Vem Väljer du?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vem Väljer du?

fy tusan - jag kör mitt emellan och hoppas att bägge kan hoppa lite (min kusin har faktiskt klarat sig med ett brutet nyckelben för att hon hoppade undan när hon blev påkörd).
Att inte köra på en människa är en reflex - så djupt rotad att även om jag ska välja så funkar det inte.

Barn o vuxen - jag skulle väja för barnet och skrika hoppa för helvete åt den vuxne.

Jaha jag menade mer om du hade dom framför dig och skulle säga vem som var mest värd? Är båda lika värda?

Jag agerar ju inte utifrån vad som är bäst för MIG - det är där ego kommer in.
Ni kör hellre på en gravid kvinna för att skona ERA EGNA KÄNSLOR då ni skulle förlora ett älskat djur.

Ja deras värde är lika. Jag skulle inte kunna välja.
Jag är emot dödstraff också - vem ska trycka på knappen....

Med barn i väljbilden är det värre.

Självklart blir jag ledsen för din skull - om människan förlorar tron på människan, och man bara ger upp, vem ska då ta tag i den här jäkla röran vi människor ställt till med och göra det bättre - för både folk o djur.

men jag får sådan moderskänslor

Helt seriöst,moderskänslor? pga av att du har egna barn el?

Och de människor som inte kan få egna barn då? Som då istället har djur som sina "barn" (för det finns ju sånna) och även behandlar de som sina egna barn och värdesätter sina kära djur mer än någon annan människa på denna jord,är de då också galna psykfall och "typer" som saknar moderkänslor och vet inte vad de talar om??

Jag vet/känner ett flertal människor (som är "äldre" och inte kan få egna barn) som skulle kunna Döda för sina djur-är de återigen galna psykfall utan känslor/livserfarenhet??
Svar: NEJ!!!

Alla är ju olika individer och fungerar på olika sätt,så oavsett hur gammal man nu än är-så har man rätt att få tycka och tänka hur f*n man vill Utan att "ni" äldre ska komma och försöka låta så överlägsna och duktiga, veta precis allt vad livet handlar om och hur man ska tycka och tänka utefter er själva,snacka om att vara ego!:cool:

Jag agerar ju inte utifrån vad som är bäst för MIG - det är där ego kommer in.
Ni kör hellre på en gravid kvinna för att skona ERA EGNA KÄNSLOR då ni skulle förlora ett älskat djur.

Jasså inte??
Jag utgår nu ifrån att du har egna barn (eftersom du talade om moderskänslor och eftersom du tillhör den äldre generationen) ;VARFÖR skaffade du barn för? VARFÖR skaffade du djur då?
Om inte för Din egna skull??

Det finns två åldrar som människor tror och vet allt. Det är när de är 3 år och 19 år.

(Jo jag har även upplevet det personligen så jag har praktiskt erfarenhet av det, men jag minns det inte från den tiden jag var 3 år)

och runt klimakteriet tydligen:idea:

Dumt påstående dumt svar...

Stopp - vem fasen har har sagt galna psykfall - inte jag iallafall.

Men.... en livserfarenhet som gör att man kan döda en annan människa för att skydda sitt husdjur - det är inte friskt enligt NATURENS egna lagar - djur dödar bara sin egen art om det handlar om fortlevnad. Ett djur som skadar andra blir utstött - för det är inte friskt, och vi som människor har ett val - vi kan kommunicera våra känslor

Du - jag har alltid brytt mig om andra människor - alltid släppt in andra i "ringen" - inte vänt ryggen till.
Jag jobbar med ungdomar - och ser att bristen på tillit och hopp gör dom sjuka; ångest, ätstörningar mm - det är inga galna psykfall - men friska är dom inte.

Men jag bryr mig oerhört mycket...även om dom som jag bara "ser" här på Buke - och dom är lättidentifierade - speciellt i sådan här trådar.

Jag kan med nästan all säkerhet säga att hade min häst sprungit över vägen hade jag gjort mitt bästa för att väja för honom oavsett om jag skulle träffa ngn annan eller köra ihjäl mig själv.

Att du påstår att människor som resonerar såhär är psykiskt sjuka visar bara på din egen omogenhet.

Sen kan man alltid se det från det hållet att en människa SKA SE SIG FÖR, o därmed mer eller mindre får skylla sig själv om hon blir påkörd då hon kliver ut hur som helst.
En stackars hund däremot vet inte vad den ger sig in på när den glatt springer ut.

Svårt val dock, men det blir nog hunden som får sätta livet till isf, med förbehållet att jag själv kommer avrätta idioten som klev ut o tvingade mig till att köra över hunden.

Är så trött på alla idioter där ute som bara kliver ut 10m framför bilen på vinterväglag, så snart kommer det smälla vare sig man vill eller ej.

/Tobbe

Självklart för min egen skull - både djuren och barnen, det som inte lever har inget medvetande - men jag skulle inte sätt något till världen=barn eller föda upp/beställa/köpa=djur - något som jag inte kunde ta ansvar för till mitt eller deras liv tar slut.

Därför har jag aldrig sålt ett djur tex utan att garantera att jag tar tillbaks det när inte någon annan längre vill ha det.

Sen kan man alltid se det från det hållet att en människa SKA SE SIG FÖR, o därmed mer eller mindre får skylla sig själv om hon blir påkörd då hon kliver ut hur som helst.
En stackars hund däremot vet inte vad den ger sig in på när den glatt springer ut.

I agree !

En riktig skit fråga från början till slut som inte har nåt vettig svar igentligen!

En typisk tråd som ska balla ur när alla ska dra upp sina känslor hit o dit.

Du pratar reflex - dom som valt att köra på den gravida kvinnan väljer ett medvetet val för vad som ska hända efteråt - deras känslor för djuret avgör valet.

Angående hästen och att man väjer för det största - det är nog så att man per reflex väjer för det som dyker upp närmast.
Som jag skrev tidigare - det finns dom som väjt för ett rådjur och krockat med lastbil - knappast ett medvetet val.

Jag skulle inte medvetet kunna välja att skada något av dom nej.
Fy faen vilken situation.
Men jag skulle väja för mitt barn...och andras.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: inverterad
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 111
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka