Vem har det bättre?

Sv: Vem har det bättre?

skulle gissa att stall 2 har stora problem med krubbitare etc...

stall 1 är naturligtvis det bästa för hästen, dock borde stallägaren ha någon form av vindskydd/träddunge i hagarna om det är ett blåsigt ställe.

har aldrig sett en häst bli sjuk av för mycket utomhusvistelse, men det motsatta har jag sett ett flertal gånger.

det är inte tillåtet enligt jordbruksverket att ha hästarna inne hela dagarna, oavsett vilken motion de får med ryttare eller ledare.
hästar har laglig rätt att få röra sig fritt i sina naturliga gångarter varje dag.
 
Sv: Vem har det bättre?

Jaa, nu när du säger det så... större delen av hästarna så har någon form av sak som dom håller på med inne. Saker som verkar vara mer eller mindre som tvångstankar för dem.
 
Sv: Vem har det bättre?

skulle gissa att stall 2 har stora problem med krubbitare etc...

stall 1 är naturligtvis det bästa för hästen, dock borde stallägaren ha någon form av vindskydd/träddunge i hagarna om det är ett blåsigt ställe.

har aldrig sett en häst bli sjuk av för mycket utomhusvistelse, men det motsatta har jag sett ett flertal gånger.

det är inte tillåtet enligt jordbruksverket att ha hästarna inne hela dagarna, oavsett vilken motion de får med ryttare eller ledare.
hästar har laglig rätt att få röra sig fritt i sina naturliga gångarter varje dag.

fast det väl lagligt att ha hästarna inne hela dagen, om man släpper dem i ridhus/paddock en stund?
 
Sv: Vem har det bättre?

Enda anledningen för att hålla en häst inne dygnet runt är om det är ordinerat av vetrinär anser jag. Man får aldrig glömma vad det är för djur vi har att göra med och hur deras naturliga livsmiljo/livsstil ser ut. Våra hästar går på lösdrift med halmade ligghallar att tillgå men väljer sällan att gå dit när det är dåligt väder,då står de hellre i skogen lr på fältet med rumpan mot blåsten. Ligghallarna används mest att skita i, hi hi hi
 
Sv: Vem har det bättre?

Stall 1! Jag skulle aldrig ens fundera på att sätta min häst i ett stall där den bara är ute ett par timmar om dagen och alltid med täcke på! Tänk på hästen normala dygn när du letar stall och hur den ser ut :)
 
Sv: Vem har det bättre?

Då skulle ni se hur mycket hästar står i box här i Belgien...speciellt i dressyrstall. Där min häst står får dom, på vintern, gå ut i små sandpaddockar typ 2 timmar och oftast en och en. På sommaren i ganska små hagar i typ 4 timmar. Ingen förstår vad jag klagar på utan dom flesta tycker det är lyx att hästen får komma ut överhuvudtaget varje dag... Jag lider av detta men finns inget annat alternativ här om man vill jobba hästen samtidigt dvs ha bra ridbanor, tränare osv. Stall som har stora hagar är ställen där hästarna mest går ute och inte rids mer än lite promenader då och då, utan innebana och ofta med bara en liten dålig ute ridbana. Min häst verkar ha vant sig men helt klart skulle han tycka bättre om att vara ute hela dagarna och med andra hästar. Som det är nu tillbringar jag väldigt många timmar i stallet eftersom jag inte bara vill rida honom utan också gå och beta som ett litet hagsubstitut. Min dröm är en stor hage med andra hästar där han skulle kunna gå hela dagen och bra träningsmöjligheter, det senare har jag väldigt bra där vi står och ridmässigt har han utvecklats otroligt men...
 
Sv: Vem har det bättre?

det är inte tillåtet enligt jordbruksverket att ha hästarna inne hela dagarna, oavsett vilken motion de får med ryttare eller ledare.
hästar har laglig rätt att få röra sig fritt i sina naturliga gångarter varje dag.


Än finns det ingen lag på utevistelse för hästar, utan det enda är att hästen ska kunna röra sig fritt i valfri gångart vid ett tillfälle per dygn. Men om det ska ske i ridhus/ridbana/hage är inte specificerat.
 
Sv: Vem har det bättre?

Känns som svaret står i tråden då alla tycks vara överens. Stall 1 utan tvekan.

Personligen tror jag hästar blir lättare sjuka av att stå inne för mycket.
 
Sv: Vem har det bättre?

Hur kommer det sig då att en mkt stor anläggning i Sverige fick åläggande att göra sinaa rasthagaar större så att hästarna kunde röra sig bättre varje dag ute?Och de fick ända sina boxar så att hästarna kunde se varandra. De har ju liksom gott om ridhus och paddockar att skylla på att de kan släppa dem i.. Detta är faktiskt en tolkningsfråga. Som djurskyddsinspektör får man definitivt ifrågasätta att hästar hålls inne "bara för att". Finns det möjlighet till hagvistelse ska detta tillgås, dessutom ska hästens sociala behov tillgodoses. Men man kan absolut få dispens om det finns klara anledningar.
 
Sv: Vem har det bättre?

Hästarna i stall ett utan tvekan.

Hästar ska tillåtas vara hästar så långt det är möjligt, och att anse att de blir sjuka av att vara ute vid dåligt väder tyder på bedrövlig inkompetens.

(Givetvis kan man ta in dem tidigare vid dåligt väder om de vill det, men det är en annan diskussion).
 
Sv: Vem har det bättre?

Ja du har rätt, det var tiden som inte var angiven.

Såhär står det:

1 §7 Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter.
2 §
Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.
Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning
istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande.

Hade missat det kursiva.
Jag är av den åsikten att hästarna ska få vara ute så mycket som möjligt, mina är ute 14-15 timmar/dygn.

Hade jag jobbat som inspektör hade jag absolut ifrågasatt folk som inte låter sina hästar komma ut!
Hur såg deras boxar ut som dom var tvungna att ändra på?
 
Sv: Vem har det bättre?

De hade inte möjlighet att se varandra alls i boxarna vad jag förstår, de fick sätta in galler istället för hela väggar. (Strömsholm alltså). Ja mina går ute i flock på många ha minst 12 timmar per dag (undantagsvis extremväder, då brukar de gå ute några timmar färre. Att folk inte fattar att man inte kan hålla hästar instängda utan möjlighet att röra sig är för mig en gåta, hur ska senor och ligament hålla för träning då? Idioti
 
Sv: Vem har det bättre?

Ja det vore väldigt intressant att veta hur atmosfären i stallet ändrats efter att dom byggde om...

Men du vet, hästar som går i hage kan ju skada sig, om man vill ju absolut inte att något ont ska hända med sin lilla ögonsten. Då är det bättre att dom står inne/små frimärkshagar ensam :grin:
 
Sv: Vem har det bättre?

Har nu följt med stallen i en veckas tid.
I stall 1 så har hästarna varit ute ca 76 timmar på en vecka. I stall två så är tiden 13 timmar på samma vecka. Där stod också hästarna inne 2 dygn i följd.
Jag tycker att ju mer vinter det blir, dess mindre får hästarna vara ute i stall 2.
 
Sv: Vem har det bättre?

Stall 1 helt klart. Dock anser jag att det är för lite utevistelse. Skitväder i all ära. Vill hästarna in så brukar det märkas. Har som standard haft min ute minst 10-11 timmar per dygn. Fick äta frukost inne vid riktiga snöstormar och sedan gå ut så utevistelsen minskades med nån timme enbart och det visades inga tecken på att vilja gå in tidigare vid sådant väder.
 
Sv: Vem har det bättre?

Stall 1 är det minst dåliga alternativet. Men jag skulle aldrig välja någondera.
Här är hästarna ute 24/365.

LIA
 
Sv: Vem har det bättre?

En undran till alla. En av mina hästar vill inte vara ute många timmar varje dag, frukost vid halv 8, äter mycket så får äta det mesta ute ( 2 kg inne, 7 kg ute) går nu på vintern i rasthage,stallkamraterna i hagarna runt om. vid 14 tiden vill han in, oavsett om han har mat kvar eller inte. Regnar det står han o hoppar i grinden efter 30 min. är han ute mer än 2-3 timmar i regn står han o skakar trotts regntäcke/vintertäcke. Rids/tränas ca 2 timmar per dag. Stor ! 850 kg ,185 cm hög halvblodsvalack. Hur gör man med en sån här kille ? Vill ju inte vara ute. På sommaren går han ute tills det är arbetsdags,ca 18-19 beroende på hur varmt det är. Kan inte gå ute dygnet runt alla dagar då han inte äter tillräkligt ute,måste alltså in och äta. går då ut runt halv 9 ( när han ätit upp)
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 185
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp