Vem Väljer du?

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

HeRomer

Det var en fråga på en annan sida,

En okänd tjej med bullig mage går över vägen och samtidigt kommer ditt djur på andra sidan, du kommer körande i din bil i hög fart och kommer att köra på en av dom! Den som blir påkörd kommer att bli allvarligt skadad eller dö? Vem väljer du att köra på?

Det ja förundrades över e att så många människor hellre skulle köra på sitt älskade djur istället för en människa de inte ens känner, visst ja vet inte o kommer aldrig kunna välja, svaret på den frågan kommer den dagen då olyckan händer, ja kommer troligtvis aldrig hända.

Jag älskar verkligen mina djur o tycker att det e precis lika mkt värda som oss människor. Jag skulle göra vad som helst för dem, precis som att ja skull göra vad som helst för mina barn(dagen ja får barn)

Skulle vilja höra lite hur ni här inne på buke resonerar..

Inge gnabb bara ett ärligt svar va du gör.

Sv: Vem Väljer du?

Rent juridiskt är det ju faktiskt lindrigare att köra på sitt eget djur än en människa, varpå jag tror många väljer det alternativet. Ett människoliv är av betydligt större vikt i lagens mening - och det är efter lagen man isåfall blir åtalad/straffskyldig.

Så ja, i första hand skulle jag handla som så att jag inte behöver försätta mig själv i en sådan trafiksituation, men om det nu skulle vara fallet, så väljer jag att köra på mitt djur, ja.

Tjejen utan tvekan.

(Men sen fattar jag inte vad mitt djur gör ute i vägen?? :p Haha nej ska inte förstöra tråden..)

Min hund har redan blivit överkörd en gång så jag hade nog satsat på henne och hoppats att hon fortfarande är liten nog att bara bli förbipasserad. :angel:

Men annars.. jag kan nog inte svara på det. Hamnar man i den situationen tror jag bara att man rattar för glatta livet och försöker undvika båda istället för att välja en att satsa på.

djuret utan tvekan. att djuret dör gör bara mig ledsen. dör människan kommer det påverka många fler.

Varför just en bullig mage!?!

Men ja, jag hade kört på hunden. Man lider inte av att inte längre finnas, jag lider av att mista en vän, så många fler lider av att mista en syster, dotter, flickvän

Varför just en bullig mage!?!

Men ja, jag hade kört på hunden. Man lider inte av att inte längre finnas, jag lider av att mista en vän, så många fler lider av att mista en syster, dotter, flickvän

Vet inte varför det står en bullig mage, kan va att denna fråga togs upp inne på familjeliv, en sån barn/förälder/gravid sida.. Inte ja som ställt den.

I en sån situation tror jag inte man tänker så mycket
man vill nog undvika att kollidera med nån av dem
och vem det i slutänden (eventuellt) blir får man väl se...
Dock så kan jag inte, hur mycket jag än älskar min hund,
jämföra henne med en människa. Jag skulle må mycket
dåligare om jag hade kört ihjäl en människa (med familj, vänner
etc.) än om jag hade kört ihjäl MIN hund.
Dessutom skulle det bli mer rättsliga processer om jag körde
ihjäl människan.
Så mitt svar blir väl, om jag måste välja, min hund...

Det beror vilket utav mina djur som går över vägen..? är det Marsvinen,katten,hundarna,hästen el fågeln??:angel:

hehe,men eftersom detta ligget inne på Hund,så kör vi på ngn utav mina hundar som får agera "djur" i detta fall..

Ohh vad knivig fråga faktiskt,vet inte Hur jag skulle reagerat/valt i en sådan situtation,som ngn sa så är det mer "brottsligt" att köra över en människa än (sitt egna) djur...
Men å andra sidan så skulle jag göra precis Allt för mina djur och helldre ta död på en människa än mitt djur (djur övh):angel: :o

Ohh vad svåårt det var då!

Hmm...Men Jag skulle nog göra följande:

Skulle det inte finnas ngr vittnen på/runt platsen,så hade jag kört på tjejen,ingen skulle då kunna se denna "simpla olycka" och jag skulle förmodligen/förhoppningsvis komma undan....

Men skulle det nu finnas vittnen på/runt platsen hade jag tyvärr kört på min hund(djur)...:cool:

Jag skulle bromsat och hoppats på det bästa;)

hade aldrig kunnat göra ett medvetet val om vem jag ska välja att döda!

skulle nog hellre styrt i diket faktiskt... måste ju gå att väja på nåt sätt även om det är farligt för en själv men helre det.

Hade inte tvekat att köra på hunden,hästen eller vilket av mina djur det än var som drällde på vägen. En människa är alltid mer värd för mig än mina visserligen väldigt älskade djur.
Det finns gott om varianter på samma frågeställning (bl.a. vilket man räddar ur brinnande hus..sitt husdjur eller grannens bebis) och min inställning har alltid varit att människolivet räddas först.

Alla hade nog försökt att väja för båda, men nu får vi anta att det inte går.
Frågan är om hjärnan hinner registrera vad det är för djur innan man väjer och jag hoppas att man automatiskt väjer från människan.
Jag skulle kört på min älskade hund och blir faktiskt lite förvånad/rädd att man hellre skulle köra ihjäl en människa.

Intressant tråd.

Å andra sidan så vet man inte om det är 14-åringar som anser att man borde välja djuret framför människan..?

Annars blir jag rädd att samhället gått så långt åt helsicke. Nog vet jag att folk är egoistsiska, men inte SÅ. Det är skrämmande.

Jag, jag, jag. Mitt, mitt, mitt. Hellre att mitt älskade husdjur som jag hade kunnat behålla 5 år till överlever än en gravid kvinna och krossa tillvaron för en hel släkt. Hur kan man ha uppfostrats till att vara så egoistisk???? Sen är det mystsiskt att man tar det så lätt att döda en människa. Tror ni på allvar att man bara rycker på axlarna åt det efteråt?? Lokförare som kör över självmordkandidater behöver ofta psykologhjälp efteråt och då har de inte ens haft en chans att vare sig väja eller stanna tåget... Om man tror att man kan köra över en människa utan att må extremt dåligt efteråt så behöver man kanske lite mer livserfarenhet.

Håller med brandgul!

Jag hoppas också på att det är barn på 14år, och inte vuxna människor med barn och familj som resonerar att dett djurs liv är värt mer...

Älskar alla mina djur, men samtidigt vet man ju att en människa är mycket mer älskad av sin familj, det går inte att jämföra!

Mer älskad vet jag inte. Man älskar på olika sätt. Men det medför helt andra konsekvenser... Men jag förstår ju varför folk kan bli våldtagna medans folk bara tittar på. Jag förstår varför folk kan ligga och ruttna i sina lägenheter 4 månader utan att folk bry sig. Herregud, min kanariefågel mår ju bra, varför ska jag då bry mig om mina medmänniskor? De luktar illa och gnäller på att min katt pissar i rabatten.

Jag hade kört på människan. Jag föredrar djur framför människor. :smirk:

Håller med dig Brandgul - och blir så förbaskad på denna egovärld. Folk som väljer ett djur framför en människa borde uppsöka psykolog.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 951
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: inverterad
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 111
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!