Sv: En galen historia
Jag har läst någonstans att det finns fyra olika nivåer av kunskap.
1.Omedveten okunskap
2.Medveten okunskap
3.Medveten kunskap
4.Omedveten kunskap
Det här paret är ju helt klart kvar på nivå ett än, och så länge dom är där tror jag det är svårt att få dom att utvecklas vidare. Vi får helt enkelt hoppas att dom hoppar till steg två snart, om inte annat så för deras egen hälsas skull.
Det finns ett annat talesätt också:
Den som läst en bok- vet allt
Den som läst två böcker- börjar tvivla på sin kunskap
Den som läst många böcker - vet att han ingenting vet.
eller
Det finns två sidor på ett mynt. Och här har vi bara hört ena sidans åsikter. Om "det gamla paret" gav sin syn på saken- kan hända att det, även för de som här ogillat parets hästägande, ser ganska annorlunda ut.
I övrigt skulle jag, med grund i TS inlägg, placera paret i just punkt två i din lista. De frågar, kanske inte just TS och hennes kompisar, men väl stallägaren och troligen veterinären m fl, de inser sin brist på sadelvana och rider inte ut osv.
Allt med undan tag för den ev påtänkta inkörningen- låter som de faktiskt fattar att de har en lång resa innan de är fullfjädrade hästmänniskor.
Alla är nybörjare i början. Och det finns de som efter nån termin köper häst och
stallar in i eget stall utan folk att fråga- DET är däremot helt förkastligt. (Eller okunniga föräldrar som tror att dottern/sonen klarar att sköta en häst själv.) Finns många exempel på hästar som lider p g a okunnighet. Men det verkar inte dessa hästar göra.
Om 10 år kanske de är de enda, av de nuvarande inhysningarna i stallet, som fortfarande har häst- och det kanske är de som får hjälpa nya hästägare tillrätta. Hoppas att de då visar hjälpsamhet och överseende med andras tillkortakommanden.