vem har rätt att skaffa barn?

Sv: vem har rätt att skaffa barn?

ja, men det är inte det handlar om.

du skriver:
Jag tycker alla som har förutsättningarna att skaffa barn ska få göra det.
homosexuella saknar ju förutsättningar för att utan hjlp få barn.

For ovrigt vad jag har last i traden sa blir aven jag morkradd, vilka laskiga tankegangar en del har
och det är just vad det är, tankar. iallafall för min del, jag bara spånar på vad som KAN hända.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jag ska inte kommentera för mycket...

Men hur kommer det sig att ni inte adopterade?

Angående genetiska defekter är det givetvis upp till varje person men om jag hade en någon genetisk åkomma som jag ledav skulle jag inte vilja föra den vidare.

Det är ju kanske inte riktigt så enkelt att "det bara är att adoptera". Det är en lång och osäker process, som kostar enorma summor, plus att man måste uppfylla alla krav för att få adoptera (allt från storlek på bostad till vikt till bägge föräldrarnas ålder). Och sen efter allt det, så ska man veta att man kan ta hand om en liten knatte på kanske tre år, med traumatiska minnen som inte kan språket och som man därför inte kan kommunicera med i början. Jag har all respekt för de som orkar gå igenom en adoptionsprocess, men man måste också respektera att alla inte vill det.

Samma fråga kan du ju ställa till dig själv - varför adopterade du inte istället? Om du ville ha ett biologiskt barn, så kan du ju anta att andra inte är annorlunda än dig själv på den punkten.

Det verkar också som att många här som själva inte gjort någon IVF tror att det är en enkel procedur, ett smidigt och smärtfritt alternativ som man gärna går igenom. Det är det inte. Jag har inte hört nån som gjort IVF som tyckte det var det minsta enkelt eller smärtfritt, tvärtom är det bland det jobbigaste man kan göra, framförallt som kvinna. Det gör väldigt ont, man får en massa biverkningar (psykiska och fysiska) av medicinerna, alltihop är väldigt osäkert, och i slutändan så var förmodligen allt ändå förgäves. Om man inte extremt gärna ville ha barn skulle ingen människa utsätta sig frivilligt för det.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

ja, men det är inte det handlar om.

du skriver:

homosexuella saknar ju förutsättningar för att utan hjlp få barn.

och det är just vad det är, tankar. iallafall för min del, jag bara spånar på vad som KAN hända.

Det gör många heteropar oxå (saknar förutsättningar alltså) men det är ju (tydligen) helt självklart att de ska få hjälp så där ser jag ingen skillnad. Att det fortfarande inte går att adoptera som homosexuell är det ju bara att beklaga världen inte har kommit längre. Och även om man inte kan skylla sig själv eftersom det inte är något man väljer så får man kanske gilla läget som barnlös/adoptiv förälder om man inte kan få barn på naturlig väg med sin partner.

Hade varit intressant att veta hur de som gnäller över att k-snitt är dyrt ställer sig till alla kostnader det medför när par som inte kan få barn ska ha det till varje pris... Har vi någon sådan här?
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Angående genetiska defekter är det givetvis upp till varje person men om jag hade en någon genetisk åkomma som jag ledav skulle jag inte vilja föra den vidare.

SÅhär långt kommen i tråden vill jag bara fråga:
vad är något som i så fall ska klassas "lidande"?
Som du själv säger så blir det ju bara vad den egna personen kan avgöra är "lidande" för dem; såpass stort lidande att de väljer att inte bli föräldrar pga sin "defekt". Det går ju inte att sätta upp några slags objektiva regelverk för vad som är för mycket lidande eller ej.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

ja, men det är inte det handlar om.

du skriver:

homosexuella saknar ju förutsättningar för att utan hjlp få barn.
/QUOTE]
Vad handlar det om då enligt dig?Jag svarade bara som jag tolkade ditt inlägg. tycker inte det spelar någon roll att homos saknar förutsättningar att utan hjälp till att få barn. en lebb/bög har fortfarande bättre förutsättningar till att skaffa barn än en missbrukare tycker jag.

såg du skrev om gener i ett annat inlägg,så tycker du tex att en dvärg inte ska få skaffa barn?
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Det är ju kanske inte riktigt så enkelt att "det bara är att adoptera". Det är en lång och osäker process, som kostar enorma summor, plus att man måste uppfylla alla krav för att få adoptera (allt från storlek på bostad till vikt till bägge föräldrarnas ålder). Och sen efter allt det, så ska man veta att man kan ta hand om en liten knatte på kanske tre år, med traumatiska minnen som inte kan språket och som man därför inte kan kommunicera med i början. Jag har all respekt för de som orkar gå igenom en adoptionsprocess, men man måste också respektera att alla inte vill det.

Samma fråga kan du ju ställa till dig själv - varför adopterade du inte istället? Om du ville ha ett biologiskt barn, så kan du ju anta att andra inte är annorlunda än dig själv på den punkten.

Det verkar också som att många här som själva inte gjort någon IVF tror att det är en enkel procedur, ett smidigt och smärtfritt alternativ som man gärna går igenom. Det är det inte. Jag har inte hört nån som gjort IVF som tyckte det var det minsta enkelt eller smärtfritt, tvärtom är det bland det jobbigaste man kan göra, framförallt som kvinna. Det gör väldigt ont, man får en massa biverkningar (psykiska och fysiska) av medicinerna, alltihop är väldigt osäkert, och i slutändan så var förmodligen allt ändå förgäves. Om man inte extremt gärna ville ha barn skulle ingen människa utsätta sig frivilligt för det.

Jag kan inte så mycket om varken adoption eller IVF men det verkar vara utdragna och påfrestnade procedurer båda två... Och visst är en adoption dyr men det är IVF oxå bara att då slipper man betala själv och jag ser faktiskt inte skillnaden. Varför ska de som gör "världen en tjänst" betala massor medans de som inte lyssnar på naturen ska få gratis?

Jag adopterar inte för att jag antagligen kan få barn och för att jag egentligen inte vill ha barn öht men min sambo vill gärna ha en "avkomma". Men om vi av någon anledning inte kan få barn och han fortfarande vill så känns adoption närmare än IVF. Tanken att inte öka på befolkningen på jorden blir jag alldeles lycklig av:bump:
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Det gör många heteropar oxå (saknar förutsättningar alltså) men det är ju (tydligen) helt självklart att de ska få hjälp så där ser jag ingen skillnad. Att det fortfarande inte går att adoptera som homosexuell är det ju bara att beklaga världen inte har kommit längre. Och även om man inte kan skylla sig själv eftersom det inte är något man väljer så får man kanske gilla läget som barnlös/adoptiv förälder om man inte kan få barn på naturlig väg med sin partner.

:bow:
Exakt!

Jag står själv i läget att vi är så kallat sekundärt barnlösa. Vi vill ha ett till barn men min livmoder blev skadad vid förra barnets födelse (via snitt). Jag rekommenderas att inte genomgå ytterligare en graviditet pga risker. Nu har jag inte ännu lagt det helt "på hyllan", men så är rek såhär långt. Livet är sådant, det är inte "rättvist". Man får tyvärr ibland bara "gilla läget"..... när/om det inte finns några realistiska alternativ att använda sig av. (Surrogatmoder skulle kunna ge oss ett biologiskt barn, men det alternativet är ju inte direkt vare sig enkelt eller något som fungerar härhemma i Sverige).
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

SÅhär långt kommen i tråden vill jag bara fråga:
vad är något som i så fall ska klassas "lidande"?
Som du själv säger så blir det ju bara vad den egna personen kan avgöra är "lidande" för dem; såpass stort lidande att de väljer att inte bli föräldrar pga sin "defekt". Det går ju inte att sätta upp några slags objektiva regelverk för vad som är för mycket lidande eller ej.

Jag vet inte riktigt vad din fråga är eftersom jag som sagt skriver att det är upp till var och en?
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

jag tycker att m det finns medecinska hinder för ett homopar att bli gravida, så ska de ges samma möjlighet till hjälp som hetropar ch jag tycker inte att ens sexuella läggning är ett medeciska hinder. jag men ar mer om ägen är odugliga osv... då ska de, precis som hetropar erbjudas den hjälp de kan få.

men jag tycker inte att staten ska bekosta en inseminering av homopar, just för att de är homos.
och ska staten gå in och hjälpa, så ska de åxå hjälpa ensamstånde kvinnor med inseminering.

såg du skrev om gener i ett annat inlägg,så tycker du tex att en dvärg inte ska få skaffa barn?
jodå, dom får så gärna yngla av sig, jag bara spånar och funderar å vad dessa "defekta" gener gör mot arten på sikt.
bara spånar, vaken tycker eller tänker.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Varför ska de som gör "världen en tjänst" betala massor medans de som inte lyssnar på naturen ska få gratis?

Därför att man bedömt att ofrivillig barnlöshet är en sjukdomsdiagnos som, liksom andra sjukdomsproblem, ska behandlas via LT, dvs skattefinansierad sjukvård. När/om vården gjort vad den kan och det inte fungerar så är man "färdigbehandlad".

Adoption ingår inte i "behandlingen".

Skulle tro att det är skälet. Sen kan ju i och för sig adoption för många vara ett alternativ till IVF (eller något man provar om IVF inte fungerar), men det är så att säga "en annan femma".
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jag vet inte riktigt vad din fråga är eftersom jag som sagt skriver att det är upp till var och en?

Nej, du har rätt. :o Jag ville nog bara rent allmänt göra en mer retorisk fråga till hela församlingen härinne.

Om man nu inte ska ha "rätt att skaffa barn" pga vissa orsaker. Skulle då genteisk defekt som skapar lidande vara en sådan orsak så undrar jag hur man rimligtvis kan göra ett regelverk kring det.

(Med andra ord: jag tycker att vem som helst har "rätt" att skaffa barn. Allt annat vore hemskt och ogenomförbart. DÄremot har inte alla rätt att behålla vårdnaden om sina barn...)
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Sen kan ju i och för sig adoption för många vara ett alternativ till IVF (eller något man provar om IVF inte fungerar), men det är så att säga "en annan femma".

Eller helt enkelt det sätt på vilket man väljer att få sina barn. Inte istället för något annat. Utan därför att man vill adoptera.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Eller helt enkelt det sätt på vilket man väljer att få sina barn. Inte istället för något annat. Utan därför att man vill adoptera.

Exakt!

Jag tog inte upp det eftersom diskussionen rörde sig om att IVF betalas via LT och adoption betalas inte via allmänna medel (nåja, ett adoptionsbidrag kan man få via FK).

Om det nu skulle betalas för adoptioner via skattemedel så kanske det i första hand bör röra sig om just människor som inte KAN få barn rent medicinskt som i så fall skulle få adoptionen betald. Det vore väl rätt orimligt att få det "gratis" om man nu kan få biologiska barn på egen hand...?
 
Senast ändrad:
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Nja, jag tycker nog inte att det är en sjukdom... En riktigt svår bedömning men jag tycker nog inte att det är en sjukdom. Kommer inte på något exempel på något likvärdigt tyvärr men men...

Jag tycker oxå att alla ska ha rätt att skaff barn för det är så individuellt så det går inte att reglera. Men jag personligen har svårt att förtstå hur man kan skaffa biologiska barn om man har en åkomma (som anses ärftlig) som man lider av. Likaså om ens barn får en dödlig (ärtflig) sjukdom och ändå tar man risken och skaffar ett syskon. Är det biologiska så viktigt att man hellre riskerar att se ännu ett barn dö plågsamt istället för att adoptera?

Jag tycker egentligen inte att något av det ska betalas eftersom vi inte badar i pengar i Sverige även om vi anses rika. Men eftersom IVF betalas borde adoptioner oxå göra det men givetvis endast till de som är ofrivilligt barnlösa.
 
Senast ändrad:
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Men adoption som sådant kostar ju ingenting vad jag vet. Alltså om en förälder dör och den andra föräldern träffar en ny och den personen vill adoptera förälderns barn så är det väl inga särskilda kostnader involverade? Kostnaderna som är kopplade till utlandsadoptioner är väl snarare till för att få betala kringkostnader och framför allt att säkerställa att det inte är fråga om barnhandel av nåt slag, själva betalningen har alltså inte med adoptionsförfarandet att göra, egentligen. Det är alltså inte i första hand övertagandet av barnet som pengarna är till för utan som symbol för att man är seriös och verkligen vill ha barnet. Med IVF visar man ju att man är seriös genom att man är beredd att genomgå en graviditet.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jag kan inte så mycket om varken adoption eller IVF men det verkar vara utdragna och påfrestnade procedurer båda två... Och visst är en adoption dyr men det är IVF oxå bara att då slipper man betala själv och jag ser faktiskt inte skillnaden. Varför ska de som gör "världen en tjänst" betala massor medans de som inte lyssnar på naturen ska få gratis?

Jag adopterar inte för att jag antagligen kan få barn och för att jag egentligen inte vill ha barn öht men min sambo vill gärna ha en "avkomma". Men om vi av någon anledning inte kan få barn och han fortfarande vill så känns adoption närmare än IVF. Tanken att inte öka på befolkningen på jorden blir jag alldeles lycklig av:bump:

Fast lyssna på naturen... Hur menar du då? Om vi lyssnade på naturen skulle vi inte ge vård till någon som blir sjuk, för om naturen vill ge någon cancer så borde vi lyssna på den istället för att försöka behandla och bota?

Det låter enormt fatalistiskt för mig.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Eller helt enkelt det sätt på vilket man väljer att få sina barn. Inte istället för något annat. Utan därför att man vill adoptera.

Precis, men det är en vanlig tanke, dessvärre. Detta att adopterade barn är någon sorts ersatzbarn. En vän till mig har två barn, ett adopterat och ett biologiskt. När hon väntade det biologiska fick hon frågan vad de nu skulle göra med det adopterade barnet? :crazy:

Som att de när de nu fick ett "riktigt" barn kanske inte skulle vilja ha kvar ersättningsbarnet.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jag orkade inte läsa hela men skriver lite ändå!

Att inte homopar skulle få adoptera är ju jättkonstigt. Det kan bli tufft för barnen så jag tycker man ska fundera väldigt noga på var man bor osv men ju fler som gör det desto vanligare blir det. Och att inte bögar och lesbiska får likvärdig hjälp med att få barn är förjäkligt.

Homosexuella har rätt att prövas som adoptivföräldrar i Sverige, dvs har samma rätt att adoptera.
Grejen är bara att det hittills inte har varit några länder som velat lämna adoptivbarn till dessa föräldrar.

Varför skulle det bli tufft för barnen?
"If you say they will be bullied in school that means you let the bullies set the rules"
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 025
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Finns det några här som fått eller ska få barn utan att vara i ett förhållande med pappan alt. att det tagit slut innan barnet blivit...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 902
Senast: Cocos
·
Gravid - 1år Vet inte om jag lägger tråden rätt men jag provar här, Jag och min sambo har egentligen sedan dag ett varit överens om att vi vill ha...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp