Vem har hjälpt er på vägen med barock

Sv: Vem har hjälpt er på vägen med barock

Immer skrev:
:bow:

Vitsen med att lämna sin häst på tillridning har jag aldrig begripit. Det är väl meningen att häst och ryttare ska utbildas och utvecklas tillsammans!

Var i Skåne bor du? Jag tränar också regelbundet för en av BB:s elever. PM:a om du är intresserad!

Immer

men man ska kunna utbilda sin häst rätt!!!
det är inte bara att sätta sej upp och tro att men kan trolla fram allt :mad:
med rätt utbildning så får hästen rätt utbildning plus att den blir rätt musklad

bigganl skrev:
Det är just det jag menar. Att det blir så fel när man skall skilja på ridning och ridning. Barockutövare har ofta en helt annan inlärningstrappa är den klassiska dressyrens utövare, men jag tror att istället för att bestämma sig för om man rider klassiskt eller barock kanske man skulle anpassa sin ´ridning efter vad som passar just den häst man har.
Det som gör mig lite ledsen är att jag ofta möter människor som säger att de ridit vanlig dressyr förut och nu när de börjat ´rida barock så är allt de hållit på med förut helt fel. Det är inte två helt olika saker för mig. Det finns så många olika sätt att rida och det är tur att alla inte har olika namn. Vi som rider borde ta tillvara varandras kunskaper istället för att klanka ner på alla som inte gör likadant. Själv har jag en tjej som rider western och distans som bollplank. Vi har mycket att tillföra varandra även om vi rider på helt olika sätt. Det borde flera tänka på.
Såg tex på tv när en westernryttare sa lite syrligt att de red minsann sina hästar utan nosgrimmor som snörper ihop hästarnas munnar, och med en mycket lätt kontakt med hästarnas munnar. Vad han inte sa men som man kunde se var att alla red på stång med minst 1 dm långa skänklar. Vilket är bättre än det andra? Båda sakerna, alltså stång eller nosgrimma kan vara helt rätt. Eller helt fel beroende på vem som sitter på hästen och håller i tyglarna.
Tänkvärt eller hur?!

Jag håller med dej på 100 % :bow: :bow: :banana: :bump: :bow: :bow:

pallas_athena skrev:
*lånar svarsknapp*

yaya: om du tittar på bilderna så ser du hur bäckenet är vinklat på hästarna och hur långt fram dom trampar.jämnför du med dressyr hästar som är ihopa pressade spända ballonger för det mesta i dom högre klasserna så ser man ju tydligt att ryggen åker upp. har du inte sett bent in action är du inte rätt person att uttala dig,men du kan ju ha din åsikt.

rider för BB s fru CE och BJ dom är super bra och jag har ridit för CE i fyra år nu,har även vart hos dom på praktik i 3 veckor med en av hästarna. underbara människor!!!

Jag har själv inte sett han själv så jag kan inte yttra mej så mycket men man kan ändå se att han har huvudet för högt ut och att ryggen åker ner och då änvänder vi inte hästen rygg!!!
Jag håller med ang om dressyr och det är inte bara jag som gör det inom dressyr!

jaha där kom det fram hur mycket du visste om hästens funktioner.

dom hästarna har börjat med framåt nedåt arbetet o ju starkare dom blivit ju mer har dom satt under sig, dom bär mycket vikt baktill då dom vinklar bäckenet.
dessa hästar måste få ha huvudet högt för att kunna jobba med ryggen och bakdelen.
det hade inte gått att krulla in dom så tredje nack kotan är högst då hade inte ryggen och bakdelen kunnat arbeta fritt.

om man ser hans hästar så har dom en riktig svung uppåt och ett ordenligt rygg arbete,syns tydligt på deras lätta steg och vickande höfter och höga mjuka lyft i framdelen.

när du skrev detta blev jag kondfundersam ; Jag håller med ang om dressyr och det är inte bara jag som gör det inom dressyr!

sitter du och håller med att du rider din/a hästar så här? även fast du skiver att det är fel?
hallå vakna människa,sluta följa strömmen. har inte sagt att AR är det bästa sättet utan lär känna din häst och hur den fungerar. tror du att din häst är glad när du pressar ihop den och böjer nacken på den,och sedan sitter och driver tills den nästan är skänkeldöv.
om du hade vart häst hur hade du då viljat ha det?

Att Podhajskys bok beskriver det som bör vara på ridskolorna (god militär ridning), är inte så konstigt, eftersom Podhajsky var militär. Det som jag antar att du menar med klassisk dressyr, är militär ridning, och grundades av bl a d´Aure (stavning?). Det är ett system som är anpassat för militära ändamål, med motstridiga hjälper, där alla eventuella misstag tar ut varandra. Det som än idag lärs ut på spanska ridskolan, anses av många inte vara god klassisk ridning. Tex använder de sig av inspänningstyglar, något som även Podhajsky förespråkade.
Podhajsky säger sig följa de la Guernieres lära, men om man läser deras böcker, verkar inte mycket att stämma överens.
DLG:s school of horsemanship räknas som den klassiska dressyrens "bibel".
Det FINNS en skillnad, och den är stor, mellan det som ridsport förbundet står för, och det som den klassiska dressyren står för, men skillnaden ligger mer i det faktiska utförandet, än i teorin, även om det är en skillnad där också. Ända sättet, tror jag, att hitta en riktigt bra instruktör inom den klassiska dressyren och rida för, och på så sätt upptäcka skillnaden. Man måste lixom göra det live, annars kan man argumentera till döddagar att vi strävar ju alla efter lättehet osv. Javisst, men når man dit, hur lång tid tar det, och vilken grad av lätthet uppnår man?
Sedan tror jag att vi alla kan vara överens om att egentligen finns bara god ridning, eller dålig ridning. :)

Förr vid akademierna kunde skolhästarna utföra 13 courbetter i rad i en quadrille. Idag klarar de fyra. Ekonomi och vinstintressen har genom åren bytt ut den rena konsten till cirkus. Det är inte längre samma hästar som går quadrilller som visar skolsprång. De specialtränas i (oftast) allt för snabb takt. Med inspänningar etc. Det ska gå fort och många hästar förstörs på vägen. Och så är det vid alla akademier idag. Tyvärr...

Jag halkade in på detta då min häst kunde det när jag köpte honom och nu vill jag inte gå tillbaka till vanlig dressyr igen.Jag har varit på kurser för hanna engström,en underbar tränare.Både som fotfolk och med min ena häst sen rider jag för en av hannas duktiga elever annars eftersom man behöver lite minnes träning emellan kurserna :)
Läser också mkt om detta men jag tror att man får ta vissa saker med en nypa salt då det är olika funderingar osv.men så är det ju inom allt här i världen.Gördet som känns rätt för dig och hästen så blir det bra. :banana:

poseidon skrev:
Förr vid akademierna kunde skolhästarna utföra 13 courbetter i rad i en quadrille. Idag klarar de fyra. Ekonomi och vinstintressen har genom åren bytt ut den rena konsten till cirkus. Det är inte längre samma hästar som går quadrilller som visar skolsprång. De specialtränas i (oftast) allt för snabb takt. Med inspänningar etc. Det ska gå fort och många hästar förstörs på vägen. Och så är det vid alla akademier idag. Tyvärr...

Är du 100% säker här i ditt uttalande?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 483
Senast: Mabuse
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan För cirka 11/2 år sedan kom jag i kontakt med CR och trivs väldigt bra med det. Det känns logiskt för mig. Jag red då för två olika...
Svar
14
· Visningar
1 560
Senast: ameo
·
Träning Under mina relativt få år i ridsporten har jag förstått att halvhalter har en central roll inom ridningen (?), men jag förstår inte...
Svar
5
· Visningar
6 409
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama