Vem har rätt o fel?

arabia

Trådstartare
Om man köper en häst för ganska dyra pengar o sedan i efterhand märker att det hästen visar sig vara krubbitare o säljaren inte har upplyst om detta?

Som köpare har man ju undersökningsplikt, men som säljare har man upplysningsplikt.
Köparna har i detta fallet aldrig sett hästen i boxen när de varit o tittat på den (endast i stallgången), så de har inte kunnat se att hästen är krubbitare, säljaren påstår att de inte vetat om att hästen är krubbitare (dottern visste, likaså den hästhandlare som förmedlade). Hästen stog hos mig vid försäljningstillfället men jag träffade aldrig köparna, men jag påpekade för tösen i familjen som skulle sälja att de inte fick glömma upplysa om krubbitningen. Nu har köparna börjat tvista om detta, men vem har egentligen rätt?
Vad säger lagen?
Bägge pareter har ju egentligen gjort fel, tycker iaf jag.

Sv: Vem har rätt o fel?

Ja tycker väll att säljaren av hästen ska informera om det till Köparen. Är det bara när hästen är i sin box som den krubbiter? Eller kommer den även åt ute i hagen? Min häst är krubbitare och hon har sin halsring på sig både i sin box och ute. Hadde vi haft tråd i stället hadde hon sluppit ha den ute. Vi har järnhagar nu så då står hon och
tuggar på dom ute. :)

Senast ändrad av en moderator:

jag läste nånstans att de gick under dolda fel om inte säljaren sagt nånting om de..
de är ju svårt att undersöka om hästen krubbiter eller inte..de är lätt som säljare att dölja sånt.
sålänge inte hästen är hysterisk o krubbiter överallt då..

Senast ändrad av en moderator:

Hästen har inte hos mig krubbitit ute i hagen men väldigt mkt i boxen.

Fel av säljaren att inte upplysa köparen om det, & det går ju knappast att skylla ifrån sig att man inte visste att hästen var krubbitare.
Fast som köpare frågar jag allt jag vill veta, hade jag frågat om hästen var krubbitare & säljaren ljugit & sagt nej hade det varit säljarens fel, men säljaren har ju i detta fall säkert utnyttjat att köparen inte frågat om en sån ovana.
Kan inte ngt om vad som gäller krubbitare vid köp men tycker det ska vara konstigt om det går under dolda fel då det är ganska lätt att avslöja en krubbitare.
Jag tycker nog oxå båda parter gjorde fel men det ursäktar inte att man säljer en häst som man vet är krubbitare utan att tala om det.

De går som dolda fel. Min far köpte en unghäst en gång som visade sig krubbbita och ringde uppfödaren och sa detta och hon sänkte priset med ca 10 000kr. de var ca 12år sedan och hästen har han fortfarande kvar.

Jag tror du måste börja med att undersöka vilken lagstiftning som är tillämplig. Om två privatpersoner eller två näringsidkare är involverade är köplagen tillämplig = stor undersökningsplikt ligger på köparen och det är således svårare att hävda dolt fel såvida säljaren inte ljugit vid förfrågan om ev beteendestörningar. Är säljaren däremot näringsidkare och köparen andra privatperson är konsumentköplagen tillämplig och då har säljaren ett större ansvar = det är lättare att reklarmera och det bör vara lättare att hävda att krubbitningen är ett dolt fel som säljaren borde ha upplyst om!

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
P
Hästmänniskan Jag kände bara att jag måste få skriva av mig lite. I stallet där jag har min haflinger finns ett äldre par med varsin häst. Tanten...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 326
N
Hästmänniskan Hej! måste få skriva av mig, vet inte om detta hamnar rätt eller om de finns någon tråd alls för detta. Men det börja me att jag hade...
Svar
7
· Visningar
1 628
Senast: åke
·
K
Hästmänniskan Vad räknas egentligen som dolda fel? Vad jag själv vet så är det krubbitning, vävning och andra sterotypiska beteenden. Såg en...
Svar
17
· Visningar
1 717
Senast: miiiiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama