Vems är pengarna? En fundering om skatter.

Ja buhu så fruktansvärt det måste vara med administrationen som lyxhustru/arvtagare. :angel:

Om tråden egentligen bara är till för att bekräfta hur synd det är om dig medan du sitter och snurrar ihop skatteregler så tackar jag återigen för mig. Lycka till med administrationen! :)
Administration av skattesystemet är oerhört betungande för småföretagare.
Det motverkar deras förmåga att tjäna pengar.
Det är dumt att försvåra för företagande då det gör människor självförsörjande och skapar arbetstillfällen som genererar skattepengar.
Och den delen handlar inte det minsta om mig.
Men det gör mig tämligen irriterad.
 
Administration av skattesystemet är oerhört betungande för småföretagare.
Det motverkar deras förmåga att tjäna pengar.
Det är dumt att försvåra för företagande då det gör människor självförsörjande och skapar arbetstillfällen som genererar skattepengar.
Och den delen handlar inte det minsta om mig.
Men det gör mig tämligen irriterad.

Vi är småföretagare. Du behöver inte dumförklara oss andra för att du själv anser det betungande.
 
Jag tror majoriteten av folket gärna skulle välja själva vart deras skattepengar skulle gå till.
Men det skulle innebära att vissa saker skulle bli utan och eftersatta. Och jag tror inte gemene man (inklusive jag själv) är tillräckligt påläst och vet vad alla pengar går till och vart det behövs.
Många skulle nog enkelt bara säga till vården och skolan…
Vård och skola är bra.
En massa annat är ganska så dåligt.
Att få välja vård och skola efter eget tycke och smak är ännu bättre.
Vård, skola och omsorg skall naturligtvis vara tillgänglig för alla men behöver för den skull inte drivas av stat, region eller kommun.
 
Vård och skola är bra.
En massa annat är ganska så dåligt.
Att få välja vård och skola efter eget tycke och smak är ännu bättre.
Vård, skola och omsorg skall naturligtvis vara tillgänglig för alla men behöver för den skull inte drivas av stat, region eller kommun.

Privatiseringar av vård och omsorg leder till ett vinstdrivande företag. Det är sällan bra.

Men visst finns det en hel del förbättringspotential till vården som drivs i statlig regi idag… Men det är inte min uppgift att lösa den krisen.
 
Självklart så skulle man då inte vara någon del av samhället.
Men sanningen är att det behövs väldigt litet för att klara av självhushåll.
Någon ha att odla på och en bosättning där jakt och fiske är fritt.
I avfolkningsbyggd kostar en sådan fastighet under 1 miljon, många klara det utan vidare.
Det behövs inga stora tillgångar.
Man är inte självförsörjande om man inte kan betala för sin egen och sina omyndiga barns vård och omsorg och utbildning, eller för räddningstjänst när det börjar brinna på ägorna, eller för försvar om kriget kommer. Alla ovanstående saker kräver dessutom en grundläggande infrastruktur. Dessutom kan inte alla vara självförsörjande. Vissa saknar förmågan, andra behöver jobba inom vård, skola och omsorg och ytterligare andra behöver se till att de som gör det kan köpa mat, husrum och annan service.

Jag undrar hur många som håller fast vid självhushållningen när brunnen sinar, skörden torkar, skogen brinner och babyn kommer med rumpan före.
 
Vi är småföretagare. Du behöver inte dumförklara oss andra för att du själv anser det betungande.
Du lämnar ju bort det till en revisor.
För många så det dyrt och dessutom lämnar man över kontrollen av ekonomin till någon annan.
Du driver alltså ett företag som inte är korrelerat till den jordbruksfastighet som du bor på?
Jag antar att det då inte handlar om enskild firma.
 
Privatiseringar av vård och omsorg leder till ett vinstdrivande företag. Det är sällan bra.

Men visst finns det en hel del förbättringspotential till vården som drivs i statlig regi idag… Men det är inte min uppgift att lösa den krisen.
När det allmänna driver verksamhet så brukar den i stället bli makalöst ineffektiv.
Frågan är vad som egentligen blir dyrast?
 
Menar du att min syster ska skatta för potatisen hon odlar på vår fars koloni?

Och i trådstarten verkad du närmast vara för att slippa skatta för självhushåll. Vsd tycker du egentligen? Får jag odla tomater på balkongen utan att skatta?
Jag tycker att det skall vara lika för alla.
Rättvist.
Inte olika beroende på hur du bor.
 
Du lämnar ju bort det till en revisor.
För många så det dyrt och dessutom lämnar man över kontrollen av ekonomin till någon annan.
Du driver alltså ett företag som inte är korrelerat till den jordbruksfastighet som du bor på?
Jag antar att det då inte handlar om enskild firma.

Du sa ju i ett annat inlägg att det var hur lätt som helst, hur ska du ha det?

Jo, det handlar om en enskild firma och nej, den har inget med jordbruksfastigheten att göra. Vad är det för väldigt liten bubbla du lever i om du tror att man försörjer sig på fastigheten så fort man råkar bo på en jordbruksfastighet och inte kan ha egen firma bredvid som inte har med jordbruket att göra? Nu börjar det ju bara bli fånigt.
 
Vård och skola är bra.
En massa annat är ganska så dåligt.
Att få välja vård och skola efter eget tycke och smak är ännu bättre.
Vård, skola och omsorg skall naturligtvis vara tillgänglig för alla men behöver för den skull inte drivas av stat, region eller kommun.
Fast det är en vanföreställning att du får välja. Det är bolagen som väljer dig, eller inte. Skolbolagen ligger inte i Biskopsgården och Rosengård, de privata vårdgivarna väljer de lönsamma patienterna.

Det är liksom själva affärsidén att gå med vinst och då kan man inte ha en massa olönsamma patienter och elever.
 
Jag tycker faktiskt du har ett lyxproblem. Och ingen bryr sig om du odlar tomater och potatis till dig själv på din tomt oavsett om det är lagligt eller inte.
Men det är ju inte bra alls att lagbrott ignoreras så.
Om man i smått vänjer sig vid att strunta i skattelagstiftningen så blir steget mindre till att strunta i den även för stora saker.
När man väl har gått över gränsen så finns inga tydliga spärrar längre.
Om det görs lätt att följa lagen så har man kvar den större spärren att gå från laglydig till icke laglydig.
Samhället tjänar på att människor håller sig på rätt sida lagen när det kommer till större saker än tomat och potatis för husbehov.

(Ps. Jag odlar inte alls, så jag är inte personligt påverkad.)
 
Man är inte självförsörjande om man inte kan betala för sin egen och sina omyndiga barns vård och omsorg och utbildning, eller för räddningstjänst när det börjar brinna på ägorna, eller för försvar om kriget kommer. Alla ovanstående saker kräver dessutom en grundläggande infrastruktur. Dessutom kan inte alla vara självförsörjande. Vissa saknar förmågan, andra behöver jobba inom vård, skola och omsorg och ytterligare andra behöver se till att de som gör det kan köpa mat, husrum och annan service.

Jag undrar hur många som håller fast vid självhushållningen när brunnen sinar, skörden torkar, skogen brinner och babyn kommer med rumpan före.

Men @Inte_Ung s definition av "självförsörjning" korrelerar inte med hur termen används idag i självförsörjningskretsar.
 
Du sa ju i ett annat inlägg att det var hur lätt som helst, hur ska du ha det?
Ja när jordbruksfastigheten är passiv och nolltaxerar så. Inte för aktiv näringsverksamhet av liter mer avancerat slag. Driva krog eller jordbruk t.ex.


Jo, det handlar om en enskild firma och nej, den har inget med jordbruksfastigheten att göra. Vad är det för väldigt liten bubbla du lever i om du tror att man försörjer sig på fastigheten så fort man råkar bo på en jordbruksfastighet och inte kan ha egen firma bredvid som inte har med jordbruket att göra? Nu börjar det ju bara bli fånigt.
Det var något skattetekniskt med det där.
När man blandar en enskild firma med ägande av en jordbruksfastighet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp