Vems är pengarna? En fundering om skatter.

Ineffektivt kan jag hålla med om.

Men jag tycker sjukvården ändå ska vara statligt finansierad och vara lika för alla. Idag finns det privata sjukförsäkringar även i Sverige som ger en räkmacka in i vården. Det är inte rätt.
Skattefinansierad i varje fall.
Men varför skall det vara förbjudet att köpa vård för egna pengar?
Det skulle ju stoppa all kosmetisk kirurgi för nöjes skull och all privat vård av idrottsmän.
Det skulle dessutom göra vårdpersonal livegen.
 
Ja när jordbruksfastigheten är passiv och nolltaxerar så. Inte för aktiv näringsverksamhet av liter mer avancerat slag. Driva krog eller jordbruk t.ex.



Det var något skattetekniskt med det där.
När man blandar en enskild firma med ägande av en jordbruksfastighet.

Det känns bara som att du vänder kappan efter vinden och fortfarande inte vet vad du pratar om så jag sätter punkt här.
 
Jag vill inte betala skatt för militären och ffa de ökade kostnader som NATO medlemskap innebär.
Det är en skatt jag gärna betalar och vilket jag i och för sig gör eftersom jag bor i Norge.

Tänk vilket perfekt samhälle vi skulle få om vi kunde välja vilka skatter vi vill betala. Statten kunde skicka ut ett schema varje år och be oss krysssa för.

För övrigt avstår jag från att kommentera eftersom jag har för dålig översiktöver det svenska skattesystemet.
 
[/QUOTE]
Det har jag svårt att tro.
Skatt på ved skulle sänka jordbruken så att de gick under och då skulle vi inte få någon mat.
Man kan bara klämma så mycket efter det blir det som att försöka lugga en skallig.

Mja det kommer komma ekonomiska incitament för att dels inte avverka skog för biobränsle och dels behövs skatteintäkterna. Frågan är bara när det kommer ske. Tycker mig ha tillräcklig omvärldsbevakning av skogsfrågor för att våga påstå det.
 
Jag tycker att det skall vara lika för alla.
Rättvist.
Inte olika beroende på hur du bor.
Varför undanta boendet. Orättvisan börjar där. Ska det vara lika för alla bör det även gälla boendet. Om man inte räknar in hur man bor så räknar man bort grundförutsättningarna.

Du beklagar dig på att behöva skatta (tveksamt om det helt stämmer) för resurser som jag inte har tillgång till. Det låter lite girigt.
 
Källa på det tack. Jag hittar info om att SD klagade om att det försvunnit röster, men inget som visar att det faktiskt stämmer.
Fast det var väl inte bara dom som gnällde. Det var väl säckar med blandade röster som blev kvar i vallokalen. Ska se om jag kan hitta något.
 

Mja det kommer komma ekonomiska incitament för att dels inte avverka skog för biobränsle och dels behövs skatteintäkterna. Frågan är bara när det kommer ske. Tycker mig ha tillräcklig omvärldsbevakning av skogsfrågor för att våga påstå det.i
[/QUOTE]
Då så kommer det att ske när jordbruken kan bära kostnaderna utan att gå under.
Så jag kan inte se att det skulle bli i närtid.
Men när bränslepriserna går ner efter kriget i Ukraina och solceller i kombination med olika värmepumpar har tagit över uppvärmningen av bostäderna så kan det nog bli så.
Men vid det laget så spelar det nog ingen direkt roll för sratskassan.
 
Varför undanta boendet. Orättvisan börjar där. Ska det vara lika för alla bör det även gälla boendet. Om man inte räknar in hur man bor så räknar man bort grundförutsättningarna.

Du beklagar dig på att behöva skatta (tveksamt om det helt stämmer) för resurser som jag inte har tillgång till. Det låter lite girigt.
Nej jag beklagar mig över att det beskattas olika för samma resurser beroende på om marken är taxerad som villafastighet eller jordbruksfastighet.
I båda fallen så handlar det om ägande av mark.
 
Skattesystemet blir ju inte bättre för det.
För egen del så går jag runt det, så en flytt gör ingen skillnad. Jag kan ju odla på grannens mark eller på den fristående tomten till sommarhuset.
Dessutom så får inte alla hästar plats på en villatomt.
Eller är precis lika bra. Alla kan inte bli nöjda i allt. Jag tror inte jag vill ha ett skattesystem som gynnar de som har mark så de kan göra vad de vill utan att skatta bara de säger att det är till dem själv. Jag tvivlar dock på att någon ens bryr sig om du odlar dill och potatis utanför näringsverksamheten i din köksträdgård till husbehov. Men ska du försörja dina hästar, en massa gäster och inneboende och lite till så går det långt utanför husbehov.
 
Förklara varför det inte är konstigt!
För jag tycker nog att det är en klar orättvisa.
Trädgården ligger liksom också på jordbruksfastigheten.
Men det kanske går att hävda att det är en villatomt?
Och då så blir det ju rättvist.
Jag har 2000kvm tomt kring bostadshuset så det blir mycket potatis.
Nej det är inte på något viss rättvist att du har en stor jordbruksfastiget medan jag inte äger en kvadratmeter mark ;)


Det är inte konstigt att markägare inte ska vara undantagna från skatt i självhushållningens namn. Sen är hela diskussionen fånig, ingen bryr sig om du odlar potatis till dig själv.
 
Administration av skattesystemet är oerhört betungande för småföretagare.
Det motverkar deras förmåga att tjäna pengar.
Det är dumt att försvåra för företagande då det gör människor självförsörjande och skapar arbetstillfällen som genererar skattepengar.
Och den delen handlar inte det minsta om mig.
Men det gör mig tämligen irriterad.
Det kommer alltid att finnas folk som anser att skattesystemet är betungande för dem, om det så består i att kryssa i en ruta. Om det verkligen är det och framförallt onödigt krångligt är en bedömningssak och inte fakta som du presenterar det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp