Jag vet inte riktigt nar den regeln kom att galla, eller om att det "alltid" varit sa i UK, men bilforsakring i UK ar en av de mest konkurrensbetonade industrierna i varlden, och var prissattning ar den mest sofistikerade i hela varlden. Detta drivs av att folk jagar lagast pris och att vi var tidiga med att anvanda prisjamforelsehemsidor, dar forsakringsbolag blir belonade for att kunna prissatta 10kr lagre an en konkurrent - detta driver en extrem sofistiktion i prissattningen dar bolaget vill ha sa manga riskfaktorer som mojligt, och vem som kor bilen ar en signifikant riskfaktor - Lisa 47 ar inte alls samma risk som Pontus 19..
I Sverige/skandinavien finns det overlag ett storre fokus pa upplevd kvalitee, lojalitet mot ett bolag, och enkelhet (alltsa att man bara fortsatter att fornya med samma bolag istallet for att jamfora) vilket leder till att bolagen generellt kan vara lite mer generosa i tolkningen av vilkor etc.
Sorry, lang utlaggning!
(f.o. finns det nu tillaggsforsakringar som syftar till att gora det enkelt att lana en bil for nagra timmar - Cuvva ar ett skottiskt bolag som specialiserar pa detta t.ex.!)