Vem har hjälpt er på vägen med barock

S

sante

Jag är så förvirrad...jag trodde mig kunna veta det mesta inom ridning, så kom jag in på barokridning, jag föll direkt för denna ridkonst!

Jag tränar för instruktör som blandar lite barock med vanlig ridning, har varit på kurs för två barockryttare, dock hade de olika syn på vissa saker...men vem eller vad har hjälpt er att kunna utvecklas inom barocken?
Har kurser gett er svaren,instruktörer, vilka instruktörer? böcker, vilka böcker?

Jag fattas så mycket när det gäller barock, hur man påverkar med sitt säte, hur man får hästen i piaff, hur handen och skänkel används vid en öppna..ja det finns massor av frågor!!

Finns det någon bok som tar upp allt detta, grunderna för en ryttare och häst? Jag vill veta hur jag börjar, vad jag fortsätter med....känns som jag fastnat i en zon där jag inte kan utveckla mig eller hästen, jag känner mig tom på info!

Hoppas på hjälp! :cry:

Sv: Vem har hjälpt er på vägen med barock

Jag har försökt hjälpa dig, bl a genom PM, men du fortsätter ju bara att ignorera mig.
Svårt att hjälpa nån som inte vill.

Bent Branderups böcker tycker i alla fall jag är grymt inspirerande! Sen hur bra böckerna rent faktamässigt är vågar jag inte svara på.

Det finns inga snabba svar på dina frågor! Det bästa du kan göra är att sluka allt du kan hitta både i kurs och bok-väg. Åka som fotfolk på kurser ger alltid mycket, även om tränaren inte är "bra" i dina ögon kan man alltid (iaf om ödmjukhet finns?) hitta några springande nyckelpunkter sas. Ja, det gäller väl övht - var ödmjuk o inse att alla har något att lära, tänk vad man kan lära sej -om ridning, av en flamenco-dansande kompis (som knappt ens kan se fram och bak på en häst) tex.....

Ang böcker så går det ju tex kika i ena låsta tråden häruppe (för visst är den kvar?) och sedan gå på ett bibliotek i din närhet och låna böckerna.
Men du, bli inte för inkörd på "barockridning"/akademisk ridkonst/vad du vill kalla det, man vet aldrig vad som kan gömma sej i en bok om typ markarbete inför hoppning -eller för den delen en bok av nån poppis dressyrryttare. God ridning är god ridning....

Det är väl ingen skillnad på hjälpgivning? Hästen är samma djur, oavsett om du rider för barock tränare eller för "vanlig". De reagerar på samma stimuli, det är inte så att det är helt väsensskilda språk.

En piaff är en piaff. Man kan inverka med sitt säte på olika sätt, men hästen förstår dem även om de kommer ur en spansk sadel eller när du sitter barbacka.

Allt handlar om att hitta en tränare som kan ge dig många verktyg och få dig och hästen att utvecklas. För mig personligen funkar böcker mer som ett komplement till bra träning, om jag inte har ett kroppsminne av hur en bra skola känns eller hur det känns när hästen sätter under sig, ger inte texten om det mig så mkt rent praktiskt.

Mitt enda tips är litteratur gällande grundläggande RIDNING. Inte specifikt barock, t ex tycker jag S Swifts böcker om Centrerad Ridning är en jättebra grund till funderingar, frågor och diskussioner.

Tack för era svar här och ni som P:M mig!
Jag läser Sally Swift och tycker det är jätte bra böcker, har printat ut Podhaiskys bok och tycker det svarar mycket på mina frågor!
BB böcker har jag och har läst dem, ska klura lite till...men dte känns bättre nu, jag har fått lite mer lust tillbaka efter den förra misslyckade kursen, så nu ska här läsas och tränas!!
Visst ska jag inte stirra mig blind på bara akademisk, men jag gillar dess tankesätt och ska inrikta mig på just det som känns bäst!
Tack för era svar! :bow:

Du kan inrikta dig på det som känns bra och ändå blanda och ge. Jag tror inte på idén att köpa ett koncept rakt av, jag måste utgå från min egen känsla och erfarenhet.

Sedan tycker jag det är skillnad på inspirations- och lärobok. För mig fungerar Bents böcker som en inspiration, men det ger mig mer en vilja att komma längre, satsa mot stjärnorna s a s. Ingen konkret handledning hur jag kommer dit. Vägen (till stjärnorna) är för mig inte rak utan nog att likna vid trädet i vars topp jag förmodligen landar så småningom (om jag ens hinner dit under en livstid?). D v s det är många grenar jag vill prova. Även om jag vet att det inte tar mig SNABBARE mot målet är det roligare och mer lärorikt... Och på den här roliga resan har jag med mig en rad olika följeslagare och lärare, de flesta i hästskepnad (liknelsen suger, jag vet - det är snart helgledigt, give me a break! ;))

Målet är intet, vägen dit är allt?

Jag vill åxo så mycket, och jag vill kunna det rätt!!
Jag vill få en häst som samarbetar med mig 100% och är 100% lösgjord...jag vill min häst väl!!
Jag vet att Rom inte byggdes på en dag :smirk:
Men jag ska kanske lugna mig, men samtidigt känns det som man vill få bukt med vissa problem hon har och hur man hittar lösningen till dessa...

Pma mig har kontakt med mkt bra tränare som vi tar ner från stockholm 4 ggr/år.

/KT

Ett par tränare har hjälpt mig, men framför allt hästarna, att de svarar på hjälper som ingen inte jag heller lärt dem till. Ja, då är man ju tillbaka till tränarna. Mina hästar kan allt, gå i skolor etc. Jag kan tyvärr inget.

Om din häst har problem kanske det skulle vara bra att du tränade på en annan häst så att du själv blir kunnigare inom barockridningen alternativt lämnar din häst på tillridning hos en barockryttare. Jag och många andra tränar för Alain Roland som är en mycket duktig och pedagogisk tränare med kanonfina hästar. Själv tycker jag att det fungerar bra att ta en lektion för Alain och mellan lektionerna träna på min egen häst.

Nej, jag lämnar inte in henne på tillridning..du förstår jag köpte henne som 1.5 åring, jag uppfostrade henne, jag lärde henne att förstå människor, jag lärde henne att bli ödmjuk, jag skickade henne på sommarbete bland andra hästar för att hon skulle lära sig flockbeteende, jag tränade ledarskap med henne för att bygga upp vår relation,jag har själv ridit in henne med lite hjälp av instruktör , läst mig till saker och utfört det praktiskt...har vi kommit så här långt jag och pållan så ska vi klara oss genom det här...så jag tror vi klara oss!!

Allt handlar om att lyssna till sin häst...du ska bara veta vad jag lärt mig under dessa 4 år tillsammans med henne...vi känner varandra, jag älskar henne!

:bow:

Vitsen med att lämna sin häst på tillridning har jag aldrig begripit. Det är väl meningen att häst och ryttare ska utbildas och utvecklas tillsammans!

Var i Skåne bor du? Jag tränar också regelbundet för en av BB:s elever. PM:a om du är intresserad!

Immer

Är det din häst på bilden? Himla tjusig!
Tinker eller...

Om du är förvirrad när det gäller barock/AR kan vi ta varandra i hand!
Jag har hållit på ett helt år och forskat i detta ämne och känner mej fortfarande totalförvirrad, och det uppdagas fortfarande hårresande stora kunskapsluckor. Mitt recept är: hav tålamod. Först fick jag rida nästan som vanligt, men så allteftersom polletterna sakta trillar ner så blir det fler och fler akademiska principer införlivade i ridningen/träningen. Man får acceptera att man måste börja nysta i någon ände, iallafall, och hoppas att resten kommer efterhand!

Vad jag förstått är det viktigt att du börjar med de enklaste övningarna för att se till att hästen har rätt reaktioner på rätt givna hjälper. Även om ni kommit långt inom någon annan ridfilosofi. Börja med det! Det slarvade jag med i min okunskap, och det skiter sej...
Det där med säte, som du skrev, är en mycket bra sak att arbeta med från första början, det där med piaff och öppnor är förmodligen bäst att låta vara tills ni klarar att arbeta i rätt form ordentligt, när ni är mogna ordnar det sej nästan som av sej självt.

När det gäller litteratur tycker jag att jag saknar mycket. Den som känner sej kallad kan tjäna en hacka på att skriva ett par böcker. :idea: Tex där diskussionen lite mer är i stil med "Reynirs ridlära", dvs enkla instruktioner i rätt följd, illustrerade med foton och principskisser, MEN med ett antal logiska följdfrågor, vad kan bli fel när man försöker (flera förslag), vad kan det bero på och vad gör man isåfall åt det? Viktigt att läsa för den som är osäker på det mesta. Bents böcker är jättebra, men kräver så mycket av läsaren.
Ett annat tips som jag kan rekommendera som inte någon tagit upp på denna tråd är Katrin Wallbergs artikelserie i Stallmagasinet, de säljer den komplett och separat numera.

Hoppas att det går bra för dej och välkommen i gänget!
PS. Var i skåne bor du? Kanske nära mej??? Jag kan dock inte hur det där med PM går till.

Jag tycker Mary Wanless böcker är väldigt bra. Hon figurerar även en del i Horse&Rider. Hon går igenom HUR man använder sin sits och det är väldigt lite tal om öppnor och liknande.

Tack :bow: Jag försöker!
Bor i Kristanstad, du då?

Den på bilden är en godkänd dansk hingst, kanske framtida man till min :smirk:
Men jag har en Irländsk Tinker ja...hon är åxo tjusig ;)
Jag ska skicka efter Katrins W häfte när jag får lön...

Senast ändrad av en moderator:

Du behöver inte vänta på lönen, häftet kostar bara 70 spänn!
Om du vill åka på kurs, det rekommenderas, så gå in på http://www.geocities.com/ridkonst/ så finns en förteckning över kurser kommande år. Uppdateringen brukar inte hänga med helt, ofta finns det mer.
Kan du det där med PM som folk skickar käckt och glatt till varandra på detta forum? Kanske kan vi hälsa på varandra någon gång. Fast jag får förvarna om att du nog kan mycket mer än jag i det stora hela. Kommer du hit lovar jag att du ska få en härlig supergo hästpuss av min häst, hon är så underbart kelig mot alla!
Vill du ha fler hemsidor:
http://www.levad.nu/
http://www.ridkonstensvanner.nu/
http://www.ridkonst.se/forum/
http://www.lsh.se/skokloster/ridkonst/
http://www.olby.se/Podhajsky/
http://www.dextrarius.com/
http://walter.thyselius.org/equus/gueriniere/

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 483
Senast: Mabuse
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan För cirka 11/2 år sedan kom jag i kontakt med CR och trivs väldigt bra med det. Det känns logiskt för mig. Jag red då för två olika...
Svar
14
· Visningar
1 560
Senast: ameo
·
Träning Under mina relativt få år i ridsporten har jag förstått att halvhalter har en central roll inom ridningen (?), men jag förstår inte...
Svar
5
· Visningar
6 409
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama