Vem står för resekostnad om umgängesförälder ska åka långt för att träffa barnet?

K

katjaaa

Om man har separerat och boendeföräldern bor långt ifrån umgängesföräldern, och uf hävdar att han inte har råd att åka och hälsa på barnet, måste bf då betala resorna? Jag har hört någonstans att om resvägen är över 10 mil måste bf betala resorna... Stämmer det?

Sv: Vem står för resekostnad om umgängesförälder ska åka långt för att träffa barnet?

Svaret finns delvis i FB 6:15b. I övrigt får du kolla på praxis, sitter på föreläsning nu men kan kolla senare om du vill.

Sv: Vem står för resekostnad om umgängesförälder ska åka långt för att träffa barnet?

Menar du verkligen att detta är en fråga där du undrar över lag och rätt, och där du skulle vilja att det fanns en lag och/eller ett domstolsbeslut att rätta sig efter?

Eller menar du att du undrar vad andra tycker är rimligt?

Till oss sa iaf familjerätten att uf skulle betala resorna. Även om det var jag som bf som flyttat mot ufs vilja.

Intressant eftersom bf ska ta del i resekostnaderna. Förvisso med en skälighetsbedömning gällande bl.a. föräldrarnas ekonomiska förmåga.

bf?? uf??????

boendeförälder/umgängesförälder

Till oss sa iaf familjerätten att uf skulle betala resorna. Även om det var jag som bf som flyttat mot ufs vilja.

Till mig var svaret att om uf flyttade mer än 6 mil bort så skulle den betala kostnaderna, medan om vi bodde nära varandra skulle vi dela på resorna (hämtning lämning).

Menar du verkligen att detta är en fråga där du undrar över lag och rätt, och där du skulle vilja att det fanns en lag och/eller ett domstolsbeslut att rätta sig efter?

Eller menar du att du undrar vad andra tycker är rimligt?

Jag undrar om det stämmer att det är bf som ska betala uf´s resor till barnet.

Hmm.. det kanske är olika beroende på situation..

Jag försökte ringa och prata med familjerätten idag men hon jag pratade med visste inte så mycket. Hon sa att hon skulle be någon ringa mig om några dagar, så jag tänkte ställa frågan här också ifall någon av er allvetande bukefalister sitter inne med svaret! :)

Nej det stämmer inte. Umgängesföräldern och boföräldern ska dela på reskostnaderna men om boföräldern inte av ekonomiska skäl har råd till detta så får umgängesföräldern stå för hela reskostnaden. Vill man ha det på annat vis så kan man skriva avtal om detta i familjerätten. Familjerätten ville att jag som boförälder skulle stå för både hämtning och lämmning men det ifrågasatte jag då jag inte hadde bil och det visade sig att jag inte skulle behöva stå för någon av resorna alls.
Varför skulle boföräldern stå för resorna?

Jobbade på familjerätten fram till i höstas och det senaste jag hörde då var att umgängesföräldern bör betala resorna. Detta enligt domar.
Tidigare brukade domarna säga att man skulle betala en resa var.

Varför skulle boföräldern stå för resorna?

Jag vet inte, jag läste det nånstans på nätet, men vet inte om det stämmer...Kanske för att underlätta möjlighet till umgänge för den andra föräldern?

När vi fortfarande var tillsammans (men hade separerat redan innan barnet kom och jag hade flyttat tillbaka till min hemstad) så tänkte exet komma hit två gånger i månaden. Nu när det är slut mellan oss säger han att han inte har råd att komma alls (och ändå får han bo och äta gratis här om han kommer och hälsar på)... Jag tror att det är en fråga om intresse och inte om ekonomi från hans sida.

*kl*

Till Petruska; (Jag kan av någon anledning inte klicka på svara-knappen på ditt meddelande, tjorvig dator)

"Ska? Dvs enligt något slags lag eller vägledande dom, eller så?"

Jag trodde att det kanske fanns nån sån lag eller regel av något slag? Jag har ingen aning, är totalt ovetande, har ett barn på några veckor och har separerat från min fd sambo - jag har ingen erfarenhet av nånting. Jag får en känsla av att du tycker att min fråga är lite dum, och det kanske den är, men det var precis det jag menade - om det finns en lag eller vägledande dom som säger vad som gäller.. :)

Man kan som umgängesförälder söka ekonomisk bistånd hos soc för just sådana resor. Annars skriver familjerätten följande:

Boföräldern kan bli bidragsskyldig vid umgängesresor om kostnaden resan är betydande. En resekostnad anses vara betydande om avståndet för en enkel resa överstiger tio mil.

Jag får en känsla av att du tycker att min fråga är lite dum, och det kanske den är, men det var precis det jag menade - om det finns en lag eller vägledande dom som säger vad som gäller.. :)

Nej, jag tycker inte alls att din fråga är dum.

Men jag tycker däremot ett det är lite underligt att vända sig till lagen för att klara av den här sortens privatlivsuppgörelser, där det rimligtvis inte handlar om enorma belopp. Jag tänker mig att det är både enklare och bättre att diskutera saken själva, och sen ordna det på det sätt som känns vettigt, oavsett eventuell lagstiftning. Kan man diskutera, kvittar det ju i fall som detta vad lagen säger, menar jag.

Nu vet jag ju inte hur mycket bråk ni har haft om det här, men när det handlar om ett bebis som är några veckor gammal, ger det mig intrycket att förstahandsvalet för er är att gå till lagen/domstolen. Det är konstigt för mig.

Jag förstår vad du menar men jag kan också förstå att det kan kännas skönt att veta hur problem av en särskild typ brukar lösas eller hur det brukar rekommenderas att man löser dem. Det kan även vara skönt ifall den andra parten börjar prata om stämning eller anmälan.

Det behöver ju inte vara samma sak som att man själv börjar gapa om stämning eller anmälan det första man gör.

Jag behöver gardera mig för att veta vad som gäller, stämning och anmälan hoppas jag att vi slipper men det är jag inte ensam om att bestämma. Jag ska föreslå att han kan söka bidrag för resorna om han tycker att han inte har råd att hälsa på sitt barn.

Intressant tråd. Jag står lite i liknande sits nämligen. Vi separerade för 9 mån sedan och skilsmässan gick igenom, efter sedvanlig prövotid, för snart ett par månader sedan. Jag erbjöd exet umgänge med barnen (f maj 09 o april 06) varannan helg fre 16 - sön 18 + varje ons 13-18. Han accepterade och sa att han helst ville träffa barnen så mycket som möjligt utöver det. Det sistnämnda var nog mest för att låta engagerad inför omvärlden, för det var inte många gånger han tackade ja när jag föreslog, han föreslog det aldrig själv och till slut blev han så irriterad på mitt "tjat" om extra umgänge att han i mellandagarna argt deklarerade att "hädanefter blir det inte en timme extra utöver det vi bestämt". Då hade umgänget dessutom raskt (efter 2-3 mån) minskat till varannan helg lör 09 - sön 18 + onsd 13-18.

För ungefär/drygt en månad sedan fick jag ett sms där han skrev att han inte längre kan ta barnen på onsdagar och skyllde på att han måste jobba. Men sen kom det även fram att det var för långt att köra, eftersom han inte längre bodde på samma ort längre! Jag vet att han har en ny tjej sedan ett antal månader, men han vägrar berätta om de bor ihop på riktigt, om han ska flytta ihop med henne, var hon bor eller något annat - det har jag inte med att göra säger han. Han gick till slut med på att han har sagt upp sin lgh här på orten, men vägrar berätta vart han tänker flytta eller ens OM han tänker flytta och tramsade t.o.m. med att han kanske skulle bo i tält sen, men han ville ha sympatier för att det numera var långt att köra för att träffa barnen etc.

Om han bor där jag tror så är det ca 5 mil mellan oss. Men jag är inte säker på att den nya orten stämmer, han ljuger om allt och det kan mycket väl vara någon helt annan stans. :crazy:

Men jag vet också att om JAG flyttar härifrån så kommer han att skrika sig hes om att JAG ska betala hans resekostnader alt dela på hämtning/lämning. Och han har ett synnerligen välbetalt jobb, så han kan inte skylla på ekonomin utan det handlar enbart om att jävlas och hämnas.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 295
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 281
Senast: nickan1
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat