En galen historia

Sv: En galen historia

Ärlig talat så tror jag dem är alldeles för stolta för att inse att hjälp behövs. Du kan nog inte göra så mycket.

KL
Jag måste säga att jag blir fashinerad över att hästägarna inte ber TS dra åt helvete. Om TS bara är hälften så nedlåtande i verkligenheten som h*n är här så har h*n ändå gått långt över gränsen.
Hästarna får mat, de har hästkompis, de får omvårdnad och ägarna frågar när de inte vet (varpå övriga i stallet skrattar i mjugg). Ägarna verkar vara intresserade av sina hästar men de verkar helt ärligt inte bli särskilt trevligt bemötta.
Att hästarna inte rida är väl knappast något problem för hästarna. Att ifrågasätta att detta hästägande inte ger ägarna mer än ridlektioner på ridskolan tycker jag är konstigt. Vilka av oss kan veta ägarnas anledning till att skaffa häst. De kanske vill ha häst bara för att de tycker om djuret häst inte för ridningen skull.
Givetvis är inte situationen optimal men därifrån till att kalla det en galen historia tycker jag det är långt.

Svar till alla. :D

Jag menade väl inte att höet i sig är så värst skadligt, mer kraftfodret. Klantigt formulerat av mig men poängen var att hästarna (innan mina stallkompisar röt till) fick så mycket kraftfoder att risken för kolik var STOR. Jag har inte sett det med egna ögon men enligt stallkompisarna var det megamängder.

Och anledningen till att jag lägger mig i är att jag är 100% säker på att det kommer att ske en olycka. Paret har väääldigt dålig kontroll på sina hästar - oavsett om de leder, "longerar" eller (ve och fasa) försöker rida. Varje gång de sitter i sadeln så åker de av inom 5 minuter. Och idag har jag fått höra att de planerar att köpa en vagn för att kunna köra valacken, som inte är inkörd och som dessutom kan kicka bakåt.

Det där med att min häst råkade sticka på uteritten. Han har tidigare gått som turridningshäst och brukar vara världens tryggaste i nästan ALLA lägen. En bra häst att rida ut på helt enkelt. Och turen hade gått jättebra, tills han fick fnatt i backen vilket kom som en blixt från klar himmel.

Avundsjuk? Jag? På vad? Ska jag vara avundsjuk på två totala nybörjare som köpt sig varsin svår häst som de inte klarar av?! När hästarna dessutom är av en ras jag inte är ett dugg intresserad av? När jag själv har en totalt underbar häst som jag kan göra nästan vad jag vill med? HAHA.

Du har uppenbarligen inte förstått. Många i stallet har FÖRSÖKT att hjälpa de, gett de råd när de har frågat och liknande och INTE skrattat i smyg. Men ägarna lyssnar ändå inte när man ger de råd de inte tycker låter bra, och gör ändå sen som de själva tycker.

Fast jag kan förstå Shaggy till en viss del. Det låter nedlåtande.
Vad ska vi här på buke kunna göra? Ni i stallet har ju testat det mesta låter det som. Vill tanten och gubben klara sig själv, låt dem göra det. Bara hästarna mår bra, och dom verkar ju med all sannolikhet göra det utifrån vad du har skrivit. För du har ju själv skrivit att det inte funkar hur ni än pratar med dem?

Du har uppenbarligen inte förstått. Många i stallet har FÖRSÖKT att hjälpa de, gett de råd när de har frågat och liknande och INTE skrattat i smyg. Men ägarna lyssnar ändå inte när man ger de råd de inte tycker låter bra, och gör ändå sen som de själva tycker.

Men du, allvarligt. Hur många trådar ser man inte här på Bukefalos där hästägare blir irriterade för att folk lägger sig i stup i kvarten, är det så att dessa ägare uppfattar er som påträngade så är det inte konstigt om de slutar lyssna även om råden från er är i all välmening. Men när 20 st kommit med råd i all välmening, så brukar folk tröttna och sluta lyssna.

För min del brukar jag inte bry mig om saken inte går över styr, och hästarna verkligen lider mot vanvård. Då skulle jag säga ifrån, fö anser jag nog att folk får göra precis vad de vill så länge hästarna mår bra och inte lider av ägarnas idéer.

Jag blir faktiskt lite ledsen i ögat när jag läser om det här paret, inte för hästarnas skull för dom verkar ju ändå ha det ganska bra (lite mer motion hade iofs inte skadat) utan jag tycker synd om det äldre paret som nog hade stora fina hästdrömmar om långa mysiga skogsturer mm, men så har det blivit såhär istället. Jag kan ju nästan sätta en peng på att det inte var såhär dom hade planerat att det skulle bli. Det här paret verkar ha bestämt sig för att ha häst (och jag tycker att det är jättebra att dom har skaffat sig ett intresse tillsammans). MEN, hästarna som dom har köpt verkar vara helt fel för dom, om jag skulle få rekommendera dom någon så skulle det vara att byta in dom två halvbloden mot två lite äldre islandshästar som är lugna och trygga (jag vet att inte alla isläningar är lättrida såklart, men det borde ju gå att hitta två snälla läromästare). På så vis så kan paret bygga upp sitt självförtroende igen och förhoppningsvis få glädje av ridningen.
Varför jag tycker att dom ska byta till islandshäst är för att det verkar som om att det skulle passa dom: mjuka att sitta på,lättare att hålla balansen på, ganska små och nog skulle gilla att gå ute i skogen.

Jag tycker att alla skulle vinna på den idén, halvbloden kommer till någon/några som rider dom, islänningarna får lufsa runt i skogen på långa turer och paret kan få ha det pensionärsliv dom drömt om :idea:

Petra86
Nu är det ju så att varken du eller vi här på Buke kan göra någonting för att hjälpa dom, men kanske lyssnar dom på stallägaren om hon skulle ge dom förslaget om att byta in sina halvblod och kanske även erbjuda
vägledning genom hela bytesprocessen (kanske förmycket begärt men det skulle nog vara bra så att dom får "rätt" hästar. Hon kanske på nåt sätt kan övertala dom att åka på en 1-timmes turridning bara för att prova rida islandshäst, locka dom med att det känns som om att sitta på en soffa när man rider ;) Sen är det bara att hålla tummarna att dom gillar det :)

Sorry för långt och krångligt inlägg.

Säkert skulle det finnas lämpligare hästar. Om det sen är islandshästar eller halvblod som passar låter jag var osagt. Islandshästar är inte med automatisk lättridna och beskedliga nybörjarhästar. Det beror på individen.

Men nu har paret redan de här hästarna
De tycker om just de här hästarna,
De vill pyssla om och ev. träna just de här hästarna.

Råd om hästköp vill man ha när man letar häst- inte när man redan har en häst man tycker om.

Det är inte alla som, oavsett den goda avsikten, gillar om nån helt appropå går fram till en o säger:
"Jag tycker inte att du och din häst passar ihop! Jag, och de andra här i stallet, tycker du ska byta! Köp en sån här"

Troligen kunde de flesta här på Buke ha en häst som på nåt sätt skulle passa dem bättre än den de har just nu- men få skulle vilja byta.

men varför bryr du dig? Hästarna verkar få det de behöver, skulle jag vara de skulle jag vilja flytta från det stall där ni är. Och man ska aldrig lägga sig i ngt som man själv inte sett (tänkte på det där med kraftfodret).

Jag förstår att gubben inte vill rida ut mer om din häst stack. Och vem som helst kan tappa stigbygeln i trav när man hamnar på sviskan.
Jag känner också folk som köpt sin första häst efter 6 mån-1 år på ridskola. Själv ser jag inget problem med det om hästen får mat, bostad och omvårdnad.

Nej, sköt du ditt och tissla och tassla inte bakom ryggen.

Jag menade väl inte att höet i sig är så värst skadligt, mer kraftfodret. Klantigt formulerat av mig men poängen var att hästarna (innan mina stallkompisar röt till) fick så mycket kraftfoder att risken för kolik var STOR. Jag har inte sett det med egna ögon ....

Kanske bättre att prata- inte ryta.:) Och mycket bättre att stallägaren (en neutral person) tar upp frågan. Men här lyssnade ju faktiskt paret på rådet, eller hur?
Till Vojlock: I det här fallet är det ju faktiskt tur att de hade halvblod och inte islandshäst eller annan ras som lätt får fång, eller hur?

Och anledningen till att jag lägger mig i är att jag är 100% säker på att det kommer att ske en olycka. Paret har väääldigt dålig kontroll på sina hästar - oavsett om de leder, "longerar" eller (ve och fasa) försöker rida. Varje gång de sitter i sadeln så åker de av inom 5 minuter
Olyckor är svåra att förutspå. Om paret är försiktiga och inte rider så mkt och då bara i ridhuset kanske ni andra är utsatta för större olycksrisker i terrängen. Kanske bättre att lägga energi på "säkerhetstänk" där.

Och idag har jag fått höra att de planerar att köpa en vagn för att kunna köra valacken, som inte är inkörd och som dessutom kan kicka bakåt.

Det var riktigt dumt! :o

Det där med att min häst råkade sticka på uteritten. Han har tidigare gått som turridningshäst och brukar vara världens tryggaste i nästan ALLA lägen. En bra häst att rida ut på helt enkelt. Och turen hade gått jättebra, tills han fick fnatt i backen vilket kom som en blixt från klar himmel.

Kom det en björn/älg eller! Nåt måste ju ha hänt- annars sticker väl inte en välriden häst men en duktig ryttare. Eller brydde sig inte ryttaren- kanske tyckte det var kul att skrämmas lite!

Avundsjuk? Jag? På vad? HAHA.
Tror inte de är avundsjuka på dig heller ;)

Jag förstår mycket väl hur du känner, har en liknande tant i mitt stall... Just nu har hon 3 hästar, hon köper och säljer lite som hon känner för och gillar att babbla hela tiden varje dag är det ett nytt projekt på g som sedan glömts bort dagen efter. Hon är jätte rädd för alla sina hästar, är rädd bara när hon leder dom och vågar knappt rida. men hon rider ca 1 gång i månaden, skritt ca 15 min i paddocken.. men stooora planer har hon, hon ska få fina föl och folk ska åka runt och tävla med hennes fiiina hästar. jo, men visst.

Jag har slutat bry mig, visst tycker jag det är jobbigt att se på men hästarna får ju mat och vatten och mår inte direkt dåligt..

"BA HAHAHAHHA XD". - Hmr, ursäkta, jag som inte upplevt dethär själv tyckte det lät lite galet. Men;

Har någon försökt säga sanningen till dom? Att man inte kan rida en termin och sen köpa häst som man ramlar av på i trav... Det vore iaf bra om någon tog ett "allvarligt" snack med dom,för nybörjare + "icke-nybörjarhästar = olycka, för eller senare. :bump:

Men alltså, hallåååå... Vem har rätten att sätta sig till doms över detta gamla par:eek:... So What, det är ju inte vi/ni som får ont av att dom trillar av i trav... JAG har trillat av i trav...ska inte jag få ha mina hästar då:confused:

Jag hade ALDRIG suttit på en häst när jag skaffade mina och gissa om jag fått lära mig den hårda vägen:cool: men det tycker jag i ärlighetens namn folk ska SKITA i.... Folk som vill lära mig bli bättre och duktigare är välkomna, men folk som ska sätta sig till doms över mig och mina val visas dörren...

Ingen annan än jag får ont om jag klantar till det och kliver av i farten med huvudet före...och är jag smart lär jag mig sitta kvar...annars lär jag dö lycklig i att få försöka:love:

Jag har läst någonstans att det finns fyra olika nivåer av kunskap.
1.Omedveten okunskap
2.Medveten okunskap
3.Medveten kunskap
4.Omedveten kunskap

Det här paret är ju helt klart kvar på nivå ett än, och så länge dom är där tror jag det är svårt att få dom att utvecklas vidare. Vi får helt enkelt hoppas att dom hoppar till steg två snart, om inte annat så för deras egen hälsas skull.

Jag har läst någonstans att det finns fyra olika nivåer av kunskap.
1.Omedveten okunskap
2.Medveten okunskap
3.Medveten kunskap
4.Omedveten kunskap

Det här paret är ju helt klart kvar på nivå ett än, och så länge dom är där tror jag det är svårt att få dom att utvecklas vidare. Vi får helt enkelt hoppas att dom hoppar till steg två snart, om inte annat så för deras egen hälsas skull.

Det finns ett annat talesätt också:

Den som läst en bok- vet allt
Den som läst två böcker- börjar tvivla på sin kunskap
Den som läst många böcker - vet att han ingenting vet.

eller

Det finns två sidor på ett mynt. Och här har vi bara hört ena sidans åsikter. Om "det gamla paret" gav sin syn på saken- kan hända att det, även för de som här ogillat parets hästägande, ser ganska annorlunda ut.

I övrigt skulle jag, med grund i TS inlägg, placera paret i just punkt två i din lista. De frågar, kanske inte just TS och hennes kompisar, men väl stallägaren och troligen veterinären m fl, de inser sin brist på sadelvana och rider inte ut osv.

Allt med undan tag för den ev påtänkta inkörningen- låter som de faktiskt fattar att de har en lång resa innan de är fullfjädrade hästmänniskor.

Alla är nybörjare i början. Och det finns de som efter nån termin köper häst och stallar in i eget stall utan folk att fråga- DET är däremot helt förkastligt. (Eller okunniga föräldrar som tror att dottern/sonen klarar att sköta en häst själv.) Finns många exempel på hästar som lider p g a okunnighet. Men det verkar inte dessa hästar göra.

Om 10 år kanske de är de enda, av de nuvarande inhysningarna i stallet, som fortfarande har häst- och det kanske är de som får hjälpa nya hästägare tillrätta. Hoppas att de då visar hjälpsamhet och överseende med andras tillkortakommanden.

Finns ju inget formellt krav att hästen måste ridas, vi skaffar ju inte hästen för att vi måste motionera dem utan vi skaffar häst för att vi vill rida.
Hästen i sig blir inte lyckligare eller olycklig pga att människan inte rider, det går ju som sagt att aktivera hästen på andra sätt genom te x mararbete om man nu vill det. Den lyckligaste hästen är förmodligen den som inte har några krav på sig, men ändå får mat i magen.

Det finns lika många tankesätt och åsikter om detta som det finns människor som äger hästar. Jag är ändå av den åsikten att har man tagit på sig ansvaret och skaffat häst, ja då har man en skyldighet som hästägare att se till att hästen får den träningen/motionen som är anpassad efter den individen och dess förutsättningar. Detta anser jag vara nästan lika viktigt som att hästen får den övriga omvårdnaden, hästkompisar, utevistelse, bra foder osv.

Jag har hållit på med hästar i snart 40 år och har under årens lopp sett alldeles för många som gett upp hästlivet på grund av alla krav som ställs, från föräldrar, stallkompisar eller dom själva.

Låt folk njuta av hästlivet på det sätt dom själva vill! Har hästen tillgång till kompisar, utevistelse, mat och vård så mår dom inte dåligt även om dom inte rids så ofta. Det handlar bara om att ställa kraven vid ridning i förhållande till formen. Citerar några rader från min blogg som egentligen var ett skämtsamt ordkrig om hur män vs kvinnor funkar men grundtanken tycker jag passar in här.

"Klassikern är ju mannen som står böjd över sin rödgråtna tonårsdotter, viftandes med stallfakturan ”Så dyrt som det är att ha häst så ska det banne mig ridas också – varje dag, oavsett väder och oavsett om du är trött, förkyld eller har prov i morgon!” Som om man får mer valuta för pengarna när man känner tvång och obehag… Det är den tjejen som när hon är i 40-årsåldern berättar för sina egna barn att hon minsann också var intresserad av hästar… en gång i tiden…

Vi kloka kvinnor inser att man får mest valuta för pengarna genom att njuta så mycket man bara kan och HUR man gör det vet bara man själv… Kanske handlar det om dom goa stunderna när man får håret rufsat till en snygg 80-talsfrisyr av en halvklabbig mule. Eller synen av små spralliga föl som krumbuktar i hagen. Eller skratten åt hästen som knyter upp skosnören, drar ner dragkedjor och rycker av mössor. Eller att bara stå och lägga kinden intill denna stora varma varelse och samtidigt bli snofsad i nacken. Allt detta blandat med en härlig ridtur då och då – när vi har lust, när vädret är inbjudande, när vi NJUTER av det."

UNDERBART skrivet och väldigt tankvärt och sant..... Precis så känner jag också att det ska vara....

*kl*

Jag har faktiskt i de här exemplen sett att det FINNS utvecklingspotential här, men de "hjälpsamma" förstår inte när de har möjlighet att hjälpa.

Damen frågar om hästen är sjuk när den bajsar på ett annat ställe än vanligt. MYCKET uppmärksamt tycker jag, hon ser en förändring och frågar. Sen kanske inte hästen är sjuk för att den gör så, men det är ändå en kommentar jag skulle uppmuntra om hon frågade mig. Styra in det på beteende. Kanske någon häst blev skodd och bråkade i gången så hästen vände sig och tittade och inte hade ro att bajsa som den brukade. Enkel förklaring men kan leda till en lång diskussion om hästen beteende som kan ge en hel del trådar att ta upp senare om andra saker.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama