vem har rätt att skaffa barn?

Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Tyvärr kommer det nog leda till mer sterilitet kanske

lite det spåret jag är inne på åxå...
om det är genetiskt att kvinnan inte kan bli havande, är det då rätt att föra de generna vidare?
jag tycker ju att de ska ha rätt att bli föräldrar och vara gravida om det finns möjlighet till det, men är det bra för oss som ras?
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

nej, men det har jag heller aldrig påstått.
jag säger bara att jag tycker att det känns konstigt att två likkönade ska fungera som ett föräldrapar. INTE att det är fel.

Och om du hade likkönade föräldrar i din omgivning skulle det sluta kännas fel för dig efter ett tag. Det är jag helt övertygad om.

ja, absolut, religion var kanske inte det bästa exempel att ta....
det ja menar är att man kanske ökar på skillnaderna och okunskapen i samhället genom att placera homobarn i separata dagis.
fast å andra sidan så tror ja inte att ett barn som växt upp med "toleranta" (eller va man nu ska kalla det) föräldrar tycker att det är konstigt att ett annat barn har två kvinnor som föräldrar... så det är väl egentligen mer upp till föräldrarna att ge sina barn en öppen syn på världen, inte upp til samhället.....

Mina barn ser fram emot när våra två tjejkompisar får barn tillsammans i vår :love:
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Och om du hade likkönade föräldrar i din omgivning skulle det sluta kännas fel för dig efter ett tag. Det är jag helt övertygad om.

där är vi faktiskt överens, halleluja!!! :idea:
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

lite det spåret jag är inne på åxå...
om det är genetiskt att kvinnan inte kan bli havande, är det då rätt att föra de generna vidare?
jag tycker ju att de ska ha rätt att bli föräldrar och vara gravida om det finns möjlighet till det, men är det bra för oss som ras?

Har inte läst hela er diskussion nu, men med tanke på att föra gener vidare, och effekterna av detta på oss som ras...
Förlåt om jag låter hård nu, men är det inte bra om några av oss blir sterila? Inte för att de inte har rätt att få barn och så, men världen är ju redan överbefolkad, så det skulle ju inte göra något om vi minskade på produktionen så att säga.

Och ska man se det hela ur rassynpunkt så tycker jag sterilitet ändå är något av det "mindre allvarliga". Jag menar, inte avlar vi på vår hund/ häst om den har någon form av defekt!? Ex fel exteriör eller psyke och diverse sjukdommar...
Men när det kommer till oss människor så ska alla ha rätten att skaffa barn. Även om du är svårt psykiskt sjuk eller har någon fysisk sjukdom eller defekt. Tycker ni att det är rätt att föra deras gener vidare? (Om man tänker på oss som ras, inte personer?)


Människans största fiende, och den som kommer utrota människorasen, det är just vi, människor. Inte bara på grund av vårat "avelsarbete" utan även pga vårat beteende gentemot varandra och moder jord.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

men är det inte bra om några av oss blir sterila? Inte för att de inte har rätt att få barn och så, men världen är ju redan överbefolkad, så det skulle ju inte göra något om vi minskade på produktionen så att säga.
"Tyvärr" så kommer de nog kunna få barn ändå, på ett eller annat vis...

Och ska man se det hela ur rassynpunkt så tycker jag sterilitet ändå är något av det "mindre allvarliga". Jag menar, inte avlar vi på vår hund/ häst om den har någon form av defekt!? Ex fel exteriör eller psyke och diverse sjukdommar...
Men när det kommer till oss människor så ska alla ha rätten att skaffa barn. Även om du är svårt psykiskt sjuk eller har någon fysisk sjukdom eller defekt. Tycker ni att det är rätt att föra deras gener vidare? (Om man tänker på oss som ras, inte personer?)
Jag tycker inte det är rätt. Det leder till fler sjukdomar.
Jag tycker man har ett ansvar gentemot sin avkomma och framtiden!
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jag tycker inte det är rätt. Det leder till fler sjukdomar.
Jag tycker man har ett ansvar gentemot sin avkomma och framtiden!

Dags för återinförande av lite rashygien, eller hur tänkte du? :crazy:

Seriöst, jag blir mörkrädd när jag läser vad du och andra skriver här, sov ni er igenom både historia och biologi i skolan? Det är ju precis det tankesättet som ledde till tvångssteriliseringarna i Sverige mellan 30-talet och 70-talet.

Räcker det inte att det här är en av de mörkaste kapitlen i svensk historia, ska vi upprepa historien mindre än trettio år senare, för att riktigt demonstrera att vi ingenting alls har lärt oss av våra misstag?
 
Senast ändrad:
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jag tycker att det är en svår fråga. Jag skulle nog inte kunna förbjuda dem att skaffa barn själv, men hade jag haft en sådan sjukdom så hade jag själv valt att inte skaffa några barn. Bland annat för att jag inte skulle tycka att det var schysst mot barnet som ska leva ett liv med allt vad sjukdomen innebär, men även för att man själv kanske har svårare för att ta hand om barnet.
Såg en dokumentär om ett par, där båda led av handikap, men hon hade en gravare form. De fick hjälp att skaffa barn, men problemet som uppstod när barnet var fött var att de inte kunde ta hand om det själva, och de fick ha en assistent som gjorde det åt dem. Vilket resulterade i att mamman kände sig undanskuffad och blev avundsjuk, hon kände det som att den här tjejen liksom "tog" hennes bebis.


Sen har vi ju alla de HIV/ AIDS smittade i afrika... Det kom afrikanska människor och föreläste om detta problem för oss i skolan.
Det vi kan konstatera därifrån är att:
# Det går ett rykte om att om en HIV/ AIDS smittad man har sex med en oskuld så blir de friska = Unga tjejer smittas, och x antal blir säkerligen våldtagna
# Om en människa med HIV/ AIDS får barn så behöver detta INTE betyda att barnet föds med sjukdommen. Finns en stor risk att den gör det, men det finns en chans att barnet föds friskt = Människor fortsätter producera barn fast de är sjuka, för att de KAN födas friska (men det är inte stor chans att de gör det)

Borde inte dessa människor förbjudas att skaffa barn? Det finns ju trots allt en hel del ungar som svälter där, varför inte ta hand om de som redan finns istället för att sätta fler barn till världen, som troligen är smittade de med?
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jag ska tillägga, med tanke på vad Mabuse skrev, att jag inte är emot att folk skaffar barn, det tänker ju jag med göra! Och jag är inte emot att människor med vissa defekter skaffar barn, jag bara funderar på om det kanske inte finns bättre vägar att gå i vissa fall.

Men det är kul att diskutera och få fram andra människors åsikter...
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

*KL*
Har inte läst tråden så noga men jag har funderat över det där med vem som har rätt att skaffa barn. Själv har jag valt att avstå då jag pga psykiska problem inte tycker att jag skulle bli en bra förälder - dock tvärtemot vad tex min behandlande läkare och terapeut tycker. Jag skulle förmodligen inte bli en sämre förälder än många andra, men inte bra nog i mina egna ögon.

Jag har en bekant som övertalade sin förståndshandikappade son att sterilisera sig då hans far inte tyckte att han kunde ta ansvar för ett barn och heller inte att hans partners var i det skicket att de på ett bra sätt skulle kunna fostra ett barn. Rätt eller fel?
Han har ju tex rätt till IVF om det vore så att han inte skulle kunna få barn på naturlig väg.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Borde inte dessa människor förbjudas att skaffa barn?

Du är inte särskilt påläst va?
För det första så finns det otroligt många skäl till att människor i u-länder skaffar barn fastän de bär på smittor. I de länder som de lever i, och i den situation de befinner sig i, så är det det mest logiska sak att göra. Det är även många gånger deras ända möjlighet till att klara sig när de blir äldre och sjukare. Om man inte förstår det, och förstår mekanismerna bakom det hela, så kan man omöjligt diskutera lösningar på detta problem.

För det andra så undrar jag över hur dessa människor ska förbjudas att skaffa barn. Tvångssterilisering (:crazy:) eller endast lagar? Det förstnämnda är ju så vidrigt och moraliskt fel att jag förutsätter att du är emot det och det sistnämnda är ju så naivt att jag nästan vill skratta.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

nej, man nu har du nog missuppfattat lite vad vi diskuterar..
det handlar inte om att en viss grupp människor skulle vara superior andra, utan om generna.
om en defekt gen förs vidare med vår hjälp via ex IVF, kommer det att på sikt försvaga arten människa då? eftersom vi slår ut det naturliga urvalet, så är det ganska självklart att de mindre bra generna, de generna sm borde "avlas bort" (missförtå mig rätt) åxå får leva vidare....
jag tycker det är en ganska intressant fråga och uppenbarligen finns det fler som funderar över detta!

å ja kan bara tala för mig själv, men jag tycker att alla som kan och vill och själva anser att de ska bli föräldrar ska få bli det, men jag tycker inte att man ska ge statligt stöd till homosexuella om inte de ensamstående kan få det.

förresten, när man ska genomflra en adotion så får man väl genomg ett lämplighetstest och bli godkänd innan? varför ställs det högre krav på adoptionsföräldrar än föräldrar som kan få barn på egen hand?
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Fast det har man ju redan provat i stor skala, under första halvan av nittonhundratalet. Rashygien, Statens institut för rasbiologi, sterilisering av människor som inte ansågs föra den mänskliga rasen framåt, och så vidare. Det fanns en stor oro för att om nu alla fick föröka sig, så skulle mänskligheten på sikt gå under, översvämmad av sjuklingar och idioter, eftersom vi satt det naturliga urvalet ur spel genom att tillåta alla som ville att skaffa barn. Evolutionen funkar inte riktigt så enkelt, märkte man då och vet man nu.

Du är inte ute på hal is när du resonerar så, du plumsar omkring i en dypöl vid historiens sophög. Om jag ska vara ärlig. Läs exempelvis "Farfar var rasbiolog" av Eva Dahlgren, om du vill ha ytterligare kött på benen om historien och hur de tankarna du har lanserades då det begav sig.

Men ökar inte olika sjukdomar och liknande? Jag har egentligen ingen aning men allergier blir ju vanligare iaf och det känns ju inte som att människor blir friskare och friskare...
Nu menar jag INTE att man ska syssla med "avel" på människor men jag tror stenhårt på att det är onaturligt och inte nyttigt i längden att man går emot naturen.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jag orkade inte läsa hela men skriver lite ändå!

Att inte homopar skulle få adoptera är ju jättkonstigt. Det kan bli tufft för barnen så jag tycker man ska fundera väldigt noga på var man bor osv men ju fler som gör det desto vanligare blir det. Och att inte bögar och lesbiska får likvärdig hjälp med att få barn är förjäkligt.

Men jag tycker det är fel att med läkarhjälp tillverka barn när det inte går naturligt (hit räknar jag inte homopar). Har man väntat för länge med att skaffa barn skulle man tänkt på det tidigare och kan man inte få barn på naturlig väg tycker jag man får acceptera det och söka andra lösningar. Det låter hårt det vet jag.

Däremot tycker jag inte att det är något fel med surrogatmammor om det fungerar som det ska.

Det är jättelurigt detta men jag är antagligen lite skadad eftersom jag är intresserad av avel och genetik.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Exakt, varför ha ett krav på att vara två vid inseminering :confused: för att tvinga kvinnor som vill ha barn men haft otur på pojk eller flickmarknaden att gå ut och göra en one night stand i månaden för att lura till sig spermier den vägen? :cool:

För mig som kanske är lite gammeldags eller pryd eller ngt :p så känns det bättre med insemineringschans, i alla fall för dem som inte gillar att ta hem okända män. Ur sexuella sjukdomars smittspridnings risk och så så verkar det oändligt mycket säkrare för samtliga. Kanske billigare...
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

förresten, när man ska genomflra en adotion så får man väl genomg ett lämplighetstest och bli godkänd innan? varför ställs det högre krav på adoptionsföräldrar än föräldrar som kan få barn på egen hand?

Tja, vänd på det och föreställ dig alternativen.

1. Inget lämplighetstest göres vid adoption, man ansöker och får ett barn enligt köplats utan någon som helst koll alls. Vill du adoptera bort ditt barn då?

2. Varje par som vill få barn måste komma till myndigheterna för lämplighetstest först. Vad är det som säger att myndigheterna faktiskt kan avgöra vem som är lämplig?

Det är ju lite skillnad att gå efter en mors kriterier på kommande adoptivföräldrar, eller landet barnet kommer ifråns kriterier, eller adoptionsbyråns kriterier. Dessa är organisationer/individer som har ett barn som de vakar över.

En myndighet däremot är en nosig, pillig, byråkratisk organisation. De har inget barn att vaka över. De har bara sin moral och sina fördomar, kanske ngn liten rasbiologisk tanke någonstans. Ush.

(i övrigt tror jag IVF ofta används just för att hjälpa föräldrar med sjukdomar. De sorterar cellklustren eller miniembryona för att hitta ett som är friskt. Om sjukdomen är möjlig att se vill säga.)
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Fortsatter pa dina tankar.

Anledningen till att det gors sa harda adoptionstester ar att dessa barn redan blivit overgivna en gang. Det ska inte behova handa en gang till.

For ovrigt vad jag har last i traden sa blir aven jag morkradd, vilka laskiga tankegangar en del har :crazy:

Vad tycker ni om mig isf, som inte KAN fa barn pa naturlig vag (pga diverse fel hos bade mig och maken) utan gick igenom 4 IVF:er for att fa mina tvillingflickor? Flickor som dessutom foddes med ett "fel" (peva fot) som antagligen ar genetiskt dvs deras barn kanske far det ocksa - ska de inte fa skaffa barn i framtiden da alltsa :confused:

Nej som sagt, man kan ju bli morkradd for mindre....
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Fortsatter pa dina tankar.

Anledningen till att det gors sa harda adoptionstester ar att dessa barn redan blivit overgivna en gang. Det ska inte behova handa en gang till.

For ovrigt vad jag har last i traden sa blir aven jag morkradd, vilka laskiga tankegangar en del har :crazy:

Vad tycker ni om mig isf, som inte KAN fa barn pa naturlig vag (pga diverse fel hos bade mig och maken) utan gick igenom 4 IVF:er for att fa mina tvillingflickor? Flickor som dessutom foddes med ett "fel" (peva fot) som antagligen ar genetiskt dvs deras barn kanske far det ocksa - ska de inte fa skaffa barn i framtiden da alltsa :confused:

Nej som sagt, man kan ju bli morkradd for mindre....

Jag ska inte kommentera för mycket...

Men hur kommer det sig att ni inte adopterade?

Angående genetiska defekter är det givetvis upp till varje person men om jag hade en någon genetisk åkomma som jag ledav skulle jag inte vilja föra den vidare.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jag tycker alla som har förutsättningarna att skaffa barn ska få göra det. Sen skit samma om man är lebb eller bög. Det är fan värre om en narkoman skaffar barn än om en bög/lebb gör det.till dem som inte har förutsättningarna för det anser jag vara missbrukare av olika slag samt folk med stora skulder. Hur ska man kunna ta hand om ett barn om man inte kan ta hand om sig själv?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 025
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Finns det några här som fått eller ska få barn utan att vara i ett förhållande med pappan alt. att det tagit slut innan barnet blivit...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 898
Senast: Cocos
·
Gravid - 1år Vet inte om jag lägger tråden rätt men jag provar här, Jag och min sambo har egentligen sedan dag ett varit överens om att vi vill ha...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp