Vem kör och varför?

Vem brukar köra i ert förhållande?

• Min partner.

Röster: 36 45,6%
  • Jag.

Röster: 43 54,4%

• Antal omröstningsdeltagare
    79
När jag läser tråden så inser jag också att jag har aldrig åkt med någon jag inte litar på i trafiken.
Har aldrig varit rädd för att sitta bredvid någon.

Kanske handlar det lite om att släppa kontrollen?
Eller om att vissa kör helt horribelt alt vårdslöst.

Jag har en kollega som de flesta undviker att åka med. Även jag. Helt enkelt för det känns obehagligt. Sannolikt åker jag säkrare med honom pga hans yrke än med de flesta andra - men det känns inte så. Och inte ens hans yrkeskollegor känner sig bekväma att åka med honom.

Jag kör min bil, han kör sin bil. Om han är trött kör jag, om jag är trött kör han. Oftast använder vi hans bil om vi är tillsammans då jag inte har plats för hans hund i min bil. Jag har liten hund så båda hundarna kan åka bra i hans bil som är lite större.

Vi turas om. Undantag är autobahn. Jag har inte velat köra där så mannen har hittills kört på våra bilsemestrar i Europa. Jag har kört framme på resmålen, har inget emot att köra i städer men slipper gärna tysk motorväg och att köra på och av färjor.

Han kör. Han är lång och vi har en stor barnstol bakom passagerarsätet som gör att han inte kan skjuta bak det så långt han behöver för att sitta bekvämt. Jag får plats. Före den skiftade vi så det tänker jag mig att vi återgår till när stolen är borta.

Eller om att vissa kör helt horribelt alt vårdslöst.

Jag har en kollega som de flesta undviker att åka med. Även jag. Helt enkelt för det känns obehagligt. Sannolikt åker jag säkrare med honom pga hans yrke än med de flesta andra - men det känns inte så. Och inte ens hans yrkeskollegor känner sig bekväma att åka med honom.
Har haft turen att aldrig behövt ha någon sån i min närhet. Alltså ingen som kör vårdslöst eller obetänksamt.

Tänker främst på 'vanliga förare', många verkar ju trots allt lite obekväma att sitta brevid, och inte för att föraren är vårdslös då.

Just nu kör sambon mest och jag får sitta bak och trösta ledsen bebis för jag är matfavoriten för stunden

I vanliga fall kanske jag kör mer, eller iaf rätt lika
Men jag tycker det är rätt kul att köra, och tycker även att jag kör bättre än sambon haha, han blir så stressad lätt och så ligger han alltid så långt mot mitten så som många gamla kör 😅 det märks att han övningskörde med sin äldre mamma liksom 😁

Har haft turen att aldrig behövt ha någon sån i min närhet. Alltså ingen som kör vårdslöst eller obetänksamt.

Tänker främst på 'vanliga förare', många verkar ju trots allt lite obekväma att sitta brevid, och inte för att föraren är vårdslös då.
Då är det nog kontrollbehovet som du var inne på ja. Men det lät på dig som att då du aldrig varit rädd att sitta bredvid så kunde det inte finnas förare som faktiskt på riktigt kör så dåligt att passagerare blir rädd

Då är det nog kontrollbehovet som du var inne på ja. Men det lät på dig som att då du aldrig varit rädd att sitta bredvid så kunde det inte finnas förare som faktiskt på riktigt kör så dåligt att passagerare blir rädd
Det är klart att det finns såna,
skrev att 'jag tursamt nog' dvs JAG har haft TUREN att inte ha såna i min omgivning- men självklart finns dom.

Min egna uppfattning är att det snarare känns som att det är mycket vanligare att man faktiskt är lite obekväm lite oavsett vem som kör.

Än att det alltid beror på obetänksamma och på riktigt jättedåliga förare.

Jag kan tänka att integralen av trafiksäkerhet över tid når en bättre nivå för hela familjen om den som har mindre erfarenhet skaffar sig mer. Att det alltså finns mest trafiksäkerhet att tjäna på att den minst erfarna kör mer.

Men inte så lätt att räkna på….
Ja absolut! Just nu är jag dock mest nöjd med att jag faktiskt kan köra bil och kan åka iväg själv vid behov.

Saknar alternativ för att vi delar på det. I vardagen kör den vars bil vi åker i, men åker väldigt sällan tillsammans i vardagen ändå. Åker vi långt börjar den köra vars bil vi åker i, men där byter vi av så ingen kör för länge.

Jag tog körkort 8 år före min man, så i början tyckte jag att jag att han hade lite att köra i kapp, men inser att det nu gått 10 år sen han tog körkort och fortfarande kör mest av oss. Jag kör dock mer i vardagen (åker bil till jobbet, han åker kommunalt), så båda kör bil men föredrar att sitta bredvid och scrolla telefonen även om jag egentligen tycker att jag kör bättre 🫣

Det är alltid min man som kör.
Jag tog körkort för snart 3 år sen, men körde inte på ett tag och sen blev det halt och jag blev gravid, så ville inte börja då.
Nu har vi köpt en till bil och jag tänker att jag ska börja öva igen när bäbisen kommit i sommar. Jag vill kunna köra då ifall något händer.

Jag kör oftast. Det beror på flera saker som att jag alltid körde när vi först träffades, det är mer min bil än hans, jag är mer bekväm att köra i stan ect. Men vi jobbar på det.

I mina relationer har vi alltid haft varsin bil så då har det oftast blivit att den vars bil vi tar kör.
Har han följt med när jag åkt med hästen kör alltid jag oavsett bil.
På längre resor turas vi om.
Samma här - den vars bil vi tar är oftast den som kör, men på längre resor turas vi om.

Med sambon - alltid jag eftersom han inte hade körkort.
Med särbon - oftast den vars bil vi tog, men han körde min bil mer än jag körde hans. Dels för att jag verkligen hatade att köra hans bil jag satt helt uruselt i den och att jag försökte styra att vi oftare tog min bil( dvs min bensin) då jag hade mycket mer i inkomst men ändå ville turas om med körningen.

Han är nog innerst inne egentligen en rätt dålig baksätes chaufför och vill vara den som kör men klok nog att hålla tyst och inte låtsas om det.

Det beror på, har vi bråttom är det oftast jag som kör. ( :o ).
Större städer utomlands är 50 - 50.
Långa bilresor brukar vi dela på körningen.
Jag kör mer och är bättre på att planera min körning (välja filer, förutse vad som händer i trafiken). Maken är bättre på att få in bilen i nästintill omöjligt små parkeringsfickor.

Just nu: ingen av oss 😅 Vi har båda körkort men jag är osäker bakom ratten (kör för sällan) och han är van vid vänstertrafik :p Om vi någon gång skaffar bil så hoppas jag att vi kommer att köra lika mycket båda två.

Om man är bilägare och singel är det ju rätt självklart att man kör själv, men när man lever i ett förhållande och delar hushåll, vem är det då som brukar köra och varför? När jag var sambo var det oftast jag som körde om vi skulle någonstans, på längre resor och på bilsemester så brukade vi turas om men de flesta milen körde jag. Helt ärligt tyckte jag att han var dålig på att planera sin körning även om jag aldrig sa något och jag gillar generellt inte att åka som passagerare i min egen bil om en kompis ska köra. Jag gillar oftast inte att åka som passagerare öht då väldigt många jag känner är i mina ögon är ganska dåliga förare och jag känner mig otrygg, men det finns såklart även många som jag tycker kör bra och som jag är avslappnad att åka med.

På SVT är det en intressant kortfilm som heter Ta tillbaka ratten.

Så, vem kör och varför? :)
Vi har varsin bil, och kör oftast våra egna. Alltså, ska vi ta min så kör jag, hans så kör han.
Kör vi husbilen kör oftast min man, jag byter av om det är långt, eller han är trött efter en tävling eller liknande.
Jag har inga problem med att åka, men kan ibland bli trött av att köra, och får då lite tunnelseende. Särskilt om det är mörkt och regn.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 570
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 314
Senast: Nepenthe
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel... 2 3
Svar
58
· Visningar
13 814
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 502
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka