Vem har barnvagnen med i ridhuset??

Sv: Vem har barnvagnen med i ridhuset??

*KL*

Vem har barnvagnen i ridhuset?

Förmodligen den som vill det, finns masspr med föräldrar som utsätter sina barn för sk " onödiga risker" Så länge det inte är olagligt finns det inget att göra. Det är deras barn.

Jag skulle däremot inte rida på en bana med någon annans barn i mitten, vill inte ha en olycka på mitt samvete.

Blir förvånad när jag läser alla inlägg om att ni har era barn med er när ni rider o.s.v. Är alla ridande mammor ensamstående föräldrar nuförtiden. Jag har själv tre barn men måste nog säga att jag sällan haft dom med i stallet överhuvud taget. Jag sköter hästarna när barnen sover, när gubben är med barnen, eller när dom är på dagis/skola, det innebär att det kanske inte blir så mycket ridning men jag har hellre hästar med dålig kondis än döda barn!!

Själv höll jag på att bli ihjäl stångad av en av våra i vanliga fall snälla kor i våras. Efter den incidenten sitter våra ungar i bilen eller traktorn (självklart avstängd med nyckeln urtagen) när vi jobbar med djuren. För mina barn går ALLTID säkerheten i första hand. LITA ALDRIG PÅ ETT DJUR OCH SKAFFA BARNVAKT!

*KL*

Vem har barnvagnen i ridhuset?

Förmodligen den som vill det, finns masspr med föräldrar som utsätter sina barn för sk " onödiga risker" Så länge det inte är olagligt finns det inget att göra. Det är deras barn.

Jag skulle däremot inte rida på en bana med någon annans barn i mitten, vill inte ha en olycka på mitt samvete.

Men en olycka med egna barn går bra :mad:. Jag tycker det är snudd på olagligt om man utsätter sitt barn för såna risker.

Jag håller fullständigt med dig.
Barnens säkerhet måste gå före. Sedan så är köket ja hela hemmet barnsäkrat och barnen åker i bakåtvända bilbarnstolar så länge de kan. Givetvis innebär allt en risk men det går att minimera riskerna. Att ha ett barn i ridhuset när man rider är oansvarigt, att ha barnet i en bärsele på magen är fruktansvärt oansvarigt, skulle någon hoppa med ett barn i bilbarnstol lutat mot hinderstödet skulle jag ringt soc. Sedan finns det oansvariga människor överallt, känner allt för många som har sina tvååringar i framåtvända barnstolar med motiveringen att de åker bil så sällan eller att de gnäller om de sitter baklänges.

Blir förvånad när jag läser alla inlägg om att ni har era barn med er när ni rider o.s.v. Är alla ridande mammor ensamstående föräldrar nuförtiden. Jag har själv tre barn men måste nog säga att jag sällan haft dom med i stallet överhuvud taget. Jag sköter hästarna när barnen sover, när gubben är med barnen, eller när dom är på dagis/skola, det innebär att det kanske inte blir så mycket ridning men jag har hellre hästar med dålig kondis än döda barn!!

Själv höll jag på att bli ihjäl stångad av en av våra i vanliga fall snälla kor i våras. Efter den incidenten sitter våra ungar i bilen eller traktorn (självklart avstängd med nyckeln urtagen) när vi jobbar med djuren. För mina barn går ALLTID säkerheten i första hand. LITA ALDRIG PÅ ETT DJUR OCH SKAFFA BARNVAKT!

Som jag skrivit tidigare så tycker jag att barnens säkerhet är A och O, men inte så att dom inte skulle få vara med! Man kan ha barn med, vilket vi alltid haft. Har aldrig haft en tanke på när barnen föddes (nu 16 och 11 år) att ha barnomsorg, tycker inte att man måste till varje pris "avskärma" från vardagen. Det viktiga är att man skapar säkra zoner.

Kicki :)

Jag begriper det inte. Barnvagnar skall hållas långt ifrån hästar, hur man kan vara så korkad att parkera den i ridhus/ridbana är för mig en gåta. Barnvagn är ju perfekt sparkhöjd. För att inte tala om paniken om hästen skulle fastna.

Var inte länge sedan en pappa hade sitt barn i en ryggsäck i slalombacken, barnet avled ganska snabbt, dens nacke gick av när pappan tvärnitade med skidorna, stackarn kunde ju inte hålla emot sitt stora huvud

har du nån källa på det ?

FÖr min personliga del tycker jag att det är STOR skillnad på hästar och slalom. Hästar är stora flyktdjur, de kan vara totalt oförutsägbara. En häst i panik är liksom en helt annan sak än en människa i en slalombacke. Även om det kanske också är onödigt.

har du nån källa på det ?

FÖr min personliga del tycker jag att det är STOR skillnad på hästar och slalom. Hästar är stora flyktdjur, de kan vara totalt oförutsägbara. En häst i panik är liksom en helt annan sak än en människa i en slalombacke. Även om det kanske också är onödigt.

Fast skidor är rätt opålitliga dom med! Sen finns det ju andra puckon i backen, man kan ju bli påkörd.

Men det är fortfarande en jäkla skillnad på skidor och hästar. Trots puckon i backen. Dessa puckon har ju i regel större hjärna än hästar och inga flyktinstinkter.

Har inte läst alla svar, men kan dela med mig av min egen åsikt.

De flesta historier låter helt GALNA och jag begriper inte hur man kan vara så ansvarslös gentemot ett litet barn som är så hjälplöst och inte kan föra sin talan! Möjligen kan man ha vagnen/barnen utanför ridbanan eller på läktaren, men oavsett måste säkerheten gå FÖRST!
Visst, man vill fortsätta rida fast barnen är små MEN hur viktigt är det egentligen i förhållande till om man mister sitt lilla barn i en olycka??? Om man skulle råka ut för det tror jag att ridningen skulle kännas ganska oviktig i det läget! Olyckor kan hända ändå, men jag anser att det är vår skyldighet att försöka undvika dem så gott det går.

Någon gång tvingades jag ta med min lilla dotter till stallet då jag tex skulle ta in hästarna för kvällen, jag också. Fast just då kusarna skulle in stängde jag in henne i en box (gud förbjude!) och så fick hon ringa på min mobil och prata med mormor under tiden! Jättekul tyckte hon!
NU är hon stor och har egen häst och vi har eget stall. :D

Men en olycka händer väldigt lätt...
  • Hästen kan bli rädd o hoppa åt sidan o precis där råkar vagnen stå
  • Matte (eller husse, inte lika vanligt kanske) kan ju råka ramla av på vagnen
  • Panikslagna hästar ser inte alltid allt som står ivägen
  • osv, osv, osv

varför inte ha barnvagnen på läktaren, eller allra bäst, ha någon med som kan ta en promenad med barnet medans man själv rider (vet att inte alla har den möjligheten)

Har sett några skräckinlägg i tråden, och blir förundrad vilket dåligt säkerhetstänk vissa verkar ha (det är trots allt djur vi har att göra med, STORA djur, flyktdjur...)

Ja många har dåligt säkerhetstänk det kan jag hålla med om.
Givetvis är det bättre om man kan ha barnvakt eller om det finns läktare att ställa vagnen på...
Men finns inte det så går det iaf.

*Man använder inte den delen av ridhuset där vagnen står för att inte riskera att ramla på/få hästen på vagnen.

*Ställer inte vagnen så att den är i vägen om hästen skulle komma lös.

Ja många har dåligt säkerhetstänk det kan jag hålla med om.
Givetvis är det bättre om man kan ha barnvakt eller om det finns läktare att ställa vagnen på...
Men finns inte det så går det iaf.

*Man använder inte den delen av ridhuset där vagnen står för att inte riskera att ramla på/få hästen på vagnen.

Hästen är ju relativt flyttbar, så den bryr sig nog inte om vilken del av ridhuset den är i om den får för sig något. Var du än ställer en vagn i ett ridhus så kan den ju vara i vägen. Barnvagnar på ridbanor och i ridhus så dumt det kan bli.

Kicki :)

Och de två punkterna går ju absolut inte ihop om du skulle råka trilla av hästen inne i ridhuset.

Jag blir lite förvånad över att det verkar finnas hästägare och ryttare som ser sig själva och sina hästar som mer eller mindre ofelbara.

Är det käpphästar ni rider?

Men en häst som får panik eller som bara kommit lös,
det är inte logiskt att den rusar upp i ett hörn...
Antingen siktar dom på dörren eller därifrån var det kommer ljus...

Och de två punkterna går ju absolut inte ihop om du skulle råka trilla av hästen inne i ridhuset.

Nähä....

Du sa:# Hästen kan bli rädd o hoppa åt sidan o precis där råkar vagnen stå
# Matte (eller husse, inte lika vanligt kanske) kan ju råka ramla av på vagnen

Men om man inte rider på den delen av ridhuset som man ställt vagnen så får man trilla vääldigt långt för att hamna på vagnen...jag har iaf aldrig varit med om en häst som blivit så rädd att den "hoppat till" 40-60m...

Men en häst som får panik eller som bara kommit lös,
det är inte logiskt att den rusar upp i ett hörn...
Antingen siktar dom på dörren eller därifrån var det kommer ljus...

Jag har sett allt för många panikslagna hästar vara långt upp i sargen för att våga lägga tillit till vad som är "logisk" och inte.

Nähä....

Du sa:# Hästen kan bli rädd o hoppa åt sidan o precis där råkar vagnen stå
# Matte (eller husse, inte lika vanligt kanske) kan ju råka ramla av på vagnen

Men om man inte rider på den delen av ridhuset som man ställt vagnen så får man trilla vääldigt långt för att hamna på vagnen...jag har iaf aldrig varit med om en häst som blivit så rädd att den "hoppat till" 40-60m...

Nu får du kolla en extra gång vem du svarar till.

Trillar du av hästen så finns det inget som säger att den i blindpaniken inte kommer rusa rakt över barnvagnen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad