Kan inte påstå att uppvärmningen blir gratis. Förmodligen vill de flesta ha en traktor eller 4-hjuling med timmervagn att frakta veden. Redan där har vi en kostnad. Och en motorsåg om man inte är rik och har råd med skördare Det ska tankas och det kostar. Sen kostar det en jävla massa tid och slit för att gallra ur veden, kapa och klyva. Beroende på om man har kap/klyv som går på el eller hydralik så kommer det gå åt ström eller mer diesel för att driva grejorna. Sen ska man ta sig tiden att elda för annars får man frysa, oavsett hur trött man är eller hur mycket snö det är som man måste styra in skortkärran genom. Bökar själv på med sådant varje år och så billigt är det inte att tanka traktorn. Vi betalar redan mer för både bränsle och mat så det känns ganska sjukt att jag ska behöva skatta för de tomater som mina 4 plantor ger eller för de 6 broccolin som växer i lådan bara för att jag råkar bo på en fastighet som var ett lantbruk för 45 år sedan...
Sen är det en jäkla skillnad på att gå off-grid eller bli självförsörjande på potatis.
Jag har mycket svårt att se att eget uttag handlar om t ex tomater eller ens en årskonsumtion av potatis som är ett resultat av ens privata inköp gjorda av skattade inkomster. Att min privat inköpta sättpotatis blir matpotatis är lika lite näringsverksamhet som att en påse garnnystan blir till en tröja. Ska man tolka lagstiftning så är väl min bröstmjölk eget uttag också.
Eget uttag tolkar jag av skatteverket som att verksamhetens varor eller tjänster tas ut för privat bruk. T ex bedriver ett hönseri och tar ut ägg för egen konsumtion, bedriver biluthyrning och kör hyrbilar privat osv.