vem har rätt att skaffa barn?

Sv: vem har rätt att skaffa barn?

jag tycker att m det finns medecinska hinder för ett homopar att bli gravida, så ska de ges samma möjlighet till hjälp som hetropar ch jag tycker inte att ens sexuella läggning är ett medeciska hinder. jag men ar mer om ägen är odugliga osv... då ska de, precis som hetropar erbjudas den hjälp de kan få.

men jag tycker inte att staten ska bekosta en inseminering av homopar, just för att de är homos.
och ska staten gå in och hjälpa, så ska de åxå hjälpa ensamstånde kvinnor med inseminering. men då kommer vi till den frågan att många ensamstående kvinnor har faktiskt inte råd på samma sätt som ett par kanske har till att ha barn. Du som ensamstående kan ju gå och ha sex med vem som helst utan att skydda dig så får du ditt barn. Det "kan" inte homos av olika anledningar.


jodå, dom får så gärna yngla av sig, jag bara spånar och funderar å vad dessa "defekta" gener gör mot arten på sikt.
bara spånar, vaken tycker eller tänker.

Så det är helt okej att dvärgen som är hetro får bli inseminerad men inte homos för då ska ensamstående kvinnor också ha rätt till det?har jag förstått dig rätt?
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Och visst är en adoption dyr men det är IVF oxå bara att då slipper man betala själv och jag ser faktiskt inte skillnaden.

I Skåne är det gratis för straighta par. Lesbiska får betala IVF själva.
 
Senast ändrad:
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Fast lyssna på naturen... Hur menar du då? Om vi lyssnade på naturen skulle vi inte ge vård till någon som blir sjuk, för om naturen vill ge någon cancer så borde vi lyssna på den istället för att försöka behandla och bota?

Det låter enormt fatalistiskt för mig.

Det är verkligen skitsvårt det är jag mycket väl medveten om. När någon blir sjuk tycker jag man ska göra så mycket som personen själv vill.
Men just när det gäller fortplantning så tycker jag inte att man ska hålla på och mixtra.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Homosexuella har rätt att prövas som adoptivföräldrar i Sverige, dvs har samma rätt att adoptera.
Grejen är bara att det hittills inte har varit några länder som velat lämna adoptivbarn till dessa föräldrar.

Varför skulle det bli tufft för barnen?
"If you say they will be bullied in school that means you let the bullies set the rules"

Jag vet att de prövas men faktum kvarstår ju att de inte får något barn.
Det kan bli tufft för barnen eftersom barn i allmänhet är fruktansvärt elaka och många som blir retade blir ju ofta det för att de är lite annorlunda på ett eller annat sätt.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

I Skåne är det gratis för straighta par. Lesbiska får betala IVF själva.

Så du menar att all sjukvårdspersonal jobbar gratis och mediciner och liknande skänks av läkemedelsbolagen till IVF-par?
Knappast... som jag skrev slippar man betala själv, det betyder inte att det är gratis...
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

[IRONI]Vad skönt för homosexuella föräldrar att åtminstone vara bättre än narkomaner.[/IRONI]
'
Jag har ingenting emot homos så ja var du ironisk men det är hemskt att narkomaner och andra missbrukare skaffar barn.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Det är verkligen skitsvårt det är jag mycket väl medveten om. När någon blir sjuk tycker jag man ska göra så mycket som personen själv vill.
Men just när det gäller fortplantning så tycker jag inte att man ska hålla på och mixtra.

Ingen kommer ju tvinga dig att göra en IVF om det visar sig att du inte blir gravid. Det är ju helt frivillligt. Behandlingen är dessutom så jobbig och påfrestande att ingen människa utsätter sig för den om man inte fruktansvärt gärna vill ha barn.

Men därifrån till att tycka att ingen borde få göra en IVF eftersom du inte vill göra det... :crazy:

Varför är det ok att "mixtra" med cancer eller diabetes, men inte med infertilitet?
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Fast var skall du dra gränsen? och VEM skall dra gränsen? jag led av hyfsat svår ångest som yngre, och jag har en ganska kraftig "fysisk defekt", inget av dessa "handikapp" är synliga om du träffar mig och om huruvida de är genetiska tvistar de lärde...
skulle jag då inte ha rätt att föröka mig?
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jag vet att de prövas men faktum kvarstår ju att de inte får något barn.
Det kan bli tufft för barnen eftersom barn i allmänhet är fruktansvärt elaka och många som blir retade blir ju ofta det för att de är lite annorlunda på ett eller annat sätt.

Folk i allmänhet drar alltid upp mobbing som exempel på varför homosexuella inte ska ha rätt att skaffa barn. De som gör det har missat att det finns hur många barn med homosexuella föräldrar som helst redan och har gjort i rätt så många år. Så den debatten är lite sent ute eftersom de bevisligen inte blir mer mobbade än den som är rödhårig, smal, tjock, mörkhyad, har tandställning, pratar med annorlunda dialekt, har en mamma som är gynekolog..vafan som helst alltså.
Och anledningen till att saker ses som annorlunda av ungar som ska retas är för att vi andra gör dem annorlunda och onormalt. Sluta tänk så himla fyrkantigt säjer jag.
Jag skiter fullkomligt i vem andra blir kära i och jag vill ha ett såpass öppet samhälle att om jag har en släkting, ett barn eller en vän som är lesbisk eller bög, ska han eller hon få vara det utan att någon annan tycker det är äckligt, onormalt eller sjukt.

Och ja, jag tycker lesbiska ska få inseminera sig här i Sverige, det skulle bespara dem resan ner till stork-kliniken.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

(Med andra ord: jag tycker att vem som helst har "rätt" att skaffa barn. Allt annat vore hemskt och ogenomförbart. DÄremot har inte alla rätt att behålla vårdnaden om sina barn...)[/QUOTE]

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Så det är helt okej att dvärgen som är hetro får bli inseminerad men inte homos för då ska ensamstående kvinnor också ha rätt till det?har jag förstått dig rätt?

både ja och nej.
om dvärgen (som faktiskt åxå är en människa) visar sig ha svårt att bli gravid utan hjälp, så är IVF eller insemination lämoligt, precis som det är för den homosexuella kvinnan.

det jag motsätter mig är att lesbiska kvinnor ska få hjälp av den anledning att de inte har sex med en man och alltså inte kan bli gravid.
en ensamstående har inte heller sex med en man, men inte får hon hjälp för det.
visst kan den ensamstående hetrosexuella kvinnan gå ut och snatta till sig lite sperma vis ägglossning genom one-night-stand, men homokvinnor kan ju faktiskt, utan större bekymmer inseminera sig själva. det enda som behövs är en man med tillhörande sperma och lämpligt verktyg att föra in sperman dit den ska.
precis som vid inseminering!
förstår du vart jag tycker skillnaden ligger?

håler med CillaW, alla, eller ingen.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Och du menar att det är lätt att hitta en man man inte är tillsammans med som har lust att ställa upp som seminator, och stå i badrummet och lämna sperma månad efter månad? Att den metoden skulle vara "utan större bekymmer" tror jag knappast. Tänk själv, hur många män har du i din bekantskapskrets som du skulle kunna be om en sån sak?

Att "snatta" sperma genom oskyddade ONS hoppas jag ingen ger sig till att göra, lesbisk eller inte lesbisk, pga risken för könssjukdomar.

Jag tycker du verkar blanda ihop väldigt många olika saker - ofrivillig barnlöshet, homosexuella, sjuka, till en enda stor gegga där du både vill att det ska vara lika för alla, och samtidigt bekymrar dig om att den mänskliga rasen ska degenera om människor som inte blir gravida på egen hand får hjälp.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

men tycker DU att det är rätt att lesbiska par får hjälp till barn, medans ensamstående inte får det?
i grund och botten är det ju samma sak, i båda fallen har man INTE sex med en man.
det är det ja tycker är så snett.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

För mig spelar det ingen roll om man har sex med en man eller inte för rätten att få hjälp? Det är ju inte direkt som att barn är någon sorts belöning för den som lyckas ha sex med män, åtminstone ser inte jag det så. Om ett stabilt par inte lyckas bli gravida, så ser jag inget fel med att de kan få hjälp. Jag tycker inte att man ska behöva välja mellan sin partner och möjligheten att skaffa barn, oavsett orsak till varför partnern saknar spermier. Jag tycker inte att den som är tillsammans med en steril man ska tvingas lämna honom för att få en chans till att få barn, och jag tycker inte heller att den som är tillsammans med en kvinna ska behöva lämna henne.

För ensamstående kommer saken i ett lite annat ljus, tycker jag.

För mig är det inte sex med män som är grejen, utan huruvida man har träffat någon man vill ha barn tillsammans med. Oavsett om den är kvinna eller man, fertil eller inte, och man blir gravida på egen hand eller inte.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jag blir ganska kluven till det där med IVF och kostnader. Min mamma jobbade tidigare med cancerpatienter, idag jobbar hon med IVF.
Man skall väl inte dra alla över en kam men det är definitivt skillnad på patienter och patienter! Cancerpatienterna tar sitt lidande och klagar inte över att de tex inte kan få ensamrum eller att labbet är stängt på nätter och helger men det gör däremot IVF-patienterna.
Det är trots allt frivilligt att genomgå IVF, jag vet att det är enormt jobbigt men jag kan bara inte jämställa de olika "sjukdomarna".
När personalen på båda klinikerna klagar över nedskärningar så handlar det om ett helt annat lidande för cancerpatienterna, i förlängningen faktiskt om de skall överleva eller inte. Visst handlar IVF också om liv och död på ett mycket påtagligt vis men nej, jag kan faktiskt inte tycka att det är självklart att det skall betalas av LT.
Barn ÄR faktiskt inte en rättighet även om jag tycker att det är bra att IVF finns.

*KL* Som någon annan redan har påpekat, IVF handlar inte bara om folk som "inte kan få barn" utan till stor del om personer med ärftliga sjukdomar/defekter där man med IVF kan "sortera ut" friska blastocyster.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Om din mamma tycker patienterna är så bortskämda och jobbiga så kanske det är bättre att hon jobbar med någon annan patienttyp? För den där attityden märker man som patient, och det är jobbigt nog att genomgå behandlingen ändå utan att dessutom behöva träffa personal som tycker man är gnällig och bortskämd.

Tycker hon dessutom att det är fel att verksamheten alls finns, och inte borde finansieras med skattemedel, så verkar det ju ännu mer onödigt att jobba där. Man vill väl känna att man gör nytta på jobbet, inte att ens arbetsplats inte borde finnas, och att de som får hjälp där är gnälliga kverulanter som inte borde vara där?
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

För mig spelar det ingen roll om man har sex med en man eller inte för rätten att få hjälp? Det är ju inte direkt som att barn är någon sorts belöning för den som lyckas ha sex med män, åtminstone ser inte jag det så. Om ett stabilt par inte lyckas bli gravida, så ser jag inget fel med att de kan få hjälp. Jag tycker inte att man ska behöva välja mellan sin partner och möjligheten att skaffa barn, oavsett orsak till varför partnern saknar spermier. Jag tycker inte att den som är tillsammans med en steril man ska tvingas lämna honom för att få en chans till att få barn, och jag tycker inte heller att den som är tillsammans med en kvinna ska behöva lämna henne.

För ensamstående kommer saken i ett lite annat ljus, tycker jag.

För mig är det inte sex med män som är grejen, utan huruvida man har träffat någon man vill ha barn tillsammans med. Oavsett om den är kvinna eller man, fertil eller inte, och man blir gravida på egen hand eller inte.

nej, homopar får så gärna skaffa barn, felet ligger i att de kan få bekostad hjälp. något som andra som väljer att av någon anledning inte har sex med en man, inte får.

att vara ensamstående gör ju inte att man r en sämre förälder, så varför kan inte de erbjudas samma hjälp då? om man som ensamstående vill ha ett barn tvingas man till inseminering eller ONS eller frivillig spermadonator, precis som homopar. men den ensamma kvinnan får inte insemineringen betald av staten.
så åtr till frågen, är det ett krav att man måste vara två om att bli förälder? ska den som väljer att leva själv inte kunna få samma hjälp som andra i liknande reprduktionssituationer?
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Det är väl en åsiktsfråga - jag tycker att den som lever med en partner inte ska behöva göra slut för att kunna skaffa barn, du tycker att alla kvinnor som inte har barn men vill ha ska få bekostad hjälp.

En seminering är för övrigt inte särskilt dyr, om barn är det man önskar mest i livet, samtidigt som man är säker på att man aldrig kommer vilja vara tillsammans med någon, så kan man nog spara ihop till den. Så det är ju inte så att oskyddade ONS skulle vara det enda alternativet för inbitna singlar.

För mig är det skillnad på om man inte har sex med en man för att man är singel, eller att man inte har sex med en man för att man är tillsammans med en kvinna. Jag tycker nog att det är en bra början om det när barnet kommer till åtminstone finns två föräldrar.

Sen är det ingen jätteviktig fråga för mig, det är helt ok om singelkvinnor får hjälp också, men ska jag välja mellan singelkvinnor och lesbiska kvinnor med partner så väljer jag de senare.

Varför är det ok för dig att en kvinna som har sex med en man som saknar spermier får hjälp, men inte en kvinna som har sex med en kvinna (som givetvis också saknar spermier)? Är symbolvärdet i att ha sex med en man så viktigt att det är egalt om han är fertil, bara det är en man?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 025
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Finns det några här som fått eller ska få barn utan att vara i ett förhållande med pappan alt. att det tagit slut innan barnet blivit...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 902
Senast: Cocos
·
Gravid - 1år Vet inte om jag lägger tråden rätt men jag provar här, Jag och min sambo har egentligen sedan dag ett varit överens om att vi vill ha...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp