Vem har hjälpt er på vägen med barock

Sv: Vem har hjälpt er på vägen med barock

Inte svar till någon speciell - och jag gillar inte ordet "barock"

Men det har varit många på vägen. En ledstjärna för mig har dock alltid varit "det skall verka som om hästen gör rörelserna av sig själv" ... Den senaste läraren jag har fått förmånen att möta - har gett mig en fantastisk upplevelse med en häst som utstrålade kraft och glädje. Det var en svensk! gammal militär som levt med hästar och ridning på hög nivå de senaste 70 åren. Tänk om vi hade haft fler sådana kvar i Sverige!/T_B

Sv: Vem har hjälpt er på vägen?

Om allt går som jag hoppas så rider jag igen på söndag. Sen ska jag berätta mer... och jag hade en kompis som filmade. Tyvärr är ljudet dåligt, blir bättre nästa gång hoppas jag.

Har på hans initiativ bjudit in fler andra - alla seriöst hästintresserade är välkomna! Men hittlls så säger alla bara att de inte vill, vill se först hur det ser ut. Konstiga människor tycker jag, med hans meriter borde det vara en självklarhet att han har saker att tillföra. Nåväl - det verkar som om jag får rida två hästar - en annan kompis har varit sjuk och vill inte rida själv, så hon har erbjudit mig att träna med hennes häst. Hoppas det fungerar bara! *håller tummarna, hårt*!!!!!/T_B

Sv: Vem har hjälpt er på vägen?

true_blue skrev:
Men hittlls så säger alla bara att de inte vill, vill se först hur det ser ut. Konstiga människor tycker jag, med hans meriter borde det vara en självklarhet att han har saker att tillföra.
Känner mig träffad... Jag är helt övertygad om att han skulle kunna tillföra massor, det känns tvärtom som att jag inte vill ta upp hans tid med mig och mitt monster, på den nivå vi är på... Det var därför jag tackade nej. Man vill ju inte heller riskera att han får hjärtfel av våra rodeouppvisningar :crazy: :o :o
Men jag skulle gärna komma och titta om man får! Inte för att "kolla om han duger" utan för att jag tror att det skulle ge mer att titta på andra än att försöka ta med min häst...

- Lovar att jag inte tänkte på dig! Det var mer dom som finns i närheten, det är ju bara att sadla på.../T_B :cool:

F-N!!! Ibland känns det verkligt J-ligt att jag bor så långt ifrån... Skulle ge bra mycket för att kunna delta! :eek:

Carmenzita skrev:
Ride with Your Mind: An Illustrated Masterclass in Right Brain Riding har jag. Den tycker jag är väldigt bra. Tittade även i "essentials", men den gav inte mig lika mkt (kan iofs bero på att vi redan gjort de flesta (eller liknande) övningarna på våra kurser).

Är "An illustrated Masterclass..." en fortsättning på "Essentials" eller flyter dom in i varandra?

Rekommenderar du att man läser "essentials" först eller beskrivs grunderna väl även i "An illustrated M..."?

Tror att det var dina böcker jag kikade i på Kottas-träningen.

/Hanna

Jaha, det var du! Hej hej!
Essentials är grundläggande och är säkert bra att läsa innan man tar Masterclass. Jag är ju lite bortskämd eftersom våra kurser gett mig "Essentials", så det är svårt att råda...

Just nu läser jag "Learning to ride as an adult" som jag köpte i Irland. Den är också bra, även om jag inte håller med om allt. Där finns bra övningar för ryttare som lär sig rida som vuxna och inte har full kontakt med sitt balanssystem. Mkt nyttigt för oss som inte hållt på med ridning sen vi var två år gamla... Finns övningar att göra till häst, på stol och på gymboll.

Då börjar jag med att beställa Essentials (eller kanske tar båda på en gång...)

Det var lite kul idag. När jag gick in på Mary Wanless hemsida så upptäckte jag att hon använde sig av "Physioballs" för att träna upp bålstabilitet och balans. Min sambo (som är sjukgymnast) kom faktiskt hem med tre "Physioballs" i olika storlekar i förrgår. :D
Så det är ju helt perfekt. Visst hade jag tänkt träna lite med dem men nu blev jag riktigt inspirerad :D
Tänkte att om jag har som krav för att få surfa på nätet att jag måste sitta på en boll samtidigt så borde jag få ganska bra balans på kort tid... :angel:

Tack för tipsen, ska lägga in en beställning på bokus med en gång!

/Hanna

Åh, jag önskade mig en gymboll/fysioboll i julklapp, men jag fick ingen. Och de var slut på det Stadium jag var på härom dagen.

En fysioboll är STÖRTbra för ryttare!!! Det är extra bra om man kan göra något "vänsterhjärnigt" som att läsa samtidigt som man gör ngt högerhjärnigt (sitta på en boll, rida med balanssystemet), det får högerhjärnan att ta över lite. (Jag hade svårast för det i vår kursomgång, min vänsterhjärna vill ta över och då försvinner balanssystemet :mad: )

Jag sätter mig på läktaren på söndag igen!

Det var oerhört intressant att få lyssna på en sådan kunnig man. Jag skulle hemskt gärna vara med om min häst hade varit frisk!

Nu är jag nyfiken! PM:a gärna vem det är....
Själv har jag ridit för en gammal militär som tillhört den svenska eliten i dressyr i ett antal år, och han går inte av för hackor kan jag säga :D

Podhajskys bok har jag läst och den är väldigt bra, men den beskriver vanlig,klassisk dressyrridning, hur lippizanarna tränas på spanska ridskolan och det är ju på den träningen ridhandboken bygger, liksom militärernas sätt att träna sina hästar.
(och ridhandboken är en grunpelare i hur man utbildar instruktörer för våra ridskolor)
Det är ju den vanliga dressyrridningen och den verkar ju alla barockryttare vara livrädda för att blandas ihop med.
Hur kan detta hänga hänga ihop? Vore roligt om några barockryttare ville förklara detta.

Senast ändrad:

bigganl skrev:
Det är ju den vanliga dressyrridningen och den verkar ju alla barockryttare vara livrädda för att blandas ihop med.
Hur kan detta hänga hänga ihop? Vore roligt om några barockryttare ville förklara detta.
He he, kan väl kalla mig barockryttare om du vill... Jag tycker att vi kanske har missat en stor point? Märker hästen någon skillnad, månntro? Tänker den "Åh vilken tur att MIN ryttare är barockryttare, tänk så plågsamt det skulle vara annars..."? Ord är människans påfund. Ordet ridning existerar inte för hästen. Förhållandet mellan ryttare och häst behöver vara ett själarnas ömsesidiga förtroende och allt annat som riktig vänskap och kärlek är. Vad som tekniskt oftast funkar på ett eller annat sätt är för mig en bisak. Likaså vad man benämner olika saker och ting. Känner mig "barock" bara därför att jag inom denna gemensamma illusion har hittat många som tänker som jag...
;)

tittar man i Bent Branderups böcker så blir faktiskt lite rädd & arg :mad: Eftersom det tydligt syns att hästen inte använder sin rygg och det blir inte bättre att nacken är rätt upp... :(
Och rider man med stång som don flesta gör i B så är det lätt att knäcka dom
Har du testat centrerad ridning :banana:
Det är nåt jag kan rekomenderar :rofl: :rofl: :rofl: :bump: :bow:

Det är just det jag menar. Att det blir så fel när man skall skilja på ridning och ridning. Barockutövare har ofta en helt annan inlärningstrappa är den klassiska dressyrens utövare, men jag tror att istället för att bestämma sig för om man rider klassiskt eller barock kanske man skulle anpassa sin ´ridning efter vad som passar just den häst man har.
Det som gör mig lite ledsen är att jag ofta möter människor som säger att de ridit vanlig dressyr förut och nu när de börjat ´rida barock så är allt de hållit på med förut helt fel. Det är inte två helt olika saker för mig. Det finns så många olika sätt att rida och det är tur att alla inte har olika namn. Vi som rider borde ta tillvara varandras kunskaper istället för att klanka ner på alla som inte gör likadant. Själv har jag en tjej som rider western och distans som bollplank. Vi har mycket att tillföra varandra även om vi rider på helt olika sätt. Det borde flera tänka på.
Såg tex på tv när en westernryttare sa lite syrligt att de red minsann sina hästar utan nosgrimmor som snörper ihop hästarnas munnar, och med en mycket lätt kontakt med hästarnas munnar. Vad han inte sa men som man kunde se var att alla red på stång med minst 1 dm långa skänklar. Vilket är bättre än det andra? Båda sakerna, alltså stång eller nosgrimma kan vara helt rätt. Eller helt fel beroende på vem som sitter på hästen och håller i tyglarna.
Tänkvärt eller hur?!

*lånar svarsknapp*

yaya: om du tittar på bilderna så ser du hur bäckenet är vinklat på hästarna och hur långt fram dom trampar.jämnför du med dressyr hästar som är ihopa pressade spända ballonger för det mesta i dom högre klasserna så ser man ju tydligt att ryggen åker upp. har du inte sett bent in action är du inte rätt person att uttala dig,men du kan ju ha din åsikt.

rider för BB s fru CE och BJ dom är super bra och jag har ridit för CE i fyra år nu,har även vart hos dom på praktik i 3 veckor med en av hästarna. underbara människor!!!

Jag bor också i Kristianstad och vet att det under våren kommer att hållas kurser för Sara Silferstedt (tror jag hon heter, kolla på www.klassiskdressyr.com) här i trakten.

Om du kollar i agendan på bukefalos första sida så står det om kursen och kontaktuppgifter. Lycka till!

håller med, tyvärr så är Horse and rider en väldigt dyr tidning. Men hon har väldigt bra poäng på många saker.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 483
Senast: Mabuse
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan För cirka 11/2 år sedan kom jag i kontakt med CR och trivs väldigt bra med det. Det känns logiskt för mig. Jag red då för två olika...
Svar
14
· Visningar
1 560
Senast: ameo
·
Träning Under mina relativt få år i ridsporten har jag förstått att halvhalter har en central roll inom ridningen (?), men jag förstår inte...
Svar
5
· Visningar
6 409
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama