Första gången man slår på för att se reklamen!Jag blev så full i skratt i morse när jag konstaterade att TV4 troligtvis kommer att slå tittarrekord i en reklampaus på söndag kl 21:15
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Första gången man slår på för att se reklamen!Jag blev så full i skratt i morse när jag konstaterade att TV4 troligtvis kommer att slå tittarrekord i en reklampaus på söndag kl 21:15
Ja nå, jag har i alla fall inte sett någon gnälla om det. Har du?Vem tycker inte det?
Ja nå, jag har i alla fall inte sett någon gnälla om det. Har du?
Men Ica-Stig är en man - konstigare än så är det inte (läs på om brand). Cindy är en kvinna osv. Jag är så trött på att folk blir kränkta av sånt där. Bara för att en post innehas av en man betyder det inte per automatik att det är kränkande eller orättvist eller ojämlikt!
Har du sett mig envist skriva om "kränkt" förut?Själv blir jag trött på att folk envisas med att kalla någon som har en åsikt olik sin egen för kränkt.
Det är faktiskt fullt möjligt att tycka en sak om något utan att gå runt och vara kränkt hela tiden.
Obs trött, icke kränkt.
Fast att ha en manlig chef på ett jobb är inte ojämlikt eller orättvist, finns massor med jobb som har manliga chefer. Det är lika normalt som att ha en kvinnlig chef, nu har ICA dock valt en manlig chef vilket du av någon konstig anledning tycker är fel?Jag tycker reklam gärna får driva oss framåt snarare än att befästa ojämlikheter och orättvisor som existerar. Men det är såklart upp till företaget att bestämma vad man vill stå för och vilken image man vill ha.
Bara för att man har en kvinnlig chef betyder det inte att det är jämställt. Att hälften av dem anställda är kvinnor är jämställt, att kvinnornas roller är smarta, roliga och personliga, och inte bara ska stå och se söta ut, det är jämställt.För att hjälpa till med jämställda förebilder.
Funderar på att ställa larmet på klockan .Jag blev så full i skratt i morse när jag konstaterade att TV4 troligtvis kommer att slå tittarrekord i en reklampaus på söndag kl 21:15
Bara för att man har en kvinnlig chef betyder det inte att det är jämställt. Att hälften av dem anställda är kvinnor är jämställt, att kvinnornas roller är smarta, roliga och personliga, och inte bara ska stå och se söta ut, det är jämställt.
Jag förstår inte hur man kan tycka ICA reklamen inte är jämställt mtp att dem har olika kön, den mest "korkade" personen är en man.
Dem har även många andra grupper som homosexuella, funktionsnedsättning och utländska bakgrund, mm, med i sin serie.
Kollar du på andra reklamer är det oftast ganska mycket heterosexuella, vita och inga funktionsnedsättningar. Du kanske borde fokusera på dessa reklamer istället?
Jag måste nog också ställa alarmet.Funderar på att ställa larmet på klockan .
Var tom tvungen att gå in i tråden igen för att kolla när det kommer visas.
Tagit chansen och tagit chansen. Suck! Ica har, som jag och några andra tidigare skrivit, verkligen tagit chansen att belysa inkludering i och med deras karaktärer. Säg ETT annat företag som är lika inkluderande i sina reklamfilmer!Du lämnar en massa påståenden om saker jag aldrig anfört. Den luddigaste är kanske att du verkar tro att valet av roller i reklamen är direkt kopplat till hur företagets jämställdhetsarbete ser ut.
Det jag har anfört är att jag hade välkomnat att Ica hade tagit chansen, nu när man skulle byta ut rollen som chefen Ica-Stig i många år, som alltid varit en vit äldre man, till något annat än just det. Startat ett nytt kapitel med ny förebild, som inte hade varit så trött representativ för den ojämställdhet som råder på arbetsmarknaden.
Något annat om bristande inkludering eller bristande jämställdhet i företaget Ica har jag inte framfört alls.
That’s all. Ica får göra hur de vill med sin reklam och ”ska” inte göra på något annat sätt än de bestämmer själva.
Tagit chansen och tagit chansen. Suck! Ica har, som jag och några andra tidigare skrivit, verkligen tagit chansen att belysa inkludering i och med deras karaktärer. Säg ETT annat företag som är lika inkluderande i sina reklamfilmer!
Jamen SUCK! Snacka om att feltolkaDelvis knapplån och utan jämförelser med andra reklamfilmer och företag, men bara att den här diskussionen uppkommer som ett brev på posten och att inställningen nästan uteslutande (åtminstone i de fall där jag har råkat snubbla över samma reklamdiskussion på sociala medier) tycks vara att det skulle vara väldigt negativt och rentav provocerande om Ica skulle välja en kvinna till rollen - det tycker jag i sig är ganska talande för var problemet ligger. Alltså att oavsett vem av alla Sveriges kändisar/skådespelare, så är en kvinna det värsta Ica skulle kunna välja.
Vad är det du inte fattar? ICA-Stig rollen finns kvar, den ska inte bytas ut, ICA-Stig har inte gått i pension, han har inte lämnar, skådespelaren är den som ska bytas ut, människan som spelar rollen ICA-Stig är den som ska bytas ut.jag hade välkomnat att Ica hade tagit chansen, nu när man skulle byta ut rollen som chefen Ica-Stig i många år, s
ICA kan inte välja en kvinna eftersom dem letare efter en skådespelare som ska ersätta ICA-Stig och inget annat.Delvis knapplån och utan jämförelser med andra reklamfilmer och företag, men bara att den här diskussionen uppkommer som ett brev på posten och att inställningen nästan uteslutande (åtminstone i de fall där jag har råkat snubbla över samma reklamdiskussion på sociala medier) tycks vara att det skulle vara väldigt negativt och rentav provocerande om Ica skulle välja en kvinna till rollen - det tycker jag i sig är ganska talande för var problemet ligger. Alltså att oavsett vem av alla Sveriges kändisar/skådespelare, så är en kvinna det värsta Ica skulle kunna välja.
Ja, herregud! Tänk om en kvinna skulle spela en person som heter Stig, det skulle aldrig gå för sig. Nästan en lite obehaglig tanke.ICA kan inte välja en kvinna eftersom dem letare efter en skådespelare som ska ersätta ICA-Stig och inget annat.
Tex som när dem behövde en ny skådespelare att spela rollen Dumbledore i Harry Potter, då behövde dem en man, det hade ju blivit konstigt om dem anställt en kvinna för att ta över rollen som Dumbledore eller hur?
Det är exakt samma nu, rollen ICA-Stig är samma roll som innan och därför behöver man en manlig skådespelare.
Vi vänder på det, varför tycket folk det är så hemskt att chefen i en ICA-reklam är en man? vad är så ojämnställt med det? är det inte jämställt att både män och kvinnor kan vara chefer?
Du fattar inte va? ICA är en reklam serie, dem har en manlig vit roll/karaktär som heter Stig. Att Stig skulle byta kön och färg går inte eftersom rollen är en person, han spelar en människa, och människor kan inte byta kön och färg. Tex kan ju inte Prinsessan Victoria bli en svart man.Ja, herregud! Tänk om en kvinna skulle spela en person som heter Stig, det skulle aldrig gå för sig. Nästan en lite obehaglig tanke.
Eller?
Jag tycker inte det vore konstigt. Även vita män ser olika ut liksom.Du fattar inte va? ICA är en reklam serie, dem har en manlig vit roll/karaktär som heter Stig. Att Stig skulle byta kön och färg går inte eftersom rollen är en person, han spelar en människa, och människor kan inte byta kön och färg. Tex kan ju inte Prinsessan Victoria bli en svart man.
Däremot skulle man kunna låta ICA-Stig gå i pension och anställa en svart kvinna som nya chefen, eller en transsexuell som nya chefen, det är inge problem. Men du kan inte ta en befintlig karaktär och bara hux flux ändra den. Och just nu så är det ju en ny ICA-Stig som kommer, det är inge en ny chef eller en ny roll/karaktär.
Tex rollen Dumbledore i Harry Potter, hade ju varit jätte konstigt om han i dem första filmerna var en vit man och i dem sista filmerna skulle Dumbledore som varit en vit man sedan födseln plötsligt vakna upp en morgon som en svart kvinna. Tycket du inte det?
Du fattar inte va? ICA är en reklam serie, dem har en manlig vit roll/karaktär som heter Stig. Att Stig skulle byta kön och färg går inte eftersom rollen är en person, han spelar en människa, och människor kan inte byta kön och färg. Tex kan ju inte Prinsessan Victoria bli en svart man.
Däremot skulle man kunna låta ICA-Stig gå i pension och anställa en svart kvinna som nya chefen, eller en transsexuell som nya chefen, det är inge problem. Men du kan inte ta en befintlig karaktär och bara hux flux ändra den. Och just nu så är det ju en ny ICA-Stig som kommer, det är inge en ny chef eller en ny roll/karaktär.
Tex rollen Dumbledore i Harry Potter, hade ju varit jätte konstigt om han i dem första filmerna var en vit man och i dem sista filmerna skulle Dumbledore som varit en vit man sedan födseln plötsligt vakna upp en morgon som en svart kvinna. Tycket du inte det?