Vem skall verka och sko?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Stopek

Har blivit en lång diskussion i en annan tråd och tänkte därför ställa just denna fråga. Vad anser du? Tycker du att hästägaren kan sköta en del hovvård själv? Tycker du att det är ok att anlita en "hovslagare" utan utbildning, med lång erfarenhet?

Ja, kort sagt, hur ser du på det här med hästars fötter? Finns det saker man kan göra själv eller skall det vara hovslagare till allt?

Hälsning Maja

Sv: Vem skall verka och sko?

Jag vill ha en utbildad hovis som sköter rubbet. Men visst, kan man verka själv och vet att man gör rätt så varför inte. Skulle nog kunna tänka mig att låta en outbildad men kunnig att slå på en tappsko.

INGEN annan än en utbildad hovis kommer nära med alla de där konstiga verktygen xD dock tappsko, okej, om personen blivit upplärd av någon utbildad och kan bevisa det. då är det ju lite skillnad för då är ju redan hålen där och man behöver oftast inte verka så mkt utan bara putsa ev. slitna kanter...

men för att svara på frågan, en UTBILDAD hovis utom vid tappskor som hovis inte hinner fixa.

Om man vet vad man gör tycker jag gott att man kan fixa en del av hovvården själv(gör det dock inte själv då jag inte anser mig vara tillräckligt duktig)Har även haft en hovslagare som inte gått på hovslagar skola men gjorde ett fantastiskt jobb samt en utbildad hovslagare som gjorde ett fruktansvärt dåligt jobb.Tapp skor slår jag på själv.

Jag har utbildad och uppdaterad samt mycket kunnig och erfaren hovslagare på mina hästar, även de som ska verkas.

Visst kan jag fila lite på unghästarna om de fått nån flik och jag slår på tappskor själv som jag blivit lärd av hovis.

Men skor och verkar gör jag inte själv eller låter någon jag inte VET KAN och gör ett BRA jobb.

Har blivit en lång diskussion i en annan tråd och tänkte därför ställa just denna fråga. Vad anser du? Tycker du att hästägaren kan sköta en del hovvård själv? Tycker du att det är ok att anlita en "hovslagare" utan utbildning, med lång erfarenhet?

Ja, kort sagt, hur ser du på det här med hästars fötter? Finns det saker man kan göra själv eller skall det vara hovslagare till allt?

Hälsning Maja

Varför inte om en hovslagare har lärt personen hur den ska göra och vad den ska tänka på så ser jag inga problem med att hästägaren själv tar hand om hovarna på hästen. MEN det gäller oxå för hästägen att ta ut en hovslagare om det är något den inte klarar av så att den kan få hjälp.

Jag personligen anlitar bara hovslagare som är utbildade. Jag tror att det är svårt att ta till sig råd och tips från någon som kan för att kunna göra det själv, som motsvarar de år som en hovslagare går sin utbildning. Det är nog lätt att dra förhastade slutsatser om varför man gör de olika sakerna i olika situationer...

Sen är det ju det där med försäkring...

Jag vet folk som gör det själv och som är ägare till hästar med "bra" hovar. Jag vet att de skulle kontakta utbildad hovslagare om det skulle uppstå problem.

Jag raspar rätt oskodda hovar om de flisar sig (på min egen häst alltså!) och raspar rätt formen enligt hovslagarens "ordinering" mellan gångerna han kommer.

Har verkat egna hästar några gånger när det knipit. Men vill helst att en hovslagare jag känner eller fått veta om på rekommendation verkar och skor.

Tappsko är ok att hovslagare eller annan person med erfarenhet av det slår på. Och att det är en person jag känner till som gör det.

Plockar även av lösa skor förstås.

Min pojkvän verkar och skor alla våra hästar, han är upplärd av travtränare + utbildad hovslagare.
Tycker att det är bra eftersom han har mkt tid och verkligen är noga.

Tappskor el. lösa skor slår jag dit själv.

Jag har utbildad och uppdaterad samt mycket kunnig och erfaren hovslagare på mina hästar, även de som ska verkas.

Visst kan jag fila lite på unghästarna om de fått nån flik och jag slår på tappskor själv som jag blivit lärd av hovis.

Men skor och verkar gör jag inte själv eller låter någon jag inte VET KAN och gör ett BRA jobb.

Jag förstår att du har utb hovis där du bor. I Örebro finns enl SHF 19 utb hovisar.

Här uppe, där 5 utb hovisar enl SHF ska serva Västerbotten, Lappland och Norrbotten, är det svårare. Vi använder oss ofta av skickliga outbildade hovisar.

Norrland

Svaret från mig blir, utbildad hovis och inget annat. Varför jag ej vill anlita en upplärd duktig hovis? Har bl a med försäkringen att göra, nu har jag träffat på åtminstone 2 personer som blivit utan ersättning pga vad försäkringsbolaget kallade för bristande hovvård just för att de antingen verkat själv eller anlitat en outbildad hovslagare.

kl

Jag använder mig av en duktig, utbildad hovslagare. Känns bra, tryggt och naturligt för mig.

För det första håller jag helt med Mitrolle. Min hovslagare är utbildad och vidareutbildar sig ständigt och söker ny, uppdaterad kunskap. Dessutom är han inte bara vetgirig vad gäller hovar utan har en otrolig kunskap om hela hästens fysiologi (som ingen av de andra utbildade hovisarna jag anlitar har).

Men det här med försäkring, min hovslagare är utbildad i danmark men är inte med i svenska hoslagarföreningen, gäller försäkringen då?

Ingen hov ingen häst har man ju hört oräkneliga gånger och det är ett ordspråk jag tror ganska mycket på. Jag släpper inte en outbildad hovslagare på min häst. Dels har jag en utbildad erkänt duktig hovslagare nära, men också för att jag själv inte anser mig ha kunskap nog för att verkligen avgöra om någon gör ett bra jobb eller inte, vilket är ännu svårare att avgöra om personen i fråga inte har någon utbildning att referera till. Jag ser mest om det verkligen inte är bra skoningar.

Har själv tappskokompetens genom hovslagarskolan (samarbetade med min dåvarande utbildning) men skulle ALDRIG slå på en tappsko utan övervakning. Jag har endast slagit på skor på döda hästben, kan inte ens jämföra det med hur det verkligen är. Rikta skor var jag heller inget vidare på... Så min tappskokompetens ser jag mer som ett papper utan egentligen grund vilket ju är väldigt synd. Antagligen finns det fler som jag därute som kan mer teori än praktik men som ändå har intyget.

Men det här med försäkring, min hovslagare är utbildad i danmark men är inte med i svenska hoslagarföreningen, gäller försäkringen då?

Man kan teckna en egen Ansvarsförsäkring.
Om din hovslagare har tecknat en egen försäkring och skor dina hästar mot faktura/kvitto så har du och din hovslagare samma skydd.

Jag anlitar bara utbildad och ansvarsförsäkrad hovslagare med F-skattesedel och momsredovisning.
Detta då jag har hästarna i företagsform och vill att mina försäkringar skall gälla.
Men jag sköter också en stor del av hovvården själv under överinseende av mina hovslagare.
De visar hur jag skall göra på varje häst och sedan så följer de upp när jag inte tycker att jag får till det.
Så jag verkar mycket själv, slår på tappskor samt skor när det behövs.
När jag skor själv så lämnar jag extra mycket hovvägg kvar så att hovslagaren kan sko om när han kommer nästa gång.

Och så har jag gjort i över 20 år.
Jag har också haft samma hovslagare (2st) lika länge så de vet vad jag kan och hur jag gör om jag får instruktioner på telefonen.
På så lång tid så har man ju lärt känna varandra så att det flyter smidigt.

Jag har en galen anekdot runt hur det började med skoning för min del.

Jag slog på mina första skor i ett nödläge 1984.
Och det är definitivt en historia för sig.
Hästen skulle på hälteutredning och var nyverkad och ömfotad så det skulle inte fungera.
Hovslagaren hade party hemma och ville inte sko.
Min väninna hästägaren åkte och lånade hovslagarutrustningen, att vi fick låna den - bara det!
Och tvingade sedan mig att efter hennes instruktioner slå på 2 bakskor.
Jag kunde nämligen både snickra och smida.
Och hon visste hur en hästhov fungerade.
Hon pekade var sömmen skulle in och var den skulle ut, och så spikade jag så.
På något konstigt vis blev det ganska så bra det där och både veterinärerna på hälteutredningen och hovslagaren gav arbetet godkänt.
Hovslagaren plockade av skorna någon vecka efter hälteutredningen då de inte längre behövdes.

Sedan så dröjde det många år tills att jag slog på en sko igen.
Och då så hade jag själv läst in mig på hovens anatomi och fysiologi.

Jag kan ju bara swara för wem jag will ska sko mina hästar:
det ska wara en person som är lätt att ha och göra med, besitter stor kunskap och ständigt uppdaterar sig, har bra hand med hästar, är snabb, kommer i hyfsad tid och är lätt att få tag på wid ew problem som tappsko eller kanske howböld. för mig wäger faktiskt erfarenhet och goda referenser lika tungt som utbildning. En strasserwerkare eller dylik howwårdare kommer dock inte i närheten aw mina hästar.

I ärlighetens namn har jag aldrig kollat upp om en howslagare haft utbildning eller ej. Twå (det har bliwit ett antal howisar eftersom wi flyttat runt en del) har haft utbildning (och tjaaatat om det), men de har enligt min bedömning inte gjort ett bättre jobb ändå. Däremot har de warit snabba på att fördöma andra howslagare i trakten och jag har i ärlighetens namn lite swårt för folk som försöker framstå som kunniga på bekostnad aw andra. Detta säger förstås inget om utbildningen, utan om dessa howisars personlighet. Konstigt nog werkar det finnas många aw det slaget här på forumet?

Howbölder ordnar jag själw, men jag brukar be howslagaren i första hand. Har bättre handlag än jag äwen om jag har utbildning på det där. Tappskokompetens har jag, men jag begriper inte hur det gick till. När wi jobbat med döhowar har jag ofta fått kommentaren "tur att den redan är dö..", så nej, trots ett wackert diplom från gymnasietiden spikar jag aldrig nånsin i en hästfot... Raspar om barfotahowen flikar sig gör jag förstås, men jag werkar inte själw.

Senast ändrad:

Däremot har de warit snabba på att fördöma andra howslagare i trakten och jag har i ärlighetens namn lite swårt för folk som försöker framstå som kunniga på bekostnad aw andra. Detta säger förstås inget om utbildningen, utan om dessa howisars personlighet. Konstigt nog werkar det finnas många aw det slaget här på forumet?

Inte bara på detta forumet, vi hovslagare lyckades att totalt stänga ner vårt eget forum på hovslagarföreningens hemsida i vår tävlan om vem som var störst, bäst och starkast :laugh:

För mig är det nog viktigast att personen VET vad den håller på med.
Utbildning är givetvis viktigt (Vem som helst kan ju fila lite och slå på en sko lixom :grin: ) så man verkligen vet att personen har de kunskaper som krävs, men samtidigt finns det utbildat folk som är mer eller mindre kassa..

Hovarna är ju en så pass viktig del av hästen så det är ju viktigt att det sköts rätt.

Sen något som är viktigt är också hur hovslagaren beter sig mot hästarna. Har mött några som varit rädda och nästan misshandlat hästarna för att de hoppat till, och det är Inte okej.

Jag vill inte göra något med mina hästhovar, för jag anser inte att jag har tillräcklig kunskap. Jag har gått en tappsko kurs (med lite verkning) men jag vill helst inte riskera något.
Men förra sommaren så "glömde" vår hovis bort oss, så våra hästar skulle gå över tiden tokmycket, och vi skulle visa unghästen - så då verkade vi våra hästar en omgång. Inte så kul att komma på visning med jättelånga hovar..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: Crossline
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 348
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka