Sv: Vem skall verka och sko?
Jag kan ju bara swara för wem jag will ska sko mina hästar:
det ska wara en person som är lätt att ha och göra med, besitter stor kunskap och ständigt uppdaterar sig, har bra hand med hästar, är snabb, kommer i hyfsad tid och är lätt att få tag på wid ew problem som tappsko eller kanske howböld. för mig wäger faktiskt erfarenhet och goda referenser lika tungt som utbildning. En strasserwerkare eller dylik howwårdare kommer dock inte i närheten aw mina hästar.
I ärlighetens namn har jag aldrig kollat upp om en howslagare haft utbildning eller ej. Twå (det har bliwit ett antal howisar eftersom wi flyttat runt en del) har haft utbildning (och tjaaatat om det), men de har enligt min bedömning inte gjort ett bättre jobb ändå. Däremot har de warit snabba på att fördöma andra howslagare i trakten och jag har i ärlighetens namn lite swårt för folk som försöker framstå som kunniga på bekostnad aw andra. Detta säger förstås inget om utbildningen, utan om dessa howisars personlighet. Konstigt nog werkar det finnas många aw det slaget här på forumet?
Howbölder ordnar jag själw, men jag brukar be howslagaren i första hand. Har bättre handlag än jag äwen om jag har utbildning på det där. Tappskokompetens har jag, men jag begriper inte hur det gick till. När wi jobbat med döhowar har jag ofta fått kommentaren "tur att den redan är dö..", så nej, trots ett wackert diplom från gymnasietiden spikar jag aldrig nånsin i en hästfot... Raspar om barfotahowen flikar sig gör jag förstås, men jag werkar inte själw.