Vem vinner och vem förlorar pengar?

P

Prince

Har en knepig fundering. Om man köper en unghäst och rider in, då stiger ju priset. För någon gång måste ju priset varit lågt tex som föl. Sen kanske priset håller sig ganska samma under några år. Men när hästen blir äldre måste ju priset sjunka en del. Då måste väl någon förlora en det också? Läser ibland annonser på äldre hästar som kan kosta 50.000 (äldre= 18 år ibland (halvblod) ). Men inte täcker väl livförsäkringen ett dödsfall vid den åldern? Alltså om jag köper en häst för det beloppet vid den åldern, då är väl värdeminskingen väldigt hög om hästen bara håller i fem år tex.
Då har jag förlorat 50.000:- på fem år?
snurrigt... hoppas nån fattar??

Sv: Vem vinner och vem förlorar pengar?

Nästan alla förlorar på hästägande, om man bara ser det till ekonomin. Bortser från dom enstaka undantagen.

Inte många uppfödare har lönsamhet på sina föl, om man räknar in alla kostnader. Tänker man sig så en tävlingshäst som på toppen av sin förmåga runt 10 års ålder säljs för 100.000:-, så har den till dess kostat mycket mer än så, allt sammantaget.
Efter några år börjar så värdet sjunka, som du är inne på. Det sjunker, för att hästen (snart?) inte längre kan prestera sitt tidigare max.

Livslängden på en högpresterande häst är c:a 25 år (gissar!), och under de sista åren är den närmast en familjehäst och kanske läromästare.

Detta säger oss att hästens värde under sitt liv (vanligen) inte beror på att den genererar pengar, utan orsaken är en annan. Nämligen dess kvalitéer som sportredskap! Ägaren ser eventuella sportsliga frramgångar som så värdefulla som dom pengar som läggs ner på hästen. Vid sidan av det sportsliga har vi rekreationen, dvs det sociala hästanvändandet. Där är hästen som varelse i ens liv det viktiga, inte tävlandet, men samtidigt torde överlåtelsesummorna vara betydligt lägre.

Så oavsett när du köper en häst, gör du en dålig affär... ekonomiskt sett. Men å andra sidan, det gäller ju för dom flesta hobbies. :p

LIA

Det är ytterst FÅ som kan se hästar som en investering, just där är det litegrann som en bil - inte fasen tror du att den är lika mycket eller mera värd efter några år?! :devil:

Ett lågt pris som föl är väldigt ovanligt eller beror på hur man räknar ... Du har inköp av sto, språng, dräktighetstidens kostnader, första året med allt som försäkring, vet, hovis etc - och med säkerhet också en uppfödare som går back om fölet säljs billigt.

En unghäst som rids in; där har du ett förädlingsvärde i utbildningen, för den är ju inte "gratis". Även om man gör det själv så har det ju kostat att själv nå den skicklighetsgrad som gör att man kan utbilda någon annan.

För äldre hästar så kommer ju priset succesivt att sjunka. Men köper du en dyrare äldre häst, så är det troligen som läromästare, och då köper du DIN utbildning i hästpriset. De fem år du talar om, det är inte många lektioner i månaden som du får för det priset samtidigt som du lär dig jättemycket.

Hästen lever ju, och det är inte ett konstant värde i en individ. Du kan lika gärna "rida ner" en fin häst till ett ringa värde .. ;) Har man ekonomiska förhoppningar med sitt hästägande så ställs ytterst höga krav på människan för att förvalta ägandet. Så ser jag det i allafall.

Vad gäller vad man får ut på livförsäkringen beror ju på hur högt livförsäkrad hästen var som ung. Alltså en 15-åring som livförsäkras i 100 000:- börjar när han är 16 år att sjunka i livvärde med 20%(tror jag det var) varje år.
När han är 17 är han värd 80 000:- alltså, och det är vad man får ut om han dör när han är sjutton.
Osv.

Köper man en äldre häst som kostar en del får man ju kolla hur mycket som finns kvar i värde på livförsäkringen. Och bestämma sig för om man tycker det är värt det.

Men som sagts ovan, börjar man räkna på det är de flesta hästar en ganska stor förlustaffär :crazy: oavsett om de dör i förtid eller inte...

Vad gäller vad man får ut på livförsäkringen beror ju på hur högt livförsäkrad hästen var som ung. Alltså en 15-åring som livförsäkras i 100 000:- börjar när han är 16 år att sjunka i livvärde med 20%(tror jag det var) varje år.
När han är 17 är han värd 80 000:- alltså, och det är vad man får ut om han dör när han är sjutton.
Osv.

Köper man en äldre häst som kostar en del får man ju kolla hur mycket som finns kvar i värde på livförsäkringen. Och bestämma sig för om man tycker det är värt det.

Men som sagts ovan, börjar man räkna på det är de flesta hästar en ganska stor förlustaffär :crazy: oavsett om de dör i förtid eller inte...

Det man ska tänka på är att livvärdesförsäkringen UPPHÖR fr o m att hästen blir 21 år. Så jag skulle aldrig köpa 17-årig häst för 80 000 kr - får man ta bort hästen som 21-åring får man inte ut ett nickel i livärde, någon som jag inte skulle ha råd med i alla fall.

/Lizzie

Det man ska tänka på är att livvärdesförsäkringen UPPHÖR fr o m att hästen blir 21 år. Så jag skulle aldrig köpa 17-årig häst för 80 000 kr - får man ta bort hästen som 21-åring får man inte ut ett nickel i livärde, någon som jag inte skulle ha råd med i alla fall.

/Lizzie

Man kan ju se det på ett annat sätt med..

Man köper den där 17-åriga LÄROMÄSTAREN för 80 000 kr. Och ser det som en investering 'för sin egen ridning'. Alltså krasst lägger man 80 000 kr utslaget på X år för att bli en bättre/skickligare/kunnigare ryttare.

Visst,d et är om hästen får leva och vara frisk etc tills den är 21 år motsvarande 20 000 kr om året. Men om du då rider 5 dagar per vecka, så är det väldigt många riddagar. Vad kostar en kurs, och hur många riddagar får du per år om du 'kursar' för 20 000 kr?

Vet många som ser det så, de köper en läromästare, för att kunna utveckla sig själv och sin egen ridning. De köper inte 'en dyr häst med garanti om att få behålla pengarna'

Sen, hästen kan bli halt och vara oridbar (men inte utdömningsbar) tills den är 21, och då blev det 80 000 kr för ingenting, men den risken finns ju i betydligt fler fall än det beskrivna.

Sen skulle jag inte ge 80 K för en 17 år gammal häst hur bra den än var/är, men det sitter mer i min ekonomi än något annat. Jag har inte råd med någon läromästare oavsett ålder, och skulle behöva ta banklån, och DÅ vill jag definitivt ha en försäkring på motsvarande summa. Men om jag hade 80 K att göra vad jag ville med, och väljer att investera det i min ridning och att utveckla den, så ser jag att köpa en läromästare (men kanske inte för 80..) och så lägga en sudd på mycket träning osv med läromästaren som en fullt rimlig lösning.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 909
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar