Vem har det bättre?

Sv: Vem har det bättre?

just nu gör han det för han varit skadad, annars går han i grupp med 12- 16 andra men beter sig likadant. ska få börja gå i stora hagen efter jul. Är bra integrerad i flocken och ganska hög rang så vill inte in för att han blir bortjagad heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem har det bättre?

Stall 2 är sämst, jag förstår inte tankegångarna när man har hästen inne på grund av dåligt väder:confused: Kanske om det är sån blåst att träden i hagen skulle kunna falla omkull på hästarna eller nått, men inte annars!

Pling72: konstigt, men var det min häst skulle jag låta han stå ute ändå, så skulle han få den mat han skulle ha inne sen på kvällen, och kanske den del på morgonen:)
 
Sv: Vem har det bättre?

Han är lite udda våran stora kille...o han äter mängder..hihi..ca 16-18 kg hösilage, 4 kg hackad lusern + kraft..allt korrekt räknat efter analys. fast det e klart, han är ju stor o jobbar en hel del ( när han är igång då). om det inte regnar är han ute till ca 17..sen dags för mat o arbete. Regnar det i flera timmar får han gå in för han fryser så han skakar, blir jättestel osv. visst,det är naturligt för en häst att gå ute, men det är inte naturligt med så stora hästar o utan vinterpäls,hade aldrig överlevt som vildhäst. Fast vi gillar honom ändå. busponnyerna bara tittar på honom o undrar varför inte dom kan få all mat ist..
 
Sv: Vem har det bättre?

kl*
Usch jag blir upprörd över det TS beskriver i stall 2. Jag hade aldrig velat ha min häst i stall 1 heller iofs för jag tycker hästar ska gå på lösdrift. Men jag fattar bara inte hur man kan vara så självisk att man tar ifrån ett djurs natur på detta viset??? Om det är något dom blir sjuka av så är det att stå inne! Eller bara så som man såg Per-Ola i bonde söker fru har sina hästar...en liten jordhage på 3x3 meter typ där en och en häst står i stekande sol utan någon fysisk kontakt med varandra?? Vad är argumentet för att ha dom så? Dyra tävlingshästar som inte får skada sig? Utnyttjar man djur till den grad för sina egna behov för något nöjsamt som tävling så kan man fan inte kalla sig hästmänniska.
Förlåt om det är OT va tvungen att skriva av mig om ämnet :p
 
Sv: Vem har det bättre?

stall 1!!! men sen är det ju självklart att om det stormar så att det flyger tak och trän och annan bröte omkring dem, så är det väl smart att tulla lite på rutinen... men hur många dagar är det full storm?
 
Sv: Vem har det bättre?

Här är hästarna ute från 5,30- 22,30 ena veckan 8,00- 00,30 andra veckan.
Alla dagar året om.
De har dock täcke, så de inte blir blöta och kalla, men de har också ett vind/regnskydd att gå in i.
De var ute i båda stormarna, skulle inte låsa in dem då.
De är säkrare ute, där de kan fly undan faran...
 
Sv: Vem har det bättre?

Stall 1 helt klart !

Min häst gick ute under senaste stormen, han brukar få gå ute med sina kompisar (står i kollektivstall), mellan 7.30-17.00 och sen träning på de.
Under stormen stod han ute till 16.00 och gick ut samma tid. Och så red vi på förmiddagen samma dag. Så här skrämmer inga stormar oss ;)
 
Sv: Vem har det bättre?

Undrar varför det inte finns ett normalt stall???

Dvs en blandning mellan ett och två??
 
Sv: Vem har det bättre?

Det enda väder jag någonsin hållit hästarna inne för är extremt blåsigt, så blåsigt att det stressar dom och flyger runt saker i luften. Det är snarare 30 sekundmeter än 20 iaf. Har hänt två gånger på 20 år vad jag kan minnas. Är det riktigt kallt och blåsigt+ nederbörd så kan jag släppa ut dom lite senare, eller ta in dom lite tidigare den dagen, det händer. Men normalt är de ute från ca 7-8 tiden till 7- 8 tiden på kvällen vid denna tiden på året, lite längre vid väldigt bra väder. Ju närmare våren, desto längre går de ute. Dygnet runt från ca 1 april-1 maj beroende på när våren kommer, detta fram till ca oktober. De har tillgång till ligghall året runt, använder den nästan enbart på sommaren. De har oftast täcke på vintern vid mkt nederbörd i form av snöblandat regn eller regn. Inte vid riktigt kall snö dock, den lägger sig inte på pälsen. Skulle aldrig ha hästar på stall där de får få timmars utevistelse eller får gå ensamma..djurplågeri!
 
Sv: Vem har det bättre?

Mina går ensamma förutom ponnyerna och lösdrifthästarna. Vill inte släppa ihop en fd senskadad fullblodshäst under igångsättning tillsammans med de andra fullbloden. Ingen av dem är uppväxta med hagvistelse och har kommit till mig efter avslutat galoppkarriär, dock så kan de umgås över staketet om de vill det.

Där jag bor är det helt öppet och jo det blåser väldigt mycket här nere, de dagar som det inte blåser är lätträknade faktiskt. Att sedan temperaturen sjunker ner mot nollan och det regnar och blåser hela tiden så finns det absolut dagar där hästarna mår betydligt bättre av att stå inne och att kalla det djurplågeri tycker jag är en rätt stor överdrift.

Jag vet inte vilka premisser du har för blåst men runt 20-25m/s så blåser det både hustak och trädgrenar och även träd här i vart fall, och nej jag vill inte ha mina hästar ute då..
 
Sv: Vem har det bättre?

Var dina hästar ute under Gudrun? Eller Pär? Måste man ens fråga tar man knappast hänsyn till hästens välbefinnande.

Ja, faktiskt. Och de lever fortfarande;)
Vid Gudrun var de ute till 17 tiden, då började träden ramla vid hagen, så de fick komma in då(vanligtvis kom de inte in förrän vid 19-20 tiden)
Och vid Pär så gick de ute som vanligt till 21 tiden.

Min röst hamnar på stall 1.
Mina hästar går alltid ute så mycket som möjligt.
Släpper ut dem vid 05.30 på morgonen och de kommer in igen vid 21.30 på kvällen.
Frukost får de i hagen, eftermiddagshö likaså och kvällshöet får de inne.
 
Sv: Vem har det bättre?

delvis *kl*

Måste bara fråga vad ni har era hästar till??

Alltså rider ni något på dem eller de bara går i hage?
 
Sv: Vem har det bättre?

Är ingen tävlingsmänniska, men rider och tränar för skojs skull.
Har väl inga direkta prestationskrav på dem, men de är i god form.
 
Sv: Vem har det bättre?

Måste bara fråga varför du undrar om de rider på sina hästar?

Kom som ett litet avbrott i resten efter jag läst hela tråden.

Mvh :)
 
Sv: Vem har det bättre?

Det finns alltid en massa konstiga anledningar att ha hästar ensamma verkar det som. Jag har haft runt 10 inackorderingar och minst två egna hästar i snart 20 år, och jag har hittills inte haft mer än en enda häst som inte kunde gå med vissa andra individer. Och jag har haft en hel del knasiga fd galoppörer med. Dessa blev betydligt mkt lugnare och stabilare, samt ökade fort i vikt av att få gå i flock. Jag bor på västkusten, precis vid havet. Det blåser en del här med. Och hästar som är ordentligt täckade fryser inte. Jag ser väldigt få anledningar att hålla en häst inne hela dagen, och de få gånger det har hänt blir dom stressade och jag mår dåligt hela dagen av att veta att dom står inne. Tillräckligt stora hagar är för mig en förutsättning för att ens ha häst, annars kan det kvitta. Och i en tillräckligt stor hage kan de opftast söka skydd och gå i flock utan problem.
 
Sv: Vem har det bättre?

Måste bara fråga varför du undrar om de rider på sina hästar?

Kom som ett litet avbrott i resten efter jag läst hela tråden.

Mvh :)

Jag bara undrade eftersom det verkar som de flesta hästar går ute väldigt länge och jag undrade när man rider dem då?

Att rida en häst och göra ordning den efter jobb tar sin lilla tid. Jag kommer hem vid 17 tiden tar då in de som skall ridas både för att de inte skall vara blöta och leriga på benen när jag skall sätta på skydden och sedan borstar jag dem ca 1/2 timme var, rider allt från 40min-1,5 timme. de blir ofta svettiga så de får stå och torka (dvs de oklippta) när de är torra är ju klockan väldigt sen.

Jag bara undrar hur man hinner göra allt detta och samtidigt ha hästen ute från 6-22???

De hästar som jag inte rider går ute tills det är dags att kvällsfodra dvs vid 19 tiden eller senare. Har ju även unghästar på lösdrift.

Men att ha de jag rider ute så länge som många här kan jag omöjligt få till om man rider dem ordentligt! Och jo det är skillnad på hästar som rids och tränas till hästar som inte gör något alls
 
Sv: Vem har det bättre?

Det finns alltid en massa konstiga anledningar att ha hästar ensamma verkar det som. Jag har haft runt 10 inackorderingar och minst två egna hästar i snart 20 år, och jag har hittills inte haft mer än en enda häst som inte kunde gå med vissa andra individer. Och jag har haft en hel del knasiga fd galoppörer med. Dessa blev betydligt mkt lugnare och stabilare, samt ökade fort i vikt av att få gå i flock. Jag bor på västkusten, precis vid havet. Det blåser en del här med. Och hästar som är ordentligt täckade fryser inte. Jag ser väldigt få anledningar att hålla en häst inne hela dagen, och de få gånger det har hänt blir dom stressade och jag mår dåligt hela dagen av att veta att dom står inne. Tillräckligt stora hagar är för mig en förutsättning för att ens ha häst, annars kan det kvitta. Och i en tillräckligt stor hage kan de opftast söka skydd och gå i flock utan problem.

Då har vi helt olika erfarenheter. Fullblod som precis slutat på banan går inte bara att släppa ut i hage med ett gäng andra hästar.

Är det du som tagit emot dessa fullblod?? Direkt efter sista start?

Visst stora hagar vill alla ha men tyvärr ser det inte likadant ut i Sverige vad som gäller tillgång på mark och man måste bo där man har jobb annars är det ju väldigt svårt att ge sina hästar den skötsel och vård de behöver om man inte har pengar!

Och nej jag tycker inte att tävlingshästar mår sämre än andra hästar, ibland kan det vara tvärtom.

Ingen av våra hästar mår speciellt dåligt eller blir stressade av att stå inne en dag. Du hade väl antagligen dött då när vi förra vintern inte fick hästarna ur stallet pga drivsnö under två dagar :rofl:

En fråga bara hade du släppt ihop en nyligen senskadad häst i en stor flock på en stor yta, dessutom en häst i stor kondition och mkt bakom pannbenet?
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 185
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp