En galen historia

Sv: En galen historia

Väldigt bra skrivet! :bow::bow:

Precis så vill jag känna själv, just nu känner jag inte så utan känner lite press och det gillar jag INTE. Jag vill bara rida för att det är roligt och för att jag älskar mina hästar!

Kl

jag har blivit den kloka kvinnan i sista stycket, jag njuter av min häst. Oavsett hur/när/varför andra tycker att jag ska rida så går jag min egen väg.

För det första, är du självutnämnd expert eller?
För det andra, du borde SKÄMMAS som hänger ut dem så offentligt. Tänk dig själv om någon skulle göra så mot dig och att någon säger det till dig eller att du hittar det själv? Nej, usch!

För att återgå till "den galna historian" - Låt dem göra som de vill! Och snälla du, uppmuntra dem istället när de gör saker rätt! T.ex. tanten som börjat med ledarövningar, hjälp henne eller berätta fler övningar hon kan göra med sin häst. Och gubben, försök fråga honom om han vill följa med att rida i ridhuset eller hon han vill skritta ut med dig när du ska skritta. Eller om du ska iväg på Clinics eller liknande - säg åt dem att hänga på och lära sig lite! Var en god medmänniska istället för att bete dig såhär.

Du har uppenbarligen inte förstått. Många i stallet har FÖRSÖKT att hjälpa de, gett de råd när de har frågat och liknande och INTE skrattat i smyg. Men ägarna lyssnar ändå inte när man ger de råd de inte tycker låter bra, och gör ändå sen som de själva tycker.

Det är det här som innebär att vara vuxen.
Man frågar när man är osäker, man lyssnar på olika råd, man bearbetar och lyder de råd som verkar vettiga (och det är ofta lättare att ta till sig råd från folk man litar på). Man tar helt enkelt ansvar och fattar egna beslut.

Det är varken bra för en själv eller hästen om man är en vindflöjel som alltid följer alla råd från alla.

Jag kan förstå att det är väldigt frustrerande att behöva titta på när andra inte tar hand om sina hästar på vettigt sätt och inte kan tolka djurens signaler rätt. Hästen har det inte bra men okej och är inget fall för djurskyddsmyndighet men ägarens okunskap och ovilja att ta in andras kunskap kan gå en på nerverna.

Det enda du kan hoppas på är att hästarnas ägare inser att situationen är omöjlig och att det måste göras något åt den. På det du beskriver låter det som att de har det bra men inte optimalt.

Hästarna har det bra men inte optimalt. Håller med. I brist på större hage (jag fick uppfattningen att det rörde sig om rasthagar) så behöver de faktiskt aktivering och/eller motion.

Jag blir faktiskt lite ledsen i ögat när jag läser om det här paret, inte för hästarnas skull för dom verkar ju ändå ha det ganska bra (lite mer motion hade iofs inte skadat) utan jag tycker synd om det äldre paret som nog hade stora fina hästdrömmar om långa mysiga skogsturer mm, men så har det blivit såhär istället. Jag kan ju nästan sätta en peng på att det inte var såhär dom hade planerat att det skulle bli. Det här paret verkar ha bestämt sig för att ha häst (och jag tycker att det är jättebra att dom har skaffat sig ett intresse tillsammans). MEN, hästarna som dom har köpt verkar vara helt fel för dom, om jag skulle få rekommendera dom någon så skulle det vara att byta in dom två halvbloden mot två lite äldre islandshästar som är lugna och trygga (jag vet att inte alla isläningar är lättrida såklart, men det borde ju gå att hitta två snälla läromästare). På så vis så kan paret bygga upp sitt självförtroende igen och förhoppningsvis få glädje av ridningen.
Varför jag tycker att dom ska byta till islandshäst är för att det verkar som om att det skulle passa dom: mjuka att sitta på,lättare att hålla balansen på, ganska små och nog skulle gilla att gå ute i skogen.

Jag tycker att alla skulle vinna på den idén, halvbloden kommer till någon/några som rider dom, islänningarna får lufsa runt i skogen på långa turer och paret kan få ha det pensionärsliv dom drömt om :idea:

Just hästbyte till islänningar vet jag inte om jag håller med om, men ditt inlägg var mkt tänkvärt. Deras dröm om ett gemensamt intresse kanske nu är en mardröm.
Först gör inte hästarna som paret vill och sedan kommer massa välmenade?! råd som de inte vill/kan följa eller ens förstå.

Madickens råd var oxå bra. När man var yngre så sögs kunskapen in utan man tänkte på det och fastnade. Nu när man är äldre behövs lite mer kugghjul och pauser för att ta in saker och ting. Nu vill man att kunskapen ska relatera till ngt man upplever och gör för tillfället (oftast). Ja, det blev lite personligt det sista, för jag är där nu fast inom ett annat intresse. Jag har ju då lyckan att jag inte behöver vistas bland människor som "kan" med mitt nya projekt utan jag lallar hemma. Jag känner ett problem, tar sedan hjälp av kunskap antingen via nätet eller kunniga runt mig. Och skipper matas med goda råd som man oftast utsätts för i större stall, både om sådant man bett om men allra helst sådant man inte bett om.

Ojoj... Detta verkar ju helknäppt! :crazy: Vet faktiskt inte vad jag skulle gjort!

Tycker det låter som om de två hade behövt varsin egen superlugn ardenner"soffa":D
Tycker också det låter som om de bara menar väl men ibland blir det ju fel.
eller som sagt förut islänning, fresta dem med lite historier ;) ta med fina bilder på islänningar med sagoman och sådär så de kan se drömmen framför sig;) haha
Orkar du eller någon annan tycker jag du kunde föreslå någon som kunde hjälpa dem att hitta en hästar som passar. Gulligt att de testar något nytt på äldre dar men synd om hästarna, du kan inte föreslå att de skaffar sig medryttare till hästarna eller nått om inte det andra går fram att du kan hjälpa dem att ska det och då hoppas på att medryttaren kan påverka dem lite samt ge hästarna en lite roligare tillvaro.
Kanske jättedåligt förslag men jag förstår att du varken vet ut eller in:grin:

Senast ändrad av en moderator:

Haha det hade varit perfekt för de. :) I stallet står det 6 islandshästar nu så vi har redan föreslagit (med en skämtsam/vänlig ton) att de ska satsa på såna små lurvbollar istället. Gubben är dock mycket negativ till det eftersom han tycker att "-Det ser så löjligt ut när vuxna karlar rider såna små hästar!"... :S
Men ja, hästarna går i små rasthagar och aktiveras extremt lite så jag har redan föreslagit att de ska försöka hitta någon medryttare. Det var som att prata med en vägg kan jag ju säga... :)

Sen har jag börjat misstänka att stoet har ont någonstans. Vad jag kunnat se så rör hon sig "krampaktigt" med bakbenen, visserligen kan det ju vara hennes naturliga rörelsemönster... När de köpte henne gjordes en halvdan veterinärbesiktning, veterinären kunde inte göra böjprov eftersom hon vägrade stå still. ("-Men det gör inget, jag tänker ju ändå inte vara ute och hoppa och galoppera i skogen!" som tanten uttryckte det...)

Gubben är dock mycket negativ till det eftersom han tycker att "-Det ser så löjligt ut när vuxna karlar rider såna små hästar!"... :S

Fast där har han en poäng :angel:. Men försök att hjälpa dem hitta ett större kallblod då istället, som är lugn i sig. Kallbloden brukar ju ändå ha mjukare gångarter, speciellt galoppen som är så himla underbar :love:. Om du nu måste hjälpa dem.

Såvitt jag förstår vill det här paret inte ha några andra hästar. Så länge de inte själva tycker situationen är ohållbar finns det ingenting någon annan kan göra. Visst, hästarna skulle behöva mer motion, men de verkar inte fara illa på annat vis.

Risken är förståss att bristen på motion kombinerat med ägarnas okunskap leder till en olycka. Men så länge ingenting hänt är det knappast ett argument för medryttare.

Nej, så har jag också tänkt. Det är inte bara att sälja hästarna och skaffa nya bara för att. Gillar man sina djur så är dem oersättliga, och då är det ju mycket sorgligt att någon snacka skit bakom ryggen så öppet för det är sårande, och onödigt.

Men som sagt, ska ni försöka föreslå så kan ju mitt alternativ vara något.

Eller när gubbens häst (som är dominant och gärna testar) inte ville gå ut från boxen en dag. Då trodde paret att hästen hade sett det dåliga vädret genom fönstret och därför inte ville gå ut i hagen.

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Och angående hela historian, ska man skratta eller ska man gråta? :eek:

Angående det där med islandshästar så är dom faktiskt lika nybörjar("o")vänliga som vilken ras som helst. Det finns jättesnälla islandshästar, javisst. Men det finns jättesnälla araber också. Islandshästar har ett otroligt psyke, vilket dom mer än gärna använder till sin egen fördel.
Jag skulle aldrig tipsa nybörjare om islandshäst. Det är knepiga (men ack så underbara! :love: ) små liv som dessutom har en extra gångart, för inte ens om man är naiv och nybörjare ger man sig in på passen. ;)

Men att dom inte köper varsin häst som har blivit lite till åren (säg runt kanske femton år, vilket egentligen inte är en ålder för en häst!) men ändå håller för kurser och träning? :confused:

Och att man ens köper en häst utan ett böjprov? :crazy:

*kl

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag mer synd om paret.
Det är garanterat inte kul att vara rädd för sin egen häst. Eller att ramla av varje gång man rider.
Och äldre män speciellt (Nej jag drar inte alla på samma strå :angel: ) brukar vara ganska envisa/"tjurskalliga" så de vill inte visa sina nederlag, och många känner sig dumma om de är sämre än "tonårsflickor"..

Om jag vore som du Ts så skulle jag istället för att försöka ge massa onödiga råd , säga till dem att om de nångång behöver hjälp med vad som helst så ställer jag upp.
Det finns säkert en anledning till att de inte tar till sig av alla råd och tips ni ger dem, och det behöver ite automatiskt betyda att det är deras fel, eller att dom inte vill ta åt sig.
Om det är flera som ger råd så kanske de får olika råd om samma saker och då är det klart att man till slut låter råden rinna ut direkt genom andra örat.

Jag tror att det är viktigt att ge ett förtroende. Försöka få dem att VILJA komm till dig och be om hjälp. DÅ kan man börja ge dem lite små tips då och då om förbättringar.

Om de gör något som kan skada hästen så är det ju självklart att ni ska säga till, men se till att förklara varför (Inte bara säga "den blir sjuk ex" utan ge en utförlig förklaring) så att de verkligen tar emot det som ett bra råd och förstår att ni bara vill hjälpa och itne nedvärdera dem..

Jag svarar egentligen till en tidigare post... om dem vilja ha en arab.

Jag skulle hellre se dem med en val inriden arab an ett varmblod/halvblod/vad de nu kallar dem for stunden.

Araber ar valkanda for att ta hand om sin manniska, i all situationer. Alltsa, du ager inte en arab, araben ager dig!!. Jag har haft dem for manga ar nu samt ar god van med folk som har ocksa fott upp dem for 50-60 ar, och alla sager samma sak, en arab ar en van for livet.

Nu kanske dessa manniskor inte skall kopa en unghast och forsoka trana den, men en valriden i storlek passande hast (arab) skulle vara toppen for dem.

Jag vet inte hur situationen ser ut, men kanner att for manga folk i stallet verkar lagga sig i for mkt. Istallet kanske som ngn sade, inbjud till ridning i ridhuset tillsammans. Och dar om det ar problem, kanske saga, vad tror du om att longera hasten en stund innan vi rider? eller gora det med sin egen hast och de kanske fragar varfor.. det finns sa manga vagar att hjalpa dessa manniskor utan att de fattar att de blir hjalpta

Det verkar som folk inte egentligen vill gora mer and klaga.. och som vuxen (i alla fall sager korkort sa) skulle jag bli valdigt stott om en snorunge (forlat uttrycket) kom och sa till mig vad jag SKALL gora till min hast..

ag hoppas det loser sig dock innan ngn blir ordentligt skadad.

kat

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama