vem har rätt att skaffa barn?

Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Lägger dock till 1 åsikt....
Diskutionen handlar ju om vem som har "rätt" till att skaffa barn..

Borde den inte handla om vem som har "rätt" till föräldrar/familj?
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

jo, det borde den kanske....

*kl*
naturlagar kan man ju diskutera i all evighet, vad sm är rätt och vad som är fel och vad man ska och inte ska.....

å bara för att klargöra en sak INNAN det blir ramaskri, jag tror inte att homsexuella är sämre människor eller föräldrar, men nånstans i bakhuvudet ringer det små klockor när ja tänker på att adoptera bort till homopar.
antaglien för att ja inte känner några homosexuella föräldrar och går på förutfattade meningar...

å att sätta barn till homosexuella på ett ställe och andra barn på ett annat, vad skulle vitsen med det vara?
fördommar börjar väl ofta med kunskap och rädsla för det man inte känner igen och att placera regnbågsbarn separat från andra barn är väl verkligen att spä vatten på kvarnen??!! på det sättet lär vi ju våra barn att sätta in folk i olika fack, precis det jag tycker vi ska komma bort från!
ska det finnas dagis för blonda då åxå? eller för de överviktiga? eller speciella dagis för alla som kommer från Iran? :crazy:

Vi är ju människor och har kunskap och förmåga att skapa ett bra liv för oss själva och för andra. Varför ska vi då inte göra det?
jantelagen kanske?
att man inte ska vara mer än man egentligen är?

å nu går ja ut på hal is, men vd tror ni händer om, säg 500 år, med den utveckligen vi har idag?
idag kan istort sett vem som helst föra sina gener vidare, inte bara de starka och friska.
på det sättet vi förökar oss idag kommer även mindre livsdugliga gener att leva vidare.
nu behövs iofs inget naturligt urval hos människan iom att vi inte inte har naturliga fiender, men det säger sig ju självt att människoarten kommer att försvagas på sikt....
kommer vi att behöva gå över till selektiv avel på oss själv för att rädda arten?
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

å att sätta barn till homosexuella på ett ställe och andra barn på ett annat, vad skulle vitsen med det vara?

Folk får i det här landet starta privata dagis, det finns inget förbud mot regnbågsdagis. Så några homosexuella föräldrar verkar ha startat ett eller två. Det är väl upp till dem att avgöra orsaken och skälen. Jag säger bara att det finns för den som är rädd att få barnen mobbade. :p

å nu går ja ut på hal is, men vd tror ni händer om, säg 500 år, med den utveckligen vi har idag?
idag kan istort sett vem som helst föra sina gener vidare, inte bara de starka och friska.
på det sättet vi förökar oss idag kommer även mindre livsdugliga gener att leva vidare.
nu behövs iofs inget naturligt urval hos människan iom att vi inte inte har naturliga fiender, men det säger sig ju självt att människoarten kommer att försvagas på sikt....
kommer vi att behöva gå över till selektiv avel på oss själv för att rädda arten?

Om vi sköter vårt så fixar nog evolutionen sitt :laugh: Det finns nog många nog "naturliga" i världen för att det inte skulle vara någon fara även om evolutionen skulle sättas ur spel här. Vilket jag inte tror den gör. Det är inte de starkaste eller de friskastes överlevnad utan "survival of the fittest" (bäst anpassade) dvs de som får barn för sina gener vidare och är alltså mest anpassade efter miljön de lever i. De som kämpar hårt för att få barn kanske helt enkelt är bland de bäst anpassade nu. Deras mentala styrka kan lika gärna göra oss starkare. Jag tror helt enkelt vi lugnt kan ignorera "avel" utan leva som vi föredrar med den vi föredrar. Det är dessutom det enda rimliga och humana.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

å nu går ja ut på hal is, men vd tror ni händer om, säg 500 år, med den utveckligen vi har idag?
idag kan istort sett vem som helst föra sina gener vidare, inte bara de starka och friska.
på det sättet vi förökar oss idag kommer även mindre livsdugliga gener att leva vidare.
nu behövs iofs inget naturligt urval hos människan iom att vi inte inte har naturliga fiender, men det säger sig ju självt att människoarten kommer att försvagas på sikt....
kommer vi att behöva gå över till selektiv avel på oss själv för att rädda arten?

Fast det har man ju redan provat i stor skala, under första halvan av nittonhundratalet. Rashygien, Statens institut för rasbiologi, sterilisering av människor som inte ansågs föra den mänskliga rasen framåt, och så vidare. Det fanns en stor oro för att om nu alla fick föröka sig, så skulle mänskligheten på sikt gå under, översvämmad av sjuklingar och idioter, eftersom vi satt det naturliga urvalet ur spel genom att tillåta alla som ville att skaffa barn. Evolutionen funkar inte riktigt så enkelt, märkte man då och vet man nu.

Du är inte ute på hal is när du resonerar så, du plumsar omkring i en dypöl vid historiens sophög. Om jag ska vara ärlig. Läs exempelvis "Farfar var rasbiolog" av Eva Dahlgren, om du vill ha ytterligare kött på benen om historien och hur de tankarna du har lanserades då det begav sig.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

spinner av på en annan tråd, vill inte dra den här diskutionen där, den har redan spårat ur....

så vem ska få skaffa barn?
ska det vara en rättighet och en självklarhet för alla?
vilka ska få hjälp vid ofrivillig barnlöshet och varför?
homosexuella?
ensamstånde?

som jag skriver i den andra tråden, så tycker ja att alla eller ingen ska få hjälp till att skaffa barn, men samtidigt är jag kluven, eftersom jag anser att lebiska inte ska få hjälp just pga att de är lesbiska..... men å andra sidan är det en självklarhet att heteropar ska få hjälp, även om det inte finns några medecinska orsaker till barnlösheten.

en ensamstående får inte hjälp, men det är helt ok för den ensamma kvinnan att välja att behålla och uppfostra ett barn själv.

är det alltid en nödvändighet med en partner?
svaret är ju ganska ofta "nej", men varför får då inte ensamstående kvinnor hjälp av stat och landsting att bli gravida?

Har inte läst hela tråden men ger mtt svar först.

Inget har rätt att skaffa barn. Min största illvilja hyses mot de som avhandlar barnaskaffande i samma ordalag som jag använder när jag funderar på att skaffa en ny handväska. Barn är ingen acessoar man "skaffar" sig. Barn är något som man har glädjen och lyckan av att . I min värld skall barn vara frukten av två människors villkorslösa kärlek till varandra. Romantiskt? Ja säkert men det är precis så jag ser det. Barn är något man skaffar tillsammans med en partner. Om det i framtiden visar sig att dessa två människor inte kan leva ihop är det en helt annan sak.

För att konkret svara på frågorna.

De som ska få skaffa barn är två personer som älskar varandra och vill ha detta barn tillsammans. Det är varken en rättighet eller självklarhet för någon utan en ynnest eller en gåva.
Alla par som vill ha barn men inte kan bli gravida på biologisk väg har rätt till hjälp, dvs heterosexuella, lesbiska (och bögar) som lever i tvåsamhet. Däremot skulle jag uppmuntra till adoption i första hand. Jag ska även sticka ut hakan och tycka att ensamstående kan få rätt till adoption men ej till inseminering av ovan nämnd anledning. Ett barn som redan är oönskad kan dock få komma till en förälder hellre än ingen alls.

Jag vet att mina åsikter möjligen inte är helt moraliska men det är bara så här jag känner.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

kl

Jag fattar inte att man kan tycka att det är ett problem att ett barn har föräldrar av samma kön:confused:. Det är väl otroligt mkt viktigare att barnet har BRA föräldrar?!

Sedan kan jag tycka att det är MKT värre när missbrukare mm skaffar barn som de inte kan ta hand om, som föds skadade och kan tillåtas att växa upp i känslomässig och social misär.

Men som grund måste ALLA ha rätt att skaffa barn sedan kan man förbruka rätten att ta hand om detta barn och där tycker jag många gånger att samhället är för dåligt på att göra sitt. Det är alldeles för svårt att i Sverige få adoptera svenska barn tycker jag.
Inte helt PK kanske......

Sedan håller jag med om att barn är inget man skaffar utan något man man är förunnad att få.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Detta är i första hand en fråga man får se praktiskt på och inte förvirra sig alltför långt in i vad en människa är och bör göra. Alla som kan göra barn måste få göra det. Alla som vill göra abort ska få göra det (inom rimliga medicinska gränser). Alla som kan hjälpas medicinskt och som går att hjälpa tex med IVF bör hjälpas. Alla barn som inte har några föräldrar har rätt att få det. Så långt det är praktiskt möjligt ska folk få bli föräldrar och barn som behöver det ska kunna få föräldrar.

Däremot är jag rätt tveksam till surrogatmödrar som affärsidé, dvs att någon blir gravid åt några som vill bli föräldrar mot betalning. Jag har egentligen inga vettiga skäl till varför för man skulle lika väl kunna betrakta det som en väldigt tidigt bestämd adoption men det känns riskabelt och inte helt etiskt att avla fram barn på det sättet.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Någon statlig utredning?

Jag tycker det är lite orättvist som det är nu. Självklart ska alla eller ingen få hjälp, helst alla då ;).

Det verkar finnas en helt osannolik orättvisa när det gäller lesbiska par. Bara en av dem får hjälp med insemination, misslyckas den eller om den andra vill få barn också så får hon ingen hjälp (som jag uppfattat det) på grund av att det är X försök på en individ, per par eller ngt sådant, så kallad rättvisa. Det är fasansväckande! Det är inte alls som med ett heteropar, båda tjejerna har genetiskt material för att få barn men bara den enas gener kommer att finnas i barnet, den andra tjejen verkar ha lite skakigare rättigheter till barnet än en far, även en far med oanvändbara spermier. Så det blir helt enkelt inte alls rättvist.

Vid svensk, offentlig seminering blir båda tjejerna automatiskt vårdnadshavare. Seminerar man utomlands gör den andra tjejen en närståendeadoption.
När det gäller IVF får lesbiska par betala det själva (och hamnar sist i kön) i Skåne, medan olikkönade par inte behöver betala.


Att ensamstående ska få skaffa barn känns också självklart.

Det är synd att det blir lite krångligare med manliga homosexuella, men om det vore lite lättare att adoptera inom Sverige kanske det skulle bli bättre? Har för mig att vissa länder inte accepterar homosexuella om föräldrar.

Inga länder har accepterat homosexuella adoptivföräldrar hittills. Svenska adoptivbarn finns knappt.
Surrogatmammor vore bästa hjälpen för killpar, men det är inte tillåtet.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

jo, det borde den kanske....

*kl*
naturlagar kan man ju diskutera i all evighet, vad sm är rätt och vad som är fel och vad man ska och inte ska.....

å bara för att klargöra en sak INNAN det blir ramaskri, jag tror inte att homsexuella är sämre människor eller föräldrar, men nånstans i bakhuvudet ringer det små klockor när ja tänker på att adoptera bort till homopar.
antaglien för att ja inte känner några homosexuella föräldrar och går på förutfattade meningar...

Ja, det gör du! Jag kan avslöja en sak: de är som folk är mest.

å att sätta barn till homosexuella på ett ställe och andra barn på ett annat, vad skulle vitsen med det vara?

Öh, va?

fördommar börjar väl ofta med okunskap och rädsla för det man inte känner igen och att placera regnbågsbarn separat från andra barn är väl verkligen att spä vatten på kvarnen??!! på det sättet lär vi ju våra barn att sätta in folk i olika fack, precis det jag tycker vi ska komma bort från!
ska det finnas dagis för blonda då åxå? eller för de överviktiga? eller speciella dagis för alla som kommer från Iran? :crazy:


jantelagen kanske?
att man inte ska vara mer än man egentligen är?

å nu går ja ut på hal is, men vd tror ni händer om, säg 500 år, med den utveckligen vi har idag?
idag kan istort sett vem som helst föra sina gener vidare, inte bara de starka och friska.
på det sättet vi förökar oss idag kommer även mindre livsdugliga gener att leva vidare.
nu behövs iofs inget naturligt urval hos människan iom att vi inte inte har naturliga fiender, men det säger sig ju självt att människoarten kommer att försvagas på sikt....
kommer vi att behöva gå över till selektiv avel på oss själv för att rädda arten?

Menar du nu att homosexualitet skulle vara någon slags genetisk defekt???
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Svarar i den här tråden istället.

Men menar du allvar? Hur trevligt är det - och om det är kvinnan som inte blirgravid, ska man låna ett barn som grannfrun fött fram då eller?

IVF är ju en mycket effektiv behandling mot barnlöshet, ska vi inte använda den då, menar du, för att det är bortskämt? Kanske göra likadant hos tandläkaren, dra ut tänderna istället för att laga dem, för vi har blivit så bortskämda med vård?

Alltså, ibland tycker jag människor som inte har problem att bli gravida kan vara häpnadsväckande tank- och empatilösa.

Jag är inte någon teknik-motståndare. Men jag tycker det är positivt att människor försöker pröva egna lösningar, innan de tar emot samhällets hjälp.

Att be grannfrun producera ett barn fungerar nog ytterst sällan, men om alla är överens så ser jag det som en imponerande lösning. Så bra på att samarbeta är dock inte jag.

Laga tänderna tror jag knappast gemene man kan göra hemma. Men det finns mycket vi skulle kunna göra inom omsorgsbiten, istället för att skjuta över ansvaret till myndigheter.

Jag är inte empatilös, men jag tycker antagligen att vi borde lägga våra resurser på andra grupper av "behövande" än vad du tycker. Om det fanns obegränsat med pengar skulle jag givetvis vilja uppfylla varenda människas önskan (så länge den inte skadar någon annan).
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

nu behövs iofs inget naturligt urval hos människan iom att vi inte inte har naturliga fiender, men det säger sig ju självt att människoarten kommer att försvagas på sikt....
kommer vi att behöva gå över till selektiv avel på oss själv för att rädda arten?

Arten människa... Menar du att den är så himla fantastisk? Om den "försvagas", på vilket sätt tänker du då? Kortare medellivslängd? Lägre IQ?

Som jag ser det är meningen med livet att njuta och vara lycklig! Man kan njuta även av ett kort liv. Och man kan njuta oavsett vilket IQ man har.

Jag ser inget som helst självändamål med att bevara arten människa. Jag tycker vi ska anstränga oss för att de som redan finns, och de som föds, ges stora möjligheter att uppleva lycka. Punkt. Jag tycker inte att vi behöver anstränga oss för att bevara vår art.

Förresten, mitt "lyckoideal" omfattar alla levande varelser. Inte bara människor.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Alla som vill göra abort ska få göra det (inom rimliga medicinska gränser). Alla som kan hjälpas medicinskt och som går att hjälpa tex med IVF bör hjälpas.

Inga begränsningar alls? T ex ålder? Är det okej att göra 10 aborter (för att tillfället inte var det perfekta, eller för att könet var fel) och sedan få IVF när man är runt 50?

Jag ser en risk i att man tar tekniken för alltför självklar. Just nu propageras det för siffran 35. Efter 35 års ålder avtar kvinnans fertilitet drastiskt. Men om IVF blir en självklarhet och gratis för alla, varför då bry sig som en en siffra? Och varför bry sig om riskerna vid abort, när IVF finns för alla?

Har vi råd att erbjuda den här tekniken helt utan begränsningar?
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Kl*
Nu har jag inte läst hela tråden, jag är nämligen lite lat idag :angel:

Men jag ser inga problem med att homosexuella skaffar barn. Varför skulle de inte få det? De kan vara så mycket bättre föräldrar än ett "vanligt" par kan vara, men den stora frågan är ju egentligen huruvida dessa barn kommer att bli mobbade eller inte. Vilket jag tror att de nog visst kommer att kunna bli, men det blir ju väldigt många barn ändå...

Personligen skulle jag inte inseminera mig eller på något vis söka hjälp för att bli gravid. Kan jag inte bli gravid så ska jag inte ha egna barn, och då kan jag lika gärna hjälpa ett annat barn (via adoption, fosterbarn el dyl) istället för att lägga en massa pengar på att FÖRSÖKA bli gravid.
(Och jag är en människa med väldigt starka moderskänslor, som inte vill annat än att ha min bäbismage, kanske är det väldigt egoistiskt?)

Sen kan man ju fråga sig huruvida det här med könskoll är... Hörde ni om de som kollade könet och sen aborterade bort x antal foster bara för att det var fel kön? Då tycker jag inte att man ska ha barn. Förlåt, men är inte det viktigaste att ungen är frisk? Jag har inget emot själva det att man kan kolla könet, gör det om ni vill. Men jag tycker inte att man ska få veta det innan man passerat "gränsen" för när det är försent för att göra abort.

Ännu en aspekt blir ju då människor som skaffar x antal ungar (det är ju jättekul att göra dom!!) men som sedan inte tar hand om dom. De bara bedriver nån form av hobbyavel liksom.
Ska sådana människor få bli föräldrar?

Ska missbrukare få bli föräldrar? En vän till mig föddes med damp för att hans mamma och pappa missbrukade under graviditeten.
I skolan sa några klasskamrater att alla missbrukare borde kastreras. För att de inte skulle få bli föräldrar.
Då frågade jag dem om de inte ville att jag skulle finnas? En av mina föräldrar "missbrukade" nämligen när denne var ung. Inga tunga droger, men ändock droger.

Hur i hundan ska man veta vilka som "får" eller "inte får" bli föräldrar? Det enda vi nog kan göra (vi får ju inte tvångskastrera någon) är att se till att de barn som far illa får det bra.
För mig är det ALLAS skyldighet att hjälpa någon som far illa. Och man ska inte alltid sätta all tillit till tex socialen och andra organisationer, för alla de människor kan inte det de håller på med.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Är det okej att göra 10 aborter (för att tillfället inte var det perfekta, eller för att könet var fel) och sedan få IVF när man är runt 50?
50 är möjligtvis att ta i men att få göra IVF efter man har gjort flera aborter tycker jag är självklart. IVF kan inte vara något man ska förtjäna med ett högmoraliskt leverne.

Men jag tycker som sagt att man i första hand ska se praktiskt på frågan. Går det att lösa och det gör människor (vuxna och barn) lyckligare - så varför inte? Vi vill ju ha fler människor i samhället. Visst kan det finnas hypotetiska problem men så länge det påverkar människor positivt så tycker jag att det ska vara grundprincipen som råder.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Menar du nu att homosexualitet skulle vara någon slags genetisk defekt???

nej, absolut inte å huruvuda det är genetiskt eller inte har ja ingen aning om .
många av mina vänner är homosexuella och de är lika roliga och snälla och fina människr som mina hetrovänner.
men i en situation där de skulle blir föräldrar backar jag två steg, jag har aldrig varit med om det, tycker att det känns lite konstigt, men är helt säker på att de skulle grejja det lika bra som vilken annan förnuftig människa som helst.

Ja, det gör du! Jag kan avslöja en sak: de är som folk är mest.
nej, det gör ja inte.
tro inte att du känner mig och vad jag har för värderingar bara för att du har läst ett 20-tal inlägg om en specifik fråga.

jag:
å att sätta barn till homosexuella på ett ställe och andra barn på ett annat, vad skulle vitsen med det vara?
Du:
Öh, va?
ja, vad öär vitsen med att placera barn med homosexuella barn på ett visst ställe, medans barn till hetropar är på ett annat?
att skydda dom?
ja visste inte att homobarnen var annorlunda, är inte de åxå människor? funkar dom inte på samma sätt sm hotrobarn? å framförallt; boorde inte hetrobarnen och homobarnen vara på samma ställe, så att de kan börja acceptera att det finns olika typer av människor?
nä, att dela på dom pga av den anldeningen känns ju korkat... lika korkat som att sätta kristna bran på ett dagis och judiska barn på ett annat.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

nej, absolut inte å huruvuda det är genetiskt eller inte har ja ingen aning om .
många av mina vänner är homosexuella och de är lika roliga och snälla och fina människr som mina hetrovänner.

Eftersom "de" är helt vanliga människor så är det väl självklart?

men i en situation där de skulle blir föräldrar backar jag två steg, jag har aldrig varit med om det, tycker att det känns lite konstigt, men är helt säker på att de skulle grejja det lika bra som vilken annan förnuftig människa som helst.

Du har aldrig varit med om det, därför är det konstigt?
Homosexuella föräldrar är lika bra och lika dåliga som alla andra föräldrar.


nej, det gör ja inte.
tro inte att du känner mig och vad jag har för värderingar bara för att du har läst ett 20-tal inlägg om en specifik fråga.

Du skriver att det är för att du är ovan - och det är du. Bara för att något är ovant för dig är det inte fel.

ja, vad öär vitsen med att placera barn med homosexuella barn på ett visst ställe, medans barn till hetropar är på ett annat?
att skydda dom?
ja visste inte att homobarnen var annorlunda, är inte de åxå människor? funkar dom inte på samma sätt sm hotrobarn? å framförallt; boorde inte hetrobarnen och homobarnen vara på samma ställe, så att de kan börja acceptera att det finns olika typer av människor?
nä, att dela på dom pga av den anldeningen känns ju korkat... lika korkat som att sätta kristna bran på ett dagis och judiska barn på ett annat.

Jag missade det där med särskilda dagis.
Och judiska dagis kan ha sina fördelar :)
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

å nu går ja ut på hal is, men vd tror ni händer om, säg 500 år, med den utveckligen vi har idag?
idag kan istort sett vem som helst föra sina gener vidare, inte bara de starka och friska.
på det sättet vi förökar oss idag kommer även mindre livsdugliga gener att leva vidare.
Tyvärr kommer det nog leda till mer sterilitet kanske..

Finns ju en film om ett sådant scenario, där människor inte längre kan bli gravida. Det dyker dock upp en kvinna som bär barn i magen och ska skyddas osv osv.. Men det är väl inte helt omöjligt?
Vissa är inte menade att få barn! Då borde man faktiskt adoptera istället, det finns så många barn som behöver föräldrar.

Alla som kan göra barn måste få göra det.
Varför?

Jag tycker tex INTE att knarkare, alkoholister, kriminella (nåja, alla har väl snattat någon gång, men lite rejälare saker), pedofiler, mördare (som kan ha suttit av sitt straff, sedan finns det ju massa nyanser där också, tex om det var självförsvar eller kallblodigt mord osv), våldtäktsmän osv osv.


Sen tycker jag faktiskt inte man ska skaffa barn om man är fattig.
Typ lever på soc osv, jag tycker faktiskt inte det. Samhället får ju betala.
Jag tycker man ordnar upp sitt liv först på bästa möjliga vis, för barnets skull om inte annat.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Du skriver att det är för att du är ovan - och det är du. Bara för att något är ovant för dig är det inte fel.

nej, men det har jag heller aldrig påstått.
jag säger bara att jag tycker att det känns konstigt att två likkönade ska fungera som ett föräldrapar. INTE att det är fel.

Och judiska dagis kan ha sina fördelar
ja, absolut, religion var kanske inte det bästa exempel att ta....
det ja menar är att man kanske ökar på skillnaderna och okunskapen i samhället genom att placera homobarn i separata dagis.
fast å andra sidan så tror ja inte att ett barn som växt upp med "toleranta" (eller va man nu ska kalla det) föräldrar tycker att det är konstigt att ett annat barn har två kvinnor som föräldrar... så det är väl egentligen mer upp till föräldrarna att ge sina barn en öppen syn på världen, inte upp til samhället.....
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 025
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Finns det några här som fått eller ska få barn utan att vara i ett förhållande med pappan alt. att det tagit slut innan barnet blivit...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 900
Senast: Cocos
·
Gravid - 1år Vet inte om jag lägger tråden rätt men jag provar här, Jag och min sambo har egentligen sedan dag ett varit överens om att vi vill ha...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp