Vem har väjningsplikt?

Sonic76

Trådstartare
Jag kommer på en huvudled och cyklar. Ska svänga vänster och tar mig då till mitten av vägen då jag inte har någon bil bakom.
Gör tydligt tecken att jag ska svänga. Bilen som står i korsningen och ska svänga vänster ut framför mig har väjningsplikt enligt skylt.
Är det jag eller han som ska stanna? Jag kommer då från hans höger med.
Jag försökte googla men hittade bara om cykelpassage och det finns inte där på den vägen.
 
Jag kommer på en huvudled och cyklar. Ska svänga vänster och tar mig då till mitten av vägen då jag inte har någon bil bakom.
Gör tydligt tecken att jag ska svänga. Bilen som står i korsningen och ska svänga vänster ut framför mig har väjningsplikt enligt skylt.
Är det jag eller han som ska stanna? Jag kommer då från hans höger med.
Jag försökte googla men hittade bara om cykelpassage och det finns inte där på den vägen.
Självklart bilisten som skall lämna företräde. Ingen diskussion.
 
Jag kommer på en huvudled och cyklar. Ska svänga vänster och tar mig då till mitten av vägen då jag inte har någon bil bakom.
Gör tydligt tecken att jag ska svänga. Bilen som står i korsningen och ska svänga vänster ut framför mig har väjningsplikt enligt skylt.
Är det jag eller han som ska stanna? Jag kommer då från hans höger med.
Jag försökte googla men hittade bara om cykelpassage och det finns inte där på den vägen.
På huvudleder så gäller inte högerregeln, så bilen har väjningsplikt där.
 
Det pratas ofta om att cyklister alltid har väjningsplikt, så det är förståeligt att man blir förvirrad kring reglerna. Faktum är ju att det snarare är vissa vägtyper som har väjningsplikt mot andra, så fordon på cykelväg har i de flesta fall väjningsplikt mot korsande trafik på allmän väg. Undantag är om det finns skyltning som säger annorlunda, väjningsplikt eller cykelöverfart till exempel. Eller om fordonsföraren svänger in på en väg som i anslutning till korsningen korsas av en cykelväg.
 
Det pratas ofta om att cyklister alltid har väjningsplikt, så det är förståeligt att man blir förvirrad kring reglerna. Faktum är ju att det snarare är vissa vägtyper som har väjningsplikt mot andra, så fordon på cykelväg har i de flesta fall väjningsplikt mot korsande trafik på allmän väg. Undantag är om det finns skyltning som säger annorlunda, väjningsplikt eller cykelöverfart till exempel. Eller om fordonsföraren svänger in på en väg som i anslutning till korsningen korsas av en cykelväg.
Jag tycker det ovan är dumt att skriva för det stämmer inte och kan orsaka olyckor. En cykelbana som följer en väg skall om inte vägmärken visar annorlunda betraktas som en del av vägens körbana så när bilar korsar cykelbanan har de väjningsplikt. Om inte det skulle gälla blir många cykelbanor omöjliga att använda, rena dödsfällor för det finns ingen möjlighet att ha den uppsikten som cyklist, alternativt måste man vid varje anslutande väg stanna och vänta tills det är helt fritt från fordon på alla håll och då kan man lika gärna gå för det går fortare.

Mer än 9 av 10 bilister kör efter regeln ovan och det är så det alltid tidigare lärts ut vid körskolor och från myndigheter, det som hänt nu är att en liten andel fordonsförare tror att de alltid har förkörsrätt gentemot cyklister på cykelbanor och också t försöker hävda den rätten i trafiken och det är otroligt farligt.

Jag vet att det förekommer missledande information om vad som gäller även från polisens sida och det är ytterst olyckligt.
 
Anledining till att jag frågar är för att bilen körde ut mitt framför mig och det var inte mycket till för att jag skulle smällt in i honom.
Jag är stor, hade en klarrosa reflexväst och hade ut armen för att visa att jag skulle svänga.
Han såg sur ut men körde vidare efter att jag fick tvärnita.
 
Det pratas ofta om att cyklister alltid har väjningsplikt, så det är förståeligt att man blir förvirrad kring reglerna. Faktum är ju att det snarare är vissa vägtyper som har väjningsplikt mot andra, så fordon på cykelväg har i de flesta fall väjningsplikt mot korsande trafik på allmän väg. Undantag är om det finns skyltning som säger annorlunda, väjningsplikt eller cykelöverfart till exempel. Eller om fordonsföraren svänger in på en väg som i anslutning till korsningen korsas av en cykelväg.
Detta gäller bara friliggande cykelvägar. Inte cykelbanor som ligger intill en gata/väg (och därmed som @vilde påpekade är en del av gatan/vägen och omfattas av samma väjningsregler som biltrafiken)
 
Detta gäller bara friliggande cykelvägar. Inte cykelbanor som ligger intill en gata/väg (och därmed som @vilde påpekade är en del av gatan/vägen och omfattas av samma väjningsregler som biltrafiken)
Bör inte det kunna ses som en parallell (eller specialfall/förtydligande) av utfartsregeln?
Att cykelvägarna i dessa fall räknas in i en grupp av blandade små anslutningar som "inte ska störa" flödet ute på "den riktiga" vägen.

En cykelbana som är integrerad i en sammanhängande (och samplanerad) trafikmiljö träffas då inte av situationen att den är "ett avvikande litet tillskott". Framför allt är ju inte vägar/körbanor som blandas i större korsningar fristående objekt i förhållande till korsningen (eller vägen) som helhet. (vilket är det utmärkande för utfarterna, att det just inte skapas en vägkorsning av att de är där)
 
Det pratas ofta om att cyklister alltid har väjningsplikt, så det är förståeligt att man blir förvirrad kring reglerna. Faktum är ju att det snarare är vissa vägtyper som har väjningsplikt mot andra, så fordon på cykelväg har i de flesta fall väjningsplikt mot korsande trafik på allmän väg. Undantag är om det finns skyltning som säger annorlunda, väjningsplikt eller cykelöverfart till exempel. Eller om fordonsföraren svänger in på en väg som i anslutning till korsningen korsas av en cykelväg.
Ja nu var inga cykelvägar aktuella i detta fall
 
Anledining till att jag frågar är för att bilen körde ut mitt framför mig och det var inte mycket till för att jag skulle smällt in i honom.
Jag är stor, hade en klarrosa reflexväst och hade ut armen för att visa att jag skulle svänga.
Han såg sur ut men körde vidare efter att jag fick tvärnita.
Bilen har väjningsplikt pga väjningspliktsskylten, inget snack och på huvudled gäller aldrig högerregeln men bilen kanske inte vet om att du är på huvudled men det spelar ingen roll för bilen vet att den har väjningsplikt!
 
Anledining till att jag frågar är för att bilen körde ut mitt framför mig och det var inte mycket till för att jag skulle smällt in i honom.
Jag är stor, hade en klarrosa reflexväst och hade ut armen för att visa att jag skulle svänga.
Han såg sur ut men körde vidare efter att jag fick tvärnita.

Nu finns det många idioter men har man otur så hamnar man precis i döda vinkeln och så kör bilisten för att det såg fritt ut (man bör kolla fler än en gång). I fel vinkel kan en hel långtradare försvinna bakom ngn av stolparna i bilen. Inte så lång stund men för en stressad eller ouppmärksam förare räcker ju det.
 
Det pratas ofta om att cyklister alltid har väjningsplikt, så det är förståeligt att man blir förvirrad kring reglerna. Faktum är ju att det snarare är vissa vägtyper som har väjningsplikt mot andra, så fordon på cykelväg har i de flesta fall väjningsplikt mot korsande trafik på allmän väg. Undantag är om det finns skyltning som säger annorlunda, väjningsplikt eller cykelöverfart till exempel. Eller om fordonsföraren svänger in på en väg som i anslutning till korsningen korsas av en cykelväg.

Det fetmarkerade är dock felaktigt, och det står på ett helt gäng ställen i den grundläggande körkortsteorin (boken som jag hänvisar till är inköpt från STR i somras så den torde vara uppdaterad). Motorfordon har inte automatiskt företräde, snarare tvärtom - som förare av motorfordon bör en ta särskild hänsyn till oskyddade trafikanter i trafiken. En cyklist som cyklar på en huvudled (det skrevs ingenting om cykelbana/cykelfält i inlägget) har företräde precis som om det varit en bilist.
 
Det fetmarkerade är dock felaktigt, och det står på ett helt gäng ställen i den grundläggande körkortsteorin (boken som jag hänvisar till är inköpt från STR i somras så den torde vara uppdaterad). Motorfordon har inte automatiskt företräde, snarare tvärtom - som förare av motorfordon bör en ta särskild hänsyn till oskyddade trafikanter i trafiken. En cyklist som cyklar på en huvudled (det skrevs ingenting om cykelbana/cykelfält i inlägget) har företräde precis som om det varit en bilist.
Ja, jag vet, men många tror på lögnerna om att det är så, särskilt bland de som aldrig cyklar
 
Nu finns det många idioter men har man otur så hamnar man precis i döda vinkeln och så kör bilisten för att det såg fritt ut (man bör kolla fler än en gång). I fel vinkel kan en hel långtradare försvinna bakom ngn av stolparna i bilen. Inte så lång stund men för en stressad eller ouppmärksam förare räcker ju det.
Nej han stod där när jag kom och jag räckte ut armen i god tid
Så han ignorerade mig .
Men detta är ett ställe där man kör mot enkelriktat med så regler inte så noga
 
Bör inte det kunna ses som en parallell (eller specialfall/förtydligande) av utfartsregeln?
Att cykelvägarna i dessa fall räknas in i en grupp av blandade små anslutningar som "inte ska störa" flödet ute på "den riktiga" vägen.

En cykelbana som är integrerad i en sammanhängande (och samplanerad) trafikmiljö träffas då inte av situationen att den är "ett avvikande litet tillskott". Framför allt är ju inte vägar/körbanor som blandas i större korsningar fristående objekt i förhållande till korsningen (eller vägen) som helhet. (vilket är det utmärkande för utfarterna, att det just inte skapas en vägkorsning av att de är där)
Jo absolut.
 
Det pratas ofta om att cyklister alltid har väjningsplikt, så det är förståeligt att man blir förvirrad kring reglerna. Faktum är ju att det snarare är vissa vägtyper som har väjningsplikt mot andra, så fordon på cykelväg har i de flesta fall väjningsplikt mot korsande trafik på allmän väg. Undantag är om det finns skyltning som säger annorlunda, väjningsplikt eller cykelöverfart till exempel. Eller om fordonsföraren svänger in på en väg som i anslutning till korsningen korsas av en cykelväg.

Jag har faktiskt aldrig hört nån sägs att cyklister alltid skulle ha väjningsplikt trots 25 år som yrkeschaufför. Är det så vanligt alltså?
 
Anledining till att jag frågar är för att bilen körde ut mitt framför mig och det var inte mycket till för att jag skulle smällt in i honom.
Jag är stor, hade en klarrosa reflexväst och hade ut armen för att visa att jag skulle svänga.
Han såg sur ut men körde vidare efter att jag fick tvärnita.
Han såg dig antagligen inte.

Min teori är att bilister som är ovana helt enkelt inte ser cyklister alls. Det är därför de blir så "överraskade" när de plötsligt "dyker upp", vilket de inte gjort såklart. Det är därför cykelolyckor i % enheter sjunker så snabbt när antalet cyklister ökar. (han kommer skriva i ett forum att det "plötsligt" dök upp en cyklist "från ingenstans" "mitt i vägen" och att "cyklister borde lära sig trafikregler")
 
Senast ändrad:
Jag har faktiskt aldrig hört nån sägs att cyklister alltid skulle ha väjningsplikt trots 25 år som yrkeschaufför. Är det så vanligt alltså?
Ja, och många säger att cyklister inte får cykla över när en cykelväg korsar en väg utan måste stiga av och gå. Även om ingen bil är nära, oavsett om det är övergångsställe bara eller om det även är cykelvägspluppar. (eller att de borde cykla på trottoaren osv.)
 
Senast ändrad:
Ja, och många säger att cyklister inte får cykla över när en cykelväg korsar en väg utan måste stiga av och gå. Även om ingen bil är nära, oavsett om det är övergångsställe bara eller om det även är cykelvägspluppar. (eller att de borde cykla på trottoaren osv.)

Heller aldrig hört 😅 Verkar vara ordning på min närhet!
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att göra försök nummer tre på att ta körkort. De två första försöken har slutat dåligt. Det andra försöket...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 059
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 512
Senast: Svartkatt
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 646
Senast: Oh_really
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
832
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp