Sv: Vem har hjälpt er på vägen med barock
Jag har inte sett filmerna med Wanless. Men kanske hon visar ryttare som håller på att lära sig att bygga upp sin tonus? Man kan inte gå från fladdrig osportig och slapp soffryttare (90% av oss är sådana...) till Marcus Ehnings stabila sits på 4 sekunder. Det tar tid, och däremellan kan det se stelt, överaktivt och gräsligt ut. Men man får ta små pusselbitar åt gången. För övrigt, kolla inte enbart på ryttarnas sitsar, studera även hästarnas rörelsemönster. Fås mera bärighet, ett bättre steg, en jämnare balans? Då är ryttaren på rätt väg, även om just du tycker det ser överaktivt eller stelt ut.
Ang lättridning. Det finns inte ett sätt att rida lätt. Det finns tusentals. Genom att rida lätt kan du öka hästens belastning bak, du kan öka energin, du kan få fram luftigare gång, du kan ändra hästens balans osv i all oändlighet. (Eller så kan man göra det lätt för sig, och säga att man inte rider lätt för att det stör hästens tyngdpunkt...
) I början när jag lärde "om" såg det ofta ganska fult ut. Men det berodde på att min kropp hade svårt att koordinera. Rida lätt är inte alls så lätt som det låter. När jag rider har jag muskeltonus även i låren, om de är dallriga, kan de rulla och hästen bestämma var ryttaren ska vara. Så är inte idealet. Ryttaren bestämmer formen, hästen fyller. Vägen till en bra sits går inte via slappa muskler, inte via "spända" heller för den delen. (man ska vara fast och snygg, dvs man ska jobba med en högre muskeltonus). Men det finns ju mängder av olika skolor. Väldigt många duktiga ryttare tänker inte ens på hur de använder sina kroppar utan nöjer sig med att tro att det räcker att säga "följ med i hästens rörelser". Andra förespråkar en avslappnad ridning för att de tycker det är det bästa. Var och en blir ju salig på sin tro. som tur är!
Jag menar att "bear down" fås genom aktivering av de nedre magmusklerna. Lite som att inbilla sig att man har rutor på magen ovanför "framstjärten" (especially for you, Svea!), precis som en snygg karl. Mary pratar även om att man kan tänka sig att man pressar tarmar och liknande mot en hård vägg (huden i magen) för att få rätt effekt.