Vem har det bättre?

Sv: Vem har det bättre?

Är ingen tävlingsmänniska, men rider och tränar för skojs skull.
Har väl inga direkta prestationskrav på dem, men de är i god form.

Jag är bara nyfiken, när rider du?? efter 21.30?

Hur gör du med kraftfoder?? Eller de kanske inte får det? Hur anpassar du fodret individuellt?
 
Sv: Vem har det bättre?

Jag bara undrar hur man hinner göra allt detta och samtidigt ha hästen ute från 6-22???

När jag rider tar jag ju in dom under utetiden, gör i ordning, tränar, gör i ordning, täckar och släpper ut igen.

Mina äter hö och lucern + mineraler. Lucerngivan ges på kvällen vid insläpp. Hö serveras i finmaskiga nät ute i hagen liksom inne i boxen. Ger lång ättid. Ger inget kraftfoder.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem har det bättre?

När jag rider tar jag ju in dom under utetiden, gör i ordning, tränar, gör i ordning, täckar och släpper ut igen.

Mina äter hö och lucern + mineraler. Lucerngivan ges på kvällen vid insläpp. Hö serveras i finmaskiga nät ute i hagen liksom inne i boxen. Ger lång ättid. Ger inget kraftfoder.

Även om de är svettiga? Och då även efter 21?

Jag släpper också ut om jag rider på dagen men när jag jobbar så blir det så sent och då får de givetvis stå kvar inne.

Finmaskiga näten tycker jag sådär om visst det ger dem längre tid att äta men om man har hästar som behöver mer så får de inte i sig det de behöver

Jag har bara i princip hästar som behöver fri tillgång av grovfoder och de äter massor upp mot 17kg per dag ibland.
 
Sv: Vem har det bättre?

Jo det har du rätt i att allt tar sin lilla tid.
Och självklart är det olika vad man har för förutsättningar med jobb/tid och annat.

Själv har jag min unghäst på lösdrift, och bara tänkte lite om du menade att typ såna som "jag" inte kan rida min häst då.

Men hon står inne när hon borstas görs iordning och behöver torka om det så e från lera/regn eller svett :)

Hade det varit så att hon hade stått på stall under natten, så nej, då hade jag inte släppt ut henne mer efter man tagit in och ridit, förutsatt att jag gör det kvällstid då alltså och inte mitt på dagen :D
 
Sv: Vem har det bättre?

Då har vi helt olika erfarenheter. Fullblod som precis slutat på banan går inte bara att släppa ut i hage med ett gäng andra hästar.

Är det du som tagit emot dessa fullblod?? Direkt efter sista start?

Visst stora hagar vill alla ha men tyvärr ser det inte likadant ut i Sverige vad som gäller tillgång på mark och man måste bo där man har jobb annars är det ju väldigt svårt att ge sina hästar den skötsel och vård de behöver om man inte har pengar!

Och nej jag tycker inte att tävlingshästar mår sämre än andra hästar, ibland kan det vara tvärtom.

Ingen av våra hästar mår speciellt dåligt eller blir stressade av att stå inne en dag. Du hade väl antagligen dött då när vi förra vintern inte fick hästarna ur stallet pga drivsnö under två dagar :rofl:

En fråga bara hade du släppt ihop en nyligen senskadad häst i en stor flock på en stor yta, dessutom en häst i stor kondition och mkt bakom pannbenet?

Att inte ha EN konvalecent häst med andra hästar när den nyligen skadat sig är inte samma sak som att påstå att ALLA fullblod från banan måste gå själva. De som flyttat hit fullbloden har samtliga som du, påpekat att de inte "gillar" att gå ut, för de står bara och skriker vid grinden och vandrar, de kan inte gå med andra hästar för både den ena och den andra anledningen..skit trött på dessa kommentarer ärligt talat! Jag har tagit gammelvalacken, som går ihop med alla och är extremt lugn, och släppt ut den nya till honom i en rejäl gräshage..Och det har gått fantastiskt bra varenda gång! Skillnaden på dessa hästar har varit enorm efter bara ett par veckor, med viktökning, lugnare psyke osv. Tänk om folk kunde inse att hästar är hästar, och deras grundbehov är detsamma. De är flockdjur som ska beta. Jag tillhör dem som anser att om man ska ha djur ska man bo på landet, då får man köra en bit till jobbet. Det gör en djurvän.
 
Sv: Vem har det bättre?

Jag är bara nyfiken, när rider du?? efter 21.30?

Hur gör du med kraftfoder?? Eller de kanske inte får det? Hur anpassar du fodret individuellt?

Rider närsom under dagen i mitt fall, jobbar inte enbart dagtid utan varierat (vilket många gör) Efteråt får hästen gå ut i hagen igen med täcke tills alla ska in för kvällen. Inget konstigt med det? Kraftfoder får de bara morgon och kväll här. Grovfoder ges ute i hagen morgon och lunch, inne kväll.
 
Sv: Vem har det bättre?

Att inte ha EN konvalecent häst med andra hästar när den nyligen skadat sig är inte samma sak som att påstå att ALLA fullblod från banan måste gå själva. De som flyttat hit fullbloden har samtliga som du, påpekat att de inte "gillar" att gå ut, för de står bara och skriker vid grinden och vandrar, de kan inte gå med andra hästar för både den ena och den andra anledningen..skit trött på dessa kommentarer ärligt talat! Jag har tagit gammelvalacken, som går ihop med alla och är extremt lugn, och släppt ut den nya till honom i en rejäl gräshage..Och det har gått fantastiskt bra varenda gång! Skillnaden på dessa hästar har varit enorm efter bara ett par veckor, med viktökning, lugnare psyke osv. Tänk om folk kunde inse att hästar är hästar, och deras grundbehov är detsamma. De är flockdjur som ska beta. Jag tillhör dem som anser att om man ska ha djur ska man bo på landet, då får man köra en bit till jobbet. Det gör en djurvän.

Jag bor på landet, pendlar 11 mil om dagen just för att kunna ha hästar :grin:

Det är svårt att lösa det ekonomiskt att bo här nere och få loss mark. Här hos oss så äger de stora godsen i princip varenda liten markbit och styckar gårdarna runt husen.

Jag anser inte att man är sämre hästägare för att man har mindre mark utan det är hur du hanterar dina hästar och vilket foder du ger.

Jag skrev att i mitt stall har vi inte fullbloden tillsammans eftersom de precis kommit från banan. De är inte vana att vara ute och att släppa ut en sådan häst i stor hage och i flock har jag redan provat på och gör det inte igen, aldrig mer!!!!

Har aldrig skrivit att de inte "gillar" att gå i hage, det gör de absolut men man måste vänja dem och de flesta jag haft från banan gillar inte att stå ute i snålblåst och regn en hel dag även om de gillar att vara ute i hage.

Sedan att fullbloden går upp i vikt efter avslutat karriär på banan säger väl sig självt!

Har två stycken unghästar på lösdrift (fullblod) och de har aldrig varit i närheten av någon bana och det är stor skillnad på dessa jämfört med de som startat
 
Sv: Vem har det bättre?

Mina går in senast 21. De gånger jag jobbar sent har hästarna vila.

Har hästarna blivit svettiga torkar jag dom och lägger fleecetäcke på och har andastäcken på det. Det är bättre att dom får gå ut och röra på sig än att stå inne då jag har kallstall. Vindskydd i hagen har dom.

Jag har relativt lättfödda hästar, en mer lättfödd än den andra, och det funkar utmärkt med hönäten. Jag har inte fri tillgång.

Nattetid får dom mer anpassad giva då den ena kräver mer. Han äter då ett par kg lucern medan den andra får under 1 kg. Höt räcker hela natten. Dom får i sig precis det dom behöver för att bygga muskler, ha rätt energi och framförallt är dom lugna. Inga matgalenskaper, ingen kastar i sig nåt käk alls.

Båda har mycket fina muskler och jobbas ca 4-5 ggr i veckan. Övrig tid går dom i hagen, 2 hektar. En enkel skogspromenad här är oerhört krävande då jag bor i ett mycket kuperat område.

...ska tillägga att dom tävlas vår, sommar och höst i western.
 
Sv: Vem har det bättre?

Jag är bara nyfiken, när rider du?? efter 21.30?

Hur gör du med kraftfoder?? Eller de kanske inte får det? Hur anpassar du fodret individuellt?

De får inte mycket kraftfoder och det lilla de får får de på kvällen när de kommer in.
De får mer hö istället.

När jag rider så tar jag in dem när jag ska rida, borstar av dem, rider, lägger på täcket och skickar ut dem igen.
Rider oftast när jag kommit hem från jobbet vid 16 tiden, och på helgen rider jag när jag känner för det.

Precis som Piraja skriver, om de blir svettiga så lägger jag på dem fleecetäcke och ett andastäcke över när de ska gå ut.
Även jag har kallstall.
 
Sv: Vem har det bättre?

Var dina hästar ute under Gudrun? Eller Pär? Måste man ens fråga tar man knappast hänsyn till hästens välbefinnande.

)
:bow:
De som anser att hästarna ska gå ute sina timmar oavsett klassvarningar i en platt lerig vindpinad hage tänker då inte på hästarna.
De ska ha tillgång till att kunna söka skydd även under dagen. Det kan vara storm även då;)

Av den anledningen så anser jag att lösdriftshästar i mångt o mkt har det bättre- valfrihet som inte en uppstallad häst har.

mina hästar får välja o man ser tydligt att de ogillar blåst o i komb. med nederbörd.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 185
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp