Vem har tillgång till min journal?

Saeta

Trådstartare
Jag gick in och kikade i Mina Vårdkontakter för att se mina senaste provsvar. Då hittade jag en flik där man kunde se vilka som har gått in och läst i min journal. Bland alla olika läkare/psykologer från sjukhus som jag träffat och från vårdcentralen så ser jag en kvinna jag hade som kurator när jag gick på Unga Vuxna (öppenpsyk). Jag har inte haft kontakt med varken henne eller UV på typ 3 år. Hos henne gick jag dessutom bara i början av min vistelse på UV.

Nu till min fundering, vilka har egentligen tillgång till min journal?
Får vem som helst gå in och kolla i den trots det att vi inte har någon som helst kontakt idag?
För detta tycker inte jag känns speciellt okej då vi inte hade så bra relation till varandra...

Vad anser ni?
 
Sv: Vem har tillgång till min journal?

Nej, vem som helst får inte gå in och läsa i din journal. Bara den personal som arbetar vid ditt berörda vårdtillfälle får läsa i din journal. Man får exempelvis inte gå in och titta i en journal tillhörande en patient som blivit utskriven eller flyttad till annan avdelning.

Att läsa journaler man inte har behörighet till ses mycket allvarligt. Hos oss granskas vi slumpmässigt och skulle man varit inne i en obehörig journal så kan det leda till att man blir uppsagd.

Kunde du se när den berörda personen hade varit inne i din journal senast? Kanske visar den alla som någonsin varit inne i journalen?
 
Sv: Vem har tillgång till min journal?

Nej, vem som helst får inte gå in och läsa i din journal. Bara den personal som arbetar vid ditt berörda vårdtillfälle får läsa i din journal. Man får exempelvis inte gå in och titta i en journal tillhörande en patient som blivit utskriven eller flyttad till annan avdelning.

Att läsa journaler man inte har behörighet till ses mycket allvarligt. Hos oss granskas vi slumpmässigt och skulle man varit inne i en obehörig journal så kan det leda till att man blir uppsagd.

Kunde du se när den berörda personen hade varit inne i din journal senast? Kanske visar den alla som någonsin varit inne i journalen?

Tack för ditt svar! Det är det som nog har hänt. Jag har inte alls träffat en kurator vid det namnet sen jag träffade henne (det är samma stavning på namnet som den kurator jag träffade, och det står kurator). Det står datum då hon har varit in och kollat. Den visar alla som har varit inne, men det står att hon loggade in den 24/9 2013, och det känns mycket märkligt då jag inte har pratat med någon om att få komma till en kurator vid det namnet. Därför reagerade jag.

Jag ska till min psykolog på måndag, och tänkte då ta upp detta och fråga om hon har någon aning om varför det står så. Om hon har någon aning.

Men en till grej. Jag ansökte om att få prata med en psykolog på min vårdcentral och kan det ha något att göra med att jag isåfall skulle få träffa en kurator? Jag vet inte ens om hon jobbar på min vårdcentral då jag inte haft kontakt med henne på flera år samt sagt tydligt till både henne och hennes kollegor (på UV när jag gick där) att jag inte ville träffa henne. Så även om det hade varit hon som jag skulle fått träffa på VC så borde hon ju förstå att det är jag, och att jag då inte vill. Jag var väldigt klar och tydlig när jag sa att jag inte ville gå hos henne (på ett trevligt sätt såklart!).

Om om det är så, att hon bytt till min vårdcentral från UV, finns det chans att hon får gå in i min journal och läsa då, även fast jag inte sagt något om att hon får det? Det hela känns så olustigt eftersom jag inte vill prata med henne...
 
Sv: Vem har tillgång till min journal?

Alltså, jag kan inte tänka mig att hon har rätt att läsa i din journal så långt innan ett ev. möte. Vanligtvis tas ju en journal fram i samband med mötet med patienten, inte att någon går in och läser långt innan. Möjligtvis om det är så att de jobbar i team och de har möten om vilka patienter vem ska ha och att din journal då har varit uppe men då borde ju fler namn vara antecknade vid samma tillfälle. Det är så skyddat så att även om du har haft en läkare eller annan vårdpersonal vid ett tillfälle så får inte hen gå in och läsa i din journal vid ett senare tillfälle om hen inte har något ärende i din journal som tex. något hen vill skriva in, kontrollera eller kontrollera provsvar för att skicka ut svar till dig. Det är alltså inte tillåtet att läsa någons journal som underhållning på kafferasten bara för att hen en gång har haft dig som patient. Det måste helt enkelt finnas relevans för att personen ifråga får gå in och läsa ens journal.


Man måste ju kunna känna mig trygg med att ingen kollar i ens journal som inte har där att göra helt enkelt. Jag tycker att du ska ringa eller maila chefen för vårdcentralen och säga/skriva vad du har upptäckt och ifrågasätta vad kuratorn gjorde i din journal. Som det skrevs ovan så är det orsak till uppsägning och jag tror att det även är straffbart.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem har tillgång till min journal?

Tycker absolut att du ska fråga hur och varför, men det kan vara så som du säger att hon bytt arbetsplats och blivit tillfrågad igen, om du bett om en ny psykologkontakt. En del har dåligt namnminne och hon kanske behövde gå in i journalen för att komma ihåg att du redan undanbett dig kontakt med henne. Kan ju vara bra innan du blir inbokad på möte i så fall.

Men det kan också vara så att det handlar om ren nyfikenhet från hennes sida, och då är säkert andra utsatta också...
 
Sv: Vem har tillgång till min journal?

Jag tycker du ska gå vidare med frågan. En förutsättning för sammanhållen journalföring är att det inte missbrukas.

Det kan finnas fullt naturliga förklaringar, t.ex. att hon fått ditt ärende, känt igen namnet och gått in och tittat - för att konstatera att du var du. Hon kan också av misstag slagit en siffra fel i ett personnr och fått upp dig.

I Take Care som är det stora journalsystemet i sthlm loggas allt. Hur länge och vilka sidor ngn tittat på tex. Om kuratorn bara varit inne ngt sekunder (fel personnr) eller bara tittat på sina egna anteckningar, så har hon antagligen inte gjort ngt fel. Det kan ju vara skönt för dig att få veta.

Lycka till!
 
Sv: Vem har tillgång till min journal?

Jag tycker också att du ska ta upp det med VC, på mötet du ska på kanske för att höra om denne har en förklaring men också med en direkt fråga till chefen på VC. Någon av dessa bör ju veta vem du kontaktar om kuratorn i fråga inte arbetar på VC.

Troligast, får man hoppas, är att det finns en helt naturlig förklaring till att hon behövde titta i din journal. T ex för att hon fått en förfrågan om att träffa dig och då behövde kontrollera att det var du som inte ville träffa henne, för att kunna respektera dig. Finns det en förklaring till det så är det ju heller inte så svårt för dem att förklara för dig.

Jag är skeptiskt till det här med att alla man träffar inom vård, tandvård etc kan se så gott som allt man varit i kontakt med vården om, och jag tycker att det är viktigt att vi som patienter följer upp om vi tycker att något kanske inte gått rätt till. Det är ju därför vi fått möjligheten att se vilka som är inne i vår journal, för att vi ska kunna agera kontrollinstans. Visst är det viktigt med slumpmässiga kontroller också, men då ska det till en hel del tur också för att hitta missbruket.
 
Sv: Vem har tillgång till min journal?

Tack så mycket för era svar! :) Förhoppningsvis (om man kan säga så...) så är hon bara extremt dålig på namn (dock TROR jag att hon borde komma ihåg mitt namn då vi liksom haft kontakt genom en annan grej, dock inte direktkontakt, något år efter avslutad kontakt på UV).

Jag infogar en bild på hur det ser ut. Jag känner mig ändå inte så bekväm med att vem som helst KAN, gå in och kolla. Speciellt inte med folk jag avslutat kontakt hos. Men det kan ju vara så som ni säger, att hon har börjat jobba här på min VC och då möjligtvis fått frågan om att prata med mig, eller något. För det står ju även att en psykolog (det är hon jag börjat gå hos) har kollat på journalen samma dag som kuratorn. Dock ser jag bara 3 sidor bak och det är bara detta år. Kan inte gå tillbaka tidigare och kolla.

Jag ska absolut ta upp detta och säga att jag inte är så bekväm.
För som ni säger så kanske det finns en bra förklaring. Förhoppningsvis!
Jag blurrade alla namn.

till_buke_5259392fe087c360c1961514.jpg
 
Sv: Vem har tillgång till min journal?

Jag vistas på en del olika sjukhus både i samma län och andra tilliggande. Det krävs alltid ett godkännande från min sida för att det skall kunna få titta på mina journaler. Just nu är jag på ett sjukhus i samma län men det krävdes underskrift från mig över samtliga vårdplatser för att de ska få gå in och läsa. Vad jag förstått så är det olagligt för någon utan godkännande från patient att titta på dennes journaler
 
Sv: Vem har tillgång till min journal?

Hm okej, men vem är det som avgör om en person får gå in och kolla? Är det jag? Jag vet inte med mig om jag har skrivit under att alla som jag går hos/träffar inom vården får läsa min journal. Jag har dessutom precis bytt VC. Eftesom jag absolut inte tycker att det är OK att denna kurator läser min journal så känns det hela supermärkligt. Hon har liksom ingen koppling till mig (inte som jag vet om iallafall). Nu är jag ju inte helt säker på att det är hon, men det känns märkligt att det är två med samma namn (och lika stavning) är kurator och jobbar i city. Antagligen är det hon iallafall.
 
Sv: Vem har tillgång till min journal?

Fullt så strikt är det inte, är du inlagd så måste ju de som vårdar dig kunna läsa journalen. Journalen är ju i första hand ett arbetsredskap för vårdpersonal. Läkare skickar remisser och får svar på undersökningar, antecknar vad de har tänkt kring diagnos och behandling. Sjuksköterskor signerar varje gång de ger läkemedel och skriver in när de tar blodtryck osv. När någon kommer in så är det ju jätteviktigt att kunna läsa vad som hände förra gången för att kunna ge så bra behandling som möjligt.

Däremot är ju inte alla system ihopkopplade och då behövs patientens samtycke för att man ska kunna begära ut journaler ifrån de andra vårdenheterna.

På de allra flesta sjukhus finns dessutom studenter och dessa får också lov att läsa din journal när du är inlagd, om de gör praktik på din avdelning. De uppmuntras att läsa gamla anteckningar för att kunna lära sig hur ett sjukdom/behandlingsförlopp ser ut. Men när du skrivs ut och är frisk så ska ingen vara inne i journalen.

Visst är journalen privat och den har använts tämligen klumpigt förr, med anteckningar om saker som är helt orelevanta, men utan den går det inte att vårda folk på ett hyfsat genomtänkt sätt.
 
Sv: Vem har tillgång till min journal?

Man får bara gå in i en persons journal om man har en aktiv vårdkontakt. Dvs tex om personen behöver läsa i din journal eftersom ni har ett inbokat besök eller efteråt när personen ska skriva i journalen. Det kan också vara så att man arbetar i team och då får teamet gå in i journalen vid behov, alltså om det är en fråga som de tillsammans diskuterar och då behöver mer info kring via journalen.

Man får absolut inte gå in i en persons journal bara för att man är nyfiken. Vårdpersonal får inte ens gå in och titta i sin egen journal.
Man får inte heller gå in i en tidigare patients journal, om man nu inte har ett specifikt ärende.

Att gå in och läsa i patienters journal trots att man inte har giltig anledning är olagligt.
 
Sv: Vem har tillgång till min journal?

Journalsystem är oftast uppbyggda enligt olika sekretessnivåer och dessutom gäller de bara inom den aktuella vårdgivaren.
Om en vårdgivare behöver journaler från en annan vårdgivare (tex att du flyttar till Malmö och tidigare har vårdats i Stockholm) så måste de be om ditt tillstånd och sedan begära att journalerna skickas.
Inom en vårdgivare (alltså inom ett specifikt landsting) skrivs allt i samma journalsystem, men det betyder inte att varenda enhet automatiskt har tillgång till allt som skrivits från andra enheter.

Tex. Om en sjuksköterska som jobbar på hjärtavdelningen går in i din journal får hon automatiskt upp alla anteckningar som har skrivits från just den enheten. Om hon av någon anledning känner att hon behöver kolla på anteckningar från lungavdelningen måste hon göra ett aktivt val för att få fram samtliga anteckningar.
Vissa anteckningar kommer hon ändå inte se eftersom de är sekretessklassade. Anteckningar från psykiatri, kuratorer, ungdomsmottagning osv brukar vara sekretessklassade.
Sen finns det olika typer av sekretessklassningar.

Jag jobbar tex inom vuxenpsykiatrin. Medicinska anteckningar kan jag alltid se (om inte patienten spärrat) men om jag ska se anteckning från en kurator på vårdcentralen måste jag aktivt öppna den anteckningen och dessutom ange en anledning. Vissa anteckningar, som tex från psykolog på ungdomsmottagningen kan jag inte se överhuvudtaget. Anteckningar på BUP har också hög sekretess så man måste krångla om man behöver komma åt dem.

För att någon som jobbar inom vården ska komma åt en massa material som den inte borde titta på krävs alltså en massa aktiva val. Det är inte så att personalen på avdelning x automatiskt ser allt man har skrivit på avdelning y. Men det kan vara väldigt viktigt för vården att man faktiskt kan se anteckningar från andra avdelningar vid behov.

Det behövs alltså INTE något godkännande från dig för att läkare osv ska titta i din journal. Men de får bara göra det om det finns en anledning.

Ang den där kuratorn så kanske hon råkat klicka in fel namn. Eller så har hon blivit tillfrågad kring ditt ärende eftersom du nu sökt på nytt någon annan stans. Då kanske hon behövde gå in och titta för att kunna uttala sig.
Eller så gör hon saker hon inte borde.

Om du är orolig eller liknande så kan du kontakta patientkontoret i ditt landsting. Där kan du också få hjälp med att spärra din journal om du nu inte vill att man ska kunna kolla i den hur som helst.
 
Sv: Vem har tillgång till min journal?

Bra skrivet, men jag vill korrigera en sak. Det är inte alla vårdgivare i ett landsting som har tillgång till sammanhållen journalföring. I Stockholm finns det många privata vårdgivare som har ett annat journalsystem (datorprogram), och kan inte se anteckningar från andra enheter.

Det är dock på gång en lösning som heter Nationell patientöversikt, som innebär att vårdgivare enklare ska kunna se de senaste journalanteckningarna. Det kommer ligga en liknande spärr som beskrevs ovan gällande t.ex. Psykiatrin. Tanken med systemet är att snabbt kunna få upp nödvändig information när patienten inte kan meddela sig själv. T.ex. I en akutsituation eller när människor med minnesproblematik är i behov av flera vårdgivare och inte själv klarar av att föra information mellan olika enheter.
 
Sv: Vem har tillgång till min journal?

Nej, det får du inte! Nu tolkar jag det som att du är vårdpersonal och syftar på att du kan gå in via journalprogrammet du själv skriver i och läsa din egen journal.

Oavsett vilken yrkesroll du har får du inte läsa din egen journal via jobbet.

Om jag minns rätt bygger det på samma princip som att du bara får lämna ut journaler skrivna på den egna enheten när en patient så begär. Om du jobbar på en vårdcentral kan du alltså inte lämna ut journaler från akuten eller ortopeden. Om patienten vill ha anteckningar därifrån får hen vända sig dit direkt. Detta då det inland kan finnas skäl att neka patienten tillgång till vissa delar av journalen, och det måste ansvarig enhet ta ställning till. Därför kan du inte själv gå in och läsa andras anteckningar om dig. Det är olagligt.

Däremot kan du såklart ta del av din journal på samma sätt som icke vårdpersonal i ditt landsting.
 
Sv: Vem har tillgång till min journal?

Nej, det får du inte! Nu tolkar jag det som att du är vårdpersonal och syftar på att du kan gå in via journalprogrammet du själv skriver i och läsa din egen journal.

Oavsett vilken yrkesroll du har får du inte läsa din egen journal via jobbet. .

Det stämmer. Det handlar om utelämnande av en allmän handling (som dock är hemlig för de flesta). Innan den lämnas ut ska det göras en sekretessprövning (det finns vissa speciella situationer då en patient inte får ta del av sin egna journal) och den är man jävig att utföra själv. Man begår således ett dataintrång när man läser sin egna journal.

Om jag minns rätt bygger det på samma princip som att du bara får lämna ut journaler skrivna på den egna enheten när en patient så begär. Om du jobbar på en vårdcentral kan du alltså inte lämna ut journaler från akuten eller ortopeden. Om patienten vill ha anteckningar därifrån får hen vända sig dit direkt.
.

Detta stämmer dock inte. Eftersom det handlar om utelämnande av en allmän handling så är lite förenklat alla myndigheter/organisatoriska enheter som förvarar handlingen skyldiga att lämna ut den.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem har tillgång till min journal?

Nej, det får du inte! Nu tolkar jag det som att du är vårdpersonal och syftar på att du kan gå in via journalprogrammet du själv skriver i och läsa din egen journal.

Oavsett vilken yrkesroll du har får du inte läsa din egen journal via jobbet.

Jag jobbar inte inom vården. Jag loggar in med bankID och läser min journal, kollar provsvar, remisser etc.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 486
Senast: Saeta
·
Relationer Varning för långt och vimsigt inlägg, måste bara få skriva av mig, kände jag. Jag lever i en relation sedan två och ett halvt år...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 975
Senast: Vallmo
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 942
Senast: kryddelydd
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp