För oss har det blivit av en slump mer eller mindre vem som står på bilarna, tanken har varit att ha bilarna gemensamt men i praktiken har det inte riktigt blivit så.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag äger min och betalar försäkringen för den. Min man äger sin bil och betalar för den. Nej, du är inte ensamÄr det bara jag som är inte förhållande där min bil är min och Sambons bilar har jag inget att göra med?
Jo men det är det här med. Men tycker det är konstigt att ett bolag KRÄVER att ingen under en viss ålder får köra bilen. Trodde dom kraven var borta sedan tio år och ersätta av en högre självrisk. Så har mitt bolag.
Ja, i vårt fall har jag ju stått med på försäkringen som förare också, men det är maken som har stått som ägare på bilen.
Att jag står på nuvarande bilen gjorde ingen större skillnad, däremot har det gjort det tidigare då min man är lite äldre än mig och vi varit tillsammans sedan jag var 19 och precis hade tagit körkort. Han hade hunnit ha sitt kort lite längre och det gjorde stor skillnad.
Man kan ju undra varför de i så fall har de höga premiern för ungdomarna? Det borde de ju komma styra själva.Nar ungdommar ringer in och vill forsakra sina nya bilar har i USA fragar forsakringsbolagen om de inte har en foralder eller nagon annan lite aldre vuxen som kan hjalpa till och ta forsakringen i sitt namn, for att fa ner premierna lite. Jag tror forsakringsbolagen ser det som att det ar battre att fa personen som kund under lang tid an att fa ut de fantasipriser det ar pa forsakring for unga forare.
Trots att 16 aringar kan ta korkort, men i manga stater med rejala restrictioner innan de ar 18 och myndiga, sa kraver de flesta stater att en omyndig person har en vuxen ocksa bade pa forsakring och bilen's "title". Det har nog ocksa hjalpt till att skapa ett klimat dar man i mesta mojliga man hjalper till att fa ner kostnaderna sa mycket som mojligt.
Det var bara meningen att svara hastflickaMan kan ju undra varför de i så fall har de höga premiern för ungdomarna? Det borde de ju komma styra själva.
Vad är det för bolag som kräver att föraren är över 25 år?? Dom försäkringarna jag har haft går bara haft dubbel självrisk men inget krav.
Är det bara jag som är inte förhållande där min bil är min och Sambons bilar har jag inget att göra med?
Jag fick också fylla i om nån under 25 skulle köra bilen. Men det innebär för min del högre självrisk, inte att den inte gäller alls?
Så hade jag när min bil var försäkrad hos Folksam.
Blev mycket billigare med det valet och eftersom jag är långt över 25 och inte lånar ut min bil till kiddos så spelar det ingen roll.
Man kan ju undra varför de i så fall har de höga premiern för ungdomarna? Det borde de ju komma styra själva.
Låter jättemärkligt att försäkringsbolag skulle uppmuntra till försäkringsbedrägeri.Jag gissar att attityden ligger kvar fran att ungdommarna MASTE ha en vuxen som ar med och tar ansvar innan de ar 18 och myndiga.
Jag minns tydligt nar sonen (minns inte exact alder, han var over 18 men under 20) strackte fram telefonen och forklarade att forsakrings represetanten ville prata med mig. Forsakrings killen forklarade da hur mycket dyrare det blir om sonen skulle sta ensam pa forsakringen istallet for att vara med pa var forsakring.
Låter jättemärkligt att försäkringsbolag skulle uppmuntra till försäkringsbedrägeri.
Det där är en av de mest irriterande reglerna som finns här tycker jag! Så fruktansvärt störigt att inte bara kunna låna kompisens/grannens/valfri annan persons bil lite snabbt vid behov och att bokstavligen bara kunna köra sin egen bil (eller ja, den man är försäkrad på i alla fall). För mig är det mycket mer logiskt att försäkra per bil, inte per förare. Har du någon aning om varför det är så just här, och om det funkar likadant i andra länder?Har i UK far du inte kora bilen om du inte star pa forsakringen - lanar du t.ex. ut bilen maste du ha en tillaggsforsakring etc.
Låter jättemärkligt att försäkringsbolag skulle uppmuntra till försäkringsbedrägeri.
<snip>
Det later som att de uppmuntrade till att en foralder OCKSA skulle sta pa forsakringen, tillsammans med sonen, och inte sonen enbart. Isafall forstar jag det, det ar samma har i UK, da man i manga fall kan fa billigare premiuer om man lagger till t.ex. en foralder pa forsakringen. Da handlar det helt enkelt om att unga forare med en foraldrar helt enkelt ses som lagre risk - bilforsakring ar inget gissningsarbete, utan en hyfsat sofistikerad industri som drivs av stora mangder data.
Har i UK ar de mycket duktiga pa att identifiera "riskfaktorer" som paverkar hur "riskig" du ar och darmed ditt pris.
(jag har viss insyn da jag tidigare arbetat inom industrin)
På Irland är det exakt samma sak. Man försäkrar ägaren/föraren till bilen, inte bilen själv.Har du någon aning om varför det är så just här, och om det funkar likadant i andra länder?