Vem ska betala besiktningen?

Vikan

Trådstartare
Skall sälja en av mina hästar och har äntligen hittat en köpare som jag tycker verkar seriös. Nu uppstod dock frågan vem som skall stå för besiktningen. Köparen vill besiktiga på klinik, till en början utan röntgen och tycker att jag skall stå för kostnaden. Har själv köpt ett par hästar sista åren och alltid fått stå för kostnaden för besiktning själv, både på klinik och gårdsbesiktning.
Har dessutom gått ner i pris på en redan billig häst, så det känns tufft att betala ytterligare nästan 2000kr. Man är ju i dagsläget ganska utsatt som säljare när marknaden är så svår. Vad tycker ni?
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Jag tycker köparen betalar besiktningen. Det är köparen som ska förvissa sig om att hästen verkligen är frisk. Säljaren förutsätter ju att det är en felfri vara till motsatsen bevisats.

MEN om hästen säljs av företagare kan det finnas skäl att som säljare stå för besiktningen. Det är inte helt ovanligt att man möts halvvägs, d v s säljaren tar besiktningen om det finns anmärkningar som är så allvarliga att köpet inte genomförs.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Detta är en affär mellan privatpersoner. Jag har erbjudit mig att stå för gårdsbesiktning och vid klinikbesiktning stå för kostanden om hästen inte går igenom.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Det beror på hur dyr hästen är enligt mig. Kostar hästen mer än 35.000:- så tycker jag att säljaren betalar för besiktningen, under det priset så betalar köparen.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Det tycker jag låter helt rimligt. Annars kanske ni kan komma överens om att dela på nåt sätt på skillnaden mellan gårds- och klinikbesiktning?
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

När jag sålde häst (-05) betalade vi besiktningen (på klinik för att undanröja tvivel från köparens ganska dryga tränare) trots att vi tänkt en gårdsbesiktning.

När jag köpte häst sist (nov -09) stod säljaren för motsvarande gårdsbesiktning. Klinikbesiktning hade varit helt okej men då hade jag fått stå för mellanskillnaden. Med tanke på hästens ålder och historia med tidigare veterinärkontroller så ansåg jag inte att det var nödvändigt. Hade det inte blivit helt blanka papper hade jag väl fått omvärdera det och om hästen fortfarande varit intressant hade jag fått betala en ny besiktning på klinik.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Jag har gått med på att betala klinikbesiktningen, fast mycket motvilligt. Det beror endast på att marknaden ser ut som den gör samt på att tjejen verkar vettig och passar min häst. Enl henne är det alltid säljaren som står för besiktningen men för mig kändes det inte alls självklart, snarare det omvända. Det lustiga är att jag nu skall köpa mig en sällskapshäst och gissa vem som ska stå för besiktningen, jo köparen såklart:grin:
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Jag får ofta känslan av att folk sällan vill betala besiktningen själv. När någon ska köpa vill de att säljaren betalar, och när de sedan ska sälja vill de att köparen betalar xD
Personligen brukar jag ta en diskussion med den andra parten, utan att avslöja hur jag själv tänker om det hela. Om man börjar med att antyda att man kan betala, kommer den andra ganska fort inse att denne kan slippa lägga ut extra pengar och sen sitter du där med en betalning som kanske hade gått att dela på eller den andre varit villig att ta om man inte hintat så mycket.

Dock tycker jag inte det är mycket att diskutera eller börja bråka om. Tycker personligen att säljaren kan stå för en vanlig gårdsbesiktning, men om köparen vill ha eventuell röntgen och mer avancerad besiktning ut över det ska köparen stå för detta.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Jag är böjd att hålla med dig... Både som köpare o säljare slipper jag ju gärna den kostnaden om jag kan, så klart. Som köpare kan jag betala en veterinärbesiktning, om min budget håller för det beroende på vad hästen kostar, annars är ju hästen "för dýr" och jag får hitta en annan häst..
När jag köpte häst så frågade jag bara "står du då för besiktningen" och när säljaren då, med viss tvekan sa ja, ja, då var det ju klart o inget läge att pruta på priset om man säger så..
När jag ska sälja häst så bakar jag in i priset kostnaden för en vanlig gårdsbesiktning, så har jag viss prutmån om köparen kan tänka sig att betala besiktningen, vilket innebär att det går jämnt ut för mig, är grundtanken, sen vet man ju inte alltid vad som händer på vägen..
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Jag har både köpt och sålt hästar.

När jag har sålt så har köparen alltid stått för besiktningen, dom kan välja vart, när och hur dom vill göra.
Men oftast så har hästen varit besiktad och då får dom välja med att använda mitt papper eller besikta om själva, jag nekar aldrig köparen till en besiktning.

Sedan tycker jag att en häst över 100 000:- kan säljaren stå för besiktningen.

Och varför jag har valt att besikta före en försäljning är för att när man får samtal så frågar dom ALLTID är den besiktad, "nähä, varför inte då?" Trött på tjötiga köpare, därför gjort det klart med en gång.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Vill köparen ha en besiktning så finns det väl ingen anledning för säljaren att betala den. Varför? Jämför när man säljer ett hus.

Den enda anledningen jag kan se för att säljaren skulle betala för en besiktning är att säljaren vill ha besiktningen som ett sätt att göra hästen mer attraktiv på marknaden.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Du skriver att priset är nedsatt på en redan billig häst. Då tycker jag köparen ska betala besiktningen om den vill ha någon. Förklara att du redan gått ner i pris så mycket så vill köparen ha hästen besiktad så får den betala det själv.

Så gjorde jag när jag sålde min ponny tidigare i år. Köparen tog ponnyn till klinik och besiktade. Vi hade en "öppet köp"-period på två veckor och i kontraktet stod det att om köparen ville ha hästen besiktad fick denne göra det själv under öppet köp perioden. :)



Skulle det handla om en häst för 70 000kr + så tycker jag man kan börja förvänta sig lite papper av säljaren på att hästen är frisk... ;)
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Fast köparen kanske lägger ut mer än vad den tänkt och tycker att h*n har sträckt sig längre än hästen egentligen är värd och därför anser att säljaren ska betala med exakt samma resonemang och om samam häst samtidigt.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Och varför jag har valt att besikta före en försäljning är för att när man får samtal så frågar dom ALLTID är den besiktad, "nähä, varför inte då?" Trött på tjötiga köpare, därför gjort det klart med en gång.

Fast det där är ett urkasst argument för mig som köpare. Besiktningen är helt värdelös redan när du lastat hästen på väg från kliniken/släpper ut hästen i hagen när veterinären kört från gården.

Hästen vrickar sig på väg upp i transporten - besiktningen är missvisande. Hästen trampar snett i hagöppningen - besiktninge är missvisande.

En besiktning måste ju vara färsk för att vara värd något, personligen hade jag inte varit intresserad av en besiktning där jag inte själv varit med heller.

Begriper inte varför köpare är så intresserade av att hästen en gång i tiden gått UA? Det går ju 13 på dussinet av mindre nogräknade hästsäljare som vilar hästen i form, besiktigare och sedan säljer på den "vilobesiktning" som gjorts.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Mitt svar till dom som ringer är att hästen besiktas när det finns en aktuell köpare för jag vill ha det så färskt som möjligt, men tydligtvis så vill dom ha hästen besiktad innan:confused: för då har dom inte åkt i "onödan".

Kan säga att jag har sålta allt från 10 000:- upp till 80 000:- och det är samma visa varje gång. Därför avskriver jag mig allt i kontraktet, för jag tänker inte stå för något dom inte har undersökts om dom godtar min besiktning som jag har gjort.

Men jag ser helst att besiktningspappret är så färskt som möjligt och givetvis får dom kopia av mitt besiktningspapper oxå:)
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Jag har både köpt och sålt hästar och då har säljaren alltid stått för besiktningen.

Jag personligen betalar för en gårdsbesiktning och om köparen vill ha något annat får denne betala mellanskillnaden för det.
För här är en gårsbesiktning billigare än klinikbesiktning och så är det inte överallt.

Om jag köper en häst vill jag inte att den ska vara besiktad innan eller ja det spelar väl ingen roll, jag bryr mig inte om en besiktning som inte är färsk och som jag inte själv varit med på då är den värdelös i mina ögon.
Därför besiktar jag inte heller en häst som jag ska sälja i förväg heller utan inväntar rätt köpare och besiktar då om denne vill det och den personen får då möjlighet att vara med.

Samtidigt som köparen vill köpa en frisk häst så ligger det i mitt intresse att sälja en hel och frisk häst med för att förhoppningsvis slippa otrevliga överaskningar i framtiden.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Jag anser att hon har direkt FEL när hon påstår att det är säljaren som alltid står för besiktning. Det är köparen som har undersökningsplikt.

Å andra sidan kan jag förstå dig i och med att marknaden ser ut som den gör.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Betalar du som säljare så ska du stå som "begärare" av besiktningen.
Då har köparen inte begärt besiktningen och kommer att ha svårt om något problem upptäcks senare som kunde ha upptäckts (tex genom röntgen) för h*n har igentligen inte undersökt hästen själv.
Som säljare är det bättre att besiktiga själv och som köpare ska man alltid besiktiga själv.
// Linda
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

När jag köpte min för 40.000 stod ägaren för gårdsbesiktning men eftersom jag ville klinikbesiktiga stod jag för mellanskillnaden.

När jag skulle sälja(blev sedan inte av) för strax över 100.000 räknade jag med att stå för klinikbesiktning men ville köparen röntga hade fått stå för de själva.

Ungefär så resonerar jag nu när jag tänkt köpa för ca 100.000. Röntgen står jag för men besiktning tycker jag är säljarens ansvar. Inget jag skulle tjaffsa om dock om jag fått ett hyffsat pris på hästen.

Men om det stämmer att det är bäst att själv stå som begärare ifall det blir en tvist så låter det som om jag bör tänka om och stå som som begärare då som köpare.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 597
Senast: Lobelia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 785
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 845
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 049
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp