Vem har hjälpt er på vägen med barock

Sv: Vem har hjälpt er på vägen med barock

Vart bor du?
Ska kolla in det...
tro mih jag är just nu verkligen fattig..alltså noll kronor :crazy:
Provar att skicka pm till dig!
Hm, går inte, du måste verkställa den på något vis..kan ingen härinne hjälpa?

Senast ändrad av en moderator:

Carmenzita skrev:
Jag tycker Mary Wanless böcker är väldigt bra. Hon figurerar även en del i Horse&Rider. Hon går igenom HUR man använder sin sits och det är väldigt lite tal om öppnor och liknande.

Jag har läst Mary Wanless och även sett några av hennes filmer. Det jag inte förstår riktigt är hennes "bear down". Tycker att det borde trycka ner på hästens ryggmuskulatur rejält.

Har jag kanske missuppfattat hur hon menar?

OA

Carmenzita skrev:
Jag tycker Mary Wanless böcker är väldigt bra. Hon figurerar även en del i Horse&Rider. Hon går igenom HUR man använder sin sits och det är väldigt lite tal om öppnor och liknande.

vilken av hennes böcker rekommenderar du främst?
Vilka har hon skrivit (som du har läst)?
Är på jakt efter en bra bok om sitsen, rakriktning, början till samling etc. Grunderna helt enkelt.

Sen nåt helt annat. Jag förstår inte riktigt hur man, som nån nämnde, kan ha kommit långt inom någon disciplin om man inte kan grunderna. Det är inte så att man kan vara en bra dressyrryttare och samtidigt en dålig AR-ryttare. God ridning är god ridning osv.

MVH /Hanna (som både sänkt och höjt sina mål på samma gång :smirk: )

Carmenzita skrev:
Det är väl ingen skillnad på hjälpgivning? Hästen är samma djur, oavsett om du rider för barock tränare eller för "vanlig". De reagerar på samma stimuli, det är inte så att det är helt väsensskilda språk.

En piaff är en piaff. Man kan inverka med sitt säte på olika sätt, men hästen förstår dem även om de kommer ur en spansk sadel eller när du sitter barbacka.

Allt handlar om att hitta en tränare som kan ge dig många verktyg och få dig och hästen att utvecklas. För mig personligen funkar böcker mer som ett komplement till bra träning, om jag inte har ett kroppsminne av hur en bra skola känns eller hur det känns när hästen sätter under sig, ger inte texten om det mig så mkt rent praktiskt.

Joooo det vill jag lova att det är,jag rider tex inte en öppna på samma sätt som förrut,o mkt annat oxå som inte är i närheten av den klassiska dressyren, tacka vet jag barocken/centrerade ridningen :d

Ride with Your Mind: An Illustrated Masterclass in Right Brain Riding har jag. Den tycker jag är väldigt bra. Tittade även i "essentials", men den gav inte mig lika mkt (kan iofs bero på att vi redan gjort de flesta (eller liknande) övningarna på våra kurser).

Ang Bear down: Man trycker inte undan hästens rygg genom att "bear down". Det är en metod för hur man blir "fast" i magmuskulaturen och får en annan andning. I kombination med pinchen får den hästen att söka sin ryttare.

Carmenzita skrev:
Ang Bear down: Man trycker inte undan hästens rygg genom att "bear down". Det är en metod för hur man blir "fast" i magmuskulaturen och får en annan andning. I kombination med pinchen får den hästen att söka sin ryttare.

Carmenzita, har du kanske lust att förklara lite mer, för jag har nog missuppfattat. I Stallmagasinet eller Hästfynd, kommer inte ihåg vilken, så var det en intervju med en kvinna som bland annat talade om att hitta bukmusklerna genom att "blåsa ut ett ljus". Är det kanske så Mary W menar. Ska faktiskt kolla filmerna igen, jag har två stycken, och läsa igen. Det var flera år sedan jag både kollade och läste, då hade jag inte egen häst utan red på ridskola. Sedan dess har jag ju, förhoppningsvis :smirk: utvecklats åtminstone lite grann.

OA

Försök INTE, jag repeterar, INTE att blåsa ut ett ljus med den delen av kroppen!!! SÄRSKILT inte när du sitter på en häst! :rofl:

:bow: :bow: :bow:

Min lille dam är 1½år nu och jag har haft henne sen hon kunde stå på sina långa ben. Jag har samma tankar som du.

Varför i hela friden skulle jag vilja lämna bort henne för inridning?!?!?!?! Jag har ju henne för att utvecklas med henne och för att hon är min kompis OCH för att vi ska lära känna varandra!! Inte för att hon ska läras att göra något o sen lära mig att göra det!!

Så därför får du min :bow:

:confused: men det blir väl den övre bukmuskelaturen.

Hej!
Du undrar om barockridning ser jag.
Alain Roland är himla duktig på barock.
Jag rekomenderar verkligen honom om du vill lära dig bra!! :)

Gå in på hans sida: www.chezalain.com

Nå, den använder man väl oavsett vilken ände man blåser ut ljusen med :o Men här pratar vi väl om sätet :eek:

/Svea - med sjuk humor :angel:

svea skrev:
Försök INTE, jag repeterar, INTE att blåsa ut ett ljus med den delen av kroppen!!! SÄRSKILT inte när du sitter på en häst! :rofl:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Jag lovar dyrt och heligt. Det kan gå mycket mycket illa!!!

OA

Novelette skrev:
Vilka filmer??? *nyfis* :p

Jag har några filmer med Mary Wanless. Kollade den ena nu igen, efter att ha läst i denna tråd. Men jag tycker fortfarande att en hel del av hennes idéer är lite märkliga. Till exempel den väldigt aktiva lättridningen. Som jag ser det bör den störa hästen. Sen förstår jag inte heller varför man ska spänna låren, det borde skapa spänningar i resten av kroppen också. Ni som sett/läst Mary W, vad säger nu? Har jag kanske missuppfattat henne?

OA

Jag har inte sett filmerna med Wanless. Men kanske hon visar ryttare som håller på att lära sig att bygga upp sin tonus? Man kan inte gå från fladdrig osportig och slapp soffryttare (90% av oss är sådana...) till Marcus Ehnings stabila sits på 4 sekunder. Det tar tid, och däremellan kan det se stelt, överaktivt och gräsligt ut. Men man får ta små pusselbitar åt gången. För övrigt, kolla inte enbart på ryttarnas sitsar, studera även hästarnas rörelsemönster. Fås mera bärighet, ett bättre steg, en jämnare balans? Då är ryttaren på rätt väg, även om just du tycker det ser överaktivt eller stelt ut.

Ang lättridning. Det finns inte ett sätt att rida lätt. Det finns tusentals. Genom att rida lätt kan du öka hästens belastning bak, du kan öka energin, du kan få fram luftigare gång, du kan ändra hästens balans osv i all oändlighet. (Eller så kan man göra det lätt för sig, och säga att man inte rider lätt för att det stör hästens tyngdpunkt... ;)) I början när jag lärde "om" såg det ofta ganska fult ut. Men det berodde på att min kropp hade svårt att koordinera. Rida lätt är inte alls så lätt som det låter. När jag rider har jag muskeltonus även i låren, om de är dallriga, kan de rulla och hästen bestämma var ryttaren ska vara. Så är inte idealet. Ryttaren bestämmer formen, hästen fyller. Vägen till en bra sits går inte via slappa muskler, inte via "spända" heller för den delen. (man ska vara fast och snygg, dvs man ska jobba med en högre muskeltonus). Men det finns ju mängder av olika skolor. Väldigt många duktiga ryttare tänker inte ens på hur de använder sina kroppar utan nöjer sig med att tro att det räcker att säga "följ med i hästens rörelser". Andra förespråkar en avslappnad ridning för att de tycker det är det bästa. Var och en blir ju salig på sin tro. som tur är!

Jag menar att "bear down" fås genom aktivering av de nedre magmusklerna. Lite som att inbilla sig att man har rutor på magen ovanför "framstjärten" (especially for you, Svea!), precis som en snygg karl. Mary pratar även om att man kan tänka sig att man pressar tarmar och liknande mot en hård vägg (huden i magen) för att få rätt effekt.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, jag tror att det är just det hon gör, visar ryttare som bygger upp sin tonus, Och den tanken förstår jag, förstår också att det blir överdrivet i början. Ska ta och leta upp boken och börja läsa igen,

För några år sedan var jag hos Hether Moffet och red. Där fick vi rida lättridning genom att låta hästens rörelse ta oss med in i rörelsen, såvida vi inte ville ändra tempo eller takt. Då fick vi stanna upp i rörelsen, precis som Mary W beskriver i filmen. Väldigt svårt, tycker jag.

Ifall man rider med "bear down", klarar man då att "cykla baklänges" med hästens rygg? När jag testar i kontorsstolen känns det som att även min rumpa spänner sig, och att jag blir väldigt stel.

OA

Det är där kontrollen över varje enskild muskel kommer in ;) Att sen kunna välja vilken av alla magmuskler du vill spänna är ganska roligt att kunna uppnå. Jag kan det någorlunda vid sång, men vissa muskler vill inte riktigt samarbeta vid andra aktiviteter ;)

Oj, så du menar att jag ska kunna spänna vissa magmuskler och samtidigt slappna av i häcken. :angel: Då får jag något alldles jättespännande att träna på. ;)

OA

Jupp, du kan tom ta det så långt att du ska bestämma dig för att bara spänna en sorts rumpmuskler. Oj, hade en dykintruktör (ja, man kan hitta dom lite varstans ;) ) som hade ett stort intresse i muskler osv och han kunde spänna en viss muskel (bara den) och visa, ja, det här är den och den :D

Det är inte helt lätt att ha tonus i vissa rumpmuskler (rumpan ska inte heller vara helt slapp), vissa magmuskler samtidigt som man är avslappnad i andra. Det kräver lång övning. Men så ska det inte vara lätt att rida, eller hur? :smirk:

Att cykla baklänges är ingen stor rörelse, och kan göras även om du rider med beridararsle.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 483
Senast: Mabuse
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan För cirka 11/2 år sedan kom jag i kontakt med CR och trivs väldigt bra med det. Det känns logiskt för mig. Jag red då för två olika...
Svar
14
· Visningar
1 560
Senast: ameo
·
Träning Under mina relativt få år i ridsporten har jag förstått att halvhalter har en central roll inom ridningen (?), men jag förstår inte...
Svar
5
· Visningar
6 409
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama