vem har rätt att skaffa barn?

Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Du är inte särskilt påläst va?
Nej, jag är inte jättepåläst. Inte om just detta iallafall. Och jag tog bara upp det som jag minns bäst, och som jag reagerade starkast på på just den föreläsning som vi fick lyssna på.

Men jag sa inte att de skulle vara barnlösa heller. Jag sa att de skulle kunna hjälpa de barn som redan finns (typ adoptera dem), istället för att då skaffa egna barn. Och då har de ju faktiskt någon som tar hand om dom när de blir gamla!

Angående frågan om hur dessa ska förbjudas skaffa barn. Det var mest tänkt som en motfråga till övriga människor som är inblandade i denna tråd, till det jag skrev innan (om HIV/ AIDS).
Jag tror knappast att vi kan hindra dom att skaffa barn, men min fundering var mer huruvida de inte skulle kunna hjälpa varandra att ta hand om de barn som redan finns.
Kanske är det inte möjligt för dom, utan bara en "dum" fundering från en dum flicka i ett land som inte har det riktigt lika illa ställt som afrika, men är det för det något som skulle vara helt omöjligt att genomföra?

Jag antar att det är det du själv skrev om tvångssterilisering som du tycker är vidrigt?
Och som svar på den frågan så tycker jag då rakt inte att vi har någon som helst rätt att tvinga någon till ett operativt ingrepp.
Som sagt, det var menat som en motfråga.
 
Senast ändrad:
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Fast var skall du dra gränsen? och VEM skall dra gränsen? jag led av hyfsat svår ångest som yngre, och jag har en ganska kraftig "fysisk defekt", inget av dessa "handikapp" är synliga om du träffar mig och om huruvida de är genetiska tvistar de lärde...
skulle jag då inte ha rätt att föröka mig?

Jo, men självklart har du rätt att skaffa barn!! Precis som alla andra människor.
Jag tycker INTE att man kan förbjuda en människa att skaffa barn!
Det vi kan göra är att hjälpa de barn som behöver våran hjälp, de som lider för att "fel" personer blev föräldrar.
Vi kan ju hjälpa dem med allt från sjuk/psykvård till att komma bort hemifrån.
(Vi har själva ett rum klart till en pojk som ska bo hos oss tills han får ordning på allt med soc då hans fosterföräldrar slängt ut honom från huset).

Själva diskussionen där det med handikappade människor kom upp var där vi funderade på om de på sikt skulle få reproducera sig för människorasens framtid (för att minska sjukdomar mm mm).
MEN detta har inte med mina personliga åsikter att göra. Jag tycker att den som vill får skaffa barn, det är ju allas rättighet.

Men i rent avelssyfte (liknar det med det vi gör hos hund o häst bla) så skulle man ju inte avla på en människa med defekt.
Nu har vi iofs avlat fram hundar med defekter för att de "ska vara så", vilket är helt idiotiskt. Precis som med belgisk blå kor. Men oftast avlar vi ju inte på våra djur om de har defekter.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jag ska inte kommentera för mycket...

Men hur kommer det sig att ni inte adopterade?

Angående genetiska defekter är det givetvis upp till varje person men om jag hade en någon genetisk åkomma som jag ledav skulle jag inte vilja föra den vidare.

Jag har alltid varit for adoption, men maken vill ha biologiska barn. Och det respekterar jag.

Hans asikt ar delvis fargad av det faktum att i England forekommer nastan inga adoptioner utomlands ifran, t.ex. fran Kina, utan nastan alla ar inom landet. Det betyder att man far ett engelskt barn - och nastan aldrig en bebis utan oftast 18 man och uppat - som fotts i och eller/vuxit upp i en familj med problem och detta satter sina spar hos barnet. Det ar INTE en latt uppgift att adoptera ett sadant barn. Dessutom har de biologiska foraldrarna och/eller annan biologisk familj ofta, men inte alltid, ratt att ha kontakt med barnet under hela dess liv, ibland tvingas man t.o.m. att ha dem pa besok darfor att myndigheterna anser det vara viktigt att bandet bibehalls.
Sa vill varken jag eller maken ha det.

Adoptioner kostar daremot inte ett ore har. Men det gor IVF. Vi har betalat 5000 pund per forsok, helt ur egen ficka. Inte ett pund ar sponsrat av staten - jo, om man bor i "ratt" kommun (valdigt "random") och har "ratt" forutsattningar (t.ex. mellan 34-36 ar, inga barn sen tidigare etc, kraven varierar mellan olika kommuner). Det ar alltsa extremt svart att fa sin IVF betald av staten.

I Sverige klassas barnloshet som en sjukdom - faktum - och det tycker jag ar helt ratt. Men jag forstar att for den som aldrig upplevt ofrivillig barnloshet kan det vara valdigt svart att forsta.

Genetiska defekter - vart drar man gransen? Mina barn har en valdigt latt fysisk akomma som redan ar atgardad, men risken finns att de i sin tur ger det till sina barn.
Personligen tycker jag att alla bor fa skaffa (usch, hemskt uttryck men i brist pa annat :crazy:) barn sa lange de kan ta hand om dem.

Det dar synsattet du har pa homosexuella ar sa forlegat att det tanker jag inte ens benamna.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jo, men självklart har du rätt att skaffa barn!! Precis som alla andra människor.
Jag tycker INTE att man kan förbjuda en människa att skaffa barn!
Det vi kan göra är att hjälpa de barn som behöver våran hjälp, de som lider för att "fel" personer blev föräldrar.
Vi kan ju hjälpa dem med allt från sjuk/psykvård till att komma bort hemifrån.
(Vi har själva ett rum klart till en pojk som ska bo hos oss tills han får ordning på allt med soc då hans fosterföräldrar slängt ut honom från huset).

Själva diskussionen där det med handikappade människor kom upp var där vi funderade på om de på sikt skulle få reproducera sig för människorasens framtid (för att minska sjukdomar mm mm).
MEN detta har inte med mina personliga åsikter att göra. Jag tycker att den som vill får skaffa barn, det är ju allas rättighet.

Men i rent avelssyfte (liknar det med det vi gör hos hund o häst bla) så skulle man ju inte avla på en människa med defekt.
Nu har vi iofs avlat fram hundar med defekter för att de "ska vara så", vilket är helt idiotiskt. Precis som med belgisk blå kor. Men oftast avlar vi ju inte på våra djur om de har defekter.

Med reservation för att jag bara läst detta inlägg och första sidan, men jag blir helt mörkrädd när jag hör argument som att vi måste minska på sjukdomar nu helt plötsligt (vi har ju aldrig varit friskare i världshistorien än nu i alla fall i den rika delen av världen), allt för att trycka tillbaka dem som inte tillhör den perfekta normen.
I övrigt tycker jag att alla har rätt att skaffa barn och assisterad befruktning ska erbjudas i alla landsting i lika stor omfattning över hela landet. Däremot är jag för att det ska bli lättare att adoptera - även inom Sverige, och att just det biologiska arvet inte ska betonas i samma utsträckning som idag. Det skulle minska på de familjehem som är dåliga och förhoppningvis leda till att fler barn skulle få det bättre.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Du har ju trots allt svarat till mig, så jag svarar..
Är medveten om att du inte läst hela tråden, vilket jag nog inte heller skulle göra om jag kom in nu...
Men jag vill iallafall säga att jag inte alls tycker att man bara ska avla på "friska" personer, men i den diskussion som tagit rum så handlade den om huruvida man skulle låta människor med olika defekter reproducera sig för artens överlevnad.
Vi kanske är friskare här, men i övriga världen då?

Men angående det du skrev om adoption inom Sverige- är det alltså så att de biologiska föräldrarna har rätt att träffa sina bortadopterade barn om de vill? Det måste ju vara jättejobbigt! Både för adoptivföräldrarna och barnet. Har man adopterat ett barn så har man ju liksom skaffat sig ett barn, ett eget barn, bara det att det inte växte i ens mage. Då vill man ju inte att några andra som påstås vara det barnets föräldrar ska komma och hälsa på.

Kl*
Jag förstår inte varför det ska vara olika lätt att få hjälp med att bli med barn beroende på var man bor? Det är väl kommunerna som bestämmer, men ändå! Har man inte lika rätt att få hjälp till att skaffa barn?
Och är det verkligen så att man inte får hjälp som ensamstående mamma? Jag skulle vilja höra förklaringarna på varför det är så, de är ju knappast sämre föräldrar än någon annan bara för att de är ensamma...
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Så du menar att all sjukvårdspersonal jobbar gratis och mediciner och liknande skänks av läkemedelsbolagen till IVF-par?
Knappast... som jag skrev slippar man betala själv, det betyder inte att det är gratis...

Ordmärkare... du vet precis vad jag menar.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jag vet att de prövas men faktum kvarstår ju att de inte får något barn.
Det kan bli tufft för barnen eftersom barn i allmänhet är fruktansvärt elaka och många som blir retade blir ju ofta det för att de är lite annorlunda på ett eller annat sätt.

På vilket sätt är barnen annorlunda?

Och om barn retar barn som har två mammor, vem beror det på?
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Folk i allmänhet drar alltid upp mobbing som exempel på varför homosexuella inte ska ha rätt att skaffa barn. De som gör det har missat att det finns hur många barn med homosexuella föräldrar som helst redan och har gjort i rätt så många år. Så den debatten är lite sent ute eftersom de bevisligen inte blir mer mobbade än den som är rödhårig, smal, tjock, mörkhyad, har tandställning, pratar med annorlunda dialekt, har en mamma som är gynekolog..vafan som helst alltså.
Och anledningen till att saker ses som annorlunda av ungar som ska retas är för att vi andra gör dem annorlunda och onormalt. Sluta tänk så himla fyrkantigt säjer jag.
Jag skiter fullkomligt i vem andra blir kära i och jag vill ha ett såpass öppet samhälle att om jag har en släkting, ett barn eller en vän som är lesbisk eller bög, ska han eller hon få vara det utan att någon annan tycker det är äckligt, onormalt eller sjukt.

Och ja, jag tycker lesbiska ska få inseminera sig här i Sverige, det skulle bespara dem resan ner till stork-kliniken.

Bra skrivet!

Lesbiska har rätt till seminering i Sverige sedan 2005, men har ofta sämre villkor än straighta par.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Ingen kommer ju tvinga dig att göra en IVF om det visar sig att du inte blir gravid. Det är ju helt frivillligt. Behandlingen är dessutom så jobbig och påfrestande att ingen människa utsätter sig för den om man inte fruktansvärt gärna vill ha barn.

Men därifrån till att tycka att ingen borde få göra en IVF eftersom du inte vill göra det... :crazy:

Varför är det ok att "mixtra" med cancer eller diabetes, men inte med infertilitet?

Det är inte för att jag inte vill som jag är emot IVF, jag tycker det är väldigt onödigt när det finns så många barn i världen som behöver ett hem. Framförallt stör det mig lite att paren inte behöver betala för IVF men för adoption, det borde vara tvärt om eftersom (jag tycker att) adoption är mer samhällsnyttigt.

Jag har faktiskt inget svar på varför det är okej att försöka bota sjukdomar men inte infertilitet, jag bara tycker det:crazy:.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Fast var skall du dra gränsen? och VEM skall dra gränsen? jag led av hyfsat svår ångest som yngre, och jag har en ganska kraftig "fysisk defekt", inget av dessa "handikapp" är synliga om du träffar mig och om huruvida de är genetiska tvistar de lärde...
skulle jag då inte ha rätt att föröka mig?

Det är upp till varje par/person att bestämma, har man lidit så av sina åkommor att man inte skulle önska det till sin värsta fiende så har jag svårt att förstå hur man kan riskera att utsätta sitt barn för det. Höjden av egoism skulle jag kalla det. Men hur mycket besvär man har av sina "defekter" kan ju bara personen själv bedömma.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Det är inte för att jag inte vill som jag är emot IVF, jag tycker det är väldigt onödigt när det finns så många barn i världen som behöver ett hem. Framförallt stör det mig lite att paren inte behöver betala för IVF men för adoption, det borde vara tvärt om eftersom (jag tycker att) adoption är mer samhällsnyttigt.

Men faktum är att det finns fler föräldrar som vill adoptera än det finns barn tillgängliga för adoption. Det är en av anledningarna till att köerna är så långa.

Alla barn man ser på TV som är föräldralösa och behöver hjälp kan man inte nödvändigtvis adoptera.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

På vilket sätt är barnen annorlunda?

Och om barn retar barn som har två mammor, vem beror det på?

Barnen är inte annorlunda men under min skoltid har barn blivit retade och mobbade för allt mellan himmel och jord. En tjej blev t ex retad för att hennes pappa var så gammal. Det är möjligt att barn är helt annorlunda nu än de var när jag gick i skolan men jag tvivlar på det.

Det finns givetvis ingenting som säger att en regnbågsbarn kommer bli mobbat precis som det inte finns några garantier att ett barn från heteropar inte blir mobbade. Men jag tycker som homoföräldrar att man ska vara lite extra uppmärksam på problemet, vilket de med säkerhet är eftersom de säkert själva stött på diskriminering.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Ordmärkare... du vet precis vad jag menar.

Vad är det med dig, det är ju du som tjatar emot trots att vi menar samma sak:confused:

Jag skrev att IVF var dyrt men att man inte betalar det själv och ditt svar på det var att det var gratis i skåne, vilket helt enkelt inte är sant.

Om det enda du ville ha sagt var att man inte betalar det själv så ser jag inte poängen med ditt inlägg, du höll ju bara med mig...:crazy:
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Men adoption som sådant kostar ju ingenting vad jag vet. Alltså om en förälder dör och den andra föräldern träffar en ny och den personen vill adoptera förälderns barn så är det väl inga särskilda kostnader involverade? Kostnaderna som är kopplade till utlandsadoptioner är väl snarare till för att få betala kringkostnader och framför allt att säkerställa att det inte är fråga om barnhandel av nåt slag, själva betalningen har alltså inte med adoptionsförfarandet att göra, egentligen.

Precis!!
:bow:
och som tidigare nämnts: man får faktiskt ett så kallat adoptionsbidrag från FK när man fått godkännande för adoption och fått adoptera ett barn. Kring 50000 tror jag maxbeloppet är om jag inte minns helt fel.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Men just när det gäller fortplantning så tycker jag inte att man ska hålla på och mixtra.

Jösses! :eek:
Kom igen den dagen du inte blir gravid på naturlig väg säger jag bara.... Det är så HIMLA lätt att sitta och ha åsikter om vad man "ska" göra. Det är nog ganska så mycket svårare när man själv står i sitsen att man faktiskt inte lyckas bli gravid (got the t-shirt, fast i lite annan form)....
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jösses! :eek:
Kom igen den dagen du inte blir gravid på naturlig väg säger jag bara.... Det är så HIMLA lätt att sitta och ha åsikter om vad man "ska" göra. Det är nog ganska så mycket svårare när man själv står i sitsen att man faktiskt inte lyckas bli gravid (got the t-shirt, fast i lite annan form)....

Givetvis är det jättelätt att ha åsikter när man inte sitter i situationen själv. Men samtidigt har man ju en väldigt objektiv syn på det och jag tycker det är då man ska skaffa en ståndpunkt.
Ett exempel som är väldigt likt fast ändå inte. Min kompis har en fantastisk tik som hon vill ha valpar på men det går inte på naturlig väg. Hon skulle ju kunna göra massa konstiga veterinärbehandlaringar för att försöka få valpar men hon är emot sånt därför gör hon det inte även om hon tycker det är jättetråkigt att inte få en valp efter sin tik. Hade hon inte haft en klar åsikt om detta kanske hon hade gjort allt för att få valpar.

Nu är det mycket svårare med människor eftersom det är känslor inblandat men jag gillar att ha åsikter om saker innan jag hamnar i situationen eftersom jag då är objektiv.

Nu blev det jättekonstigt och luddigt, men jag kan inte förklara...
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jag blir ganska kluven till det där med IVF och kostnader. Min mamma jobbade tidigare med cancerpatienter, idag jobbar hon med IVF.
Man skall väl inte dra alla över en kam men det är definitivt skillnad på patienter och patienter! Cancerpatienterna tar sitt lidande och klagar inte över att de tex inte kan få ensamrum eller att labbet är stängt på nätter och helger men det gör däremot IVF-patienterna.
Det är trots allt frivilligt att genomgå IVF, jag vet att det är enormt jobbigt men jag kan bara inte jämställa de olika "sjukdomarna".

Det här är intressant tycker jag (fast jag tycker att det är fruktansvärt av din mamma att uttrycka sig så, hon borde veta bättre) om du träffar någon med t.ex fibromylagi så innefattar det allt vad personen gör och är, den måste alltid ha sin sjukdom med i sina beräkningar. En person som inte kan få barn är oftast i övrigt frisk, dvs. den har ingen andledning att inte klaga för den kräver samma respekt som den skulle ha krävt i vanliga fall och det är verkligen inte fel.
En person som är väldigt sjuk orkar helt enkelt inte slåss för sina rättigheter utan finner sig i sitt öde för den orkar inte.


Kl
Jag tyckte förr att det var fel att ge ivf till personer som väntat "för länge" med att skaffa barn, men tänk om man inte har träffat rätt person innan? Och inte ville få barn ensam eller genom ett "one night stand"
För mej gick tidsfristen ut tidigt, alltså möjligheten att få barn utan ivf.
Jag var med största sannolikhet steril som 21 åring.
Hade det då varit ok att ge mej ivf? eller skulle det faktum att jag inte kunde få barn och att det berodde på sjukdomar hos mej inte ge mej chansen?
Jag hade så mycket sammanväxningar och bara en äggstock som fungerade att det inte kunde bli barn enligt läkaren.
Efter två års försök var jag redo att hålla med honom.

När jag var yngre, dvs någonstans runt 9-16 så tyckte jag inte att man skulle få hjälp att få barn, jag såg det som någonslags mening att vissa helt enkelt inte skulle få möjligheten till barn.
Nu vet jag bättre tack och lov för det är otroligt många som ploppar ut barn till höger och vänster som absolut inte skulle ens få vara i närheten av ett barn.
Orsaken till min åsikt var ett barnlöst par som fick tre adoptivbarn och sedan systematiskt plågade dem tills en tog sitt liv, en flydde och den tredje blev apatisk. Nu vet jag att det alltid finns rötägg överallt och att det inte alls har med deras barnlöshet att göra. Den enda ursäkt jag har är att jag var väldigt indokterinerad i tanken med arvssynd:(

Jag har en missbildning som jag då jag fick mina barn inte ens visste att den kan vara ärftlig, jag hade nog varit ännu mer rädd för missbildningar om jag hade vetat och jag hade förmodligen inte vågat skaffa barn av den rädslan vilket hade varit väldigt synd eftersom mina barn är det viktigaste i mitt liv.

Att man skulle vara en sämre förälder, alltså inte räcka till för ett barn som ensamstående tycker jag är vansinne, mina barn har växt upp med mej sedan de var 9-10 månader och 2.5 år och det är inga fel på dem alls, varken skola (jobb) eller vänner kan säga att de är si eller så eftersom de har en ensam mamma. Dessutom var jag ung och det brukar ju ge hemska barn eller hur:grin:

Att få barn är för många det som gör deras liv komplett så vem har rätt att förvägra någon det?
Någon skrev förut att om man har gjort många aborter så bör man inte få hjälp, så tyckte jag också tills jag insåg att det man gjorde, de val man tog som ung inte bör få "förstöra" hela livet. För vem kan idag stå för och ständigt leva med alla de dumheter man gjorde som tonåring? Är det ok att det ska förfölja en överallt och sätta käppar i hjulet för en bra framtid?
Vi vet inte varför vissa gör sina val och vi har inte rätt att döma dem.

Jag valde rätt som fick barn tidigt, det var min lycka att jag hade den önskan. Men om jag hade valt att göra abort så skulle jag inte fått någon hjälp sedan?

Nej barn är ingen rättighet, det är en underbar gåva som gör många till bättre människor och bättre människor behöver vårt samhälle.
Om man är homosexuell eller singel eller har något fel som hindrar, så givetvis ska man få ta del av det medicinska under det är att kunna hjälpa människor att få lyckan att få dela sitt liv med en ny människa, om man sedan väljer adoption eller ivf ska inte spela oss någon roll, men det spelar roll för dem som är i den situationen. Och givetvis ska man få ekonimisk hjälp med både ivf och adoption.
Jag tycker att så länge "snitt kvinnan" naturligt kan få barn så ska ivf inte vara något problem.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

40 000 är det och man får det när man kommit hem med sitt barn. Så man måste ändå ligga ute med pengarna.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 026
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Finns det några här som fått eller ska få barn utan att vara i ett förhållande med pappan alt. att det tagit slut innan barnet blivit...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 902
Senast: Cocos
·
Gravid - 1år Vet inte om jag lägger tråden rätt men jag provar här, Jag och min sambo har egentligen sedan dag ett varit överens om att vi vill ha...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp