrat till det rejält.
Jag vill ha källa på att odling på jordbruksfastighet för eget uttag inte är skattepliktigt.
 
Ditt förslag är oerhört konsumtionsinriktat.
Att se skatten som en avgift för olika typer av service.
Jag skulle hellre vilja att jag fick betala för vissa delar av den sevicen så att jag fick välja själv.
Däremot så skaver det inte det minsta att vara solidarisk med dem som inte själva kan försörja sig och betala skatt till deras välmående.

Jag tror majoriteten av folket gärna skulle välja själva vart deras skattepengar skulle gå till.
Men det skulle innebära att vissa saker skulle bli utan och eftersatta. Och jag tror inte gemene man (inklusive jag själv) är tillräckligt påläst och vet vad alla pengar går till och vart det behövs.
Många skulle nog enkelt bara säga till vården och skolan…
 
Förklara varför det inte är konstigt!
För jag tycker nog att det är en klar orättvisa.
Trädgården ligger liksom också på jordbruksfastigheten.
Men det kanske går att hävda att det är en villatomt?
Och då så blir det ju rättvist.
Jag har 2000kvm tomt kring bostadshuset så det blir mycket potatis.
Jag tycker faktiskt du har ett lyxproblem. Och ingen bryr sig om du odlar tomater och potatis till dig själv på din tomt oavsett om det är lagligt eller inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Löptik
  • Forl kostnad?
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp